Gå til innhold

Selvhjelp - og hjelp til andre.


Anbefalte innlegg

Nei, ikke lappesaker denne gangen og tilhører kanskje heller ikke under kategorien sludder og vås.
På dagens kortrunde i Maridalen syklet jeg forbi en kar som lå urørlig på rygg i gresset ved siden av veien. Etter først ha syklet forbi noen meter tenkte jeg at det bør sjekkes og om det er liv. Det var det, i den eldre karen. Han hadde fått et kraftig hold og hadde lagt seg ned for å se om det gav seg.
Hendelsen fikk meg i ettertid tenke på hva en har med seg til hjelp for seg selv og andre en møter langs veien. Selv sykler jeg med sekk og har alltid med meg et lite førstehjelps-kit samt at jeg har registert meg på 113-appen og kan dermed raskt kontakte de rette instanser samtidig med at en hjelper seg selv eller andre.
For de som bare har med seg mobil anbefales det å registere seg på 113 slik at den er klar til å brukes. Det betyr også at appen må ha tilgang til din posisjon.

Maridalsveien er forøvrig asfaltert fra Brekke til Hammeren, men bare nesten. Et kort stykke står igjen. Stillstand i dag. 

Endret av san
Manglet et vesentlig - ikke.
  • Like 4
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Anbefaler heller å bruke appen EchoSOS enn 113. Den første er internasjonal mens den siste (tror jeg) fungerer bare i Norge.

Ifølge spørsmål- og svarsiden til Hjelp 113, så fungerer den også i utlandet, så jeg ser ingen grunn til å installere EchoSOS i tillegg.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (18 minutter siden):

Er det ikke enklere å ringe 113 sånn som vi lærte på skolen?

Må vi ha en app for alt?!

I dette tilfellet tror jeg nok at alle blålys-etatene er glade for at de raskt kan se på kartet hvor du melder fra, om det er på vei eller utenfor allfarvei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (9 timer siden):

Er det ikke enklere å ringe 113 sånn som vi lærte på skolen?

Må vi ha en app for alt?!

Av alle apper man har er jo denne ganske nyttig. Er ikke alltid man vet eksakt hvor man er, eller kommer på navnet på det tjernet man passerte for 2 km siden. Raskere at man får pushet posisjon umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal installere den, fint tips.

Angående førstehjelpskit, noe å anbefale? Jeg har egentlig tenkt at reserveslangen kan fungere som midlertidig bandasje/turniké men det er kanskje like mye mangelen på lyst til å dra med seg enda mer stash ut i skauen som snakker. Fulgte et med bilen men det bør sikkert ligge der og er uansett litt større enn at jeg får festa det noe sted på sykkelen eller dytta ned i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (34 minutter siden):

Jeg har alltid denne i sekken. Får sikkert tilsvarende fra andre leverandører også.

https://norskluftambulanse.no/forstehjelpspakke/

Lurt! Men veldig stor. Har laget en egen som jeg pleier ta med. Jeg er ikke noen spesialist overhodet, men har basert innhold på fornuft og enkel sanitetskunnskap fra forsvaret. Forsvarets enkeltmannspakke (bare en bandasje med sånn fluff på for de som ikke er kjent), liten saks fra et førstehjelpskit, liten flaske sårrens (tror jeg brukte en gammel øyedråper flaske), steri-strips og sportstape med litt igjen (hadde liggende og sparer plass og vekt 😅). Er ganske kompakt og tror det inneholder det viktigste. Har ennå ikke fått brukt det på meg eller andre. Noen innspill? Hva kan fjernes, hva bør legges til? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hundrevis av varianter og størrelser på førstehjelpspakker og en må nesten bedømme selv hva en har plass til samt bedømme hvilke skader en kan forvente i den aktiviteten en driver og hvor  langt en har tenkt seg fra mulig hjelp.  Selv en enkel tampong kan noen ganger bety noe for sårbehandling.
(Og som et godt oppfyringshjelpemiddel til et bål. Ikke noe Lars Monsen tips akkurat men det fungerer) 
Kanskje denne guiden hjelper: https://sterosport.co.uk/cycling-first-aid-kits/
Foruten det vi kjenner som tradisjonelle pakker finnes også noe slikt: https://mymedic.com/products/bike-first-aid-kit

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på "større" tur har jeg et sett fra Lifesystems i sekken. Det er noen år, men heter i alle fall Micro og finnes enda. I pakken er det også plass til en Lifesystems Thermal Blanket som er skikkelig viktig i tilfelle man/den skadelidte ikke kommer seg vekk fra stedet med egen hjelp. Det er utrolig så fort man blir kald av å ligge rundt i svett sykkeltøy, eller gud forby om noen skulle gå i sjokk. I tillegg har jeg en fotballdommefløyte til å signalisere etter hjelp siden man blir ganske raskt trøtt av å skrike. Jeg har hatt nytte av førstehjelpssett tre ganger i møte med andre med heldigvis mindre skader, skrubbsår og gnagsår. 

 

https://www.lifesystems.co.uk/products/first-aid-kits/light-and-dry-micro
https://www.lifesystems.co.uk/products/outdoor-survival/thermal-blanket

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (23 timer siden):

Når jeg er på "større" tur har jeg et sett fra Lifesystems i sekken. Det er noen år, men heter i alle fall Micro og finnes enda. I pakken er det også plass til en Lifesystems Thermal Blanket som er skikkelig viktig i tilfelle man/den skadelidte ikke kommer seg vekk fra stedet med egen hjelp. Det er utrolig så fort man blir kald av å ligge rundt i svett sykkeltøy, eller gud forby om noen skulle gå i sjokk. I tillegg har jeg en fotballdommefløyte til å signalisere etter hjelp siden man blir ganske raskt trøtt av å skrike. Jeg har hatt nytte av førstehjelpssett tre ganger i møte med andre med heldigvis mindre skader, skrubbsår og gnagsår. 

 

https://www.lifesystems.co.uk/products/first-aid-kits/light-and-dry-micro
https://www.lifesystems.co.uk/products/outdoor-survival/thermal-blanket

LarsB

Survival blanket / space blanket er absolutt lurt å ha! Bør være obligatorisk hvis man kjører et sted uten andre folk i nærheten. Den åpenbare tingen er jo for varme, men det er også mye lettere å se en sølvfolie eller oransje sak i terrenget. Fløyte er lurt. Det er ofte integrert i vest/sekk, men hvis det ikke er det så kan man kjøpe en liten sak og sy den fast med paracord eller elastikk.

@DesmoSkier Gladpack? Interessant. Jeg ser den, men da tar du en rull med eller? Blir det ikke veldig vanskelig å jobbe med ellers? Går kanskje greit hvis man bretter den forsiktig sammen, og har den i en zipbag så det ikke kommer noe fukt til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid en pakke tilsvarende Lifesystems i sekken, og en neve større/små strips. Strips er fint for midlertidig spjelking av sykkel, og dersom man er skikkelig ille ut kan det også komme godt med å for stoppe blødninger.

Denne kan ikke deles ofte nok i den sammenheng: https://www.imbikemag.com/mountain-bike-news/2016/07/wipeoutwednesdays-cedric-gracias-severed-artery/

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arterieblødning har jeg ikke med stæsj for å fikse, nei. Jeg har en enkeltmannspakke og et sånn folieteppe. Vurderte i juni å feste tournique-en fra HVpbu-en på forside sykkelsekk for å flekse for de andre på Nilsbyen, men følte det blei for teit.

Det er vel en risiko=sansynlighet x konsekvens-vurdering noen må ta, og da er det vel egentlig sportstape og enkelt kompress som må med. For noen år siden hadde jeg med sutur-kit i turmedkitet, men fant ut at det også ville bli litt tullete. Men ville nok ha imponert de andre i gruppa om det blei hosta fram på en trening.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...