Gå til innhold

OpenStreetMap - bidra til stiregistrering


Dan

Anbefalte innlegg

Vi burde ha en OSM-tråd her også, i tillegg til den larsdx startet på Discord, med mål om å fortsette tråden bronx startet i 2008.

De som har jobbet mye med OpenStreetMap er veldig glade i JOSM som editor, men jeg ønsker å slå et slag for den ekstremt enkle iD som er lett tilgjengelig på osm.org når man har laget seg en bruker. Terskelen for å bruke den er latterlig lav. Det er bare å velge her:


image.png.f1c88d5292577238810743f09729351a.png

Hvis man bruker Strava så er det bare å laste ned sin gpx-fil derfra og så ta dra-og-slipp fra utforskeren og legge filen rett i kartvinduet. Så kan man begynne å tegne etter løypa man har syklet/gått. Ekstremt enkelt. Så er det selvfølgelig en liten jungel av tags man kan sette på sine data, men det kan andre si mer om. 🙂

  • Like 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt spørsmål om editering av OSM-kart, da jeg har prøvd meg på dette og finner det komplisert og uoversiktelig. Kanskje ditt tips endrer det.
Det finnes en rekke OSM-varianter, så hvem av dem er den egentlige kilden? Har også erfart at enkelte kartugivere kombinerer flere OSM-utgaver for deretter å utgi sin egen med mye detaljer etterhver som en zoomer inn. 

Endret av san
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (19 minutter siden):

Et gjenerelt spørsmål om editering av OSM-kart, da jeg har prøvd meg på dette og finner det komplisert og uoversiktelig. Kanskje ditt tips endrer det.
Det finnes en rekke OSM-varianter, så hvem av dem er den egentlige kilden? Har også erfart at enkelte kartugivere kombinerer flere OSM-utgaver for deretter å utgi sin egen med mye detaljer etterhver som en zoomer inn. 

Om du sliter med å få oversikt, så undres jeg på åssen det har blitt slik at alternative OSM-datakilder forvirrer?   Man skal da gjøre litt innsats om man skal bruke andre datakilder enn osm sin offisielle database?  Eller?

Jeg hadde en relativt utmattende runde på å se på om det gikk an å autogenerere kartfliser som ble mest mulig like de på mtbmap.no, men det var vrient å få Mapnik til å late som om den var Mapiterative. I den prosessen var det ulike datakilder, dvs til skyggelegging og høydekurver, men det var aldri aktuelt å hente OSM-data fra andre steder enn fra https://download.geofabrik.de/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSM er én database, og så kan forskjellige kartutgivere velge å bruke den databasen på forskjellige måter og i kombinasjon med andre data. Den mest generelle er selvfølgelig den som heter "Standard", men den bruker langt fra alle tags. Men det fine er altså at hvis en som vandrer legger inn en sti og f eks tagger den med at den tilhører rute sånn-og-sånn så kan en terrengsyklist gå inn og komplettere den med at vanskelighetsgraden for sykling på denne stien er sånn-og-sånn. Og så, hvis man ser på stien i et vandrekart så får man se hva ruten heter, mens hvis man tar opp et sykkelkart så får man se vanskelighetsgraden. Men det er akkurat det samme linjeobjektet i databasen.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (9 minutter siden):

Om du sliter med å få oversikt, så undres jeg på åssen det har blitt slik at alternative OSM-datakilder forvirrer?   Man skal da gjøre litt innsats om man skal bruke andre datakilder enn osm sin offisielle database?  Eller?

Forstår ikke helt hva du mener, og om du sikter til meg ang. innsats?

 

Dan skrev (7 minutter siden):

OSM er én database, og så kan forskjellige kartutgivere velge å bruke den databasen på forskjellige måter og i kombinasjon med andre data.

Garmin som ett eksempel har sin/sine egne OSM-utgaver og flere ulike forskjellige enheter. Hvis en da gjør en endring eller på annen måte bidrar i forhold til det en ser på sin Garmin-variant så skal en da bidra i den ene databasen du refererer til og er alle tags da tilgengelig. Hvis ikke, hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, du endrer på osm.org og da vil din endring slå gjennom på alle kart som bruker OpenStreetMap og som bruker de objekttypene og de tagsene som du har brukt. Hvis man bruker Strava så kan man f eks se at stier man legger inn dukker opp der etter noen dager. Andre kart henter data fra OpenStreetMap vesentlig sjeldnere og da kan det ta lang tid før det man har lagt til vises i det aktuelle kartet.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det her selv, siden jeg sitter på fine verktøy på jobben for å transformere data, men litt kjapp googling foreslo det her:

"How do I combine GPX files in Google Earth?

Combining Tracks using Google Earth. Rather than using a text editor to splice together your gpx files, you can do it visually using Google Earth. The basic idea of doing it in Google Earth is to open all three gpx files, then see the 3 lines, drag them into a common folder and export the folder as a gpx file."

Da har du plutselig én stor gpx-fil som kan åpnes i iD.

Endret av Dan

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forresten få gjøre reklame for Avenza Maps-appen kombinert med litt selvskryt. Jeg har satt opp en løype som lager turkart med N50 som grunn, men som legger til stier fra OSM (lilla stiplet strek) der de ikke finnes i N50. Resultatet blir et svært så lesbart kart som f eks funker veldig bra ved bushing når man skal prøve å treffe en OSM-sti som noen har lagt inn. Så for den som har verktøy og kunnskap for å lage kart så er Avenza Maps en nydelig app for å ta dem i bruk i felten.

image.png.7e888e47a5a4ce2dc0d7525e2c3aef39.png

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (1 time siden):

Forstår ikke helt hva du mener, og om du sikter til meg ang. innsats?

Tror vi snakker ulikt språk her.  Det fins en enkelt OSM-kilde, ideelt sett.  Om man skal bruke alternativ OSM-kilde så har man  havnet svært dypt inni spesialiseringskjøret.  En vanvittig datamengde skal klones, og det spørs om noen har noe å tilføye i det hele tatt, i forhold til å holde seg til offisiell OSM.  Derimot kan hvem som vil lage grafiske fremstllinger av dataene, som er lagt inn i OSM, som f.eks Garmin, eller mtbmap.no.  Som Dan skriver vil endringer i OSM etter en tid dukke opp i kartlagene som fins rundtom, hos Garmin, Mtbmap, også på Websidene til Openstreetmap, og en drøss av andre steder, avhenging av når noen setter i gang en oppdatering.   Mtbmap oppdateres relativt manuelt, kartene på openstreetmap.org har automatisk oppdatering, men ikke nødvendigvis på røde rappet.

Databasen til Openstreetmap inneholder ikke kart, men en gedigen mengde informasjon, som programmer som Mapnik, Maperitive med flere, kan koble seg opp mot, og bruke til å tegne streker og rundinger, som kan bli kart.

Alle nedenfor er kart som er tegnet opp på ulike vis, med data hentet fra samme kilde, Openstreetmap.

https://mtbmap.cz/

https://mtbmap.no/

https://www.openstreetmap.org/

http://www.frikart.no/garmin/

 

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (50 minutter siden):

Jeg bruker in-browser redigering og har lett høyt og lavt etter om det er en måte å hente inn mer enn ett GPS track når man vil redigere. Er dette stedet jeg kan få svar på det tro?

Jeg laster opp GPX-filer til min profil på Openstreetmap, og så kan jeg sette opp JSOM til å vise GPS-filene som jeg vil, omtrent.  Om jeg skal tegne inn stier og slikt, så bruker jeg helst Strava sin heatmap, i tilfelle (mange) flere har ferdes, da blir det lettere å få det nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ØysteinS
Som jeg innledet med, et generelt spørsmål da karttjenester har vært en interesse i lang tid og siden jeg kjøpte første utgave av Garmin med monokrom skjerm da den ble tilgengelig i Norge. Og mange varianter etter det inkl. kartplottere.
Jeg har i ulike omganger prøvd, og noen gang fått til, å editere feil i OSM. Som en tag som viste en bobilcamp ved et vann i Nordmarka. I sørenden av Maridalsvannet prøvde jeg også å rette opp en snarvei som var merket med vintersti, noe som var feil. Men rundt sørenden og øst for Maridalsvannet var det veldig mye info. og en må holde tunga rett i munnen.
Men, jeg har brukt noe tid på sakteturs gode forslag til karttjeneste, Mapy.cz for generell bruk. Studerer en nærmere dukker det mye informasjon opp hvis en zoomer inn. Som f.eks. linjer ut fra en stor trafostasjon hvor hver enkelt linje er angitt med kapasitet i kV. Kommer slik info. fra OSM-kilden sentralt, eller er det Mapy som har kombinert sine kartutgivelser basert på en rekke kilder også utenfor OSM-varianter? For det nevnte eksemplet må jo være for de spesielt interesserte(som kanskje russere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (10 minutter siden):

@ØysteinS
Men, jeg har brukt noe tid på sakteturs gode forslag til karttjeneste, Mapy.cz for generell bruk. Studerer en nærmere dukker det mye informasjon opp hvis en zoomer inn. Som f.eks. linjer ut fra en stor trafostasjon hvor hver enkelt linje er angitt med kapasitet i kV. Kommer slik info. fra OSM-kilden sentralt, eller er det Mapy som har kombinert sine kartutgivelser basert på en rekke kilder også utenfor OSM-varianter? For det nevnte eksemplet må jo være for de spesielt interesserte(som kanskje russere)?

Ja, data for eks kraftlinjer er tagget:

image.png.9f0524782a92cc8834b10676520f682e.png

På mapy.cz har de tegnet det opp slik:

image.png.65fd76fdbdd9abaa72fa9a1290f4f3f4.png

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (57 minutter siden):

Pc eller Mac? Denne pc-versjonen har jeg brukt. Det finnes flere.
https://sourceforge.net/projects/gpxeditor/

Ja. Jeg har en laptop med PC og Ubuntu i dual boot og en Mac 😎
Tenkte ikke på at jeg kunne merge GPX filene før jeg lastet dem opp så da prøver jeg det.

 

 

ØysteinS skrev (28 minutter siden):

Jeg laster opp GPX-filer til min profil på Openstreetmap, og så kan jeg sette opp JSOM til å vise GPS-filene som jeg vil, omtrent.  Om jeg skal tegne inn stier og slikt, så bruker jeg helst Strava sin heatmap, i tilfelle (mange) flere har ferdes, da blir det lettere å få det nøyaktig.


Jeg forsøkte å tolerere Swing GUIet til JSOM men jeg måtte gi opp. Jeg er glad i retro men ikke SÅ glad i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 11.7.2023 den 12.55):

(...)når man skal prøve å treffe en OSM-sti som noen har lagt inn.

 

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken sti du er på jakt etter her! Har bushet litt i samme område, og det går nok vesentlig flere øst-vest forbindelser av godt gammelt merke enn hva kartene inneholder så langt.

Nydelig nedkjøring fra toppen av Furuåsen og ned forbi den store varden ned til Riskleiva og videre til Engebråtan!

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (1 time siden):

prøvde å legge til noen nye løyper ved valdres, brukte mtb:scale=0-6 i tags og ga en gradering på stien men ser ikke at de dukker opp på mtbmap, har jeg gjort det riktig? er litt krunglette oplegg 

Oppdatering av mtbmap er en manuell greie som skjer når Reitstøen har tid 🙂

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 19.7.2023 den 12.26):

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken sti du er på jakt etter her! Har bushet litt i samme område, og det går nok vesentlig flere øst-vest forbindelser av godt gammelt merke enn hva kartene inneholder så langt.

Nydelig nedkjøring fra toppen av Furuåsen og ned forbi den store varden ned til Riskleiva og videre til Engebråtan!

Akkurat der var jeg ikke på stijakt. Brukte bare det kartutsnittet fordi det hadde en fin blanding av N50 og OSM. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med en slik tråd om OSM! Jeg var ganske aktiv på denne fronten inntil for ti år siden etter at Vidar G (Bronx) hjalp meg i gang med å legge ut en mengde sporlogger jeg hadde over daværende hjemmeområde som var Grønliåsen med tilstøtende herligheter. 
 

Brukte JOSM ganske aktivt, men så stoppet det helt opp etter en periode. Siste året ish´ har jeg tatt det opp igjen, men da på helt enkelt nivå gjennom den innebygde editoren ID. Ser jeg kunne vært bedre med tags utover de helt basale, f.eks i liten grad brukt mtb:scale i det hele tatt. Noe av det skyldes nok at jeg ikke har brukt nok tid på å sette meg inn i editoren, dvs. finne en som passer meg og så bli god på den. Mitt ambisjonsnivå for høsten er å ta det løftet. 

Det sagt er hovedhensikten oppnådd, nemlig å få stiene fram på kartet. Siste året har det vært Østmarka og Gressvik-marka som har vært de to stedene jeg har redigert. Egentlig utrolig hvor mye som har mangler selv på steder som Dalsåsen/Skullerudåsen. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (13 timer siden):

Akkurat der var jeg ikke på stijakt. Brukte bare det kartutsnittet fordi det hadde en fin blanding av N50 og OSM. 🙂

Æsj, jeg trodde du var på sporet av noe nytt gull! 🙂

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 Jeg fortsetter videre ifra tråden "Vil du være med å lage turkart" på Terrengsykkelforumet. Siden forumet ble stengt/legges ned valgte jeg å vente litt , og heller fortsette i dette forumet.😀 Link til tråden på forumet : https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2737316#Post2737316

______________

For de som ikke vet hva det gjelder , så gjelder det en funksjon /svakhet i Openstreetmap , som gjør at det ikke er mulig å legge inn høydemeter på vann/innsjøer. Veldig enkelt å få det til på høydedrag/ fjelltopp.

I den tråden la jeg frem et forslag til en "nødløsning" som ble nedstemt. Har nå grublet litt , og kommet frem til et forslag som nesten er prikk lik den du finner i Norgeskart. La det inn i Openstreetmap , og ventet til MTBmap.no ble oppdatert.

 

MTBmap.no har nå blitt oppdatert , og slik ble det seende ut :

 

Norgeskart

2023-08-02_202024.png

 

 

 

 

MTBmap.no

2023-08-02_201936.png

 

MTBmap.no fra et annet sted , uten høydemeter:

2023-08-02_203805.png

Endret av AGT
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (På 2.8.2023 den 20.40):

For de som ikke vet hva det gjelder , så gjelder det en funksjon /svakhet i Openstreetmap , som gjør at det ikke er mulig å legge inn høydemeter på vann/innsjøer. Veldig enkelt å få det til på høydedrag/ fjelltopp.

I den tråden la jeg frem et forslag til en "nødløsning" som ble nedstemt. Har nå grublet litt , og kommet frem til et forslag som nesten er prikk lik den du finner i Norgeskart. La det inn i Openstreetmap , og ventet til MTBmap.no ble oppdatert.

Det er vel en funksjon for dette allerede, man kan bruke taggen "ele" også på innsjøer. Men MTBmap.no har valgt å ikke bruke denne taggen til å rendre dette. Har heller ikke funnet noen andre kart som tegner opp denne.

I utgangspunktet blir vel det du gjør "Tagging for the renderer", men ser jo fordelen av å bruke place=locality slik du har gjort for å få det med på kartene. Men usikker på om dette er en praksis som bør gjøres.

Mange vann er allerede tagget med "ele", så kanskje bedre å sende en mail til Reitstøen og høre om han kan rendre dette?

Endret av espenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ele" burde ha fungert , men gjør ikke det. Siden den heller ikke fungerer i Openstretmap tror jeg ikke at Reistøen kan gjøre noe som helst med det. Utvilsomt en svakhet , som de som driver Openstreetmap budrde ha rettet opp i.

Grunnen til at jeg valgte den løsningen som jeg har gjort , er at den skal funke både i MTBmap.no + Openstreetmap. Spør du meg , så er høydemeter på vann/innsjø  nyttig informasjon som kommer frem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...