Gå til innhold

Badlands


Sun Flyer

Anbefalte innlegg

Grusrittet Badlands som startet lørdag morgen kan regnes som en sprint når man ser på bikepackingritt generelt. Men det kjøres hardt. Simen Nordahl Svendsen ligger på tredjeplass nå like før målgang bare 4 kilometer bak Robin Gemperle som ble nr 2 på Transcontinental Race for en måned siden. Har han mulighet på andreplassen? Det er 30 km å gjøre det på i så fall. Målgang om halvannen time, tipper jeg.

Badlands 2023 tracking and commentary - DotWatcher.cc

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badlands er vel det rittet jeg er mest gira på å teste ut utenlands. Syklet Sierra Nevada sent i fjor høst, en av de feteste landeveisturenene jeg har syklet. Selv jeg syklet med racer var vi både grus nede i dalen og ikke minst en blanding av dårlig asfalt og passe grov grus over 3000 moh, og Gravel hadde vært perfekt. Kanskje prøve denne i 2024 eller 2025 hvis en fortsatt har ok form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at årets Tour Divide-vinner Ulrich Bartholmoes ga seg i Badlands på grunn av gjentatte mekaniske feil etter 520 km:
«The mechnical troubles at the beginning of the race and again last night meant he couldn't race as he wanted to».

Noen som fikk med seg hva dette handlet om? Husker han hadde problemer med SRAM elektroniske gir i Tour Divide tidligere i år. Må være ekstremt frustrerende å bruke så mye tid på forberedelser og sykkeltuning, og så ryke ut fordi ting ikke virker. Her er et utsnitt av riggen han hadde i Tour Divide:

 

Screenshot 2023-09-05 at 09.15.46.png

Endret av geiranders
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (47 minutter siden):

Sånn går det når man skal jåle seg med gullfargede gucci-trinsehjul 😄

Han er sponset av Kogel Bearings, litt usikker på om det sponsoratet er vellykket.
Her er sykkelen hans med litt beskrivelse nest øverst i lista:
https://bikepacking.com/bikes/2023-tour-divide-rigs-part-1/

Og her er Gucci-greiene:
https://www.kogel.cc/collections/oversized-derailleur-cages

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser jo at Simen som er elite gjør d bra uansett, de blir jo fort vant.

For oss vanlige norske nøjes- rittsyklister er det varmen og lengden. Jwg prøver å sykle så mye som.mulig på natten.

 det er jo og bratt lenge, litt som i alpene.

giring, kjørte 10-42 bak med 28-42 frem forrige år, og da fikk jeg skyve en del.  Kjørte Capitals nå i år (fikk ikkke plass på badlands) og hade 26-38 i front. (10-42 bak) Trenger ikke tyngre gir enn 10×38 i lengden, merket jeg.

Kunne dette vært noe for deg Geir Anders? Prøver få med meg truls  forresten, hade vært gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yoda skrev (20 timer siden):

Kunne dette vært noe for deg Geir Anders? Prøver få med meg truls  forresten, hade vært gøy.

Jeg drømmer om et langdistanse-eventyr og har hatt det gøy på stisykkel i Spania før, men ørkenlandskap, sand og varme er et stykke unna min favoritt-kontekst når jeg skal forsøke å gjøre ting jeg ikke er godt nok forberedt på. Truls er derimot troende til alt! 😎

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat saken og han hadde vist nytt batteri, men giret var dødt.

Jentungen som også kjører AXS på rittsykkelen har mista et par pallplasser i rundbane i år pga batteri

En gang selvforskyldt og en gang uforskyldt.

Ei venninne av henne igjen holdt på å mista starten i et NC ritt da AXS hendelen døde, men fordelen da var at det er veldig lett å låne en hendel og parre opp  på nytt.

Der måtte hendelen byttes.

Er nok både fordeler og ulemper med elektronisk giring.

  • Like 3

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her blir kanskje litt teknisk i sidesporet, men alt går via hendel og til gir med AXS? Man har ikke en backup som kan redde deg om du har pods elle blips?

Jeg skal ikke sykle ritt eller langdistanse altså, men litt nysjerrige på muligheter hvis man skulle være langt fra allfarvei.

Vil du ev. kunne dytte giret manuelt slik at du f. eks kan få letteste gir opp et fjell også manuelt flytte til tyngste når du skal ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre AXS batterier til min gravel-sykkel. Har alltid et fulladet AXS-batteri i seteveska. I tillegg kan man alltids flytte batteriet fra krankgiret til bakgiret hvis man går tom på tur.

Samtidig er det ok å følge litt med på hendel-batteriene nå og da. AXS-appen gir varsling .Jeg måtte bytte begge her om dagen. De er heldigvis lett tilgjengelig CR2032-batterier. Da hadde de vart i litt over to år og 9000 km. Jeg har alltid en fire-pakk med slike i skuffen hjemme, selv om det er sjelden de må byttes i pulsbeltene, girhendlene eller i Quarq-kranken. 
Det ser ut som om Simen sykler med Shimano? Fara foretrekker oftest det. Da er man i litt større trøbbel hvis batteriet går tomt. 

Og ja, som Gullars sier: Med AXS kan du gire med mobile-appen eller med knappene på girene. Greit når man finjusterer giret med sykkelen i stativet. Men det går selvfølgelig ikke i fart eller i ritt. Et par Cr2032-batterier bør derfor ligge i verktøykassa, seteveska, hjulposen, eller hva man måtte ha med seg på ritt og/eller langtur. 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte Tcr med Di2 105 uten noe teknisk. Det var jeg langt fra alene om. Ladet tre ganger. En engelskmann som jeg traff etpar ganger måtte bryte på grensen mellom italia og østerrike pga havarert batteri som ikke lot seg lade. Dette var et litt eldre 11-delt oppsett. Det var utrolig surt for han, husker jeg. Så nå tenker jeg litt på hvor mange km det vil ta før jeg bør begynne å bekymre meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 timer siden):

Det ser ut som om Simen sykler med Shimano? Fara foretrekker oftest det. Da er man i litt større trøbbel hvis batteriet går tomt. 

For meg som lever i den mørke middelalder der det fremdeles dyttes på ståltråder for å skifte gir, og dermed har mye å lære her:
Hva er det som gjør Di2 verre å hanskes med ved tomt batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (19 minutter siden):

For meg som lever i den mørke middelalder der det fremdeles dyttes på ståltråder for å skifte gir, og dermed har mye å lære her:
Hva er det som gjør Di2 verre å hanskes med ved tomt batteri?

Det er sikkert det at man ikke kan bytte til et oppladet batteri, men faktisk må lade det man har opp. Jeg gikk tom i sommer og det er en gradvis affære som starter ved at frontgiret låses på lilleskiva. Så har man bare et visst antall skift igjen bak før det òg stopper. Jeg syklet 5 mil til en by med butikk, satte det på lading, handlet i 10 minutt. Kjørte så resten av dagen over 200km og ladet med en powerbank når jeg da overnattet i det fri. Eldre di2 kunne lades mens man syklet og brukte giret. Men de nye lades via en port på selve bakgiret. Dermed må sykkelen stå i ro mens det lades.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (11 timer siden):

Simen kjørte SRAM Red, ser jeg på Faras sponsede sykkelgalleri-story på Dotwatcher.cc nå:
https://dotwatcher.cc/feature/fara-bikes-of-badlands-2023

Screenshot 2023-09-07 at 22.47.00.png

Ja. Se der ja. Da er det så klart ikke Shimanos feil. Shimanos batteri har bedre kapasitet enn SRAMs små, men det sitter inne i rammen, ofte på et lite tilgjengelig sted, og er mer krevende å bytte. Det må lades via en kontakt på sykkelen på eldre systemer og via en kontakt på bakgiret på de 12-delte systemene - ikke ved å plassere selve batteriet i en lader. 

SRAM har små batterier på hvert gir, og de kan byttes innbyrdes. Man bruker så klart mye mindre batteri på krankgiret enn bakgiret, så man kan bytte disse hvis man går tom bak. Med 1x12 som Simen brukte så kan man så klart ikke bruke denne varianten. SRAMs batteri er på størrelse med et lite miniverktøy og lades raskt opp med en egen USB-lader. Denne kan sikkert kobles til en powerbank ved behov også. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...