Gå til innhold

Hva slags solbriller/goggles til vintersykling/vinterpendling/langrenn? Spesielt når det snør.


Andreas

Anbefalte innlegg

Den idylliske følelsen av å sykle når det snør, ender ofte med påminnelsen om at to eller tusen snøflakk i øyne er smertefult og litt tårer.

Kaldt vær, varm kropp, svette og tung pust er oppskrift på dugg. Spesielt når man må stoppe i lyskryss, en klesjustering eller fordi sykkelvenn ligger langsstrakt på puddersnøen fordi det var stålis under.

Til nå har jeg klart meg fint med et par Oakley Holbrook eller Ray Ban Justin. Når sola går tidlig ned, eller ikke har stått opp, er de for mørke. I tillegg er formen slik at et og annet snøfnugg kommer overraskende inn på øyet, med påfølgende tårer. Mine gamle Oakley Jawbone Persimmon (med en tidlig form av Photocromatic) har jeg tidligere fått streng beskjed om at ikke er aksepterte lengre. Bryter det forbudet av og til, men de er duggmaskiner når det er kaldt, så man blir fort blindebukk med de på.

Jawbone-silver-400x152-768x291.jpg

Oakley, Sweet Protection og andre merker har nå utallige briller i store format, som kanskje ikke ser så stillig ut som enkelte tror på afterski, men brillene har stor nytteverdi.

Hva slags briller anbefaler du til vintersesongen? Gjerne noen som beskytter godt, dugger lite og ikke ser helt grusomme ut. Gjerne med utskiftbare glass.

Oakley JawBreaker Photocromatic virker som et godt alternativ. Her elegant plassert på @SykkelØyvind, i en Terrengsykkel-test. Virker som de har god funksjon og form, og passe nøytrale til å være en rask brille. Photocromatic er knall også.

1635410874-test-av-oakley-jawbreaker-pho

Har vært innom tanken på å bare kjøpe goggles til dagene hvor det snør, siden jeg kan bruke det på fjellturer også. Komboen sykkelhjelm og googles er dog en litt dårlig en, spesielt med de litt større Oakley Flight Deck.

Skal sies at jeg er enkel sjel, og klarer ikke helt se noe galt i dette:

Leatt-Velocity-4-MTB-goggles-review_bull

Funksjon foran form. (Bilde:Bikerumor)

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jawbreaker med ventilerte klare glass har funka fint for meg, de kan dugge litt på lengre pauser hvis man ikke tar dem av, men sålenge man er i bevegelse er de ikke veldig plagsomme. Skal du ha ett glass er det nok sikkert lurt å se på noen av de fotokromatiske. Har også et sett eldgamle M-Frame med klare glass som har holdt seg i god stand, men disse har stort sett kun blitt brukt på skytebanen.

Ellers har jeg også et par goggles med klare glass og tear-off-muligheter for blaute dager, men sjelden jeg føler meg karslig nok til å sykle med goggles.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Krana Ski og Kajakk hadde en ganske god pris på de relativ tidløse Oakley Radar Path EV Photochromic, så de ble bestilt igår. Etter litt testing virket luftingen litt bedre på Radar enn Jawbreaker.

XXL har Oakley Goggles O-Frame 2.0 Pro M Matte Black /w Persimmon 22/23 til kr 299 denne uka. Det var så billig at det var umulig å motstå.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde både klare glass og en gammel utgave av photochromic på mine gamle Jawbones. De har et overlappende bruksområde, men det kommer et lysforhold hvor photochromic blir for mørke og klare glass er eneste fungerende. Brukte klare glass flittig på sti senhøst, hvor det ble mørkt tidlig. Var som regel kun et tidsspørsmål før en fikk litt gjørme/jord/grus i øyet, og det var fint med briller.

Kr 362 var en god pris. Endte opp med å bestille glass selv.

Clear: Lysgjennomslipp: 93 %. Lysforhold: Lite lys

Clear to Black Iridium Photochromic: Lysgjennomslipp: 23 %. Lysgjennomslipp (Aktivert): 23 %.Lysforhold: Værendringer. Internet skriver: 69% light transmission in low light conditions.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hjelm med visir sist vinter for å bruke til pendling. Den funker helt supert når det sner eller regner. Visiret er såpass langt ut fra øynene at regndråper blir litt ute av fokus. Trenger derfor ikke tørke visiret så ofte som jeg måtte tørke brillene. Det er også enklere å dra sykkelhansken over visiret enn å fikle på brillene. Jeg opplever lite duggproblemer og bruker hjelmen med et par fotokromatiske sportsbriller under. Dette funker topp i all slags vær.

Denne hjelmen kjøpte jeg, finnes mange typer men denne tror jeg er en av de med størst visir. Visiret går hel ned til nesa.

https://bikable.no/tilbehor/sykkelhjelmer/sykkelhjelmer-for-voksne/abus-hyban-20-ace-sykkelhjelm-sort?option=1104&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC9RTTWMUOcKFNS__fb9FRIPbOPgymik7hKFIFAWaxnRX2vBXeIX2TxoCPEAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 13.11.2023 den 13.24):

Krana Ski og Kajakk hadde en ganske god pris på de relativ tidløse Oakley Radar Path EV Photochromic, så de ble bestilt igår. Etter litt testing virket luftingen litt bedre på Radar enn Jawbreaker.

XXL har Oakley Goggles O-Frame 2.0 Pro M Matte Black /w Persimmon 22/23 til kr 299 denne uka. Det var så billig at det var umulig å motstå.

Har bestilt meg Radar i Low Light (75% lys gjennomslipp) og raska med meg et sett blanke glass samtidig fra Synsam i fall jeg ikke liker den rosa tinten. Synes også de så litt bedre ut enn Jawbreaker også så bra å høre at de lufter bedre også. Kanskje jeg må ta med meg et par goggles også bare for å teste det ut 🙂 Prisen var jo ikke så fæl akkurat. Ser ut som at lysgjennomslippet på de gogglesne er på 55% etter litt kjapp googling.

Endret av Jod-R
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...