Gå til innhold

The bikes of Bright Midnight


Anbefalte innlegg

ranie skrev (1 time siden):

Ein ser jo i filmen nevnt her at 35 mm kanskje var litt knapt på nokre av partia. Er det nok med 35 mm eller bør ein gå for meir?

Dekk-nerd Jan Heine i Rene Herse Cycles lever jo av å selge egne dekk, og har i årevis forsøkt å overbevise allmuen om at bredere dekk ikke ruller saktere, så lenge de har myk og smidig dekkstamme. Han har gjort masse målinger for å dokumentere påstanden, og mener at folk *føler* at smalere/mindre dekk er raskere fordi de gir en strammere og mer kontakt tilbakemelding – selv om det ikke automatisk betyr at de ruller lettere (det er tvert om på grus og grovere underlag, mener Heine).

https://www.renehersecycles.com/why-wider-tires-are-not-slower/

Etter hans logikk er det vel liten grunn til å velge noe smalere enn hva ramma har plass til? Jeg har i alle fall syklet med 48mm slangeløse Rene Herse Hatchers Pass slicks på langtur langs fjellveier med kompis som hadde 28mm GP5000 på raceren. Det er jo helt anekdotisk og langt fra vitenskapelig forskning, men det var i alle fall ikke noe problem å ligge i følge (selv om jeg absolutt ikke valgte 48mm slicks da jeg syklet styrkeprøven, da prioriterte jeg mye lettere og smalere 32mm dekk … som *føltes* et hakk kjappere...).

Har tilsvarende dekk i meget lettrullende knasteversjon også (Oracle Ridge 48mm), som trolig er de jeg ville valgt på en rute med mye grus og løst underlag kombinert med asfalt. Forøvrig samme dekk som Sofiane Sehili har brukt til å vinne flere langdistanseritt de siste åra, bortsett fra at han bruker 55mm-versjonen. Rene Herse har jo kun to dekkmodeller, en med knaster og en slicks, som har ulike navn for hver bredde og dimensjon.  

 

Endret av geiranders
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ranie skrev (16 timer siden):

Sidan tittelen på emnet er «The Bikes of Bright Midnight», kva konkluderer ein med som «sykkelen» for denne utgåva?

Ein ser jo i filmen nevnt her at 35 mm kanskje var litt knapt på nokre av partia. Er det nok med 35 mm eller bør ein gå for meir?

Giring er også interessant. Kva giring går ein for når ein er godt lasta og på dag 3-4 skal opp lengre, bratte stigninger? Er det mange med 2x sub-kompakt eller 1x med små drev og kassettar med stor spredning?
 

 

Før start var jeg usikker på om 40 mm var overkill. Halvveis første dag kunne jeg tenkt meg ende bredere. Men generelt tenker jeg dekkene jeg syklet med Conti Terra Speed i 40 mm var ganske sweetspot, men kunne tenkt meg enda grovere/bredere noen steder. Hadde heller nok heller sizet opp en ned hvis det er valget. Sykkelen jeg syklet med hadde maks 40 mm. Den jeg har nå har maks 45, og syklet med det (Pirreli Centiruto) på Birken, og har god klaring så vurdert å teste 50 mm også for se mht klarering. 

Av det jeg kunne se så var det mye i 40 mm segmentet, noen grovere også. Hadde todelt hvor 30-34 var letteste. Har også todelt på den nye, med 33-36 som lettest. Dvs ett lite hakk tyngre. Mange syklet 1 delt men tror kanskje 2-delt var i overtall ? Jeg syklet opp alle plasser det var realistisk, der jeg gikk hadde jeg gått med lettere gir også. Syklet litt slalom opp det bratteste partiene Dalsnibba uten det var plagsomt. Unntaket var kanskje Øversjødalen. Der gikk jeg fordi jeg hatet hele verden, inkl dyr, insekt og han jeg møtte som sa det var ganske bratt opp der. Begynte også blir mørkt. Sånn i retrospekt var det ikke veldig bratt der. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dekkval!

Har boka til Jan Heine og har lest dei fleste blogginnlegga på Rene Herse Jornalen.

Tubeless, føyelege og raske dekk, så store ein får i ramma. Så får ein eventuelt gå ned om treghetsmomentet ved subjektivt sett for store dekk øydelegg for sykkelkjensla.

Då noterer eg det som dekka for Bright Midnight-sykkelen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ranie skrev (1 time siden):

Tubeless, føyelege og raske dekk, så store ein får i ramma. Så får ein eventuelt gå ned om treghetsmomentet ved subjektivt sett for store dekk øydelegg for sykkelkjensla.

Hvor store dekk har du plass til i Fairlight-ramma di uten skjermer, tror du? Den sykkelen din var i mine øyne så hinsides perfekt satt opp at jeg fremdeles får litt gåsehud av å tenke på den. Den spec-lista var rett og slett en fest, og resultatet så vakkert at jeg ga meg over.

For de som ikke fikk den med seg: 



Men jeg tolket av teksten at du har andre piler som ligger mer lagelig til i koggeret når Bright Midnight er målet? Spent på å høre hva du går for der.

Endret av geiranders
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (På 11.9.2023 den 12.44):

Hvor store dekk har du plass til i Fairlight-ramma di uten skjermer, tror du? Den sykkelen din var i mine øyne så hinsides perfekt satt opp at jeg fremdeles får litt gåsehud av å tenke på den. Den spec-lista var rett og slett en fest, og resultatet så vakkert at jeg ga meg over.

For de som ikke fikk den med seg: 



Men jeg tolket av teksten at du har andre piler som ligger mer lagelig til i koggeret når Bright Midnight er målet? Spent på å høre hva du går for der.

Først, forrige eigar skal ha æra for den flotte spesifikasjonen. Heilt enig i at den er veldig flott bygd, så det var lett å gå for den. Særleg når ein er svak for stål, gode dekk og fornuftig oppsett (les: skjermar, dynamo og lys). 
Sykkelen er oppgitt med klaring for 47  mm med 700c, 2x utan skjermar. Tenkjer Rene Herse 44 mm slick/knast kan vere fint. Men det sit litt inne å ta av skjermane og «miste» kjensla ein har med 38 mm dekk.

For det andre, eg drøymer vel meir om å sykle ruta, dei finaste strekka eller liknande ruter med god tid enn å delta i rittet. Så «Bright Midnight sykkelen» er nok mest ei hypotese. Noko som ikkje bør vere til hinder for å gruble fram gode løysinger.

Alternativt kan eg bruke ei anna pil med omlag same dekklaring, men med mekanisk girgruppe og lettare giring. Då med 31-42 som lettaste gir mot  34-34.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ranie skrev (16 minutter siden):

Men det sit litt inne å ta av skjermane og «miste» kjensla ein har med 38 mm dekk.

Jeg hadde de samme skjermene på min Rondo Ruut, som dessverre ble stjålet for et par år siden. En fryd å ha solide metallskjermer som ikke lager lyd. Hadde de ikke vært så mange ganger dyrere enn snusfornuftige SKS Bluemels, hadde jeg gått for dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 11.9.2023 den 11.33):

Før start var jeg usikker på om 40 mm var overkill. Halvveis første dag kunne jeg tenkt meg ende bredere. Men generelt tenker jeg dekkene jeg syklet med Conti Terra Speed i 40 mm var ganske sweetspot, men kunne tenkt meg enda grovere/bredere noen steder. Hadde heller nok heller sizet opp en ned hvis det er valget. Sykkelen jeg syklet med hadde maks 40 mm. Den jeg har nå har maks 45, og syklet med det (Pirreli Centiruto) på Birken, og har god klaring så vurdert å teste 50 mm også for se mht klarering. 

Av det jeg kunne se så var det mye i 40 mm segmentet, noen grovere også. Hadde todelt hvor 30-34 var letteste. Har også todelt på den nye, med 33-36 som lettest. Dvs ett lite hakk tyngre. Mange syklet 1 delt men tror kanskje 2-delt var i overtall ? Jeg syklet opp alle plasser det var realistisk, der jeg gikk hadde jeg gått med lettere gir også. Syklet litt slalom opp det bratteste partiene Dalsnibba uten det var plagsomt. Unntaket var kanskje Øversjødalen. Der gikk jeg fordi jeg hatet hele verden, inkl dyr, insekt og han jeg møtte som sa det var ganske bratt opp der. Begynte også blir mørkt. Sånn i retrospekt var det ikke veldig bratt der. 

Takk for god tilbakemelding på dekk- og girval, @Oddefa!

Eg har 34-34 på ein av syklane og 31-42 på ein annan. Med 31-42 har eg dratt sykkelvogn med ein del kilo oppi, så den veit eg at ein bør kome seg opp ein del kneiker sjølv med bagasje. Den har 48/31 krank og 11-42 kassett, så ganske stort ytterspenn, men stega mellom gira er ikkje «landeveg-tett».

@Oddefa, @Sun Flyer og andre som sykla rittet, kva var matchvekta på sykkel? Kva var giringa og korleis fungerte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ranie skrev (57 minutter siden):

Takk for god tilbakemelding på dekk- og girval, @Oddefa!

Eg har 34-34 på ein av syklane og 31-42 på ein annan. Med 31-42 har eg dratt sykkelvogn med ein del kilo oppi, så den veit eg at ein bør kome seg opp ein del kneiker sjølv med bagasje. Den har 48/31 krank og 11-42 kassett, så ganske stort ytterspenn, men stega mellom gira er ikkje «landeveg-tett».

@Oddefa, @Sun Flyer og andre som sykla rittet, kva var matchvekta på sykkel? Kva var giringa og korleis fungerte det?

Mener den var 13.5/14 kg uten drikke (du ser bilde av den flere ganger i turrapporten på de første sidene). og som jeg nevnte over her, to-delt GRX mekanisk med 30-34 som lettest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ranie skrev (15 timer siden):

@Oddefa, @Sun Flyer og andre som sykla rittet, kva var matchvekta på sykkel? Kva var giringa og korleis fungerte det?

 

9,5kg sykkel
0,8kg tempobøyle (den var verdt hvert gram)
6,5kg bagasje
1-2kg mat/drikke
18-19kg totalt

Jeg hadde mekanisk Ultegra/GRX med 36-42 som letteste gir.
Følte ikke behov for noe lettere, men ville helt klart ikke hatt noe tyngre.

Terra speed i 40mm var et perfekt valg.
Trilla veldig bra, og ga overraskende godt grep. Null punkteringer.
 

Endret av HenrikG
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Svært fin film! 

Nå ser jeg også at det blir to ritt neste år – Bright Midnight på Tolga i regi av Justinas, og en måned senere starter Mother North ut fra Lillehammer, i regi av Bruno Ferraro, som var co-arrangør på Tolga i år.

Instagram-kontoen til Bright Midnight heter nå Mother North
Bright Midnight har nylig etablert sin egen konto her: https://www.instagram.com/brightmidnight.ultra/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (31 minutter siden):

Svært fin film! 

Nå ser jeg også at det blir to ritt neste år – Bright Midnight på Tolga i regi av Justinas, og en måned senere starter Mother North ut fra Lillehammer, i regi av Bruno Ferraro, som var co-arrangør på Tolga i år.

Instagram-kontoen til Bright Midnight heter nå Mother North
Bright Midnight har nylig etablert sin egen konto her: https://www.instagram.com/brightmidnight.ultra/

Flott dere legger ut info her, siden jeg iallefall ikke er på Instagram og ikke spesielt interessert i å logge meg på den meningsløse tidstjuven igjen. Så håper det dukker opp nettsted for eventene. Mother North ja, er en del black metal referanser i dette miljøet. Lillehammer er jo veldig nært da, så må jo vurdere dette selv om jeg  har tenkt på BM igjen. Spennende med 60 km mer, og 3000+ mer hm. Er 1000 hm pr andre mil det, var jo ikke flat trase i år heller. Var overrasket over at ikke Tronfjellet var med i år siden det jo er nærmeste monterklatring til Tolga og vi rundet halve fjellet i år.  Og kanskje bruk av Per Gynt veiene på begge sider av Gudbrandsdalen og en kombo av Juvass, Sognefjellet, Tindevegen og Tusenmeteren (Årdal-Tyin) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 minutt siden):

Litt usikker på om Norge har plass nok til å fylle opp to sånne ritt. Dessuten gjenoppstår jo også bikepacking around Norway, så da er det jo tre ritt... https://www.adventurebikeracing.com/aroundnorway/

Såpass ja. Høres ut som overkill det ja, siden 95 % av deltagerne er fra utenlandet (antar jeg) og det er begrenset hvor mange som kan/vil/ønsker å delta på slike ritt. For min del har jeg lyst til å delta på ett av de, så må se litt mer på datoer før jeg vurderer mer. Hva tenker du/dere ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (50 minutter siden):

Svært fin film! 

Nå ser jeg også at det blir to ritt neste år – Bright Midnight på Tolga i regi av Justinas, og en måned senere starter Mother North ut fra Lillehammer, i regi av Bruno Ferraro, som var co-arrangør på Tolga i år.

Instagram-kontoen til Bright Midnight heter nå Mother North
Bright Midnight har nylig etablert sin egen konto her: https://www.instagram.com/brightmidnight.ultra/

Takk for oppklaring Geir Anders, dette var slett ikke innlysende ut fra den infoen som ble lagt ut på rittets WhatsApp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (6 minutter siden):

Såpass ja. Høres ut som overkill det ja, siden 95 % av deltagerne er fra utenlandet (antar jeg) og det er begrenset hvor mange som kan/vil/ønsker å delta på slike ritt. For min del har jeg lyst til å delta på ett av de, så må se litt mer på datoer før jeg vurderer mer. Hva tenker du/dere ? 

Tja. Det eneste jeg tenker er at 14.Juli (BM) er en vanskelig dato. Jeg har riktignok ferie, men etter å ha brukt 3 uker på Tcr-prosjektet i år har jeg lovd at prioritere 4 uker seiltur med ekteskapet 🙂 Da blir jo august mer aktuell. 

Men så har jeg jo lyst å dra på Badlands i september, og det kan jeg jo ikke hvis jeg gjør dette. 

Og etter tcr har jeg fått stor interesse for å utforske Balkan mer. Og Lost Dot kommer med et nytt ritt der The Accursed Race (@theaccursedrace) • Instagram-bilder og -videoer

Det er ikke lett å velge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (17 minutter siden):

Tja. Det eneste jeg tenker er at 14.Juli (BM) er en vanskelig dato. Jeg har riktignok ferie, men etter å ha brukt 3 uker på Tcr-prosjektet i år har jeg lovd at prioritere 4 uker seiltur med ekteskapet 🙂 Da blir jo august mer aktuell. 

Men så har jeg jo lyst å dra på Badlands i september, og det kan jeg jo ikke hvis jeg gjør dette. 

Og etter tcr har jeg fått stor interesse for å utforske Balkan mer. Og Lost Dot kommer med et nytt ritt der The Accursed Race (@theaccursedrace) • Instagram-bilder og -videoer

Det er ikke lett å velge..

Badlands hadde vært fett, men veldig fordel å få slippe flere reisedager på hver side av evt ritt, og da er jo Tolga eller Lillehammer lettere å selge inn. Litt slik som deg så brukte jeg en del av ferien til både meg selv og samboer på når jeg syklet BM, og selv om hun er sykkelinteressert og syntes det var morsomt å følge med på den dotten så er det ikke sikkert hun er like gira på den dotten på neste sommerferie. Sånn sett er medium August bedre for da kan jeg bruke en "egouke", selv om den helst skulle blitt spart til sydentur senere på høsten. Men negativt med August er at da kan jeg bare glemme å prestere på Birken siste helgen i August, og det er pr nå eneste rittet jeg er påmeldt i 24. Erfaringen etter BM var at jeg ikke klart å komme inn prestasjonsmodus/hardtrening etter BM. Men på en annen side, jeg bruker aldri å prestere godt på Birken. Around Norway som du linket til hadde vært fett, ikke minst siden løypa går rett forbi barndomshjemmet mitt og Atlantershavsveien. Har vel også syklet 3/4 av denne løypa, noe som er både positivt (er kjent med, "lett" å planlegge mht utstyr og overnatting, men også kjedelig mht jeg ikke får syklet så mye nytt (BM fikk jeg en del nye veier + det var mye terreng). Men å sette av 10ish dager i ferien får jeg ikke til. Avventer mer info fra Justinas og Bruno da.

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også. En ting å tenke på er jo at formen neppe er på topp etter 4 uker i seilbåt. Men så lenge mye av løypa er ukjent terreng tenker jeg at eventyrfaktoren er minst like viktig så lenge formen er "bra nok" til å fullføre med "stil". 

I år var faktisk jeg i knallform 14 dager etter tcr. Jeg lekte med veterangruppa i den lokale sykkelklubben som jeg trener litt med. Så det er ikke sikkert det trenger gå så mye ut over birkenformen. Du trenger bare hvile og næring, så blir det fort bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (9 timer siden):

Det gjør jeg også. En ting å tenke på er jo at formen neppe er på topp etter 4 uker i seilbåt. Men så lenge mye av løypa er ukjent terreng tenker jeg at eventyrfaktoren er minst like viktig så lenge formen er "bra nok" til å fullføre med "stil". 

I år var faktisk jeg i knallform 14 dager etter tcr. Jeg lekte med veterangruppa i den lokale sykkelklubben som jeg trener litt med. Så det er ikke sikkert det trenger gå så mye ut over birkenformen. Du trenger bare hvile og næring, så blir det fort bra.

Ja enig i det siste, for min del mest kanskje hvile for eldre jeg blir jo mer trenger jeg det, og ikke flink nok til å prioriter det. For min del så restituerte jeg meg for dårlig muskulært etter Trondheim-Oslo (syklet for hardt/"bra" siste 5 timene), delvis fordi jeg ikke tok det nok rolig uken etter (syklet ritt helgen etter med dårligste beina ever), roet da ned de to neste ukene til BM, men var litt for sent og måtte sykle meg "inn" i BM, men følte jeg avsluttet med ok overskudd selv om det ikke gikk fort. Etter dette følte jeg at jeg kun hadde dieselmotor til september, men ny terrengsykkel og motivert for korte harde økter fikk jeg litt rapphet tilbake i kroppen, om en ikke på mai/juni nivå så ok. Men ble syk også sent i september og nå er jeg tilbake til dieselmotor he he. Vært en uke i Spania nå, syklet masse og koste meg men fort gikk det ikke for var ikke my kraft i beina azz. Så for min del må jeg planlegge mer i forhold til den totale belastningen, og ikke minst restitusjon for den er ikke slik som den var. Skal jeg sykle TO, JR etc i tillegg til ett av de nevnte rittene ? Birken er birken, må ikke være toppform for å delta heller. Men ultraritt par uker før så skal det nok mye til for at jeg er i toppform da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...