Svene Posted November 2, 2023 Share Posted November 2, 2023 Skaffet meg en Unior Kassettavdrager som festes mot det minste tannhjulet på kassetten etter å ha ødelagt to kjedepisker på heftige forsøk for å få av en og samme kassett. Denne typen som festes mot det minste tannhjulet er helt gull, fikk av kassetten ganske greit med den uten å ødelegge fingre og knoker (med lett bruk av minislegge). Anbefales på det sterkeste, finnes flere versjoner og leverandører av samme sak. https://bikable.no/verktoy/verktoy-for-kassett/unior-kasett-avdrager-1112?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gclid=CjwKCAjwkY2qBhBDEiwAoQXK5aIZKutzsB53dVfNbi2yeis6L-Bns8EIBlESrMwki1EOLsM4aLjwThoCSfYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaknudsen Posted November 3, 2023 Share Posted November 3, 2023 Enig, denne er veldig bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Denne ser praktisk ut ja. Hadde jeg ikke hatt tanga til PT (også en klar oppgradering fra konvensjonell pisk) hadde jeg nok testet ut denne eller lignende patent. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Biltema har faktisk ei tang ala PT tanga som funker bra. Har bytta ut egen kjedepris med den Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Lenke? Gullars skrev (4 minutter siden): Biltema har faktisk ei tang ala PT tanga som funker bra. Har bytta ut egen kjedepris med den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Jacobsen Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Denne kanskje? https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelverktoy/kassettang-2000047344 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knirkekne Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Har brukt en Biltema-kjedepisk siden tidenes morgen. Kan de virkelig gå i stykker av normal bruk? for all del. Snedig verktøy, men litt styr dersom man har sykkelpark med flere ulike minste-tannhjhul? Hvor hardt drar folket til låseringen egentlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 det pleier å stå 30Nm på låseringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Jeg skrur til låseringen med håndmakt bare med fingrene rundt kassettavdrageren (altså uten ekstra kraftarm i form av pipenøkkel/fastnøkkel). Det er jo en slags skrallemekanisme eller noe i baknavet som lager lyd når jeg strammer låseringen, så ser ikke behovet for å stramme særlig mer enn det. Har aldri løsnet 🙂 Tror jeg ville prioritert å kjøpe skrustikke i stedet for unior-avdrageren om jeg hadde en kranglete kassett. Det er et allsidig verktøy som har flere bruksområder enn bare sykkel. Sitter kassetten hardt nok knekker kanskje unioren også, men kanskje ikke skrustikke? 🙂 Særlig når man ikke bare kan slippe unna med å kjøpe én avdrager for å dekke alle syklene så synes jeg unioren virker som et tilbakeskritt sammenlignet med kjedepisk. 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Jacobsen Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Knirkekne skrev (13 minutter siden): Har brukt en Biltema-kjedepisk siden tidenes morgen. Kan de virkelig gå i stykker av normal bruk? for all del. Snedig verktøy, men litt styr dersom man har sykkelpark med flere ulike minste-tannhjhul? Hvor hardt drar folket til låseringen egentlig? Jeg røyk en i sommer, men tror kanskje det var brukerfeil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted November 6, 2023 Author Share Posted November 6, 2023 Dette verktøyet er begrenset til 2 tannhjulstørrelse ja så man må kjøpe det som passer. Jeg har aldri hatt problemer med å få av 11 og 12 delte kassetter. Problemene har bare vært på 9-10 delte som står på pendlersyklene. De blir utsatt for mye forskjellig gjennom året og virker som de biter seg fast mye mer enn de på stisyklene som bare brukes på sommeren. Selv om jeg bare strammer med håndmakt. Har skrustikke også og vurderte prøve det før jeg fikk tak i denne kassettavdrageren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted November 8, 2023 Share Posted November 8, 2023 Kassettang fungerer etter min erfaring veldig bra, og de passer mange størrelser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted November 15, 2023 Share Posted November 15, 2023 erikskon skrev (På 6.11.2023 den 9.02): Lenke? Det er den som Mr. Jacobsen lenker til Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted November 15, 2023 Share Posted November 15, 2023 Om man sliter med å få av kassetter så er det ofte noe som er feil enten at man har glemt å smøre eller at det er spor i bosset som gjør at man ikke får kassetten fysisk av. 9 og 10 delte kassetter har ofte løse tannhjul som graver seg inn i bosset om det er i alu og lager spor. Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts