Gå til innhold

Bedriftssykling i Trondheim - ritt for alle!?


Jamez

Bedriftssykkel i Trondheim   

19 stemmer

  1. 1. Har du deltatt før? (undersøkelse for de som bor i Trondheimsområdet)

    • Ja, har deltatt før og vil gjerne delta videre.
      12
    • Nei, dette var nytt for meg - høres spennende ut!
      6
    • Ja, har prøvd, men dette er ikke noe for meg (spesifiser gjerne)
      0
    • Nei, og tror ikke dette er noe for meg (spesifiser gjerne)
      2


Anbefalte innlegg

Hei, 

Som mange kanskje vet, men sikkert mange ikke var klar over også har Trondheim et helt supert tilbud med Bedriftssykkelritt.

Jeg deltok på flere nå i 2023 og har storkoset meg. Det har vært en god miks mellom puljeritt , individuell tempo og et par offroad ritt. 

Hjemmesiden med resultatlister og historikk ligger her: https://bedriftssykkel.no/

Følg gjerne bedriftssykkel på facebook om du er interessert, siden det er informasjonskanalen som brukes for å gi informasjon om rittene : Bedriftssykling på Facebook 

Som med mange andre sykkelritt er det litt synkende interesse, som kan true eksistensen til den type tilbud - noe som er synd. For dere som holder til i Trondheimsområdet: Hva må til for at også du skal delta?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok første gang i fjor etter å ha syklet mitt livs første sykkelritt i 2022, og kommer til å delta igjen neste år når jeg kan (relokert til Sunnmøre frem til juli men pendler av og til opp til Trondheim). Dette er et supert tilbud, kan anbefales til alle som trener litt sykkel i regionen. Hadde jeg ikke bodd der jeg bor frem til sommeren skulle jeg gjerne vært med i arrangørgruppa. Kanskje i 2025 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg høres interessant ut. Personlig har jeg aldri syklet ritt før og snek meg over 30-tallet før sykling ble en del av livet mitt. Må jeg vite og kunne noe før jeg melder meg på? F.eks. leksjon i hvordan sykle i felt/med andre i ritt, bekledning, lisens, forsikring, osv?

Rimelig sikker på at flere fra min arbeidsplass ønsker å delta.

Det eneste jeg er redd for er å ikke vinne. Og jeg ser det kan bli vanskelig å nærme seg pallen på disse rittene. 😄 Bare en ting å gjøre med den saken: HTFU.

Endret av Fivestage
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fivestage skrev (5 timer siden):

Dette syns jeg høres interessant ut. Personlig har jeg aldri syklet ritt før og snek meg over 30-tallet før sykling ble en del av livet mitt. Må jeg vite og kunne noe før jeg melder meg på? F.eks. leksjon i hvordan sykle i felt/med andre i ritt, bekledning, lisens, forsikring, osv?

Rimelig sikker på at flere fra min arbeidsplass ønsker å delta.

Det eneste jeg er redd for er å ikke vinne. Og jeg ser det kan bli vanskelig å nærme seg pallen på disse rittene. 😄 Bare en ting å gjøre med den saken: HTFU.

Da er vi i samme situasjon, begynte å sykle i 2019 da jeg var 35. Beste måten å lære seg å sykle ritt på er nok å delta, har du sett litt sykkel på tv så skjønner du greia. Trenger ikke lisens for bedriftssykkel.no sine ritt, men forsikring er vel OK å ha uansett. Var ingen velt i fjor såvidt jeg fikk med meg.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (12 timer siden):

Da er vi i samme situasjon, begynte å sykle i 2019 da jeg var 35. Beste måten å lære seg å sykle ritt på er nok å delta, har du sett litt sykkel på tv så skjønner du greia. Trenger ikke lisens for bedriftssykkel.no sine ritt, men forsikring er vel OK å ha uansett. Var ingen velt i fjor såvidt jeg fikk med meg.

Har fått med meg postene på FB den siste tiden. Synd hvis karusellen legges ned. Jeg har vurdert å bli med flere ganger de siste par årene, men alltid kommet på bedre tanker … riiimelig sterkt felt på mange av disse tirsdagsrittene. Hvordan opplever du nivået som ganske fersk rittsyklist? Tipper jeg må kjempe hardt for plass i nest nederste kvartil. Rammene rundt betyr mye for hvor gøy det skal være 😄

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (1 minutt siden):

riiimelig sterkt felt på mange av disse tirsdagsrittene. Hvordan opplever du nivået som ganske fersk rittsyklist? Tipper jeg må kjempe hardt for plass i nest nederste kvartil. Rammene rundt betyr mye for hvor gøy det skal være 😄

Det er jo forskjellige ritt, så noe for enhver smak, og det hele er jo lagt opp for at det skal være artig for alle å delta uansett om man har en ftp på 150 eller 450. 

De individuelle tempoene har hatt best oppmøte i år ser det ut som, kanskje fordi det føles mindre skummelt for endel? Her kjemper man jo egentlig mest med seg selv om å slå egne tider på segmenter man gjerne har syklet mange ganger før. Fint sted og starte. Og man deltar på den sykkelen man har. Trenger ikke ha temposykkel! 

På puljerittene melder man seg på i den pulja man tror man passer. Påmeldingen på nettsiden er jo mulig å endre og justere litt på.

Jeg syns det var vanskelig og vite hvor jeg skulle melde meg på i vår. Men etter man har deltatt på en tempo ser man jo andre deltagere matcher egen form og kan prøve å melde seg i samme pulje som dem.

Og ingen krise om man havner i feil pulje. I en litt for rolig pulje så tror jeg man får en bedre opplevelse og lettere finner ut av hvordan dette fungerer. Men havner du i en for rask pulje så er det jo bare å sykle rolig noen minutter så kommer neste pulje 5min bak som man kan henge seg på. 

Jeg syns puljerittene kanskje var der som var aller mest gøy og har veldig lyst å prøve å få med meg alle disse i 2024 også. Nå kan sikkert de med mer erfarning i landeveisritt fylle på, men jeg har oppfattet dynamikken i pulja litt forskjellig fra gang til gang og underveis. Første puljerittet mitt ble litt jomfrutur i rullekjøring, for det har jeg ikke gjort så mye før. Kom fort inn i det. Andre puljeritt ble dermed mye mer forutsigbart. Men så på siste puljerittet fra året var det litt mer konkurranseaktig kjøring med lite/ingen rullekjøring og få som ville fram og dra. Ble litt rykking i bakkene og gassing ut av svingene, men hele pulja kom likevel samlet til mål. 

Det er ikke noe sånn "jeg vant"-stemning etter målgang, men heller sånn "dette var en bra økt" eller "det var skikkelig gøy med ..."

Jeg har prata med masse hyggelig sykkelfolk og fått flere nye bekjente! 

Håper på flere nye i 2024 😀

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (2 timer siden):

Har fått med meg postene på FB den siste tiden. Synd hvis karusellen legges ned. Jeg har vurdert å bli med flere ganger de siste par årene, men alltid kommet på bedre tanker … riiimelig sterkt felt på mange av disse tirsdagsrittene. Hvordan opplever du nivået som ganske fersk rittsyklist? Tipper jeg må kjempe hardt for plass i nest nederste kvartil. Rammene rundt betyr mye for hvor gøy det skal være 😄

Jeg endte opp et stykke ned på resultatlista, og jeg vil si nivået på de fleste er over mitt. Men det var alltid med deltakere rundt mitt nivå, og ofte bittelitt bedre slik at jeg fikk pressa ut alt. Da vårsesongen ble avslutta før sommerferien var jeg nok i mitt livs beste sykkelform 😊 jeg ligger mellom 3.5 og 3.7 w/kg.

Er du i tvil kan du starte med et temporitt som foreslås her? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (20 timer siden):

Jeg endte opp et stykke ned på resultatlista, og jeg vil si nivået på de fleste er over mitt. Men det var alltid med deltakere rundt mitt nivå, og ofte bittelitt bedre slik at jeg fikk pressa ut alt. Da vårsesongen ble avslutta før sommerferien var jeg nok i mitt livs beste sykkelform 😊 jeg ligger mellom 3.5 og 3.7 w/kg.

Nivået på bedriftsrittene i byen er veldig spisst. Når Rosandholm mener at de fleste andre er på et høyere nivå, og selv opererer rundt 3.5 w/kg så bekrefter dette det 

Selv ville jeg gjerne deltatt på flere av rittene men barnas aktiviteter går foran og rittene starter da for tidlig for meg. I tillegg er det terrengsykling jeg liker, og utvalget terrengritt er tynt. Jeg har av en eller annen grunn alltid vært opptatt eller på reise når terrengrittene har vært de siste årene. Jeg må innrømme at det faktum at feltet er såpass spisst heller ikke bidrar så mye på lysten til å rydde plass i kalenderen for å delta. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal henge seg for mye opp i hvor på den "klasseløse resultatlista" man havner. Det er delt opp i flere grupper ut i fra nivå. Treffer man på nivået vil man ha det veldig artig. Dessverre har det vært få deltakere i puljene under pulje 3.

Jeg synes bedriftsritt er noe av det artigste som er av konkurranser, det er lavterskel, lett tilgjengelig og billig.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med sykling da jeg flyttet til Trøndelag i 1984 til Børsa utenfor Trondheim. Var så heldig å bo like ved Jostein Wilman og meldte meg inn i CK Victoria i1985. Begynte å sykle ritt og bedriftskarusellen var skikkelig artig. Nivået var meget bra og det var en fin variasjon av tempo, lag/partempo og fellesstart. Kjørte mine første ritt der i 1986 og det siste i 1995. Flyttet så sørover igjen og må si jeg savner de rittene. Hadde stilt ukentlig om jeg hadde bodd der.

Det hender jeg treffer igjen gamle konkurrenter fra den tida jeg var med på bedrftskarusellen, slik som under årets Randsfjorden rundt.

Jeg satt godt med og hadde litt å kjøre med på slutten slik at jeg karret meg inn til klasseseier foran Kåre Sletta: 

https://live.eqtiming.com/64836#result:249560-888910-1225334-1-1-

Samme Kåre Sletta jeg delte seieren med under bedriftsrittet Skogly-Høvringen-Skogly i august 1992: 

https://resultat.bedriftssykkel.no/resultater/ritt/338/

 

Anbefaler bedriftskarusellen til alle som eier en sykkel.

 

 

Endret av Kaiost
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perolavmk skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke man skal henge seg for mye opp i hvor på den "klasseløse resultatlista" man havner. Det er delt opp i flere grupper ut i fra nivå. Treffer man på nivået vil man ha det veldig artig. Dessverre har det vært få deltakere i puljene under pulje 3.

Jeg synes bedriftsritt er noe av det artigste som er av konkurranser, det er lavterskel, lett tilgjengelig og billig.  

Enig her, ikke så farlig for meg om jeg blir nr 45 av 50 da jeg aldri syklet alene i noen av grupperittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to terrengritt, og når det ene er Blodslitet (i hovedsak et bakkeritt) som kanskje er for spesielt interessert, så blir det bare ett igjen for terrengsyklende potensielle deltagere. Har hatt som målsetning å delta på ett eller begge terrengrittene, men det har aldri klaffet med dato. Kanskje i 2024.

Jeg har forsøkt å tipse klubben (gubber i 50-60 årene) om å delta på disse, men så ser de at det som ikke er bakkeritt går i Nilsbyen, og blir redd for at det blir for teknisk vanskelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at et snillt terrengritt/grusritt (som også kan sykles på gravelsykkel eller kanskje til og med racer) hadde vært et fint innslag/innsalg for å få Birkengubbene til å hive seg med, som oppkjøring til Birken, og fin intro til bedriftssykkelopplegget ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (4 timer siden):

Bare to terrengritt, og når det ene er Blodslitet (i hovedsak et bakkeritt) som kanskje er for spesielt interessert, så blir det bare ett igjen for terrengsyklende potensielle deltagere. Har hatt som målsetning å delta på ett eller begge terrengrittene, men det har aldri klaffet med dato. Kanskje i 2024.

Jeg har forsøkt å tipse klubben (gubber i 50-60 årene) om å delta på disse, men så ser de at det som ikke er bakkeritt går i Nilsbyen, og blir redd for at det blir for teknisk vanskelig.

Nilsbyen, vanskelig? Det må da være verre å sykle oppe på Vikåsen eller Ringvål. 

  • Haha 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (18 timer siden):

Nilsbyen, vanskelig? Det må da være verre å sykle oppe på Vikåsen eller Ringvål. 

Ja, men dette er som nevnt 50-60-åringer som stort sett sykler grusritt. De banker på godt på flatene, men på Vikåsen måtte de vel ha tatt halve runden til fots.
Har inntrykk av at de som ikke har vært der og prøvd Nilsbyen tror at det bare er hopp, dropp og skumle doseringer. Jeg får ta en runde teknikktrening med dem igjen til våren 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...