Gå til innhold

The bikes of Bright Midnight


Anbefalte innlegg

Sveinung1 skrev (3 timer siden):

Fantastisk gode reisebrev du skriver, og gjenkjennelig til de grader😎 skulle nesten tro vi var på samme tur. 

Oppsettet mitt var med telt,   sovepose og liggeunderlag.  Slik at jeg kunne gå så langt som jeg bare ville, med den trygghet at jeg kunne campe hvor som helst og når som helst. Baksiden var at sykkelen var 17 kg uten vann og mat. 

Jeg tjente godt på å ha en del erfaring med randonneur sykling,  der søvnbehov blir presset til yttergrenser. Det er helt vanvittig hva kroppen tåler. 

 

 

 

Er jo en veldig kul måte å gjøre dette på og kanskje den mest autentiske måten. Men må jo trene på å bruke telt på tur først. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som skriver fyldige turrapporter, veldig artig å lese 🙂

 

Jeg og John Ola fullførte på dag 6 som budsjettert. 
Med 7t søvn i seng hver natt (Gjøra, Isfjorden, Grotli, Dovre og Undset) hadde vi en relativt behagelig tur, og var aldri i kjelleren.

Kudos til dere som sykler solo, og ikke minst til dere som sykler gjennom natta.

04A58C80-3AB5-4792-A4A1-5FB21551AF08.jpeg

04C5B140-A8BB-43D9-8E9A-275D2A07773F.jpeg

934BB329-15CC-4CC5-AA7C-A3EBDBF6E7F5.jpeg

A1B14E90-AAD1-4F06-BE9B-F905E16622D5.jpeg.ef6437df33cc4dd5377259e110b628f9.jpeg

Endret av HenrikG
  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Henrik og John Ola.

Vi hilste såvidt rundt Gjøra?

Jeg var da forbikjørt så kraftig av så mange nedover de bratte grusveiene,  at noe måtte jeg gjøre for ikke komme sist , altså forsette... Det er vel så tøft det dere gjør, dere drar jo ut lidelsene 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hilste i utforkjøringa ned mot Gjøra ja 🙂

 

Som førstereisgutter med lite langturer i banken (min lengste tur i forkant av rittet var 4 timer), var det helt klart riktig valg å dele distansen i 6 dagsetapper med skikkelig hvile mellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle å koble dere opp mot det lokale randonneur miljøet,  der er det fokus på langturer, og det er virkelig flotte folk som liker å lide😎

Jeg er så heldig her i Bergen at vi har noen veldig erfarne  innen denne typen sykling, og jeg har både blitt kraftig inspirert og ikke minst lært veldig mye på de siste årene om emnet.

Jeg hadde plass på PBP i år, men gikk glipp av så mange brevets i vår at jeg gav opp. Virkelig synd, for etter BM er jeg skikkelig giret på mere. Syklet PBP for 4 år siden, og det er et fantastisk opplegg,  med matstasjoner fordelt langs løypen. Det er virkelig å anbefale ( og ganske mye enklere enn BM).

 

Endret av Sveinung1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 15.7.2023 den 13.59):

 

Oppsettet mitt var med telt,   sovepose og liggeunderlag.  Slik at jeg kunne gå så langt som jeg bare ville, med den trygghet at jeg kunne campe hvor som helst og når som helst. Baksiden var at sykkelen var 17 kg uten vann og mat. 

 

Det var mye vekt. Bør jo være en smal sak å få all bagasje ned til 4-5 kilo maks, selv med telt etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (3 timer siden):

Det var mye vekt. Bør jo være en smal sak å få all bagasje ned til 4-5 kilo maks, selv med telt etc. ?

Jeg hadde pakket for null grader ang klær, så jeg kunne spart litt vekt der. Ellers har jeg heller med meg for mye enn for lite . Etter en dag merker en ikke vekten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over hvor lite vekten og ikke minst den store setevesken plaget meg i syklingen. Nedover og på sti tenkte jeg aldri at dette påvirket negativt. Oppover vil selvsagt det prege pga vekten men kan ikke si jeg tenkte mye på det heller. Alle hadde det jo. Men blir det BM eller lignende neste år skal jeg sykle mer en 4-5 mil i forkant med rittoppsettet. Syklet 30-32 som letteste gir. Var usikker på om det ble for tungt men ble lett nok. Gikk der det var veldig bratt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer alltid på hva dere gjør med biben og bibhygiene på slike turer. Hvor lenge er den brukanes før den bør byttes? Etterfyller dere med chamoiskrem hver 12time? Vasker dere rompa i bekken/vasken på Esso Åndalsnes/hageslange på Skiri kirkegård, eller er det et jungeltriks med våtservietter spraia med bremserens?

Leste reiseskildringa til @Oddefa og blei ordentlig inspirert.

 

Endret av Jomar Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (2 timer siden):

lurer alltid på hva dere gjør med biben og bibhygiene på slike turer. Hvor lenge er den brukanes før den bør byttes? Etterfyller dere med chamoiskrem hver 12time? Vasker dere rompa i bekken/vasken på Esso Åndalsnes/hageslange på Skiri kirkegård, eller er det et jungeltriks med våtservietter spraia med bremserens?

Leste reiseskildringa til @Oddefa og blei ordentlig inspirert.

 

Jeg byttet bukse halveis,  og en bør prøve å gjøre litt rent så ofte som en kan. Men det er ikke til å unngå at det blir litt sårhet . Var turen stort lenger , hadde jeg vasket 1. Bukse og byttet igjen. 

Våtservietter er kanon, gleden var stor når dette lå på et toalett i Alvdal. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med 3 biber, brukte 2 av de 2 dager (inkl siste korte sjarmørdel). Vurderte å kun ta med 2 stk men glad jeg tok med 3 selv om 2 nok også hadde funket. Brukte chamois kun på morgen, sov «nude», hadde med sinksalve som jeg ikke brukte. Burde smurt meg med det for litt sår siste dag, kjente det litt 4-5 dager etterpå men ikke etter det. Hadde kjørt samme opplegg igjen men da brukt salve når lagt meg. Hvis lenger så hadde jeg nok også tenkt vask av bib. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Sun Flyer skrev (På 1.9.2023 den 9.33):

Sandra Shubert har lagt ut en usminket film om deltagelsen på rittet. Veldig fin! 

 

Kult, syklet litt med henne. Tror hun var plassen foran meg i mål, men hun var bak når jeg la meg men jeg valgte nok litt lenger søvn siste natten(overnatting ganske "nær"). Dere som henger på sosiale medier, er det noe info om neste år og BM ? Lovte min bedre halvdel at hun skal få slippe å bruke ferien sin til å vente på meg neste år, men når hun nå har startet å jobbe i skolen så har hun lenger ferie en meg så kan hun fint vente på meg. Dette er jo tross alt ikke noe jeg gjør for moros skyld. 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 minutter siden):

Dere som henger på sosiale medier, er det noe info om neste år og BM ? 

Jeg vet ikke, men regner med (og håper) at det ihvertfall ikke skal være senere enn i år. Hvis han flytter det en uke tidligere er det litt lettere for meg. Og navnet Bright Midnight innebærer jo at så nære solsnu som mulig er gunstigst.  Men da kræsjer det med Jotunheimen rundt som jeg også likte å sykle.

Endret av Sun Flyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser for meg at sommerens hovedmål enten er BM, JR eller Unionsrittet. Mulig også TO/styrkeprøven som jeg av en eller annen grunn liker å sykle, men kun hvis jeg har minst to uker mellom TO og ett av de rittene. Likte såpass godt BM, men vil kanskje se an tidspunkt (det evt blir) og teasere til ny rute. Veldig gøy å synse om mulig trase. Blir veldig overrasket om ikke Tronfjellet blir CP, egentlig var jeg litt overrasket over at den ikke var med i år. Tron river nok ganske bra i låra på ett slikt ritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan tittelen på emnet er «The Bikes of Bright Midnight», kva konkluderer ein med som «sykkelen» for denne utgåva?

Ein ser jo i filmen nevnt her at 35 mm kanskje var litt knapt på nokre av partia. Er det nok med 35 mm eller bør ein gå for meir?

Giring er også interessant. Kva giring går ein for når ein er godt lasta og på dag 3-4 skal opp lengre, bratte stigninger? Er det mange med 2x sub-kompakt eller 1x med små drev og kassettar med stor spredning?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...