Gå til innhold

HJELP! Foxy Mondraker: bolt for bakdemper vil hverken inn eller ut


Anbefalte innlegg

Jeg har en Foxy Mondraker fra 2015. Jeg prøvde å skru ut bolten for det øvre demperøyet. Jeg fikk skrudd den så langt ut at den spinner fritt, men det er likevel umulig å trekke den ut, eller dytte den ut fra den andre siden. Selv om jeg stikker en passe tynn unbraco inn fra den andre siden og banker så kommer den ikke ut. Enda verre er det at den ikke vil inn igjen! Når jeg prøver å skru den på plass så spinner den bare. Jeg har tømt bakdemperen for luft, tatt av bakhjulet og lagt sykkelen flatt for å unngå at demperen presser mot bolten. Jeg kan flytte bolten litt rundt ved å stikke inn en unbraco fra den andre siden, bolten er hul. Men selv om jeg prøver å fikle rundt samtidig som jeg skrur så får jeg den ikke på plass igjen. Jeg skal ta med sykkelen til verksted, men om noen har gode råd så tas de i mot med takk!

Hvis noen har en Foxy Mondraker og hadde giddet å skru ut denne bolten og ta bilder av bolt og innfesting så hadde jeg blitt veldig glad! Bolten i nedre øye er helt normal, men jeg lurer på om den i øvre har en spesiell fasong siden den oppfører seg slik. Jeg tok ut boltene i nedre link for å sjekke lagrene der, og de boltene har en rar fasong.

Litt uheldig timing, jeg drar på sykkelferie på lørdag, og denne sykkelen skal være med.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bcsport.no/mondraker-bikes/099.12002/mondraker-shock-hardware-kit-1

Ring BCsport, og sats på and posten fungerer?  Brevpost er ulidelig tregt for tiden, går jo en uke fra Lørenskog til postkassen. Pakkepost går visst kjappere.

Kunne nok maskinert en sånn bolt ganske greit, men da må jeg nesten ha nøyaktige mål, og finne emne, med sekskantspor.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo området og får ut bolten men ikke rekker få ny før du drar på tur ville jeg dratt til Zachariassen jernvare. Har kun vært der en gang så ikke my erfaring med stedet, men har inntrykk av at han har såpass godt utvalg av litt sære bolter og skruer så han sikkert finner noe som fungerer ok som midlertidig løsning i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løste seg. Trondheim Sykkelservice ringte fikk ut bolten, rengjorde og skrudde sammen igjen. Ingen ødelagte gjenger. Han mente det kanskje var loctite på gjengene som gjorde at den satt fast. Lurer fælt på hva han gjorde for å få den ut, jeg synes jeg prøvde ganske mange triks. Men det er vel fordelen med å være mekaniker, du kan flere triks, og du kan dem bedre. Får ta en full sjekk av demperoppheng etter sykkelturen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (21 timer siden):

Det løste seg. Trondheim Sykkelservice ringte fikk ut bolten, rengjorde og skrudde sammen igjen. Ingen ødelagte gjenger. Han mente det kanskje var loctite på gjengene som gjorde at den satt fast. Lurer fælt på hva han gjorde for å få den ut, jeg synes jeg prøvde ganske mange triks. Men det er vel fordelen med å være mekaniker, du kan flere triks, og du kan dem bedre. Får ta en full sjekk av demperoppheng etter sykkelturen.

Gode verksted er verdensmester i tjuvtriks 😄

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hell med penetrerende olje i et par tilfeller der noen har slumsa litt med gjengelåsing på demperbolter. 
La virke litt, kakk kakk, voila. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (21 timer siden):

Det viste seg at han bare hadde dunket litt hardere med hammeren enn jeg turte. Men det er vel nettopp en av de tingene mekanikere har fingerspissfølelse for.

rå vold løser mange problemer...i dette tilfellet gjaldt det bare å vite at det var trygt å hente den store klubba.
som Roy skriver, solid med smøring hjelper ofte for å godgjøre fastlåste parter. crc 5-56 er undervurdert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

"går det itj me kraft, bruk mer kraft" - gammel mekanikerord.

Husker jo en gang jeg sto som innleid hobbymekaniker for biblioteket her i byen og klaget min nød for en syklist med et vrak med rimelig skeivt gir om at jeg ikke hadde noe girøreavretter tilgjengelig. Så kom Vanilla Ninja som også var med forbi og brøkkjet til med håndmakt og et skrujern på giret, og vipps var det noenlunde beint.

Så litt forskjell i rutine er det på oss som bare cosplayer mekanikere og de som faktisk gjør det hver dag.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...