Gå til innhold

Tubeless på landevei med clincher felg....


Kaiost

Anbefalte innlegg

Ser at det er en del som vil ha tubeless på landeveissykkelen og må nesten still et par spørsmål.

(Kona og jeg kjører nå det på hardtail og fulldemper og kjempefornøyd med overgangen fra slanger. Merket det spesielt på Vasan i dårlig vær, gjørme og 20 psi i framdekket, bedre grep ingen tvil.)

På landeveien har vi vel 15-20 000 km i året på landeveissykkel. I tillegg til Rena, Tynset området er det en del turer til Mallorca og Gran Canaria. Bruker Continental Grand Prix 5000 i 28" unntatt på GC der vi bruker GP 4000S i 28" som gir mer volum og bedre komfort på de dårlige veiene. I snitt kanskje det er et par punkteringer langs veien, og da er vi videre på 3-4 minutter om jeg tar meg god tid. 

Så spørsmål 1: Hva er egentlig fordelen med tubeless på landeveien?

Jeg selger en del hjul på Finn.no og får ofte spørsmålet: Er det tubeless? Slik jeg forstår det så kan i utgangspunktet alle clinvher hjul settes opp tubeless: 

 

Så da kan jeg egentlig svare at jo det er bare å legge på tape, sette inn ventil og ha på tubeless dekk og guffe så er du der?

Eller er det noe jeg ikke har fortsått?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe fordelen med slangeløs på landevei er mindre rullemotstand, men ulempen er at det er vanskelig å få god tetting med så smal felg og dekk?

Litt offtopic, men er det forresten vanlig å bruke psi for dekktrykk på terrengsykler? Har sett det brukt i en del Finn-annonser

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (12 minutter siden):

Vil tippe fordelen med slangeløs på landevei er mindre rullemotstand, men ulempen er at det er vanskelig å få god tetting med så smal felg og dekk?

Litt offtopic, men er det forresten vanlig å bruke psi for dekktrykk på terrengsykler? Har sett det brukt i en del Finn-annonser

Jeg bruker tpu slanger 36 g, kjører en del ritt og ingen har trillet fra meg. På kona sine karbon terrenghjul er det 27 mm utvendig bredde, kjempelett å sette opp tubeless (1120g). Landeveishjulene jeg bruker har 25 og 27 mm utvendig bredde så det kan ikke være noe argument for dårlig tetting. Jeg bruker psi på alle hjul..eller bar også om vinden står fra nord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangeløst funger nydelig på landeveissykkel, og så lenge det er tett bånd eller aller helst helst helst helcarbon felg (heter sikkert noe annet, men mener da felgen er laget helt tett og ikke behov for bånd). Har dette på 2 Farsportshjule, og herregud så enkelt å sette opp slangeløst og bekymringsfritt. Knøt 64 hjulsettet med tape fikk hull i taipen rett etter jeg kom i mål Trondheim-Oslo. Flaks, men også noe som gjør at jeg ser en skal ikke ta det for gitt også. De som punkterte på det rittet av det jeg så kjørte med slanger. Fordel 1 med tubeless er vel at en kan gå lavere i trykk, mer komfor og grep (feks når regn, eller ujevnt underlag og ikke minst når raceren skal innom grus, for den skal den selvsagt). Men vurderer å sykle litt med slange på det Knøt hjulsettet fremover for å "teste" ut det igjen, før jeg evt legger på tape. 

"tenker" psi på alt også. Luft er luft. Og når en sykler i store felt så blir en aldri trilla fra og føler selv at en triller raskere en andre. Er jo fordi en ligger på hjul.

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (2 timer siden):

Så spørsmål 1: Hva er egentlig fordelen med tubeless på landeveien?

Jeg selger en del hjul på Finn.no og får ofte spørsmålet: Er det tubeless? Slik jeg forstår det så kan i utgangspunktet alle clinvher hjul settes opp tubeless: 

1: Opprinnelig var vel fordelen en kombinasjon av punkteringssikkerhet, comfort/kjørefølelse og noe lavere vekt, som verken butyl eller latex kunne matche på alle punkter. TPU-slanger har imidlertid nullet ut mye av fordelen. Tubeless har nok fortsatt best punkteringssikkerhet, men TPU er like bak og kommer mye bedre ut på vekt. Kjørefølelse er sammenliknbar og rent praktisk er slanger mye enklere å holde på med, så jeg har landet på at det ikke er noen fordel med tubeless lenger, og kutta det ut. 

2: Det går sikkert an å få satt opp mange vanlige felger som tubeless, men jeg ville vært forsiktig med å anbefale det til folk. Dekktrykket gjør at det er mer risiko ved det på landeveisfelger enn terreng; 
- Det er nok noe mindre sannsynlig at felgen er helt tett - og at den forblir tett.
- Det er nok også litt økt sannsynlighet for at man kan komme til å vrenge dekket av felgen om man har maks uflaks. I en vanlig clincher vil slangen være medvirkende til å holde dekket på plass, ved å klemme den mot felgkanten. Uten slangen må tverrprofilen til både dekk og felg ha en utforming som i større grad låser dekket på plass i sporet i felgkanten. I tubeless/tubeless ready-felger skal dette være ivaretatt, men i vanlige felger er det ikke gitt at denne utformingen er bra nok.
- Du kan få utfordringer med å få dekket på og av felgen både pga toleransene til dekk og felg, samt utforming av felgens tverrprofil. Tubeless-dekk kan være svært stramme, nettopp mtp risikoen for at de kan vrenge av ved kombinasjon med feil felg og du er da veldig avhengig av at felgens tverrprofil har tilstrekkelig nedsenkning i midten for å ha sjans til å få dekket på. 
- Hvis det er interne eikenipler kan hullene skape problemer ved refylling av luft, da felgteip over tid buler nedi hullene pga trykket - ved refylling kan du potensielt oppdage at hullene/nedsenkningene er så langt ut mot sidene at det er umulig å få det tett nok under dekk-kanten til å få pumpa opp dekket og få «poppa» det. Da må du legge ny felgteip for å få luft i det igjen (mao ikke lett hvis uhellet er ute langt hjemmefra).

De to sistnevnte punktene er det dog mange som sliter med på felger som liksom skal være ment for tubeless også, skal sies, men sannsynligheten for å få problemer med det er nok litt større med felger som overhodet ikke er laget for formålet.

Endret av Joaaso
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man bor på et sted med mye torner eller tegnestifter i veibanen ser jeg ingen fordeler med tubeless på landevei. Jeg snitter vel ca på 1 pungtering pr 10.000km på landeveien og da er det inn med ny slange på ca 3min langs veien.

Jeg kjører tubeless både på grus og sti, da pga. at man kan kjøre lavt trykk. På racer så kjører jeg 80 psi+ og da slår jeg ikke igjennom. 

På landevei hadde jeg ALDRI kjørt tubeless med felger som ikke er tubelessklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten brukte vi det metriske systemet og bar, men skulle tro en snart hadde gått over til SI-systemet og pascal. Å si «tubeless» og bruke psi virker litt retard, høres ut som man har sett for mye på YouTube 🤣

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (5 timer siden):

ville vært forsiktig med å anbefale det til folk. Dekktrykket gjør at det er mer risiko ved det på landeveisfelger enn terreng; 

Skjønner, det mindre volumet i et landeveisdekk vil nok gi et trangere vindu for å opprettholde et akseptabelt dekktrykk

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (6 timer siden):

Da jeg var liten brukte vi det metriske systemet og bar, men skulle tro en snart hadde gått over til SI-systemet og pascal. Å si «tubeless» og bruke psi virker litt retard, høres ut som man har sett for mye på YouTube 🤣

Hehe. Jeg jobber mye med trykk og bruker selvfølgelig bar og skyr andre tulleenheter som pesten.

På sykkel er jeg nok bare ødelagt av å holdt på med det i 30 år. Da var det hverken norske forum eller blader, så vi ble oppdratt fra det store amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (10 timer siden):

Med mindre man bor på et sted med mye torner eller tegnestifter i veibanen ser jeg ingen fordeler med tubeless på landevei. Jeg snitter vel ca på 1 pungtering pr 10.000km på landeveien og da er det inn med ny slange på ca 3min langs veien.

Om man sammenligner med lateksslanger er jeg enig i at fordelene med slangeløst er marginale, selv om det på papiret gir litt lavere rullemotstand. Jeg hadde nok kjørt med slanger akkurat nå om jeg ikke var på hookless.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • JoeT skrev (1 time siden):

    Hehe. Jeg jobber mye med trykk og bruker selvfølgelig bar og skyr andre tulleenheter som pesten.

    På sykkel er jeg nok bare ødelagt av å holdt på med det i 30 år. Da var det hverken norske forum eller blader, så vi ble oppdratt fra det store amerika.

     

  • York skrev (7 timer siden):

    Da jeg var liten brukte vi det metriske systemet og bar, men skulle tro en snart hadde gått over til SI-systemet og pascal. Å si «tubeless» og bruke psi virker litt retard, høres ut som man har sett for mye på YouTube 🤣

     

  • Jeg har bare drevet med sykkel siden 1985, så omtrent 38 år gjør en gjerne litt retard. Startet faktisk mange år før Youtube kom også og da brukte vi konsekvent psi og syklet selvsagt pariser.

  • Men noen burde da ta en prat med Bikeshop.no og gi dem gode råd om dekktrykk. De bruker psi på Continental clincher og bar på tubeless.

  • Hentet fra hjemmesiden til Bikeshop og mitt favorittdekk Continental Grand Prix 5000: 

  • Anbefalt dekktrykk: 25 mm: 95-123 PSI, 28 mm: 95-116 PSI  

  • https://bikeshop.no/continental/ny010194/continental-gp-5000-dekk-sort-creme-25-28-mm-toppdekk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene Farsportshjulsettet mitt er også hookless så der er det ikke aktuelt å vurdere annet en slangeløst. Og kjører nå med Maxxis 32 mm og 60ish psi. Nydelig komfor og digg på variert underlag. Selv om hjulene er drittlette (1050 gr mener jeg) så oppleves de ikke like raske som komboen jeg har på det andre Farsporthjulsettet som har 45 cm profil (mot 25 eller 27 på de hookless hjulene), som er med Pro one 28 mm og ca 75 psi. Disse to hjulsettene byttet på i bruk på min Super-Six, begge to gjør sykkelen sub7kg. Slangeløst eneste alternativ på disse hjulsettene, selv om jeg kan bruke slanger på 45 mm profil hjulsettet er det så lett og trygt å sette opp slangeløst siden det ikke er behov for felgbånd. Opplever heller ikke søl som stort problem med slangeløst. Komibnert med fordelene som også nevnes her, er det også greit at med plugg så er det tett fort igjen. Har dog brukt plugg kun ene gang på landeveien selv om de alltid er med. Funket da og funket i lang tid med plugg før jeg skiftet dekk. Har også "punktert" noen ganger av typen merker dekket har lite luft etter endt tur. Pumper opp igjen og det tettes, selv om en ser det kommer ut gufffe så holder det i mange måneder, til det blir naturlig å bytte dekk. Kjører stort sett en sesong på dekk, noen ganger halvannen så bytter ikke ofte dekk. At jeg varier mellom 2 sykler og 3 hjulsett betyr selvsagt mindre slitasje på enkelt hjulsett. Når det gjelder hookleshjulsettet, har jeg også brukt pro one 28 mm dekk på det, men da var jeg bare så vidt over 70 psi siden det er anbefalt ikke trykk over 70 psi på hookless (arrester meg gjerne om jeg tar feil). Men har ett pro one 30 mm sett jeg har tenkt å bruke neste gang på hjulsettet. Tenker det blir smaleste jeg kommer jeg til å bruke på det hjulsettet. 

Men på det siste hjulsettet, som kun brukes på system-sixen min, KNØT 64 tenker jeg å prøve slanger til våren (dvs har satt slanger i bakdekket etter taipen røk rett etter målgang T-O som jeg nevnte over her). Har kjørt mest slangeløst på dette hjulsettet (hatt 4 ses) men også i perioder med slanger. Grunnen til dette at i motsetning til de to Farsports hjulsettene vært vanskeligere å sette opp slangeløst, og da spesielt å få tape til å bli satt bra nok på. Fikk hjelp til det i fjor og det holdt da 1 år. Har nå kjøpt TPU slanger med 8 cm ventil. Så blir å teste det til det sommeren. Skal også sies at her kjører jeg med smalere dekk. Pirelli 26 mm er det jeg har kjørt med siste to år, men har nå satt opp bakhjulet med 28 mm pro one (ikke TLR). Skal sies at hjulsettet kom med 23 mm, men tror 25 mm er det anbefalte i forhold til aerodynamikk. Skal også sies at felgen er så bred at 28 mm dekk er neste 30 mm på felgen. Kommer nok til å velge 28 siden det er det jeg har satt på bak. 

Min konklusjon nå er likevel. Der tubeless fungerer velger jeg det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psi sier iallfall meg ingenting, så jeg faller av diskusjonen. Bar har jeg et forhold til, har brukt det i alle år og synes det er intuitivt.

Er det slik at alle kanttrådfelger egentlig kan settes opp slangeløst? Trenger vel bare løsning på ventil og tetting mot eikeniplene.

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (4 timer siden):
  • Startet faktisk mange år før Youtube kom også og da brukte vi konsekvent psi og syklet selvsagt pariser.


Pariser er nice, har noen kilometer (mil) på det, skjønner ikke hvorfor det har falt i popularitet. Enkleste dekkskiftene jeg har hatt iallfall. Og kunne kjøre med 1.7 til 14 bar

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med bar er at 1 bar er omtrent atmosfæretrykk. Ikke noe basert på foten til en engelsk konge, som selv britene stort sett har sluttet å bruke. Det er vel bare «the worlds greatest country», det eneste som har vært på månen, som fremdeles bruker dette fantastiske systemet. Cirka hvor mange pund per kvadrattommer er en atmosfære? 14.69 psi

Hvis vi aldri går over til Det moderne metriske systemet er vi stuck med en blanding til vi dør 😀

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal klare meg med psi til jeg dør, ca 20 år om jeg er heldig. Forresten så pumpet vi till 100 psi på pariserdekkene eller til det smalt. Brukte å være en på hvert ritt som gjorde det før start. Røyk flere dekk på den måten enn på punkteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

«Er det slik at alle kanttrådfelger egentlig kan settes opp slangeløst? Trenger vel bare løsning på ventil og tetting mot eikeniplene.«


Ville ikke turt å prøve en «hacke»-løsning på landeveitrykk, og ihvertfall ikke videresolgt noe slikt til andre. Kjøp felger ment for tubeless er mitt råd.

Endret av BZE
Krøll med sitering
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (3 minutter siden):

Forresten så pumpet vi till 100 psi på pariserdekkene eller til det smalt.

100 psi sier meg ingenting, men vi pumpet til 7-8 bar da jeg syklet ritt, og det er vel samme samme 😉

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (23 timer siden):

1: Opprinnelig var vel fordelen en kombinasjon av punkteringssikkerhet, comfort/kjørefølelse og noe lavere vekt, som verken butyl eller latex kunne matche på alle punkter. TPU-slanger har imidlertid nullet ut mye av fordelen. Tubeless har nok fortsatt best punkteringssikkerhet, men TPU er like bak og kommer mye bedre ut på vekt. Kjørefølelse er sammenliknbar og rent praktisk er slanger mye enklere å holde på med, så jeg har landet på at det ikke er noen fordel med tubeless lenger, og kutta det ut. 

2: Det går sikkert an å få satt opp mange vanlige felger som tubeless, men jeg ville vært forsiktig med å anbefale det til folk. Dekktrykket gjør at det er mer risiko ved det på landeveisfelger enn terreng; 
- Det er nok noe mindre sannsynlig at felgen er helt tett - og at den forblir tett.
- Det er nok også litt økt sannsynlighet for at man kan komme til å vrenge dekket av felgen om man har maks uflaks. I en vanlig clincher vil slangen være medvirkende til å holde dekket på plass, ved å klemme den mot felgkanten. Uten slangen må tverrprofilen til både dekk og felg ha en utforming som i større grad låser dekket på plass i sporet i felgkanten. I tubeless/tubeless ready-felger skal dette være ivaretatt, men i vanlige felger er det ikke gitt at denne utformingen er bra nok.
- Du kan få utfordringer med å få dekket på og av felgen både pga toleransene til dekk og felg, samt utforming av felgens tverrprofil. Tubeless-dekk kan være svært stramme, nettopp mtp risikoen for at de kan vrenge av ved kombinasjon med feil felg og du er da veldig avhengig av at felgens tverrprofil har tilstrekkelig nedsenkning i midten for å ha sjans til å få dekket på. 
- Hvis det er interne eikenipler kan hullene skape problemer ved refylling av luft, da felgteip over tid buler nedi hullene pga trykket - ved refylling kan du potensielt oppdage at hullene/nedsenkningene er så langt ut mot sidene at det er umulig å få det tett nok under dekk-kanten til å få pumpa opp dekket og få «poppa» det. Da må du legge ny felgteip for å få luft i det igjen (mao ikke lett hvis uhellet er ute langt hjemmefra).

De to sistnevnte punktene er det dog mange som sliter med på felger som liksom skal være ment for tubeless også, skal sies, men sannsynligheten for å få problemer med det er nok litt større med felger som overhodet ikke er laget for formålet.

En slange har ingen strukturell styrke, den holder kun på trykket. Ved slangeløst oppsett vill dekket være trykkbeholderen. Kreftene mellom dekk og felg blir akkurat de samme.
Ved for lave dekktrykk kan du kjøre dekkanten ned i felgbrønnen, kjører du slangeløst vil dekket kollapse - hvis du har slange (og unngår punktering) vil du fortsatt ha trykk i slangen og kan med litt flaks sykle greit videre, eller få en kontrollert stopp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...