Sun Flyer Posted September 4, 2023 Posted September 4, 2023 Grusrittet Badlands som startet lørdag morgen kan regnes som en sprint når man ser på bikepackingritt generelt. Men det kjøres hardt. Simen Nordahl Svendsen ligger på tredjeplass nå like før målgang bare 4 kilometer bak Robin Gemperle som ble nr 2 på Transcontinental Race for en måned siden. Har han mulighet på andreplassen? Det er 30 km å gjøre det på i så fall. Målgang om halvannen time, tipper jeg. Badlands 2023 tracking and commentary - DotWatcher.cc 1 Quote
Oddefa Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Badlands er vel det rittet jeg er mest gira på å teste ut utenlands. Syklet Sierra Nevada sent i fjor høst, en av de feteste landeveisturenene jeg har syklet. Selv jeg syklet med racer var vi både grus nede i dalen og ikke minst en blanding av dårlig asfalt og passe grov grus over 3000 moh, og Gravel hadde vært perfekt. Kanskje prøve denne i 2024 eller 2025 hvis en fortsatt har ok form. Quote
geiranders Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 (edited) Ser at årets Tour Divide-vinner Ulrich Bartholmoes ga seg i Badlands på grunn av gjentatte mekaniske feil etter 520 km: «The mechnical troubles at the beginning of the race and again last night meant he couldn't race as he wanted to». Noen som fikk med seg hva dette handlet om? Husker han hadde problemer med SRAM elektroniske gir i Tour Divide tidligere i år. Må være ekstremt frustrerende å bruke så mye tid på forberedelser og sykkeltuning, og så ryke ut fordi ting ikke virker. Her er et utsnitt av riggen han hadde i Tour Divide: Edited September 5, 2023 by geiranders 1 Quote
JoeT Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Sånn går det når man skal jåle seg med gullfargede gucci-trinsehjul 😄 1 Quote
rosandholm Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Ganske sikker på at kjedeføringen ikke er innafor her men 1 Quote
yoda Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Roger Nodeland kjører i år igjen og. Var med i 2022 og. Tror dett vært litt vått? Quote
yoda Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Han står stille i Gergal, som er begynnelsen på Tabernas øknen Quote
geiranders Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 JoeT skrev (47 minutter siden): Sånn går det når man skal jåle seg med gullfargede gucci-trinsehjul 😄 Han er sponset av Kogel Bearings, litt usikker på om det sponsoratet er vellykket. Her er sykkelen hans med litt beskrivelse nest øverst i lista:https://bikepacking.com/bikes/2023-tour-divide-rigs-part-1/ Og her er Gucci-greiene:https://www.kogel.cc/collections/oversized-derailleur-cages Quote
geiranders Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 yoda skrev (27 minutter siden): Han står stille i Gergal, som er begynnelsen på Tabernas øknen Ser på Strava at han valgte å gi seg etter å ha fått et insekt-stikk på leppa med påfølgende allergisk reaksjon. Kjipt! Quote
yoda Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Chatter med roger nå. Virker som om han gir seg. Tøft ritt dette Quote
yoda Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Ouch, takk geir anders, såg ikke det. Vi får fortsette heie på de som er igjen. Quote
geiranders Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 yoda skrev (19 minutter siden): Tøft ritt dette Dette har du solid grunnlag for å melde, siden du jo har fullført på svært respektabel tid de to siste årene. Er det varmen som er det verste, eller hva tenker du at en typisk norsk rittsyklist vil streve mest med? Quote
yoda Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 Ja, ser jo at Simen som er elite gjør d bra uansett, de blir jo fort vant. For oss vanlige norske nøjes- rittsyklister er det varmen og lengden. Jwg prøver å sykle så mye som.mulig på natten. det er jo og bratt lenge, litt som i alpene. giring, kjørte 10-42 bak med 28-42 frem forrige år, og da fikk jeg skyve en del. Kjørte Capitals nå i år (fikk ikkke plass på badlands) og hade 26-38 i front. (10-42 bak) Trenger ikke tyngre gir enn 10×38 i lengden, merket jeg. Kunne dette vært noe for deg Geir Anders? Prøver få med meg truls forresten, hade vært gøy. Quote
geiranders Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 yoda skrev (20 timer siden): Kunne dette vært noe for deg Geir Anders? Prøver få med meg truls forresten, hade vært gøy. Jeg drømmer om et langdistanse-eventyr og har hatt det gøy på stisykkel i Spania før, men ørkenlandskap, sand og varme er et stykke unna min favoritt-kontekst når jeg skal forsøke å gjøre ting jeg ikke er godt nok forberedt på. Truls er derimot troende til alt! 😎 2 Quote
geiranders Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Ser at Simen mistet pallen fordi elektronisk gir sluttet å virke, og han ble låst i 44t: https://www.instagram.com/p/Cw0gMMos1o-/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== 2 Quote
Sun Flyer Posted September 7, 2023 Author Posted September 7, 2023 geiranders skrev (31 minutter siden): Ser at Simen mistet pallen fordi elektronisk gir sluttet å virke, og han ble låst i 44t: https://www.instagram.com/p/Cw0gMMos1o-/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== Sluttet å virke eller trengte lading? Quote
Gullars Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Leste akkurat saken og han hadde vist nytt batteri, men giret var dødt. Jentungen som også kjører AXS på rittsykkelen har mista et par pallplasser i rundbane i år pga batteri En gang selvforskyldt og en gang uforskyldt. Ei venninne av henne igjen holdt på å mista starten i et NC ritt da AXS hendelen døde, men fordelen da var at det er veldig lett å låne en hendel og parre opp på nytt. Der måtte hendelen byttes. Er nok både fordeler og ulemper med elektronisk giring. 3 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Soeder Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Det her blir kanskje litt teknisk i sidesporet, men alt går via hendel og til gir med AXS? Man har ikke en backup som kan redde deg om du har pods elle blips? Jeg skal ikke sykle ritt eller langdistanse altså, men litt nysjerrige på muligheter hvis man skulle være langt fra allfarvei. Vil du ev. kunne dytte giret manuelt slik at du f. eks kan få letteste gir opp et fjell også manuelt flytte til tyngste når du skal ned? Quote
Gullars Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Er ikke ekspert, men har trykka litt på jentungens gir. Du kan gire manuelt på bakgiret ved å trykke på knappen på giret og jeg tror du kan gire via appen også. Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
SykkelØyvind Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Jeg har tre AXS batterier til min gravel-sykkel. Har alltid et fulladet AXS-batteri i seteveska. I tillegg kan man alltids flytte batteriet fra krankgiret til bakgiret hvis man går tom på tur. Samtidig er det ok å følge litt med på hendel-batteriene nå og da. AXS-appen gir varsling .Jeg måtte bytte begge her om dagen. De er heldigvis lett tilgjengelig CR2032-batterier. Da hadde de vart i litt over to år og 9000 km. Jeg har alltid en fire-pakk med slike i skuffen hjemme, selv om det er sjelden de må byttes i pulsbeltene, girhendlene eller i Quarq-kranken. Det ser ut som om Simen sykler med Shimano? Fara foretrekker oftest det. Da er man i litt større trøbbel hvis batteriet går tomt. Og ja, som Gullars sier: Med AXS kan du gire med mobile-appen eller med knappene på girene. Greit når man finjusterer giret med sykkelen i stativet. Men det går selvfølgelig ikke i fart eller i ritt. Et par Cr2032-batterier bør derfor ligge i verktøykassa, seteveska, hjulposen, eller hva man måtte ha med seg på ritt og/eller langtur. 1 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
Sun Flyer Posted September 7, 2023 Author Posted September 7, 2023 Jeg kjørte Tcr med Di2 105 uten noe teknisk. Det var jeg langt fra alene om. Ladet tre ganger. En engelskmann som jeg traff etpar ganger måtte bryte på grensen mellom italia og østerrike pga havarert batteri som ikke lot seg lade. Dette var et litt eldre 11-delt oppsett. Det var utrolig surt for han, husker jeg. Så nå tenker jeg litt på hvor mange km det vil ta før jeg bør begynne å bekymre meg.. Quote
geiranders Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Simen kjørte SRAM Red, ser jeg på Faras sponsede sykkelgalleri-story på Dotwatcher.cc nå:https://dotwatcher.cc/feature/fara-bikes-of-badlands-2023 2 Quote
geiranders Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 SykkelØyvind skrev (5 timer siden): Det ser ut som om Simen sykler med Shimano? Fara foretrekker oftest det. Da er man i litt større trøbbel hvis batteriet går tomt. For meg som lever i den mørke middelalder der det fremdeles dyttes på ståltråder for å skifte gir, og dermed har mye å lære her: Hva er det som gjør Di2 verre å hanskes med ved tomt batteri? Quote
Sun Flyer Posted September 7, 2023 Author Posted September 7, 2023 geiranders skrev (19 minutter siden): For meg som lever i den mørke middelalder der det fremdeles dyttes på ståltråder for å skifte gir, og dermed har mye å lære her: Hva er det som gjør Di2 verre å hanskes med ved tomt batteri? Det er sikkert det at man ikke kan bytte til et oppladet batteri, men faktisk må lade det man har opp. Jeg gikk tom i sommer og det er en gradvis affære som starter ved at frontgiret låses på lilleskiva. Så har man bare et visst antall skift igjen bak før det òg stopper. Jeg syklet 5 mil til en by med butikk, satte det på lading, handlet i 10 minutt. Kjørte så resten av dagen over 200km og ladet med en powerbank når jeg da overnattet i det fri. Eldre di2 kunne lades mens man syklet og brukte giret. Men de nye lades via en port på selve bakgiret. Dermed må sykkelen stå i ro mens det lades. 1 1 Quote
SykkelØyvind Posted September 8, 2023 Posted September 8, 2023 geiranders skrev (11 timer siden): Simen kjørte SRAM Red, ser jeg på Faras sponsede sykkelgalleri-story på Dotwatcher.cc nå: https://dotwatcher.cc/feature/fara-bikes-of-badlands-2023 Ja. Se der ja. Da er det så klart ikke Shimanos feil. Shimanos batteri har bedre kapasitet enn SRAMs små, men det sitter inne i rammen, ofte på et lite tilgjengelig sted, og er mer krevende å bytte. Det må lades via en kontakt på sykkelen på eldre systemer og via en kontakt på bakgiret på de 12-delte systemene - ikke ved å plassere selve batteriet i en lader. SRAM har små batterier på hvert gir, og de kan byttes innbyrdes. Man bruker så klart mye mindre batteri på krankgiret enn bakgiret, så man kan bytte disse hvis man går tom bak. Med 1x12 som Simen brukte så kan man så klart ikke bruke denne varianten. SRAMs batteri er på størrelse med et lite miniverktøy og lades raskt opp med en egen USB-lader. Denne kan sikkert kobles til en powerbank ved behov også. 2 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.