Gå til innhold

The bikes of Bright Midnight


Anbefalte innlegg

Sun Flyer er vel Viggo Vea om jeg ikke tar feil?
Fin oversikt over syklene og deltagerne.
Men representerer bildene slik syklene for alle deltagere starter? Noen har nesten ikke pakket noenting mens andre har festet sovepose, på gaffelen? Mange ulike varianter for pakking var det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger Sun Flyer på Insta. Ser ut som han har noe trøbbel med setepinnen, så mulig han må vente på hjelp?

 

Edit: En titt på Strava bekrefter at Syn Flyer venter på å kjøpe ny setepinne i morgen.

Endret av arekey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo må ha ny setepinne. Han overnatter på Oppdal og står klar når Biltema åpner i mrg tidlig 👍

Oddefa er med i leken, men holder moderat hastighet (sammenlignet med teten). Det er langt igjen så sikkert smart å spare litt på kreftene. Samtidig kanskje ikke så lurt å ende helt oppe ved Aursjøen mot natta. Usikker på hvilken plan han har her. De aller fremste er allerede nede og forbi Finnset og har lett sykling nå.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første hviledag i TdF følger jeg denne som en god erstatning. En må la seg imponere, i alle fall jeg, når en tar i betraktning type ritt - bikepacking. 630km og bare 10 minutter av sykkelen på en av dem.
Men 1000 km er "kort" i bikepacking sammenheng fant jeg ut.
Lengste ritt er TransCanada på hele 12500km(!). Og den eldste som har fullført Tour Divide på 4400km var 70 år. Så det er "håp" for flere av oss.
At det finnes et Iditarod for fatbikes var også nytt for meg.
https://ridefar.info/races/list/

Men hvordan finansierer deltagerne slike løp? Av egen lomme og tid, da det er heller tynnt med sponsorer for ritt som ikke har noe publikum underveis?

Endret av san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Sofiane Sehili tar dette hvis ikke noe uventet skjer de siste 6 mil. Han har dratt kraftig i fra Clement Mahe da de ved sengetid bare var ca. 700m fra hverandre. Sehili har nå syklet i 48 timer og med bare 15 min. av sykkelen ifølge trackingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og kanskje han gjør som en kvinnelig utøver i New York maraton gjorde for mange år siden. Hun løp, stakk hånden under shortsen og dreit i hånda for deretter kaste dritten i grøfta. 🤮 Men nei, tviler på at det skjer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå sitter jeg slukøret på en buss hjem mot Bergen. Vanskelig å skrive referat med kun telefonen, men det er nå jeg har tid. Grunnen til at jeg brøt er at jeg skal på TCR som starter 23/7. Det samme gjelder Bjørn S Gjevik og Will Vousden. Krefter må disponeres og sykkelen trenger vedlikehold og må gjøres om til landeveismodus. 

Den første positive opplevelsen var stemningen kvelden før start. Jeg har aldri opplevd halvparten så god stemning engang på et normalt turritt her til lands. Arrangøren inviterte til grillfest og fikk også lånt en skole til selve briefingen. Der var også stemningen høy, Justinas Leveika er et fantastisk positivt menneske. Beste sitat fra infoen: "Remember; sheep shit is shitt shit".

Rittmorgenen var super på samme måte. En helt uformell start, men et par kilometer med motbakke gjorde sitt til å få spredning i den nesten 200 persons feltet. Alle tror jo at man sykler kun rolig i starten på ultraritt men det er tull. Jeg så ikke noe til sofiane og de etter de først 200 meter. Måtte gått rett i sone 4/5 for å følge. De første milene var med mye fin grus og ganske høy fart. Hadde snitt på 25 km/t etter halvannen time som jo er raskt på kuperte grusveier med 20 kg sykkel. Men så ble det røffere og det gikk litt ned. Plutselig knekker en vital del til setepinnen. Jeg må stå midt i mygg/klegg/fluesvermen å mekke en slags bodge som gir meg mulighet til å sette bittelitt vekt på setet som vipper frem og tilbake. Dette er 5 mil inne i løypa og det er 105 km til Oppdal. Jeg tenker at løypa virker såpass rask at jeg skal kunne komme meg dit. Men det blir flere vanskeligheter videre, så det blir seige 105km uten å kunne sitte å tråkke. Jeg taper mye fart og det koster mange ekstra krefter. Det er mange elvekrysninger, en 2,8 km hike-a-bike. Og klatring opp til 1200 meter før vi stuper nedover. Jammen klarte Justinas å finne et stiparti også nedover som kanskje var 50% mulig å sykle hvis man har et sete som henger fast..

IMG_20230709_124125_262.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kom til Oppdal var jeg bestemt på å bryte, men ville bli der til dagen etter for å få kjøpt en ny pinne sånn at sykkelen er funksjonell ihvertfall. Men plutselig ringer Geir fra vertical playground og sier han har en pinne i bilen. Han kommer og vi monterer den. Det var en luksus pinne med en liten dempefunksjon. Betaling vil ha ikke ha, "vi sponser denne". Så da følte jeg at jeg burde fortsette for å gi de litt valuta for pengene/pinnen. Jeg legger meg og står opp 04:30, klargjør sykkelen, hytten, fyller vann og er avgårde en time etterpå. Jeg er nå helt sist, men får prøve meg på en liten opphenting. Først wt lite asfaltparti som oppvarming før ruten svinger opp mot noe som heter Dindalshytta. Bratt stigning som roer seg litt. Veien går over til traktorvei før man kommer til en hytte/seter ved et vann. Hele partiene la ga vannet på 4,8 km er gåing med sykkel på slep. Dette er virkelig frustrerende slit. Det sånn at man må hoppe og balansere, over steiner kratt, mye og mange bekker. Jeg bruker halvannen time på under 5 km. Men jeg kommer igjennom. I enden av partiene er det to nordmenn som har campet etter å ha forsert dette i natt.. nå begynner jeg å se syklister. Motiverende. Veien stuper så ned til Gjøra der treffer jeg 6 syklister til 

IMG_20230709_222018_914.jpg

IMG_20230710_224932_056.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (15 minutter siden):

Og der var Sofiane Sehili i mål som førstemann. 1039km på 20 timer og 29 min. Og med bare 16 minutter stopptid.

Imponerende.

Det er jo mindre tid enn jeg kan finne på å bruke på et dassbesøk på en typisk hverdag hvis jeg har godt lesestoff 😄

  • Like 2
  • Haha 4

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...