Gå til innhold

Sykkelens fortreffelighet i vanskelige forhold


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her på trygg avstand til snøkaoset på østlandet og tenker på sykkelpendlingen jeg bedrev da jeg bodde i en viss nord-norsk by som også til tider opplever heftig snøvær.

Selv om sykkelforholdene av og til er vanskelige når g/s-veien er ubrøyta og det snør sidelengs, får man hvertfall med seg sykkelen på et vis. Om bussen setter seg fast, er det ikke bare å løfte den løs. Om toget stopper, er det ikke bare å rugge fram og tilbake. Om rullebanen ikke går å brøyte rein for snøfonner, tør ikke flyet å lette eller lande. 

Men sykkelen, den er det bare å dra gjennom slapset, men den bonusen at blodpumpa får øvd og kroppen blir varm. Bare en tanke, fra en sykkelfantast.

Endret av Pludrepapp
Skrivefeil, bedre ordvalg
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng! Sporet en del i går, og skulle ønske jeg hadde feitere dekk et par ganger. Men syklet ihvertfall forbi køen, hørte kollegaer som hadde sittet 1 time ekstra på buss. Som jeg igjen vil si er bedre enn å sitte 1 time i egen bil i treg trafikk med rykk og napp 🙂

Har ikke tenkt på sykling sånn før, men det er jo veldig robust for vær ja 😀

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er noe med følelsen av å komme sjanglesyklende forbi en bil som har kjørt i grøfta. Jeg føler meg overlegen, som har valgt et så forsiktig transportmiddel, som likevel fungerer, sammenlignet med den gigantiske bilen.

Å ha en fatbike på lur må jo være helt sjef i snøkaoset.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (1 time siden):

Men sykkelen, den er det bare å dra gjennom slapset,

Eller så kan man bruke pocket grippers om man spinner på sykkelen 😂

https://www.instagram.com/p/C0UVorxpFu4

image.png.323a5193c5c70e702a5ce3d7906967f7.png

Endret av Sykkelmafiaen
  • Haha 8

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiget ut i dag. Du har rett i at jeg trolig ville klart å komme meg ned til byen på et vis, selv gjennom tung snø selv om jeg har relativt smale dekk (35mm), langt raskere enn de 3-4 timene jeg brukte med tbane (stuck i tunnel, evakuert mm). Hovedutfordringen er at det er biler og busser på veien, som fort kan skli og min livsforsikring er allerede makset. Lite gøy ned Kongsveien om en 2-tonnsbil sklir bak meg. Satser på å returnere i morgen når veien er ryddet for nysnø.

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

limpid.leader skrev (46 minutter siden):

Lite gøy ned Kongsveien om en 2-tonnsbil sklir bak meg.

Kongsveien er allerede livsfarlig. I dag helt krise.

bafkreif5c3mqicmfvdp2nq5knjkto2jfmx5pwd7tjzssdf3rlfbigaavre.jpg.5da6c652656fb7f3d725b0be144fb513.jpg

Buss både opp og ned som står. Biler som skal snirkle seg rundt.

Og så har man den videoen her fra i fjor. Flaks det ikke var noen på fortauet i snøkaoset da. https://tv.vg.no/video/254794/Brabremser-Nei-nei-nei

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet fra Gamle Oslo til Skøyen i går onsdag, greit med trening som stisyklist, det var til tider en balanseøvelse. Allerede ut av boligområdet stod det 6-7 busser på rad og rekke i en bakke med svært beskjeden helling.

Oppmerket sykkelvei gjennom Gamle Oslo var temmelig uframkommelig, selv i Bispegata/Dronning Eufemias gate,  veiene ga litt spennende understyring til tider, men det gikk greit. Sykkeltelleren i Munkedamsveien viste 36 sykler da jeg passerte. Helt greit langs Frognerkilen, opp mot Bestumkilen var det lett katotisk, det samme opp mot Hovfaret. Min tur er på ca. 9 km, tar vanligvis 25 min, nå tok den 35 min. 

Hjemover gikk det litt raskere, men litt rart å se at f.eks sykkelfeltet i krysset Dronning Eufemias gt/E18 ikke var måkt med tanke på den høye ulykkesstatistikken, akkurat der syklet jeg på fortauet i stedet for å ligge i veien, det samme oppover Bispegata mot St. Halvardsgate. 

Ift. å ta kollektiv var dette helt klart en drøm. Akkurat min reisevei hadde nok fungert enda bedre med bil skal sies, det var i praksis køfritt, men her ligger også store deler av veien under bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i Østfold funker sykkel bedre enn bil eller buss i disse dager. Dvs, buss ser ikke ut til å virke i det hele tatt. Dog skal nevnes at jeg bytter på 3 sykler til pendling avhengig av trua jeg har på bryteskills hos kommunen. Hardtail med marathon winter, fulldemper med ISP, og som i dag - fatbike. Har blitt mest stisykkel i år pga kommunens ide om å ikke brøyte hvis det ikke kommer 8cm eller mer i et sammenhengende snøfall. Blitt et relativt tjukt lag med is/hardpakk, og da må man ha demper bak også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...