Gå til innhold

Kjedemåler best i test?!


Anbefalte innlegg

Vær obs på at du bør ha en kjedemåler som passer til SRAMs flattop-kjeder og andre 12-delte kjeder, hvis du bruker slikt. Srams 12-delte kjeder, i hvert fall flat top-kjedene har litt andre mål enn standarden forøvrig. Du vil derfor ikke få 100% riktig mål ved bruk av kjedemåler av gammel standard. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge de to du refererer til, men jeg har vært i diskusjon med SRAM ang. det jeg mente var noen ræva X1 kjeder og de godtar kun Parktool CC-4 sin måtte å måle strekk på. Så nå har jeg den også. Så anbefaler den. Usikker på om det er noe spesifikt med flattop kjeder osm gjør at den ikke skal fungere.

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/kjede/park-tool-cc-4-kjedemaler?variant=PTCC4&gclid=Cj0KCQiA6vaqBhCbARIsACF9M6nkTQQv1yKgQ1ORYbE1OQzTIeZu0MSGLBYyQCuUr-doTONNwZR1zFEaAuinEALw_wcB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket det samme for en tid tilbake. 400,- er nok ikke den øvre grensen.
https://bikeshop.no/kmc/tool01dcc/kmc-digital-kjedemåler-kontrollerer-slitasjen-på-kjedet?utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping+services&utm_term=bil+og+biltilbehør-535&utm_content=34f44e485518e170131993d1847055f7%3B139%3B0

Ganske ofte opplever jeg at verktøy er "over engineered", som da jeg i farten måtte ut å finne en kjedepisk og bare fant Lezyne CNC-variant sin i nærområdet.

Kjedemåler jeg gikk for ble Parktool cc-4 etter å ha lest noen tester.
https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/kjede/park-tool-cc-4-kjedemaler?variant=PTCC4&gclid=Cj0KCQiA6vaqBhCbARIsACF9M6nKuJp0E_v1JhVYPfmzOfTbYdpZKChcFuxtUwVkJlE4B1qMQtc-8NkaAueuEALw_wcB

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på tide å erstatte Rohloff-måleren jeg fikk av Rohloff-familien før Crocodile Trophy i 2002? Den har fungert utmerket i 21 år, men fungerer ikke helt topp på flat-top-kjeder. 

 

caliber2_blue.png

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Park tool måleren og for den del Unior sin er at du ser utviklingen og kan bytte før det går for langt uten å måtte måle hele tiden.

Jeg har denne

image.png.6c6d6e60e6533c5a6f777ac74d333e94.png

Den er nok litt streng, men virker solid og gir meg mulighet til å slite ut kjedene uten å kjøre resten i senk.

Man kan jo bytte ganske mange kjeder på en XX1 kassett😀, så jeg bytter heller på 0.48-0.49% enn på 0.55% 

  • Like 3

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kombinerer en "gradert" måler med høy kvalitets kjeder så er faren for å gå på en smell vesentlig lavere enn om du kjører 1. pkt måler og lav kvalitets kjeder.

Kjørte en periode KMC 12 delte kjeder for der var det eneste som var å få tak i og det hadde et veldig uforutsigbart slitasje mønster.

Etter å ha lest mange innlegg her om fortreffeligheten av for eks XX1 og X01 kjeder så har jeg gått over til X01 og det er mye mer forutsigbart selv om det koster mer i innkjøp.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 22.11.2023 den 10.33):

Vær obs på at du bør ha en kjedemåler som passer til SRAMs flattop-kjeder og andre 12-delte kjeder, hvis du bruker slikt. Srams 12-delte kjeder, i hvert fall flat top-kjedene har litt andre mål enn standarden forøvrig. Du vil derfor ikke få 100% riktig mål ved bruk av kjedemåler av gammel standard. 

Godt å vite. Antar det også gjelder Shimanos 12-delte? Antar at det fremdeles bare krever en oppdatert metallstang til 59 og ikke parktool sin vidundermåler? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvilket kjede om jeg forstår Park Tool CC-2-siden korrekt.

CC-2 Features

  • 5-to-10 speed chains: replace chain at or just before 0.75%
  • 11-to-12 speed chains*: replace at or just before 0.5%
  • Single-speed chains: replace at or just before 1%
  • Check with manufacturer for specific replacement instructions

*Use the CC-4 for SRAM® Flattop™ and SRAM® T-Type 12-speed chains.

Nå er jeg så utdatert at jeg ikke helt vet hva Flattop er, men google viser meg noe slikt:

002518038000.640.jpeg

T-Type

am-cn-gx-t-type-126-link-c-side-h.png?w=

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre om du ikke er usedvanlig stødig. Og så skal du et digert skyvelære for å måle langt nok stykke kjede. Måler man "innsidene" vil man få samme problem som med de modellene med to pigger. Nemlig at man "dobbeltmåler" rulleslitasjen. Så det beste med skyvelære er å måle på senter av pinnene utvendig på kjedet. Og det er ikke så lett i praksis. Men noen klarer det sikkert. 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...