Gå til innhold

Snokefilm på eventyr


andrerav

Anbefalte innlegg

Hei hå! Dette blir en dedikert tråd til snokefilmene mine som jeg av og til legger ut på kanalen Snokefilm Media. Denne sesongen har filmene stort sett vært ganske stednære rundt Trondheim (pga. bilproblemer i ferien), men neste sesong blir det forhåpentligvis flere klipp fra andre deler av landet også 🙂 Jeg bruker også denne kanalen til å teste ut diverse innstillinger i GoPro Labs, og jeg svarer gjerne på spørsmål om innstillinger/oppsett/redigering, og tar gjerne i mot innspill og forslag til forbedringer.  

Første film ut er fra en tur i Bymarka tidligere denne uken. Jeg dro tidlig fra jobb og syklet til det ble mørkt, bokstavelig talt. En tjommis joiner også litt uti filmen. Totalt 35km og 1002 høydemeter. En fantastisk tur i vakkert høstvær. Stiene er timestampet som kapitler i filmen. Takk for titten!

 

 

  • Like 7

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som nylig flyttet fra Trondheim etter mange år i regionen er det fint (og litt trist) å kunne mimre tilbake gjennom slike videoer fra marka 🥲

Pendler heldigvis enda. Ser frem til flere videoer fra Norges fineste "storby".

Du skriver i videobeskrivelsen at custom firmware-en du bruker gir "maximum quality" - hva er det denne gjør som er bedre enn stock? Gjør den også noe med stabiliseringen (var veldig stabilt her)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (7 timer siden):

For en som nylig flyttet fra Trondheim etter mange år i regionen er det fint (og litt trist) å kunne mimre tilbake gjennom slike videoer fra marka 🥲

Pendler heldigvis enda. Ser frem til flere videoer fra Norges fineste "storby".

Du skriver i videobeskrivelsen at custom firmware-en du bruker gir "maximum quality" - hva er det denne gjør som er bedre enn stock? Gjør den også noe med stabiliseringen (var veldig stabilt her)?

Det er en litt lang historie, men i korte trekk så bruker jeg GoPro Labs-firmware (som GoPro publiserer selv). Dette lar meg skru på noen innstillinger som ikke er tilgjengelig gjennom menyen, spesifikt innstillinger relatert til gammakurve, fargegamut, støyreduksjon og stabilisering. Man får litt mer "albuerom" i postprosesseringen, og bedre stabilisering (spesielt under mørke forhold). Jeg har skrevet litt mer om det her

  • Like 1
  • Thanks 2

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk plutselig lyst til å sykle Kvistingstien i Bymarka her i Trondheim. Det ryktes om at man skal kunne gå tørrskodd til Storheia på denne stien takket være store mengder klopp over myrene, så da tenkte jeg at det kanskje man funke å sykle den nedover også. Dessverre så var ikke dette en spesielt sykkelvennlig sti, så man bør være ganske motivert for litt eventyr hvis man velger å ta fatt på denne. Videoen starter på Storheia, og oppå der er det heldigvis mange artige linjer og features. Dette er ikke den mest spennende videoen, men om man er nysgjerrig på stien så får man et lite innblikk her iallfall. Takk for titten! 🙂

 

  • Like 4

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en trasig høst (sånn rent værmessig) har vi endelig fått litt oppholdsvær i Trondheim. Jeg snoket meg semi-tidlig bort fra jobb i ettermiddag og stakk til Liaåsen for noen kjappe runs ned noen favorittstier. Noen steder var det litt is dog, noe jeg fikk merke på kroppen:D

 

 

  • Like 4

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Fint å se film fra skogene rundt Trondheim! Får lyst til å komme meg ut på sykkelen når jeg ser filmene, selv om jeg bare har løpt i markene i Trondheim.

Jeg oppfatter det som at du har rimelig god kontroll på kamera og filming i både dagslys og mangel på lys. Fremover skal jeg logge litt mer av turene mine på film. Er det GoPro som gjelder? Skal jeg ha noe mer enn kamera, feste under sykkelcomputer og brystfeste? I første omgang er det kun snakk om å filme landeveissykling. Redigering av film er jeg ikke god på, men det er sekundært - det får bli som det blir. At det er på film er første steg på veien.

Leser at det finnes linser og ND-filter, titalls forskjellige fester og oppgraderinger. Noe jeg "må" har for at det skal være mulig å filme sykling på en måte som gjør resultatet (mye) bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok smak og behag, men eg likar best 360-kamera. Det har ein del fordelar:

  • Du kan lage filmar som er meir varierte og ikkje berre peikar framover heile tida.
  • Ekstremt lett å filme, det er berre å trykke på ein knapp for å starte og stoppe. Det er det for så vidt på eit vanleg actionkamera også, men der blir det meir jobb dersom du vil filme noko anna enn rett fram (sjå førre punkt).
  • Perfekt biletestabilisering.

Det har naturlegvis nokre ulemper også:

  • Mindre arbeid å filme, men meir arbeid å redigere.
  • Ein del av oppløysinga (på optikk og sensor) går bort til å dekke 360, og blir ikkje med på sluttresultatet.
  • Dårleg på zooming, alt blir nokså vidvinkel.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett filmene dine fra tidligere og fra Atlas og jeg syns de funker veldig bra med bl.a. 360-kamera.

Siden jeg primært ønsker å ha kamera festet under sykkelcomputer på et aerostyre er jeg usikker på om f.eks. Insta360 X3 vil fungere for meg. Ser ut til at det bør stikke litt ut fra sykkelen for at det skal fungere godt. Har du sett en monteringsløsning som fungerer for aerostyre og kan monteres/demonteres ganske enkelt og får plass i en baklomme? Spørs om det må monteres en liten rammeveske for at dette skal fungere godt på lengre turer.

Optimalt sykler jeg uten kamera helt til jeg plutselig ønsker å filme - det er nok ønsketenking, ser for meg at det er mer jobb å filme enn jeg håper det skal være. Hadde X3 hatt mindre behov for å stikke ut fra sykkelen ville det vært en no-brainer i kombinasjon med mobilkamera. Mulig jeg må teste både X3 og Gopro for å finne ut hva som funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...