Gå til innhold

OpenStreetMap - bidra til stiregistrering


Dan

Anbefalte innlegg

Ja, enig i at det er nyttig.

Tror ikke det at det ikke vises i standard openstreetmap har noe betydning for hva mtbmap skal vise. Alle kart viser jo kun et utvalg av alle tagger, men enig i at det er rart at jeg ikke finner et eneste kart som bruker "ele"-taggen på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AGT skrev (På 2.8.2023 den 20.40):

 Jeg fortsetter videre ifra tråden "Vil du være med å lage turkart" på Terrengsykkelforumet. Siden forumet ble stengt/legges ned valgte jeg å vente litt , og heller fortsette i dette forumet.😀 Link til tråden på forumet : https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2737316#Post2737316

______________

For de som ikke vet hva det gjelder , så gjelder det en funksjon /svakhet i Openstreetmap , som gjør at det ikke er mulig å legge inn høydemeter på vann/innsjøer. Veldig enkelt å få det til på høydedrag/ fjelltopp.

I den tråden la jeg frem et forslag til en "nødløsning" som ble nedstemt. Har nå grublet litt , og kommet frem til et forslag som nesten er prikk lik den du finner i Norgeskart. La det inn i Openstreetmap , og ventet til MTBmap.no ble oppdatert.

 

OSM-data er semantikk, ikke presentasjon.

Du har laget en node med taggene place=locality, name=260. Det er flere grunner til at det ikke er lurt:
1. Det blir stygt i kart laget av rendrere som setter på vannets høyde basert på objektets ele-attributt
2. Det stimulerer ikke til at brukere tagger vann på riktig måte.
3. Det stimulerer ikke til at visning av vannets høyde blir implementert der du ønsker det, f.eks. MTBmap eller Trailgudes eget basekart.
4. Det blir et h*** å rydde opp i senere, fordi du ikke har lagt til tilleggsattributter på objektet som gjør det mulig å finne inn vann ele hack location objekter og rydde opp i det senere.
5. Objektet mangler kildehenvisning: Hvor har du hentet vardien 260 fra? Hvordan vet du at vannet er 260 moh? Det er god skikk å alltid oppgi kilde.

Vennligst ikke gjør det slik. Kontakt heller utvikleren av MTBmap og spør om ele kan implementeres for vann. Vær tålmodig.

 

Endret av vibrog
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (På 11.7.2023 den 13.05):

Jeg laster opp GPX-filer til min profil på Openstreetmap, og så kan jeg sette opp JSOM til å vise GPS-filene som jeg vil, omtrent.  Om jeg skal tegne inn stier og slikt, så bruker jeg helst Strava sin heatmap, i tilfelle (mange) flere har ferdes, da blir det lettere å få det nøyaktig.

Hvis du vil tegne stier med høy presisjon, bruker du terrengbildene fra NDH. (Kartlaget kalles vel Kartverket DTM i JOSM og iD.) GPS sporet ditt er da bare hjelp til å lede øyet. Strava heatmap er hjelpemiddel til å identifisere hvor det mangler stier, men det må alltid brukes med omhu og synfares fordi Strava brukere er dårligere til å velge riktig aktivitet, slik at spor kan komme fra folk som har gått eller løpt skauleis eller har gått på ski eller truger. På NDH kan du vanligvis se stier helt tydelig, men også gjengrodde stier, så de også må synfares.

Derfor er NDH også et fantastisk verktøy til å finne igjen gamle ferdselsveier. Vi som sykler mye sti vet jo at gamle stier er de beste stiene.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte på om det var mulig å få Tbane stoppene inn på mtbmap? er irriterende å skulle måtte bytte mellom google maps og mtbmap for å planlegge ruter med offentlig transport. Tror det er et behov for det også, mange bruker banen istede for bil for å fks komme til østmarka og nordmarka osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (20 timer siden):

lurte på om det var mulig å få Tbane stoppene inn på mtbmap? er irriterende å skulle måtte bytte mellom google maps og mtbmap for å planlegge ruter med offentlig transport. Tror det er et behov for det også, mange bruker banen istede for bil for å fks komme til østmarka og nordmarka osv

T-banestasjoner ligger allerede i openstreetmap, så det er bare et spørsmål hva Reitstøen har lyst til å rendre på MTBmap. Veldig mye data som ligger i OSM, og når man lager et kart basert på disse dataene må man ta med et utvalg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (22 minutter siden):

T-banestasjoner ligger allerede i openstreetmap, så det er bare et spørsmål hva Reitstøen har lyst til å rendre på MTBmap. Veldig mye data som ligger i OSM, og når man lager et kart basert på disse dataene må man ta med et utvalg.

klart, men tbane overlapper lite med selve stiene så du vil ikke være mye i veien og er til stor gode for oss uten bil eller tar offentlig. Parkeringsplasser er allerede avmerket så gir jo litt mening at Tbane også er det? ellers er det jo litt tilrettelagt for bilister men ikke folk på bane og det er jo litt kjipt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (7 timer siden):

klart, men tbane overlapper lite med selve stiene så du vil ikke være mye i veien og er til stor gode for oss uten bil eller tar offentlig. Parkeringsplasser er allerede avmerket så gir jo litt mening at Tbane også er det? ellers er det jo litt tilrettelagt for bilister men ikke folk på bane og det er jo litt kjipt

Ikke uenig i at det hadde vært fint å ha med på MTBmap altså. Eneste måten og få det til å skje på er å spørre Reitstøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
AGT skrev (På 8.8.2023 den 20.09):

"ele" burde ha fungert , men gjør ikke det. Siden den heller ikke fungerer i Openstretmap tror jeg ikke at Reistøen kan gjøre noe som helst med det. Utvilsomt en svakhet , som de som driver Openstreetmap budrde ha rettet opp i.

Grunnen til at jeg valgte den løsningen som jeg har gjort , er at den skal funke både i MTBmap.no + Openstreetmap. Spør du meg , så er høydemeter på vann/innsjø  nyttig informasjon som kommer frem.

Hei,

du har funnet en dårlig løsning her, dessverre. Du har lagt inn høyden (i meter) som stedsnavn, noe som er helt feil. Det finnes en egen tag (ele=*) for å angi høyde i meter, og å legge inn falsk informasjon for å "overstyre" er dumt fordi det vil gjøre det svært vanskelig å lage gode kart. "ele" fungerer akkurat den skal, men når det gjelder innsjøer blir ikke denne taggen brukt av verken openstreemap.org eller mtbmap.no. Det er enorme mengder informasjon i OSM, og ulike karttjenester bruker ulik del av denne informasjonen for å lage gode og lesbare kart – for helt ulik bruk. Når du legger høydeinfoen inn i en stedsnavn-tag på denne måten, fjerner du altså effektivt muligheten for å lage slike gode kart. De kan ikke lenger filtrere informasjonen og tegne den informasjonen de ønsker å tegne.

mtbmap.no har altså ikke "hentet ut" ele-taggen for innsjøer, men det kan godt hende at Reitstøen kan tenke seg å gjøre det hvis du spør pent... 😉

Den gode løsningen er å fjerne alle disse "stedsnavnene" med høydemeter og heller legge inn høyden (i meter) på taggen ele=* på de objektene du vet høyden til. Deretter kontakter du Reitstøen (kontaktinfo nederst på mtbmap.no/info ) og hører om han kanskje vil vurdere å tegne høyden slik han gjør på en del andre elementer (som f.eks. fjelltopper). Han har satt kriterier for hvor langt man må zoome inn før f.eks. navnet på vannet dukker opp, og tilsvarende kan han gjøre for vannene (slik at kartet ikke blir rotet til av høydeangivelser på titusenvis av elementer når du har zoomet litt ut).

 

(edit: Ser nå at vibrog har skrevet noe liknende litt lenger opp. Så du kan se på dette innlegget som en "+" til det han skrev.)

Endret av anderfo
  • Like 3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moro å lage kart med OSM, men det er jaggu ikke lett, mye grunnet veldig forskjellige idéer om hvordan objekttyper og tags skal brukes. Men det begynner i hvert fall å ligne på noe når jeg OSM-tilpasser min N50-løype for automatisk kartproduksjon. Her et helt tilfeldig stykke Italia f eks:

 

IMG_5741.png

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Emtb skrev (På 9.9.2023 den 14.52):

la til noen nye stier i aurdal på starten av sommeren, kan ikke sa at de har blitt lagt til imens endringer jeg gjorde andre steder i oslomarka har skjedd, noe jeg har gjort feil? 

Nå ser det ut til at MTBmap er rendret på nytt over hele Norge, så da kan du sjekke om stiene dine ser riktige ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som kanskje @vibrog eller @anderfo har en mening om; bør hogstfelt legges inn som medlem av "wood"-multipolygonet (med role=inner)? Ser at noen få hogstfelt i Kjekstadmarka er tagget slik, og da tegnes de inn på blant annet MTBmap, mens om de kun tagges som hogstfelt blir de ikke tegnet inn her. Men i standard openstreetmap tegnes de inn uansett (med litt forskjellig opptegning). Om det er full flatehogst bør det vel kunne legges inn som inner, på lik linje med myrer osv uten skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (3 timer siden):

Et spørsmål som kanskje @vibrog eller @anderfo har en mening om; bør hogstfelt legges inn som medlem av "wood"-multipolygonet (med role=inner)? Ser at noen få hogstfelt i Kjekstadmarka er tagget slik, og da tegnes de inn på blant annet MTBmap, mens om de kun tagges som hogstfelt blir de ikke tegnet inn her. Men i standard openstreetmap tegnes de inn uansett (med litt forskjellig opptegning). Om det er full flatehogst bør det vel kunne legges inn som inner, på lik linje med myrer osv uten skog.

Jeg pleier å tegne det som "inner" på lik linje med (åpen) myr, vann osv.

Hvis det er halvåpent blir det en slags gråsone, men det er kanskje like greit sette det som "inner" da også.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (På 15.11.2023 den 13.33):

Nå ser det ut til at MTBmap er rendret på nytt over hele Norge, så da kan du sjekke om stiene dine ser riktige ut.

det er de! kult gleder meg til å legge inn mere, særlig kvitfjell områdent har jeg lyst til å karlegge. Det blir dog til neste år! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hm, når jeg ser her nå så var nok problemet at jeg var i et område med lite sti-navn. Men da jeg zooma ut så var det mye færre navn (i går, ute i skogen) enn når jeg ser nå. Kanskje det var noe med dekning? Ingen av pinsa dukka opp, men det var en sti med navnet sitt på selve stien (slik det var før i appen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
jaknudsen skrev (1 time siden):

Noen som klarer å forstå hvorfor Strava ikke vil lage en rute på denne grusveien? Klarer ikke å finne at det er tagget som forbudt for sykling på noe vis. https://www.openstreetmap.org/relation/1629199#map=16/59.8507/10.8208

Det er ikke noen sti eller veg der (highway=path e.l.), kun en "route", så vidt jeg kan se via tlf.

 

Edit: ser nå at det en relasjon med flere stier. Må da evt sjekke hver enkelt av disse. 

Endret av anderfo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har ein footway utan bicycle=yes, så kan du anta at syklistar ikkje har noko der å gjere, og det er tydelegvis sånn Strava tolkar det også.

Quote

Where a pathway is designated for pedestrians but is also allowed for bicycles you can use highway=footway and bicycle=yes.

Sånt blir jo litt ekstra "artig" når ulike land har ulike kombinasjonar av kva slags tilgang som er å rekne som implisitt på ulike typar vegar. I Noreg, for eksempel, er bicycle=yes implisitt på footway, men eg forstår godt om Strava ikkje kan ha full kontroll på det.

Du kan forsøke å flytte eit punkt på ruta inntil du ser akkurat kva strekning Strava ikkje vil bruke. Så kan du sjekke akkurat den vegen i OSM. Problemet er her:

image.png.550418d931ca8b679933b2063ebb4ac5.png

Og, ja, det er tydelegvis footway utan bicycle=yes som er årsaken her.

Endret av torhovland
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...