Gå til innhold

Hund fikk bein av lammekotelett (brukt i fårikål), HJELP!


Anbefalte innlegg

Helt frakobla i hodet etter middag, og hunden  (border collie) fikk tak på en sånn knokelignende beinklump fra lam etter middag. Hund og jeg har ikke spist fårikål tidligere.

Hvor ille er dette? Kjenner jeg er småkvalm av bekymring for bikkja (den er operert tidligere grunnet noe den fant i skogen som satte seg bom fast)

Noen som har tips evt kan berolige meg/stresse meg ytterligere?

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg hadde en Vorsteh som svelget en slik knokkel og fikk full forstoppelse. Han tvang i hunden flere omganger med renset parafin fra apoteket. Knokkelen kom etterhvert ut. Gårdsplassen ble riktignok dottet med mange avføringsflekker 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret ville jeg tatt kontakt med veterinær og bare forhørt meg. Det er vel noen av dem som har "onlinetimer", som ofte er beregnet for slike situasjoner. Ser Empet og AniCura har noe slikt.

Når det kommer til hund satt pengene løst hos meg. Heller en undersøkelse for mye enn for lite.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (10 minutter siden):

Et generelt tips når bikkja spiser ting som kan sette seg fast i systemet, er å gi den hvit asparges. Fibrene i aspargesen legger seg rundt fremmedlegemet som gjør at det lettere kommer ut!

Hermetisk eller fersk? 
anicura sa intet om asparges, dog.

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at ris, kylling og hvit asparges skal funke bra når det er slike ting på gang. Vanskelig å få hunden til å spise hvit asparges, men blande den med litt kyllingfilet, som også er ganske fibrete, så går det ned. 

Ellers så har vi gjennom vår hundeforsikring tilgang til videosamtale med veterinær(eller lignende?) på ganske kort varsel. Kan være greit å sjekke dette, om du har forsikring på hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ha vært ute for det samme selv. Det er viktig å følge med på eventuelle endringer i atferd. Hvis det ikke skjer noe i løpet av 48 timer så har det sannsynligvis gått bra. Det du må se etter er blodig avføring eller oppkast, fraværende toalettbesøk, eller generell endring i atferd. Får du mistanke om at noe ikke er som det skal så bør du dra rett til veterinær. 

 

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg fruen, som var på tur med bikkja i dag virker alt være normalt. To stk poopings med helt normal konsistens. 
Lærte av dette, så ikke mer fårikål på meg. Er vel å banne i noens kjerke, men jeg synes det var noe kjedelig mat

 

edit: takker alle for info og gode råd! Tror virkelig nyforumet også blir stedet der man får svar på absolutt alt! 

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (13 minutter siden):

Er vel å banne i noens kjerke, men jeg synes det var noe kjedelig mat

 

Du er ikke alene der. Det samme gjelder vestlandsribbe / pinnekjøtt. Takke meg til kontinental cuisine 🙂

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (7 minutter siden):

Du er ikke alene der. Det samme gjelder vestlandsribbe / pinnekjøtt. Takke meg til kontinental cuisine 🙂

 

Jeg er oppvokst på gård med sauehold, er noe med lukta tror jeg. Vi fikk vel også det som ikke ble sendt til slakt, men slakta selv. 
lammelår kan jeg spise, svigermor er rå på tilbehøret, utfordringen er at hu ikke helt tror lammet er dødt, så hu steiker det veldig…

Jada, kan lage selv. Meeeeen

 

Ribbe ja, trønder(?)sorten. Gud jø og fyse det er kjipe greier

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (1 minutt siden):

Jeg er oppvokst på gård med sauehold, er noe med lukta tror jeg. Vi fikk vel også det som ikke ble sendt til slakt, men slakta selv. 
lammelår kan jeg spise, svigermor er rå på tilbehøret, utfordringen er at hu ikke helt tror lammet er dødt, så hu steiker det veldig…

Jada, kan lage selv. Meeeeen

Haha, samme her. Ikke med sau da, men definitivt "skomakerens barn" hva gjelder å bruke kvalitetskjøtt i egen husholdning. Det som var skikkelig bra ble gjerne solgt/gitt bort, mens vi satt igjen med kjøttdeig av seige stykker. En sjelden gang i blant var det indre eller ytrefileter, stort sett ikke.

Jeg har fortsatt smaken av brunst-befengt hjortekjøtt et sted i bakhodet, som jeg fikk servert som pizzafyll en helg. Grusomt.

 

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (8 timer siden):

Haha, samme her. Ikke med sau da, men definitivt "skomakerens barn" hva gjelder å bruke kvalitetskjøtt i egen husholdning. Det som var skikkelig bra ble gjerne solgt/gitt bort, mens vi satt igjen med kjøttdeig av seige stykker. En sjelden gang i blant var det indre eller ytrefileter, stort sett ikke.

Jeg har fortsatt smaken av brunst-befengt hjortekjøtt et sted i bakhodet, som jeg fikk servert som pizzafyll en helg. Grusomt.

 

 

Det er bittelitt sjarm i de minnene, men fanden ikke mye 😛

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (9 timer siden):

Iflg fruen, som var på tur med bikkja i dag virker alt være normalt. To stk poopings med helt normal konsistens. 
Lærte av dette, så ikke mer fårikål på meg. Er vel å banne i noens kjerke, men jeg synes det var noe kjedelig mat

 

edit: takker alle for info og gode råd! Tror virkelig nyforumet også blir stedet der man får svar på absolutt alt! 

Må da kunne la vær å spise fårikål uten å skylde på bikkjeskinnet? Skal du kutte at alt kjøtt med varmebehandlet bein? Veggis eller veganer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (29 minutter siden):

Må da kunne la vær å spise fårikål uten å skylde på bikkjeskinnet? Skal du kutte at alt kjøtt med varmebehandlet bein? Veggis eller veganer?

 

 

Jaja, går helt fint å la være fårikål og bare si at det var kjip mat. Spiser det meste av det som blir satt foran meg, om itj ainna så på trass…

(klubb/komle/raspeball, rømmegrøt, fiskeboller er niks nada, og jeg sliter med konsistensen i pai)

veggis kunne jeg lett blitt, med noe mer sans for å sette meg inn i ting. Dog ville jeg hatt fisk, fisk fisk! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bein til hund har det vært litt endringer de siste generasjonene. Når jeg vokste opp med bestemor som drev oppdrett av Riesenschnauzer, var det ganske vanlig at de fikk bein etter middagen. Såvidt jeg husker var det aldri et problem, men de hundene er relativt store. Når jeg selv hadde hund, labrador/flatcoat-mix etter år 2000, ble det mer og mer anbefalt å ikke gi bein til hunder pga. at det kunne sette seg fast i tenner eller tarm. Hendte av og til at hunden planla taktiske operasjoner når den så hvor bein ble lagt på kjøkkenbenken/søpla, og knasket i seg dette, uten at det ble forstoppelser. Dog, løs mage kunne inntreffe. Selv endte jeg kun med å gi hunden kraftige kraftbein kjøpt hos slakteren, siden de er så store at hunden ikke klarer knuse de*. Selv mange år etter hundene er gått bort finner jeg et og annet nedgravd/gjenglemt kraftbein i hagen/hager.

NB: Selv en evig jovial labrador, grynta på snuta når man forsøkte å ta vekk kraftbein, så litt nedsider ved noe hunder liker veldig godt.

Forskning.no var inne på temaet i SPØR EN FORSKER: Er det bra å gi hunden restemat?

*det er klart størrelsesnivåer av hunder, de aller største klarer kanskje det.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon er heldigvis litt lettere tilgjengelig nå pga. internet, og man blir heldigvis mer opplyst selv med alderen. Før var det ofte "hørte fra en venn at...".

Min hund fikk livmorsbetennelse, uten at jeg skjønte det. Min mor hadde opplevd en hund som døde av det, en ganske traumatisk opplevelse, så ble kommandert rett til veterinæren. En dag til så hadde hunden mest sannsynlig død. Straksoperasjon og en dyr operasjon. Vel verdt pengene. Hunden var i fin noen dager senere og levde i mange år til.

Forstår godt bekymringen angående hund, da de er notorisk flinke til å skjule når de faktisk er i dårlig form. Som nevnt, heller en unødvendig tur til veterinæren enn å oppleve at de stryker med fordi man tenkte det ikke var så farlig.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (15 minutter siden):

Informasjon er heldigvis litt lettere tilgjengelig nå pga. internet, og man blir heldigvis mer opplyst selv med alderen. Før var det ofte "hørte fra en venn at...".

Min hund fikk livmorsbetennelse, uten at jeg skjønte det. Min mor hadde opplevd en hund som døde av det, en ganske traumatisk opplevelse, så ble kommandert rett til veterinæren. En dag til så hadde hunden mest sannsynlig død. Straksoperasjon og en dyr operasjon. Vel verdt pengene. Hunden var i fin noen dager senere og levde i mange år til.

Forstår godt bekymringen angående hund, da de er notorisk flinke til å skjule når de faktisk er i dårlig form. Som nevnt, heller en unødvendig tur til veterinæren enn å oppleve at de stryker med fordi man tenkte det ikke var så farlig.

Jepp, de er det. Vår satte fast noe, og måtte hasteopereres. Før forsikring, så 30løk. 
verdt det da, ern! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...