Gå til innhold

The bikes of Bright Midnight


Anbefalte innlegg

 Ble andre prioriteringer på meg i år, litt synd, for det hadde sikkert vert veldig nyttig med fjorårets erfaringer inn mot neste BM. Men har tenkt litt over forholdene vi hadde var ganske gunstige,  hvis alle grus og terrengpartier var klissvåt så kan det nok bli betydelig tyngre. Det var stedvis litt seig grus, og det er jaggu tungt å sykle langt på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
HenrikG skrev (På 14.12.2023 den 19.12):

58 påmeldte på Bright Midnight nå, 142 plasser igjen.

Uvisst hvor mange som er påmeldt Mother North, men det er i alle fall 75 plasser igjen.

 

Status pr 20. januar:

76 påmeldte på Bright Midnight nå, 124 plasser igjen.

Uvisst hvor mange som er påmeldt Mother North, men det er i alle fall 70 plasser igjen.

 

 

Jeg har begynt å plotte BM i Komoot.
Det ser ca slik ut hvis man skal makse tidsfristen på 6,5 døgn:

Skjermbilde2024-01-20145333.png.5a6b376108e15bf94e7e294a119fcb57.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, såpass mye info ute og går ja. Overraskende men samtidig greit å vite. Er jo selvsagt en fordel å vært gjennom i fjor. Har du Tronfjellet på ruten din ? 

6 mil og 3000 hm  mer en i fjor. Ser for meg å avslutte litt ut på dag 5 hvis ca samme plan/tempo som i fjor (jeg brukte 4 døgn og ca 3 timer tror jeg i fjor). Selv om jeg tror formen skal være bedre neste år og da spesielt kommet meg over skaden jeg har litt med i det ene kneet (som bare har blitt bedre siden i sommer) så får jeg mer glede av å sykle dette rittet med balanse tur/opplevelse/hvile/søvn/prestasjon. Jaging fant jeg ut etter 2-3 timer ikke var veien til mål.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (2 timer siden):

Tronfjell er ikke med.

I fjor hadde jeg 59t i bevegelse, i år er løypa 6mil og 3000 hm lenger 🙈

Ca det samme på meg, tror jeg får 60 t akkurat på Strava når jeg regnet litt raskt. Det med Tronfjellet er vel at jeg "trodde" den skulle være med  fjor, og når den ikke var med da trodde jeg at den skulle være med i år, for er jo den mest kjente og forhatte klatringen nærme start/mål. Har syklet den og må ikke sykle den igjen, tipper den river bra etter 100 mil og 18000 hm + 15 kg sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers litt overrasket over både at Justinas legger ut dette så tidlig, og at han går for lik løype frem til Lom, selv om vi snakker om flotte områder og veier. Stiene mellom Savalen og Oppdal er forsåvidt ok å sykle igjen (blir vel ikke like overrasket andre gang he he), men det partiet rundt Gråhøe og langs det vannet mellom Oppdal og Sunndal hadde jeg fint kunne slippet. Men skal vel ikke være for lett. Sognefjellet (inkl Juvas ?), Tindevegen, Tusenemeteren, Flya til Randsverk er overkommelig og mye asfalt (selv om jeg regner med overraskelser innimellom og noen grusveier iallefall. Vågå-Alvdal er også lik som  fjor ? Veldig fint parti minus noen km på E6 og veldig slitsom sistedel til Alvdal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste biten før Alvdal ble litt av en overraskelse ja; når det var rundt 6 mil igjen , så beregnet jeg det til maks 3 timer. Først bommet jeg på avkjørselen ( det var fristende  å banke videre på asfalten) så begynnte det å bli mørkt, og regne å blåse noe grønnjævlig, så må jo ruten gått som en kringle inne i skogen der?? Jeg husker bare bruddstykker der jeg slepte sykkelen opp en bratt gressbakke,  og at jeg gikk over styre to ganger ( med så liten fart at jeg klarte å stå på beina) . Lykken var å finne en åpen bensinstasjon i Alvdal,  og jeg klarte å trygle meg til å sove et par timer under et  bord inne på bensinstasjonen 😎

Husker ikke hvor mange timer det gikk, men det var sikkert dobbelt av det beregnete. Det er ikke alltid så effektivt å sykle inn i natten når en egentlig ikke har godt nok lys til det en holder på med. Jeg hadde en hodelykt med til sånne tilfeller, men den glemte jeg jo helt å finne frem😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det 141 dager til start TBM -24 🙂

Innimellom laaange rulleøkter i sone 2 har jeg begynt å se litt på pakkelista.

I fjor ante jeg ikke hva jeg gikk til og pakka i overkant mye. Jeg kan nok redusere bagasjevekta med 2-2,5kg i år ved å ta med færre ting (gratis, men kan gå ut over komforten) eller kjøpe lettere utstyr ($$$).

Spørsmålet mitt er hvor mye vinner man egentlig på dette?

I følge denne artikkelen er det fint lite å hente tidsmessig selv på store vektbesparelser. (3,5t på 5kg reduksjon over TCR 2016-løypa)

Hva er erfaringen til dere som har sykla flere ultraritt?

 

Endret av HenrikG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er vekt en parameter som er overvurdert i scenarier der man ikke sykler i felt der det er katastrofalt å ikke henge med over bakketopper. Men hvis man føler man har en ulempe i alle bakker kan det jo gå ut over kampmoralen. Og det er mange bakker her... Kampmoralen er veldig viktig! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo kun syklet BM, som deg Henrik så har jo ikke noe erfaring utover det. For min del traff jeg bra det jeg tok med meg i fjor, som jeg antar var mindre en del andre. Dvs jeg tok ikke med meg sovepose/telt/liggeunderlag. Tok med meg lakenpose (alle overnattinger i campinhytte). Jeg pakker nok ganske likt til sommeren. Brukte alt av klær jeg tok med. Jeg hadde 3 biber i fjor, tror jeg tar med en til i sommer for det er ganske så digg å ha ny hver dag og strengt tatt det viktigste plagget på slike turer så hvis jeg skal ovedrive noe er der bib. Det jeg ikke tok med meg i fjor men som jeg kommer til å ta med i år er "off-bike" tøy, dvs en boksershorts etter dusj og et lite håndkle til å tørke meg når jeg har vært i dusjen. Dette skal ikke ta mye for plass eller vekt. 

Har annen sykkel i år men tror det vektmessig blir ganske likt. 13-14 kg. Klarer ikke å bestemme meg for å teste ut tempobøyle eller ikke. Men driver å ser på noen så får se hva det blir. Med så mange hm, så mye grus og grovt terreng som det også blir i år så vet jeg rett og slett ikke om jeg har har nok nytte av det. Har ikke noen vansker knytter til hånd eller overkropp (slitasje)som gjør at jeg bør bruke det, selv om jeg for meg at det digg på de flate partiene feks ved Romsdalsfjorden. Men tror jeg skal skaffe meg det for å teste det ut iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (13 minutter siden):

Generelt er vekt en parameter som er overvurdert i scenarier der man ikke sykler i felt der det er katastrofalt å ikke henge med over bakketopper. Men hvis man føler man har en ulempe i alle bakker kan det jo gå ut over kampmoralen. Og det er mange bakker her... Kampmoralen er veldig viktig! 

Min erfaring i fjor var at jeg glemte den ekstra vekten på sykkelen (en det jeg er vant til) når jeg syklet, kun tenkte på det når jeg løfta/trillet den. Men 13 kg vs 17 kg opp Juvas vil en nok merke på både tid og moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sykkel var over 17 kg, med telt sovepose og liggeunderlag.  Det viktigste er jo at en har en fornuftig giring i forhold til totalvekt.  Etter én dag er en jo rett ned på grabbegir i lengre bakker uansett. Om det da går i 8 eller 9 opp den bakken blir ikke så avgjørende skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...