Gå til innhold

Gjenbruk av gamle strømper?


Anbefalte innlegg

Skal bytte alle vaiere på sykkelen, og har kjøpt Shimano strømper for brems og gir, og vaierkutter fra Biltema

Er det like greit å vaske de gamle strømpene i ultralydvasker og gjenbruke de? Virker litt stress å kutte, har lest det er anbefalt med vinkelsliper eller rettsliper.

Lurer også på hva forskjellen er på ulike vaierdiametre. Noen er oppgitt til 1.1 mm, noen 1.2 mm, andre bare «1 mm» (usikker på om det er avrunding eller 1.0 mm). Går det greit å bruke slikt om hverandre eller er det noe å passe på her?

Hvorfor er det forskjell på gir og bremse vaier/strømpe? Går det an å bruke den ene typen til begge?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI hørt om noen som bruker vinkelsliper for å kutte strømper. Med waierkutter for strømper er det null stress. Ville ikke ha vasket de gamle. Bytter man waier og strømpe samtidig blir det som nytt.

Så lenge vaieren er tynnere en strømpa går det fint. 

Bremsestrømper og girstrømper er laget forskjellig så kan ikke brukes om hverandre. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten rettsliper fra Biltema, men tenker det er lurt å støvsuge eller vaske ut slipestøv som oppstår 🙂

Mulig jeg kan bruke vaierkutteren også, skal teste og se at det ikke blir noen skarpe kanter

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene nye strømpen (ubrukt, et par år gammel Shimano) fikk seg en «knekk» da jeg håndterte den. Er det bare å kaste? Antar at det er girstrømpe, de har vel sånn metallspiral, mens bremsestrømpen ser mer ut som en strømledning

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (9 minutter siden):

Er det fordi girstrømpen ikke skal strekke seg, mens bremsestrømpen skal tåle mer belastning tro? 🤔

Girstrømpen er laget slik at den ikke skal komprimere. Bremsestrømpe er laget for større krefter og gjerne tykkere waier.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (5 minutter siden):

Ene nye strømpen (ubrukt, et par år gammel Shimano) fikk seg en «knekk» da jeg håndterte den. Er det bare å kaste? Antar at det er girstrømpe, de har vel sånn metallspiral, mens bremsestrømpen ser mer ut som en strømledning

Kommer litt an på hvor kraftig knekken er. Selv ville jeg ha byttet, men du kan ta waieren igjennom strømpa å kjenne om det er noe ekstra motstand ved knekk.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år gammel sykkel, går så tregt at giret henger, og vaierne er flisete på endene. Gammel olje og skitt har sikkert grodd sammen og størknet 😛

Tar gjerne mot tips for å unngå at vaierne fliser seg på nytt!

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 timer siden):

Er det fordi girstrømpen ikke skal strekke seg, mens bremsestrømpen skal tåle mer belastning tro? 🤔

Det er korrekt. 
Girstrømpa skal overføre vesentlig mindre kraft enn bremsestrømpa, og den bør ikke la seg komprimere om girene skal virke som det er meningen at de skal . De har derfor metalltrådene i "strømpeveggen" parallelt med strekkretningen. Bremsestømper har spiralsnodde metalltråder or å stå i mot trykk. 

Det kan gå skikkelig galt om man bruker girstrømper til bremser. Plutselig kan strømpa sprekke, og da er man uten brems. Jeg har sett feilmontering på et par sykler opp gjennom årene. Den ene fikset jeg for eieren og den andre ble sendt til butikken som ikke skjønte noe av at det skulle være et problem.


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (Akkurat nå):

(...) og vaierne er flisete på endene. (...)

Tar gjerne mot tips for å unngå at vaierne fliser seg på nytt!

Man kan a:) Lodde endene b:) bruke en kabelende som man krypmper på plass (disse følger med i vaiersett) c:) bruke passe tynn krympestrømpe

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Takker for korreksjonen, dette kunne gått ille 😬

Universalen ser fin ut, ikke mulig å gjøre feil da! Noe for fremtidige prosjekter og sjelefred. Eller har den andre ulemper?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen egen erfaring eller kunnskap om universalstømpe, faktisk har jeg ikke hørt om det før nå. Jeg kan muligens tenke meg at den er litt stivere og mindre samarbeidsvillig, men det er bare spekulasjon. Jeg tror jeg hadde kjøpt ett sett med Shimanos SP-41 gir- og ett med bremsestrømper. Evt spart et par kroner på kjøpe på rull fra nærmeste butikk med verksted. 

Lykke til.
LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Man kan a:) Lodde endene b:) bruke en kabelende som man krypmper på plass (disse følger med i vaiersett) c:) bruke passe tynn krympestrømpe

 

LarsB

Evt. kan man bruke triks d) legg et tynt lag lim; stikk vaierenden inn i limtuben, gi tuben et passende klem mens du drar den ut igjen og vaieren dekkes med et tynt lag lim. Ikke like sterkt som lodding etc, men veldig enkelt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Biltema bremsevaier, eller er det bedre å bestille Shimano og vente en uke til?

Hadde jo selvsagt greid å kjøpe girvaiersett når det var bremsevaier jeg trengte. Irriterende at det ikke er samme type vaier, for det er vel bare innfestningen som er annerledes? Jaja, før det kommer universalvaier har sikkert alle gått over til hydraulisk gir uansett .. 😉

Skal se om den ubrukte bremsestrømpen er lang nok. Isåfall bærer det kanskje en tur til Biltema for å kjøpe bremsevaier.

 

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen endehylser av alu mens andre er av plast. Hvilke er ment å brukes hvor?

Kjøp Endehylse hos HBS Shimano Endehylser Til Girstrømpe ST7900 4 stk, Aluminium, Dura-Ace  kvalitet - Bikeshop.no Shimano Endehylser Brems, 100pk | Sykkelkomponenter.no

 

Ene nye strømpen fra et gammelt sett jeg fant er ferdig satt opp (antar den er til bakgiret), og har alu i ene enden og plast i den andre.

 

Ser forresten ut som bremsestrømper selges i 1.5 mm eller 1.6 mm, med egne typer endefeste for terreng og landevei. Noen universalsett har en i hver ende, så klipper man bort den typen man ikke trenger.

Universal Brake Cable, 199 cm - Biltema.no

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering for de som lurer: Endehylsene er spesifikke for bremse og girvaier (girvaier er tynnere, så hullene i hylsene blir også tynnere). Utvendige diameteren på gir og bremsestrømpe er også forskjellig.

På den ferdiglagde girstrømpen til bakre avhoppsgir skal aluhylsen i bakgiret, og plasthylsen i sykkelramma. Vet fortsatt ikke hva den aluhylsen med smalere parti på utsiden er til, men det har noe med girvaier (bremsestrømpen passer ikke, er for stor) 

Har nevnt at festeklumpene til gir og bremsevaier er forskjellig, men som sagt er også vaierdiameteren forskjellig. Så de går egentlig ikke om hverandre. Grunnet mangel av bremsevaiere vil jeg likevel prøve med en girvaier (1/1.1 mm) til bakbremsen (1.5/1.6 mm), som en midlertidig hækk 🤫 (Forbremsen er jo viktigst)

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 28.8.2023 den 12.15):

ps. 
Bruk en syl eller lignende til å åpne den innerste foringen i strømpa med etter at du har klipt den i rett lengde. 

 

 

Eller en flatfil og fil enden helt "perfekt" Sikkert ikke så viktig men gir ro i sjelen når det ikke er noen skarpe kanter/ender på strømpene 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...