Gå til innhold

Trafikksikkert baggasjebrett?


Anbefalte innlegg

 

Hei. Jeg ser etter et bagasjebrett som er så trafikksikkert som mulig. Jeg ønsker å ha en pose med klær og en drikkeflaske på bagasjebrettet. Denne posten er ikke tung, men volumet på posen er omtrentlig 10 liter. Sykkelen brukes hovedsaklig på asfalt. Jeg har Ascent terrengsykkel i vanlig herrestørrelse. Hvilket baggasjebrett bør jeg velge? På forhånd takk for svar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "trafikksikkert"?  Det finnes mange bagasjebrett og de fleste vil jo gjøre jobben. Jeg vil anbefale å velge noe som passer med en gang, ikke noe med teleskopjustering av høyden som de billige på xxl da denne svekker styrken mye. Jeg har knukket noen sånne..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et slikt på pendleren (som er en gammel 26" mtb)

https://www.topeak.com/us/en/product/149-SUPER-TOURIST-DX-(DISC)-(W-O-SPRING)

Det har fungert helt uten problemer i mange år.

MTX-systemet gjør at man kan benytte slike bager, som tas på/av superenkelt:

https://www.topeak.com/us/en/product/857-MTX-TRUNKBAG-DX

Jeg bruker Ortlieb Backrollers (sidevesker) om jeg trenger mer plass, de går også fint på den bagasjebæreren.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (21 timer siden):

Hva legger du i "trafikksikkert"?  Det finnes mange bagasjebrett og de fleste vil jo gjøre jobben. Jeg vil anbefale å velge noe som passer med en gang, ikke noe med teleskopjustering av høyden som de billige på xxl da denne svekker styrken mye. Jeg har knukket noen sånne..

Med trafikksikkert så mener jeg at baggasjebrettet ikke fører til ulykker på sykkelen. I teorien kan man miste noe fra baggasjebrettet og da kan det bli en ulykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelhøsts skrev (6 minutter siden):

Med trafikksikkert så mener jeg at baggasjebrettet ikke fører til ulykker på sykkelen. I teorien kan man miste noe fra baggasjebrettet og da kan det bli en ulykke. 

Du nevner at du ønsker  ha med en pose med volum på rundt ti liter og en drikkeflaske på bagasjebrettet. Det sikreste er å kjøpe en bag eller en veske som du fester til bagasjebrettet, og som du lagrer bagasjen i. Du kan selvsagt feste posen til brettet med reim eller strikk, men vil da være langt mer utsatt for risiko ved at dette kan løsne underveis. Kvalitetsvesker og bager har sikre låsemekanismer som klikkes fast i brettet og holder seg der, helt til du selv løsner mekanismen. Jeg bruker selv en Ortlieb Backroller sideveske, der låsekrokene sørger for godt feste. Med et volum på rundt 20 liter får du også plass til litt ekstra ved behov, og bagasjen vil være godt beskyttet mot regn og sølesprut: https://evoelsykler.no/produkt/ortlieb-back-roller-urban-ql3-1-pepper/?attribute_pa_farge=blekk&gad=1

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelhøsts skrev (1 time siden):

Med trafikksikkert så mener jeg at baggasjebrettet ikke fører til ulykker på sykkelen. I teorien kan man miste noe fra baggasjebrettet og da kan det bli en ulykke. 

Skjønner. Er enig med Geiranders. Så lenge du bruker vesker som passer til brettet er det trafikksikkert. Og så må du jo gå over og sjekke at skruene som fester brettet til sykkelen ikke skrur seg ut. Ha gjerne på loctite ved montering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelhøsts skrev (På 24.10.2023 den 17.50):

🙂 Takk for svar folkens. Da vil jeg kjøpe en veske som jeg kan feste i baggasjebrettet. Jeg må jo uansett kjøpe et baggasjebrett. Jeg har allerede fått noen tips til baggasjebrett. Hvilke baggasjebrett anbefaller dere andre hvis man vil ha noe som er trafikksikkert? 

Hvilke forslag har dere? På forhånd takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Sun Flyer skrev (På 26.11.2023 den 20.06):

Må det være så vanskelig? Er det ikke bare å kjøpe et hvilketsomhelst bagasjebrett på en sykkelbutikk nær deg? Til og med biltema sine fungerer.

Takk for svar. Jeg antar at baggasjebrettene er noenlunde like, men jeg ønsker likevel å "peile meg inn på" det mest trafikksikkre baggasjebrettet, når jeg først skal kjøpe et. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "trafikksikkert" bagasjebrett er vel et som bare gjør jobben. Hvis du unngår teleskopløsninger på støttebeina er mye gjort. Så ikke kjøpt det billigste på xxl. Ellers er det selve monteringen som må gjøres ordentlig for at det skal tåle juling. Skikkelige syrefaste skruer (ikke de som følger med) der gjengene er satt inn med Loctite øker sjansen for problemfritt bruk. Fjærklemme oppå er ikke trygt. Bruk heller kraftige stripper om du skal ha noe oppå. Og så er det fint om eventuelle vesker kan tilpasses perfekt sånn at det ikke blir noe lealause greier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Dingo said:

Eller stropper. Hvis du skal ha med en kraftig stripper så blir nok bagasjebrett litt snaut. Da må du opp på lastesykkel 😄

Totalt off topic: Her i byen kjørte det en periode rundt en lastesykkel og reklamerte for den lokale klubben 😄 

Men som andre sier, bagasjebrett er ikke så mystisk. Vil du ha kvalitet og har hull for å montere det på ramma, er det et idiotsikkert valg å gå for kvalitet fra Tubus. Ellers tipper jeg også mange andre funker. Har du butikker som selger gode sykkelvesker i nærheten, kan du jo med fordel kjøpe både brett og vesker der for å få noe som passer bra sammen.

Det er hvordan du fester og frakter ting som er det som bestemmer sikkerheten, og er du opptatt av dette ville jeg paret et greit brett med sidevesker fra en kjent produsent, med godt utprøvde festemekanismer som feks bager fra Ortlieb som brukes av mange råtasser som sykler virkelig langt. 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...