Gå til innhold

Fjellsko for brede føtter og spørsmål om dagens lærkvalitet hos Hanwag (og andre)?


Anbefalte innlegg

Jeg må prøve et nytt par med fjellsko da venstre fot ikke lengre er venn med mine Scarpa Kinesis Pro. Jeg mistenker at det er fordi at de i utgangspunktet er litt små (42,5 der jeg vanligvis bruker 43-44) og fordi den ikke spesielt bred i lesten. Føttene mine er 112 mm bred (275 mm lang) så jeg ser nå etter bredere sko og har sett meg ut Hanwag sine Wide og "STRAIGHT FIT EXTRA" lest. SF extra er 12 mm og Wide er 6 mm bredere enn vanlig lest. 

Jeg ser nå på Ancash II som kommer i SF extra og Alaska Wide og Tatra II i Wide lesten. 

Jeg har hatt to par sko fra Scarapa sine toppmodeller og har vært veldig imponert over lærkvaliteten. Scarpa understreker også tykkelsen på læret og det har vel vært rundt 2.5 mm. Hanwag opplyser ikke om tykkelse på læret og man kan observere at noen melder om dårligere kvalitet de siste årene. Det er vel et generelt problem at kvaliteten på lærsko er blitt mye dårligere enn det den en gang var. Jeg har hørt at det handler om eksplosjon av bruken av lær i luksusprodukter og dalende kompetanse. Så nå lurte jeg på om du har nylige erfaringer med Hanwag. Har de fortsatt den kvaliteten de er/var kjent for? 

Dersom du også har hands on erfaring med de modellene jeg nevnte så del dem gjerne. Lurte for eksempel på hvor stive de er i sålen sammenlignet med Scarpa Kinesis Pro. Velger gjerne en med litt mykere såle. Skoene skal i hovedsak brukes til hytte-til-hytte og fjellturer rundt Trøndelag (vått og myrlendt). Noen ganger med tung sekk. 

Dersom noen har tips på andre sko med bred lest så del gjerne det! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Crispi Briksdal og er fornøyd med dem, har riktignok ikke gått veldig mye på dem enda. Hvis du ikke skal ha ting sekk liker jeg godt Altra Lone Peak Mid All-Weather. Foten min er 275x110 ca, men jeg har 45 i begge de modellene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (3 minutter siden):

HOKA Kaha 2 er bred og har relativt stort volum. Komfort-sko med god støtte.

Ja det er nok veien å gå for max comfort, men akkurat her er jeg ute etter en sko som jeg helst skal ha i 10-15 år og jeg er redd for at Hoka og lignende sko ikke har slike kvaliteter. Jeg har et par Salomon sko og de er brukt opp før et par sko av skikkelig kvalitet er gått inn 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Ja det er nok veien å gå for max comfort, men akkurat her er jeg ute etter en sko som jeg helst skal ha i 10-15 år og jeg er redd for at Hoka og lignende sko ikke har slike kvaliteter. Jeg har et par Salomon sko og de er brukt opp før et par sko av skikkelig kvalitet er gått inn 🙂

Salomon slites raskere enn jeg spiser en boks druer, og da er det ille... Er nok tryggere med gode lærsko da ja 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha opplevd altfor kort levetid på ymse crispi-varianter, gikk jeg for to år siden over til Lundhags. Og jeg går aldri tilbake 🙂

 

Har nå to par.

Lundhags Tjakke mid til lettere turer. 

Lundhags Jaure mid til turer med tung bør og mye stein. 

Utrulig gode å gå i. Var skeptisk til Lundhags pga rykter om inngåing, gnagsår etc. Men begge par satt som et skudd fra dag 1. Brukt i to år nå, og ser knapt slitasje på de. 

Finnes med forskjellige lester til breie og smale føtter. 

 

Helt nydelig å slippe membran og sko som aldri tørker! 

 

Har også Hoka Kaha som nevnes her. Den blir dassbløt bare du ser skeivt på den, og har ikke støtte til tur med skikkelig bør. Men den er veldig god å gå med i lett terreng og når man er lett utstyrt. 

 

 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (4 minutter siden):

Etter å ha opplevd altfor kort levetid på ymse crispi-varianter, gikk jeg for to år siden over til Lundhags. Og jeg går aldri tilbake 🙂

 

Har nå to par.

Lundhags Tjakke mid til lettere turer. 

Lundhags Jaure mid til turer med tung bør og mye stein.

Det er veldig mye tiltrekkende med Lundhags, men er redd for det du nevner med å gå dem inn og om de blir gode til slutt. Det er så dyrt å bomme på sko i denne prisklassen! Jeg hadde ikke fått med meg at de kommer i flere bredder, så jeg må undersøke dem litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (12 minutter siden):

Det er veldig mye tiltrekkende med Lundhags, men er redd for det du nevner med å gå dem inn og om de blir gode til slutt. Det er så dyrt å bomme på sko i denne prisklassen! Jeg hadde ikke fått med meg at de kommer i flere bredder, så jeg må undersøke dem litt bedre. 

Ja, nå bruker jeg konsekvent to par sokker i dem (pluss gnagsårsokk fra apoteket, det har jeg alltid brukt i alle fjellsko), slik Lundhags anbefaler. Og som nevnt satt begge par som et skudd fra dag 1.

 

Debuten med Jaure var reinsdyrjakt, med ca 8 mil og altfor mange høydemeter på fire dager, og ein bukk i sekken heim. Var nervøs før start, men gikk over all forventning, og null vondter (fra skoene) 🙂

 

De har lester som heter Wide, Opti og normal.. Litt usikker på betegnelsene på forskjellige lester, og usikker om alle modeller leveres med alle lester.. Så der får du lese deg opp på Lundhags.com 🙂

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kunnskap om nevnte modeller, men jeg gikk opp en halv skostørrelse i Scarpa fjellsko kontra hva jeg bruker i det meste. Dette for å få plass til en god såle(Superfeet Merino) og en god merinoulltursokk. Ikke noe spesielt magisk da jeg har møtt mange som går mye mer i fjellet enn meg som kjører samme "triks" med bittelitt store sko.  Små fjellsko er smertefult en hel dag, spesielt om det er mye nedoverbakker og tærne butter.

Bruker Scarpa Zodiac Plus GTX og er knallfornøyd. Lette, føttene har litt plass og sliter ikke med vonde bein under tur. Må impregneres 1-2 ganger per sesong når de brukes mye i senhøst-/vintersesongen. Har selv litt brede føtter, men har skjønt at det er nivåer av brede føtter.

Skjønner sjarmen og kvaliteten til turstøvler i skinn, men det kommer ofte med en vektstraff. Kinesis Pro er 305 gram tyngre enn mine Zodiac Plus.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mine Lundhags Syncro minst 10000km i Oslo by. Asfalt, betong, innendørs og denslags. De er gode å gå i, og ekstremt holdbare. De lager bredere lest om du trenger det og du kan også få full custom. 
Bare å kjøpe den typen som passer din bruk best. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet nå er hvor i Trondheim man kan finne Lundhags sine modeller med Wide lest. Dersom det skal være Lundhags så har jeg mest lyst på 1-lag modeller. For meg er det liksom den muligheten som skiller Lundhags mest fra de andre. Da er det Vandra II mid som er aktuell. Jeg er ikke klar for en høy sko. 

Har ikke Naturkompaniet endel Lundhags? En stund siden jeg var innom der, men mener det er ett av merkene de pusher i tillegg til Fjellræven

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (37 minutter siden):

Dersom det skal være Lundhags så har jeg mest lyst på 1-lag modeller. For meg er det liksom den muligheten som skiller Lundhags mest fra de andre. Da er det Vandra II mid som er aktuell. Jeg er ikke klar for en høy sko. 

Er også veldig fornøyd med Mid-høyden. De våte dagene så bruker jeg gamasjer som dekker omtrent ned til cellegummien, da kan jeg vade elver/bekker som går godt over støvelskaftet uten at det trekker inn, samt at de tar mye av fukten fra vegetasjonen som skoen ellers måtte tatt. Blir det klamt/varmt er det bare å ta av gamasjene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (1 minutt siden):

Om det er viktig for deg å spasere i fjellet og utaskjærs, tenker jeg at det ikke er noe problem å bruke 10k på gode sko. Lundhags kan såles om når de er utslitt og fabrikken kan også bytte de enkelte bestanddeler i støvelen. Iallefall slikt jeg setter pris på. 

 

 

Jo du, det skulle jeg ønske at jeg kunne si og er prinsipielt enig, men faktisk så er økonomien ganske skrapa for tiden. Perfect shitstorm med oppussing ute av kontroll og dyrtid gjør at nå blir det noen år der 10k på et par sko er for mye. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært innom Naturkompaniet i Trondheim og de hadde både Tatra Wide og Vandra Wide. Det første som slo meg er at Lundhags er ganske akterutseilt når det kommer til dagens tanker om hva som er bredt og det å gi foten rom. Lundhags er veldig smalt og trangt. Sikkert noe som kan gå seg til, men jeg har ikke 3900 kr å gamble på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ble til slutt 1) såler fra Trondheim Ortopediske (ca 1800 kr) og et par Hanwag Ancash II i str 44. Jeg har ikke vært ute på veldig lang tur enda, men har ikke prøvd noen annen fjellsko med så god plass til foten. Jeg vippet veldig mellom str 43 og 44, men siden grunnen til nye fjellsko var noe med mer plass så valgte jeg de største. Slik jeg leser Hanwag sin guide om størrelser så var det ingen store ulemper med litt for lang sko. Håper selvsagt ikke at jeg sklir frem og tilbake inni der 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (11 timer siden):

Er dette medisinsk begrunnet eller pga. noe annet? Nysgjerrig på erfaringer isf. Har brukt støpte Surefoot-såler i en liten evighet. Vurderer noe nytt. 

Jeg valgte det fordi at jeg mistenker at vondten i foten min skyldes manglende støtte og jeg ville ha en såle som ikke bare er en avstøpning av foten, men som støtter der det trengs mer. Sålen jeg fikk hjelper min brede fot til å ikke "kollapse". Fjelltur til helgen så da får vi se om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du overpronerer finnes det øvelser for å styrke opp fotsålen. Usedvanlig kjedelige øvelser. Bla. dra til seg håndkle/teppe med tærne, stå på et ben hvor en drar i en strikk med henda for ubalanse og tåhev. Har alltid hatt dårlig etbens balanse, og fikk beskjed av fysio at overpronering kunne være en av årsakene. Min Hallux valgus(skjev stortå) har også blitt langt bedre etter øvelser. Vakker blir den aldri.

Fått bedre balanse etter å ha gjort øvelser. Føler at det er fordi jeg har styrket musklaturen i fotsålen, siden den kollapser ikke like fort som før, dog jeg har også øvd endel på balansen. Merker litt mer stabilitet under styrkeøvelser og løping. Er gjerne når foten utsettes for ekstra vekt at en merker det kollapser skikkelig, spesielt om en er sliten i den muskalturen som som regel tar støyten.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 timer siden):

Jeg valgte det fordi at jeg mistenker at vondten i foten min skyldes manglende støtte og jeg ville ha en såle som ikke bare er en avstøpning av foten, men som støtter der det trengs mer. Sålen jeg fikk hjelper min brede fot til å ikke "kollapse". Fjelltur til helgen så da får vi se om det hjelper. 

Spennende. Keep us posted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...