Gå til innhold

Tips til dere som shaver!


Anbefalte innlegg

Alright.

Jeg er klar for å bli latterliggjort, men den tar jeg 😃

Undertegnede har gjennom 10 år brukt mengder av timer, mistet litervis med blod, bannet høylytt og ropt på hjelp, og ikke minst investert en formue i dyre barberblad fra alle mulige merker. Å shave legga er ingen lek. Det er bokstavelig talt blodig alvor.

Men i går fant jeg løsningen. Det var som en åpenbaring, som å finne kjærligheten på nytt.

Philips OneBlade Pro - en elektrisk høvel som byr på enorm allsidighet og kan shave alt fra legger, skjegg og bart, til annet kroppshår.

Den er utrolig komfortabel i bruk og nesten umulig å kutte seg. Billig er den også.

Så denne får dagens anbefaling fra meg 🙂

https://www.komplett.no/product/1219366/hjem-fritid/personlig-pleie/barbering-haarfjerning/barbermaskiner/philips-oneblade-pro-fb-erstatningsblad-1pk

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (41 minutter siden):

Har barbert i mange år, bruker damehøvel. Funker som F. Ikke noe blod, ingen røde prikker. Barberskum og damehøvel løser det.  One blade bruker jeg i ansiktet, prøvde den på beina, blir ikke glatt nok.

 

Har brukt det selv, men de slites like raskt som de for menn, og det blir innmari dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (6 timer siden):

Her er det åpenbart mye jeg ikke skjønner, men sykler du fortere uten hår på beina? Hva er greia liksom? 😉🚴

Det er vel faktisk bevist at man kan vinne noen sekunder på å shave beina 🙂
Dog er det en del kriterier som skal innfris, og du skal sykle rimelig langt og i høyt tempo. En av de største fordelene for proffsyklistene er at shavede legger er lettere å behandle etter kræsj, samt lettere å massere.Jeg barberte leggene første gang på en sykkeltur til Spania for 10 år siden, og den følelsen av å legge seg nyoppredd seng på kvelden, den var uslåelig. Og selv den dag i dag føles ny shavede legger både lettere og raskere 🙂


Men holy smokes, vi er forskjellig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en slik pakke, det finnes flere og billigere, bl.a. hos Clas Ohlson. Men Phillips leverer tradisjonell lader. Forstår ikke hvorfor de fortsetter med det og ikke går over til USB for slike små batterienheter. Spesielt når en ikke kan bruke den med påkoplet lader.

Edit: Glemte å nevne en vesentlig forskjell mellom denne og tradisjonelle. Den barberer/klipper både når en drar og skyver.

Endret av san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en sliten gillettehøvel med greit nytt blad. Sånn høvel som vibrerer, en funksjon jeg tror er mest en gimmick. 
uansett!

i manko på dyr gel/skum prøvde jeg no såpe, både egen og det som madam har (hu har bedre utvalg)

Fungerer veldig bra, og iom at jeg ser gjennom såpefilnen er det enklere å unngå ujevnheter, sår osv

barberer ofte i sesong, ingen behov for hårklipper først. Er det for mye ettervekst og jeg ikke orker drar jeg i skogen

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (17 minutter siden):

Bruker en sliten gillettehøvel med greit nytt blad. Sånn høvel som vibrerer, en funksjon jeg tror er mest en gimmick. 
uansett!

Den nevnte Phillips fungerer godt, med sin vibrering, som forøvrig kommer av et blad som skyves frem og tilbake. Om ikke leggene er i fokus så fungerer den utmerket på andre steder også. Ikke at det står så ille til som med denne karen, og som noen kanskje drar kjensel på, men det går raskere og mer skånsomt for seg med bruk av OPs forslag.

image.png.e8d14d7e86be319ce137479fce2261d6.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (43 minutter siden):

Den nevnte Phillips fungerer godt, med sin vibrering, som forøvrig kommer av et blad som skyves frem og tilbake. Om ikke leggene er i fokus så fungerer den utmerket på andre steder også. Ikke at det står så ille til som med denne karen, og som noen kanskje drar kjensel på, men det går raskere og mer skånsomt for seg med bruk av OPs forslag.

image.png.e8d14d7e86be319ce137479fce2261d6.png

Helt sant 🙂
Og en fordel er at det er lett å komme til vanskelige steder som rundt knær og ankler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sverget til veet hårfjerningskrem i årevis og har vært godt fornøyd. Har forsøkt høvel, men blir ikke like fornøyd. Spesielt når hårene begynner å vokse ut så det kjennes. Kremen gjør stubbene mindre harde kan det virke som. En annen fin ting med krem, er at det er lett å nappe av gjenglemte hårstrå. 
 

Det ble jo litt fristende å prøve ut oneblade, men liker bare ikke reklamen.

Barberer forresten beina fordi jeg syns det ser penere og ryddigere ut slik.

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (8 timer siden):

Jeg har sverget til veet hårfjerningskrem i årevis og har vært godt fornøyd. Har forsøkt høvel, men blir ikke like fornøyd. Spesielt når hårene begynner å vokse ut så det kjennes. Kremen gjør stubbene mindre harde kan det virke som. En annen fin ting med krem, er at det er lett å nappe av gjenglemte hårstrå. 
 

Det ble jo litt fristende å prøve ut oneblade, men liker bare ikke reklamen.

Barberer forresten beina fordi jeg syns det ser penere og ryddigere ut slik.

Jeg kvidde meg for å bruke penger på en elektrisk høvel selv, og fryktet at det skulle være bare gimmick. Men nå i ettertid er jeg så fornøyd at jeg lett hadde betalt det dobbelte 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla i 10 år, og barberte for første gang nå i juni. 
Det verste er at jeg angrer på at jeg ikke begynte før 😄

Har lyse hår, men særs kraftig hårvekst. Å vaske seg etter en litt grisete sykkeltur er deiligere, å sykle uten å kjenne at hårene på beina blafrer er deilig. 

Og ang at det går raskere. Sykla mitt beste sykkelritt på mange år nå i juni etter debut med glatte legger. Jeg sier ikke at det er grunnen, men sier heller ikke at det ikke er grunnen. 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (6 timer siden):

Sykla i 10 år, og barberte for første gang nå i juni. 
Det verste er at jeg angrer på at jeg ikke begynte før 😄

Har lyse hår, men særs kraftig hårvekst. Å vaske seg etter en litt grisete sykkeltur er deiligere, å sykle uten å kjenne at hårene på beina blafrer er deilig. 

Og ang at det går raskere. Sykla mitt beste sykkelritt på mange år nå i juni etter debut med glatte legger. Jeg sier ikke at det er grunnen, men sier heller ikke at det ikke er grunnen. 

Herlig 😃 

Det er en ekstra spesiell følelse, og det mentale er jo vell så viktig som den fysisk formen 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri barbert leggene, men bruker tradisjonell høvel til all barbering ellers. Det tar litt tid å vende seg til, men etter noen runder så er det ingen lugging, sår eller noe. Barberingen blir som regel også tettere og man får en glattere barbering. Bladene varer også lengre og er mye billigere. 
 

Når jeg brukte en slik «fancy Gilette» høvel med 3-5 blader og vibrering, så lugget det alltid og jeg hatet å barbere meg. Med de tradisjonelle høvlene så er det en mye bedre opplevelse! Så kanskje det kan være en tanke å teste for dere? 🙂 

 

eks på høvel

eks på blader

Men pass på, plutselig så har man handlet for mange tusen, med en egen kost, barber-såpe/krem etc 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dtd skrev (2 timer siden):

Nå har jeg aldri barbert leggene, men bruker tradisjonell høvel til all barbering ellers. Det tar litt tid å vende seg til, men etter noen runder så er det ingen lugging, sår eller noe. Barberingen blir som regel også tettere og man får en glattere barbering. Bladene varer også lengre og er mye billigere. 
 

Når jeg brukte en slik «fancy Gilette» høvel med 3-5 blader og vibrering, så lugget det alltid og jeg hatet å barbere meg. Med de tradisjonelle høvlene så er det en mye bedre opplevelse! Så kanskje det kan være en tanke å teste for dere? 🙂 

 

eks på høvel

eks på blader

Men pass på, plutselig så har man handlet for mange tusen, med en egen kost, barber-såpe/krem etc 😅

Der er også dette jeg brukte tidligere, men poenget er at det tar tid når man skal være forsiktig rundt knær og ankler, og bladene må byttes ofte og blir kostbart i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iselilja skrev (49 minutter siden):

Spm jente har jeg årevis erfaring med både shaving og voksing, og tenkte å tipse dere om noe jeg hørte fra Jan Thomas. Bruk vanlig balsam istedenfor skum/krem når du shaver. Veldig smoooth og rimelig.

Ja har forsøkt balsam. Fungerer bra som erstatning for barberskum/gel, men må fremdeles ha høvelen da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (På 9.7.2023 den 0.46):

Her er det åpenbart mye jeg ikke skjønner, men sykler du fortere uten hår på beina? Hva er greia liksom? 😉🚴

Det er ikke så farlig om det ikke går så fort så lenge vi ser bra ut. 

  • Like 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The curious case of the cyclist’s unshaven legs

Sitat

The tests showed that shaving his legs reduced Thomas's drag by about 7 per cent, allowing him to exert 15 watts less power and still go at the same speed. In theory, that translates to a 79-second advantage over a 40-kilometre time trial that takes about one hour.

Dette er det samme som om man for eksempel skulle brukt aerobars.

Sitat

So, we need to find the time savings on offer from riding aero on the hoods compared to riding upright on them. Again, over 40km, this equates to about 45secs. This means that the true saving of aerobars compared to a similar aero position on a bike without them is about 1:15mins.

Så det er egentlig ganske selvmotsigende å krumme seg over en aerodynamisk landeveissykkel med hår på leggene, selv om dette er sekundært til poenget i posten over, selvfølgelig.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hushovd hadde i en av etappene et eget innslag om barbering hvor han viste i praksis hvordan han gjorde det, med vanlig barberhøvel og skum.

Hår er både uønsket og ønsket. Og trenden, eller kanskje det er evolusjon når en tenker etter(?), på hvordan kvinners uønskede hår en viss plass har havnet på menns haker i nå en rekke år. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal det barberes i sykkelsesongen. Det er en regel, enkelt og greit🙂. Men, ut over selve regelen så et det jo mye diggere. Lettere å smøre med solkrem, lettere å vaske og hvis man tryner så er det bedre i forhold til sårbehandling. 
 

jeg tar høvelen kjapt over beina i dusjen ett par/tre ganger i uka. Tar ikke mye tid. Må det samme med huet, så blitt rutine på det hele. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...