Gå til innhold

OpenStreetMap - bidra til stiregistrering


Dan

Anbefalte innlegg

Når eg tenkjer meg litt om, så skulle det ikkje vere kjempevanskeleg å automatisere eit OK utgangspunkt for uphill-tagging mange plassar der det manglar:

  • Finn alle vegar som har mtb:scale.
  • Finn elevasjon på starten og slutten av vegen (oppslag i ekstern elevasjonsdata).
  • Rekn ut gjennomsnittleg stigning.
  • Bruk tabellen her for å finne minste aktuelle uphill-nivå.
  • Var nivået større enn gjeldande mtb:scale:uphill (der den finst) og mtb:scale? Tagg det som mtb:scale:uphill.
  • Tagg incline også dersom den manglar.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (2 timer siden):

Problemet er når du har lyst til å krysse eit utmarkområde, og du er usikker på om det finst ein enkel veg å ta seg inn i det på sykkel. Når alle stiane er blå er det ikkje så lett å vite. For ein som har lyst til å sykle til Vassfjellet er det ikkje så lett å vurdere på dette kartet kor mykje av stien som er sykkelbar oppover:

image.png.e38a68b0679fd94639e979deb7da5224.png

Absolutt. Her kunne det gjerne vært brukt uphill-tag - av noen som har prøvd stien med sykkel. Stien nordvestover har jeg aldri syklet, stiene nordøst mot Tanem og nordover mot Vassfjellkapellet har jeg derimot prøvd en del ganger.

Alle disse er mest sykkeldytting oppover og flott sykling nedover, bortsett fra de flateste delene hvor man kan sykle begge veier, og bortsett fra der de krysser myr (der er de merket med class:bicycle:mtb<0 så de er gjennomsiktige på kartet). 

At de er veldig væravhengige vil nok kun lokalkjente vite, men antall myrer på kartet og navnet på selve fjellet gir kanskje et hint også til langveisfarende 🙂

  • Haha 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, torhovland said:

Når eg tenkjer meg litt om, så skulle det ikkje vere kjempevanskeleg å automatisere eit OK utgangspunkt for uphill-tagging mange plassar der det manglar:

  • Finn alle vegar som har mtb:scale.
  • Finn elevasjon på starten og slutten av vegen (oppslag i ekstern elevasjonsdata).
  • Rekn ut gjennomsnittleg stigning.
  • Bruk tabellen her for å finne minste aktuelle uphill-nivå.
  • Var nivået større enn gjeldande mtb:scale:uphill (der den finst) og mtb:scale? Tagg det som mtb:scale:uphill.
  • Tagg incline også dersom den manglar.

incline har mye å si men syntes nesten røtter og stein har mere å si da de stopper all momentum, en bratt svalberg climb er ganske lett med godt grep i forhold til en slak bakke men stein helvette....... værtfall på emtb hehe

Endret av Emtb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
torhovland skrev (På 19.4.2024 den 17.05):

Ja, heilt klart, men det er vanskeleg å automatisere. Så dette var meir for å i alle fall få på plass ein uphill-tag dei fleste plassar der det skal vere, og så får vi heller finjustere dei etterpå.

Flott forslag egentlig. Når jeg leter etter ruter på nye områder så bruker jeg gjerne friluftskart og komoot/strava for lettere å se stigning og naturtype. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må benytte anledningen til å slå et slag for appen Footpath. Den bruker OSM og er genialt enkel å tegne ruter i og få en plan for dagen, med kilometerangivelser og høydeprofil. Man bare drar en strek i kartet med fingeren og så snapper den til nærmeste sti eller vei som gir kortest rute. Hvis man ønsker å være nøye med hvilken sti som velges så er det bare å zoome inn slik at man kan dra fingere over riktig sti.C3E08674-3881-49AF-898B-B59A342AD490.jpg.1961998e956a95e7767eb60c23eff0d6.jpg4EFDB103-0813-42D5-8E63-CEF8313E5244.jpg.370736e60474b400bd29d7996a74c3b6.jpg

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli hekta på OpenStreetMap etter den prosessen eg var gjennom i går ettermiddag:

  1. Finn ein sti på Norge i bilder.
  2. Teikn den inn på OpenStreetMap.
  3. Gå tur der.
  4. Oppdater stien med meir detaljar om underlag, synlegheit, kor eigna den er for sykling, etc.

Alt i løpet av nokre timar. Synd at ikkje mtbmap.no blir oppdatert kvar natt.

Den aktuelle stien er her.

Og så eit relatert spørsmål. Når eg ser at stien ikkje er eigna for sykling, fordi det er ganske myrete terreng, så er det naturleg å setje class:bicycle:mtb=-1. Men eg må nesten setje ein mtb:scale også, elles vil det jo ikkje visast på kartet at den ikkje er eigna for sykling (EDIT: Jaudå, les vidare).

  • Eg satte mtb:scale=1 fordi stien ikkje er spesielt teknisk, berre myrete.
  • Burde mtb:scale ha vore høgare, fordi myr trass alt er vanskeleg å sykle i?
  • Burde eg la vere å tagge mtb:scale fordi sykling her uansett er irrelevant? Eg likar ikkje den tankegangen, for då går det ikkje an å sjå skilnad på ein sti som er ueigna og ein sti som ingen har sjekka enno. Det hadde vore kult om mtbmap kunne ha vist ein halv-transparent sti når berre class:bicycle:mtb=-1 er satt. Å wow, det er faktisk det som skjer! Sjå her. Då skal eg begynne å berre gjere dette alle plassar der det ikkje er eigna for sykling!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
torhovland skrev (1 time siden):

Finn ein sti på Norge i bilder.

  1. Teikn den inn på OpenStreetMap.
  2. Gå tur der.
  3. Oppdater stien med meir detaljar om underlag, synlegheit, kor eigna den er for sykling, etc.

Stort sett et greit opplegg, men jeg opplever litt for ofte å få mine lokalkjente redigeringer overstyrt av folk som ukritisk bruker ortofoto og N50 som grunnlag. 🙂

For min egen del så gjør jeg det slik at jeg tar turen med Garmin-klokka og laster opp til Strava for å få en gpx. Så tar jeg inn den i OSM-editoren med ortofoto som bakgrunn og tegner stien med tanken i bakhodet at ortofotoet kan være litt off og gps-loggen ikke alltid er spot-on. Kombinert blir det ganske bra.

Hvis jeg trenger å notere endringer i den fremtidige registreringen mens jeg er ute i felt så bruker jeg en eller annen app for å sette waypoints der stien går fra en status til en annen, slik at jeg kan få med det når jeg setter meg med OSM-editoren.

Endret av Dan
  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også en kombinasjon av gpx filer og satelitt-foto men jeg prøver å ha minst 3-4 turer på stien på forskjellige dager før jeg tegner den inn. Kan være at jeg overtenker det litt. Skammer meg heller ikke over å redigere eksisterende stier dersom jeg konsekvent ser at GPS-sporet havner utenfor.

For mtb:scale bruker jeg https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale som en guide. Føler ikke at en myr nødvendigvis trenger noen høy verdi der. Det er ikke vanskelig å sykle der, bare tungt og unødvendig ødeleggende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 7.5.2024 den 13.19):

Det hadde vore kult om mtbmap kunne ha vist ein halv-transparent sti når berre class:bicycle:mtb=-1 er satt. Å wow, det er faktisk det som skjer! Sjå her. Då skal eg begynne å berre gjere dette alle plassar der det ikkje er eigna for sykling!

Ja, et par eksempler litt nærmere Trondheim er disse: https://mtbmap.no/#16/63.4200/10.2110 & https://mtbmap.no/#16/63.4384/10.2587

Så det er unødvendig å sette mtb:scale hvis stien uansett er uegnet og class:bicycle:mtb<0.

Det hender at jeg setter mtb:scale likevel, først og fremst på de stiene jeg synes er aktuelle/fine når jeg sykler på barfrost.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...