Jump to content

Sykkelens fortreffelighet i vanskelige forhold


Recommended Posts

Jeg sitter her på trygg avstand til snøkaoset på østlandet og tenker på sykkelpendlingen jeg bedrev da jeg bodde i en viss nord-norsk by som også til tider opplever heftig snøvær.

Selv om sykkelforholdene av og til er vanskelige når g/s-veien er ubrøyta og det snør sidelengs, får man hvertfall med seg sykkelen på et vis. Om bussen setter seg fast, er det ikke bare å løfte den løs. Om toget stopper, er det ikke bare å rugge fram og tilbake. Om rullebanen ikke går å brøyte rein for snøfonner, tør ikke flyet å lette eller lande. 

Men sykkelen, den er det bare å dra gjennom slapset, men den bonusen at blodpumpa får øvd og kroppen blir varm. Bare en tanke, fra en sykkelfantast.

Edited by Pludrepapp
Skrivefeil, bedre ordvalg
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Gode poeng! Sporet en del i går, og skulle ønske jeg hadde feitere dekk et par ganger. Men syklet ihvertfall forbi køen, hørte kollegaer som hadde sittet 1 time ekstra på buss. Som jeg igjen vil si er bedre enn å sitte 1 time i egen bil i treg trafikk med rykk og napp 🙂

Har ikke tenkt på sykling sånn før, men det er jo veldig robust for vær ja 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja. Det er noe med følelsen av å komme sjanglesyklende forbi en bil som har kjørt i grøfta. Jeg føler meg overlegen, som har valgt et så forsiktig transportmiddel, som likevel fungerer, sammenlignet med den gigantiske bilen.

Å ha en fatbike på lur må jo være helt sjef i snøkaoset.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Pludrepapp skrev (1 time siden):

Men sykkelen, den er det bare å dra gjennom slapset,

Eller så kan man bruke pocket grippers om man spinner på sykkelen 😂

https://www.instagram.com/p/C0UVorxpFu4

image.png.323a5193c5c70e702a5ce3d7906967f7.png

Edited by Sykkelmafiaen
  • Haha 8

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Link to comment
Share on other sites

Jeg feiget ut i dag. Du har rett i at jeg trolig ville klart å komme meg ned til byen på et vis, selv gjennom tung snø selv om jeg har relativt smale dekk (35mm), langt raskere enn de 3-4 timene jeg brukte med tbane (stuck i tunnel, evakuert mm). Hovedutfordringen er at det er biler og busser på veien, som fort kan skli og min livsforsikring er allerede makset. Lite gøy ned Kongsveien om en 2-tonnsbil sklir bak meg. Satser på å returnere i morgen når veien er ryddet for nysnø.

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

limpid.leader skrev (46 minutter siden):

Lite gøy ned Kongsveien om en 2-tonnsbil sklir bak meg.

Kongsveien er allerede livsfarlig. I dag helt krise.

bafkreif5c3mqicmfvdp2nq5knjkto2jfmx5pwd7tjzssdf3rlfbigaavre.jpg.5da6c652656fb7f3d725b0be144fb513.jpg

Buss både opp og ned som står. Biler som skal snirkle seg rundt.

Og så har man den videoen her fra i fjor. Flaks det ikke var noen på fortauet i snøkaoset da. https://tv.vg.no/video/254794/Brabremser-Nei-nei-nei

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Link to comment
Share on other sites

Jeg syklet fra Gamle Oslo til Skøyen i går onsdag, greit med trening som stisyklist, det var til tider en balanseøvelse. Allerede ut av boligområdet stod det 6-7 busser på rad og rekke i en bakke med svært beskjeden helling.

Oppmerket sykkelvei gjennom Gamle Oslo var temmelig uframkommelig, selv i Bispegata/Dronning Eufemias gate,  veiene ga litt spennende understyring til tider, men det gikk greit. Sykkeltelleren i Munkedamsveien viste 36 sykler da jeg passerte. Helt greit langs Frognerkilen, opp mot Bestumkilen var det lett katotisk, det samme opp mot Hovfaret. Min tur er på ca. 9 km, tar vanligvis 25 min, nå tok den 35 min. 

Hjemover gikk det litt raskere, men litt rart å se at f.eks sykkelfeltet i krysset Dronning Eufemias gt/E18 ikke var måkt med tanke på den høye ulykkesstatistikken, akkurat der syklet jeg på fortauet i stedet for å ligge i veien, det samme oppover Bispegata mot St. Halvardsgate. 

Ift. å ta kollektiv var dette helt klart en drøm. Akkurat min reisevei hadde nok fungert enda bedre med bil skal sies, det var i praksis køfritt, men her ligger også store deler av veien under bakken. 

Link to comment
Share on other sites

Selv i Østfold funker sykkel bedre enn bil eller buss i disse dager. Dvs, buss ser ikke ut til å virke i det hele tatt. Dog skal nevnes at jeg bytter på 3 sykler til pendling avhengig av trua jeg har på bryteskills hos kommunen. Hardtail med marathon winter, fulldemper med ISP, og som i dag - fatbike. Har blitt mest stisykkel i år pga kommunens ide om å ikke brøyte hvis det ikke kommer 8cm eller mer i et sammenhengende snøfall. Blitt et relativt tjukt lag med is/hardpakk, og da må man ha demper bak også 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...