Gå til innhold

OpenStreetMap - bidra til stiregistrering


Dan

Anbefalte innlegg

Ja, men alternativt, dersom dette er skilta gang- og sykkelveg, så skal det vere highway=cycleway, foot=designated.

Footway er kun brukt til "Sti, opparbeidet, typisk i boligområder, parker og kirkegårder" (som kanskje er riktig i dette tilfellet). Men du har nok rett i at dei aller fleste av desse skulle hatt bicycle=yes.

Endret av torhovland
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker en kjapp oversikt over hvilke av disse stiene (veiene?) som er tagget med bicycle=yes evt. bicycle=designated, kan du gløtte på https://mtbmap.no/#16/59.8501/10.8207 hvor jeg mener blåstiplet er bicycle=yes og heltrukken blå er cycleway.

image.png.ad53c98c501d74b003fc23b676bfda01.png

De svarte er enten path eller footway, i begge tilfeller uten bicycle=yes (fordi det er implisitt i Norge).

Strava skiller mellom footway og path - på footway "krever" de bicycle=yes for å rute der.

 

Hva som er riktig løsning på akkurat disse stiene/vegene vet jeg ikke. Jeg har ikke vært der og vet ikke om de f.eks. burde vært path eller cycleway i stedet (Google Streetview har ikke kartlagt dem). Men å legge inn bicycle=yes på samtlige stier bør man ikke, for dette skal altså være implisitt for både path og footway i Norge...

Ref. diskusjon om unødvendige tags på OSM-forumet.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (28 minutter siden):

Hvis du ønsker en kjapp oversikt over hvilke av disse stiene (veiene?) som er tagget med bicycle=yes evt. bicycle=designated, kan du gløtte på https://mtbmap.no/#16/59.8501/10.8207 hvor jeg mener blåstiplet er bicycle=yes og heltrukken blå er cycleway.

Jeg la inn bicycle=yes på de rosa litt før du skrev innlegget ditt, blir mtbmap.no oppdatert umiddelbart?

image.png.8a708213ce373f0d5cdab04e3c58ec64.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (12 minutter siden):

Jeg la inn bicycle=yes på de rosa litt før du skrev innlegget ditt, blir mtbmap.no oppdatert umiddelbart?

image.png.8a708213ce373f0d5cdab04e3c58ec64.png

Nei, det kan ta uker eller måneder før det blir oppdatert. Det skjer når Reitstøen rendrer dette området på nytt. Tror i fjor høst var forrige gang det ble oppdatert, hvertfall i Asker-området.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Jeg la inn bicycle=yes på de rosa litt før du skrev innlegget ditt, blir mtbmap.no oppdatert umiddelbart?

image.png.8a708213ce373f0d5cdab04e3c58ec64.png

Rettelse! Blåstiplet betyr visst ikke bicycle=yes likevel, det er bare "footway" mens heltrukken blå er cycleway. Så disse har vært blåstiplet på kartet i rundt 3 år. Så, du kan nok ikke bruke mtbmap til akkurat det likevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt den masse. Har til og med foreslått å få den med i StreetComplete.

Det er greit å få vite om stien nedanfor er sykkelbar heile vegen (det er den ikkje), eller om det kun er sykkelbart ned frå toppunktet (jepp).

image.png.26680638b0e11c6c9662107550c8d1be.png

Sånn ser det ut der eg har lagt til litt uphill:

image.png.6d3e31532f2dd02688e87abcbbd54c68.png

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, torhovland said:

Eg har brukt den masse. Har til og med foreslått å få den med i StreetComplete.

Det er greit å få vite om stien nedanfor er sykkelbar heile vegen (det er den ikkje), eller om det kun er sykkelbart ned frå toppunktet (jepp).

image.png.26680638b0e11c6c9662107550c8d1be.png

Sånn ser det ut der eg har lagt til litt uphill:

image.png.6d3e31532f2dd02688e87abcbbd54c68.png

aha jeg så en sånn tofarge linje en gang og lurte på om det nettop var oppover vs nedover! skal begyne å bruke denne tagen mye oftere så

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, EirikPeirik said:

Lite sidespørsmål: Finnes det en passende funksjon for å legge inn crux? Litt som samme tanken i klatring, at det er et parti som er mye mer krevende enn den øvrige traseen. 

mulig du kan kutte linjen og legge inn en vanskeligere grad av oppover trail? mulig det blir litt rotete dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det er litt andre kriterie som gjeld for uphill. Om ein skal følge wikien slavisk er det sånn at ein sti som er opptil 39 prosent bratt kan vere mtb:scale=1 nedover, men blir mtb:scale:uphill=4 oppover. Eg skal innrømme at eg ikkje har vore så slavisk, men har stort sett berre satt uphill eit nivå høgare for å indikere at ein sti er meir krevande oppover. Vi kan nok med fordel bruke meir av skalaen både oppover og nedover, trur eg.

@EirikPeirik Det står om crux her, men det er ikkje eit veldig godt svar. Å setje MTB tags på nodar er ikkje noko som kjem til å bli rendra på mtbmap, med mindre Reitstøen innfører eit crux-symbol på sånne nodar. Så det kan vere betre å splitte opp ein sti og gradere den ulikt bortover (du ser eit eksempel på sånt crux på utsnittet av Jervfjellet lenger oppe), men du må passe på at det ikkje blir rotete. Ein sti som vekslar mellom 50% blå og 50% raud bør heller berre vere raud.

8 minutes ago, Emtb said:

noen idee om hvorfor denne stien skifter farge utifra hvor mye man zoomer inn? 

Det er heilt sikkert fordi nettlesaren din har ei gamal kartflis i cachen sin. Prøv å slette cache, eller prøv i ein annan nettlesar.

Endret av torhovland
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Emtb Er det forresten du som har endra frå raudt til svart her? Ver litt varsam med å endre gradering der det allereie finst. Det er trass alt ein subjektiv skala, og det vil vere regionale tolkningar av skalaen, avhengig av kva for gruppe som har vore aktiv med å gradere. Og den norske wikien legg seg på eit litt anna nivå enn den internasjonale her.

(Eg anar ikkje om det er raudt eller svart som er riktig på den åsen.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (6 timer siden):

Det er heilt sikkert fordi nettlesaren din har ei gamal kartflis i cachen sin. Prøv å slette cache, eller prøv i ein annan nettlesar.

Det kan også være at kun det høyeste zoom-nivået er rendret på nytt (enda) etter en endring. Da er det midlertidig forskjeller mellom zoom-nivåer. Eller motsatt, at de lavere er rendret men ikke det høyeste. Skjer også på det offisielle openstreetmap-kartet kort tid etter endringer. . 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Emtb said:

noen idee om hvorfor denne stien skifter farge utifra hvor mye man zoomer inn? 

Screenshot 2024-04-18 145846.png

Screenshot 2024-04-18 145851.png

 Den er forandret fra mtb:scale 3 til 2 for 5 måneder siden.

Tipper på at det som har skjedd , er at MTB map kun har blitt oppdatert med Zoom nivå 14 og 15. Zoom nivå 16 blir sannsynligvis oppdatert  neste gang MTB map blitr oppdatert.

Har opplevd det selv.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, torhovland said:

@Emtb Er det forresten du som har endra frå raudt til svart her? Ver litt varsam med å endre gradering der det allereie finst. Det er trass alt ein subjektiv skala, og det vil vere regionale tolkningar av skalaen, avhengig av kva for gruppe som har vore aktiv med å gradere. Og den norske wikien legg seg på eit litt anna nivå enn den internasjonale her.

(Eg anar ikkje om det er raudt eller svart som er riktig på den åsen.)

nope jeg graderte den rød da det ikke var noen gradert sti opp dit i det heletatt.
prøvde å åpne den delen av mtbmap på en annen pc i en ubrukt browser, samme problem! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er du som er Nicholas Sullivan , så stemmer det at det ikke var gradering. Det er kun du som har gradert , første gang for 7 måneder siden > mtb:scale 3 (som er sort ) - så for 5 måneder siden graderte du den til mtb:scale 2 (som er rød )

Endret av AGT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, AGT said:

Hvis det er du som er Nicholas Sullivan , så stemmer det at det ikke var gradering. Det er kun du som har gradert , første gang for 7 måneder siden > mtb:scale 3 (som er sort ) - så for 5 måneder siden graderte du den til mtb:scale 2 (som er rød )

stemmer, tror jeg tagget den sort ved en feil, bra utsikt fra toppen men litt kroglette vei opp dit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (19 timer siden):
torhovland skrev (23 timer siden):

Eg har brukt den masse. Har til og med foreslått å få den med i StreetComplete.

Det er greit å få vite om stien nedanfor er sykkelbar heile vegen (det er den ikkje), eller om det kun er sykkelbart ned frå toppunktet (jepp).

image.png.26680638b0e11c6c9662107550c8d1be.png

Sånn ser det ut der eg har lagt til litt uphill:

image.png.6d3e31532f2dd02688e87abcbbd54c68.png

Ekspander  

aha jeg så en sånn tofarge linje en gang og lurte på om det nettop var oppover vs nedover! skal begyne å bruke denne tagen mye oftere så

Supert å bruke uphill-taggen når det er stor forskjell på vanskelighetsgraden opp og ned. Men sånn generelt kan man jo gjette seg fram til at det alltid er litt vanskeligere oppover 🙂

Hvis det kun er én farge gjelder den i nedoverretning. Så hvis de fleste sykler oppover denne stien, er det nyttig med begge fargene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er når du har lyst til å krysse eit utmarkområde, og du er usikker på om det finst ein enkel veg å ta seg inn i det på sykkel. Når alle stiane er blå er det ikkje så lett å vite. For ein som har lyst til å sykle til Vassfjellet er det ikkje så lett å vurdere på dette kartet kor mykje av stien som er sykkelbar oppover:

image.png.e38a68b0679fd94639e979deb7da5224.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, torhovland said:

Problemet er når du har lyst til å krysse eit utmarkområde, og du er usikker på om det finst ein enkel veg å ta seg inn i det på sykkel. Når alle stiane er blå er det ikkje så lett å vite. For ein som har lyst til å sykle til Vassfjellet er det ikkje så lett å vurdere på dette kartet kor mykje av stien som er sykkelbar oppover:

image.png.e38a68b0679fd94639e979deb7da5224.png

dette, blå opp kan være perfekt svaberg men bratt og fint eller ett teknisk rot helvette som er umulig å sykle opp, greit å vite før man begir seg ut på en 8 timers tur eller bikepacking 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...