Gå til innhold

Piggdekk blandevei?


Knutspeed

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde et par vinterturer med min Diverge i fjor, da med originalt hjulsett og (billige?) Skvalbe marathon winter. Det syntes jeg ikke var noe gøy. Dorskt, tungt, og ble fratrillet så det holdt av kompis med Suomi Routa.

Er vel på max 38-40mm ish, bør jeg gå for Routa selv, eller er det noe annet som anbefales? Klart at hjulsettet i seg selv drar ned opplevelsen sml godhjula, men lell...kjører stort sett asfalt, grus og noe enkel sti med Diverge.

Er ellers helårssyklist, og bruker marathon winter+ på pendlerhardtailen, Piikisikka på stisykkel, happy med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par 30ish mm winter marathon jeg tenkte å teste i vinter sammen med noen bluemels-skjermer som skal dekke ganske godt. Må innrømme at jeg er litt redd for den fine sykkelen min mtp pendling, men har bestemt meg for å ta dykket. Fordelen min er at jeg stort sett sykler alene, så før jeg prøver andre dekk vil jeg være lykkelig uvitende om treghet 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45NRTH Xerxes går vel for å være raske, men tror du ofrer mye grep der. Ellers fikk en sagnomsust versjon av Gravdal med høy tpi fra samme merke gode skussmål, men den forsvant vel helt?

Tviler på at hjulsett er alfa-omega her. Kjenner til følesen av dorske og tunge piggdekk og ga egentlig opp vintersykling av flere årsaker. Har ingen konkrete anbefalinger, men jeg har et par conti spike du skal styre unna ihvertfall.

Det vanskelige blir jo at holke har veldig lite rullemotstand, så man bør jo skape noe om man skal over det 😅 Er det brøytede veier i marka vi snakker om, siden du har annen vinterpendler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (2 timer siden):

Det vanskelige blir jo at holke har veldig lite rullemotstand, så man bør jo skape noe om man skal over det 😅 Er det brøytede veier i marka vi snakker om, siden du har annen vinterpendler?

Det kommer nok helt an på hva slags vinter vi får. Tar tur med gravel om det ikke er for mye snø, så det blir alt fra bar asfalt til ubrøyta kjerrevei. I snøen går det treigt uansett, så i det minste hyggelig om den er kjapp på (isete) asfalt.
Har egen pendler pga slitasje, samt at det er såpass kort og jeg må drasse på ryggsekk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 100% relevant, kanskje, men jeg testet Continental Top Contact Winter II piggfrie vinterdekk sist vinter, siden jeg ble lei av trege piggdekk og bor i Oslo på 140 meters høyde, ergo ikke SÅ mye hardcore vinterføre. Her er dekket:
https://www.continental-tires.com/products/b2c/bicycle/tires/top-contact-winter-ii-premium/

Kort oppsummert: Finfint grep på snøføre, akseptabelt på glatt hardt underlag med litt varsom kjøring, og selvsagt mer risky langs isete spor. Men holdt meg på hjula hele vinteren med stillegående og effektiv rulling. Myk og smidig gummi, den føles helt latterlig tøffel-myk på en varm sommerdag. Tydelig brukt en gummiblanding tilpasset kulda.

Men: Gud bedre som dette finrillede mønsteret kaster vann og søle! Har aldri vært borti maken. Masse små seipinger i tette knaster suger til seg drit og kaster det ut igjen i mengder. Selv i lav hastighet oppover står sølespruten så det spyler framover fra der skjermen stopper på toppen av framhjulet. Selv med lange, gode Bluemels-skjermer blir jeg spylt til knes med søle fra kun marginale pytter på ellers passe tørt føre. Mange år med 700x42 piggdekk ga aldri sånne utslag.

Vet ikke om jeg gidder sånn skittkasting en vinter til. Bare å si fra om noen vil kjøpe dekkene. Påfallende lite slitt!

EDIT: Ser at Schwalbes nye G-One Overland 365-dekk lokker med gummiblanding tilpasset lave temperaturer, ser ut som det også sikter seg inn mot de som sykler på vinteren men føler at det er trygt å velge bort piggene. Ble litt nysgjerrig på dette, siden jeg liker konseptet piggfrie vinterdekk. Inntil videre ruller jeg på et sett Schwalbe Smart Sam i 38mm og tenkte å se hvordan det oppfører seg når slapseføret kommer.

https://schwalbe.com/en/gravel-reader/schwalbe-g-one-overland-365

piggfri.jpeg

piggfri3.jpeg

piggfri2.jpeg

Endret av geiranders
  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant analyse av dekksprut @geiranders  Hadde det hjulpet med skjermer som går lengre frem? Synes mange skjermer er for korte både på toppen og på bunn. Sjelden jeg har sett en skjerm som er for lang egentlig. Ene landeveissykkelen min har en rumperakett type skjerm som går bakover godt over halvparten av bakhjulet, «ser ut» som den går over hele bakhjulet om man ikke tenker seg om.. Ryggen min ser ikke ut etter noe kilometer pendling til jobb på vått underlag (selv om det ikke regner) 🥲

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Hadde det hjulpet med skjermer som går lengre frem? Synes mange skjermer er for korte både på toppen og på bunn. Sjelden jeg har sett en skjerm som er for lang egentlig.

Lange skjermer er gull verdt. Min ekstremt selektive hukommelse har allerede glemt en rekke viktige ting som skjedde i forrige uke, men jeg husker fremdeles hvordan Rune Høydahl løste framskjerm-oppsettet sitt på vintersykkelen i 2016: Han kappet av nedre del av en framskjerm, og skjøtet den på toppen av den som satt på sykkelen. Stagene festet han på ledige gjenger i gaffelen, og vips: Full dekning og null søl. 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1261665667212468&set=pb.100001071404089.-2207520000&type=3

Det er kanskje noe slikt som skal til for å leve med de piggfrie dekkene her. 

Vedlagt eksempel på hvordan mine knehøye gamasjer så ut etter å ha syklet fem km med piggfrie Conti-dekk på en vinterdag, med lange Bluemels-skjermer. (Gamasjene er fra Sea to Summit, veldig kjappe å brette rundt leggen på dager hvor det enten er veldig vått eller veldig sølete) Turen gikk fra Oslo sentrum opp til Ekeberg i rolig tempo i oppholdsvær, men skittkaster-gummien fikk gjort sitt.

gamasjer.jpeg

Endret av geiranders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de piggrie vinterdekkene kan fungere greit som bakdekk? I alle fall om bakskjermen går helt ned til kranken? Jeg minnes å ha sykla uten pigg bak (Hutchinson Bomber (sic!)) og med Nokian med 106 pigger i front (det som heter Suomi Kide i dag) for 25 år siden. Det gikk egentlig helt greit over snø og is. Suomi Kide kaster ikke all verden, og med god bakskjerm funker vel piggfritt vinterdekk OK? Kanskje en skulle testa det igjen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (4 timer siden):

Kanskje de piggrie vinterdekkene kan fungere greit som bakdekk? I alle fall om bakskjermen går helt ned til kranken? Jeg minnes å ha sykla uten pigg bak (Hutchinson Bomber (sic!)) og med Nokian med 106 pigger i front (det som heter Suomi Kide i dag) for 25 år siden. Det gikk egentlig helt greit over snø og is. Suomi Kide kaster ikke all verden, og med god bakskjerm funker vel piggfritt vinterdekk OK? Kanskje en skulle testa det igjen?

Slett ingen dum tanke. Jeg har jo rullet i mange år på Schwalbe Marathon Winter i både 35 og 42mm, de er stødige på vinterføre, men det er kjipt å høre på knitringen av metall mot asfalt og i 90% av tiden kjenne at de ikke trengs akkurat her og nå. Kanskje pigg på styredekket og stillegående piggfritt bak rett og slett kan være verdt et forsøk i en typisk Oslovinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg foretrekker feste over noe annet. Er det bart og mulighet for et og annet frosset parti er det 45nrth Xerxes. 

Så fort snøen har kommet er det 45nrth Gravdal 120 tpi. Pakker ikke snø, har feste på det meste. Synes det også ruller ok. Så lenge det ikke er perfekt tørrføre på pakket snø, og det er det aldri, bruker jeg disse. Hadde tidligere Marathon Winter. Det var forferdelig hvis det hadde kommet litt kram nysnø.

Med bedre feste går det fortere, i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det beste med piggdekk er muligheten til hvert år i mars-april få oppleve å legge om igjen. Vårsleppet!

Men for å gjøre vinteren så munter som mulig har jeg opplevd å finne kombinasjon minst rullemotstand og mest grep i hjul satt opp slangeløst med Suomi Routa 35mm med 244pigger. Greit nok er det ikke 120tpi, men uten slange nærmer vi oss noe bra. Mulig min måling er litt upresis, men de har vært nærmere 33mm brede når jeg har sjekket.

Den kombinasjonen er fin til pendling og nesten alltid fin i marka. Unntaket er etter brøyting men før hjulsporene er pakket godt nok, for da kan man med fordel gå opp en størrelse i volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...