Gå til innhold

Tips til alpinski (bakke/preppa område)


Anbefalte innlegg

Har toppturski som funker greit i bakken, men ikke særlig ok på de dagene med nypreppa hard bakke. Skia er K2 wayback, ingen svindyre high-end ski, og de har sine begrensninger. De fungerer nydelig på topptur for mitt bruk.

Det jeg tenker er å skaffe et par ski for bruk i preparert anlegg, om du kaller det carving ski eller ikke er jeg ikke så opptatt av. Men jeg skal bruke de samme skoa, et par Dynafit Radical Pro. De er stive nok for mitt bruk, går jeg utfra. Har du noen tips til hvilke ski jeg bør se etter? Har ingen planer om å brenne av 10-12 tusen på ski, så de tipsene kan jeg finne selv i Friflyt-tester og andre steder. 

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags wayback du har, men tipper det ikke er den med titaninlegg

Uten funker disse skia brillefint bare man har litt å sette kanten i, men med en gang det blir hardt så merker man det egentlig bare en pappskive med stålkant. 

Skal du bare kruse i bakken med relativt store svinger og føle du har kontroll på skia så er det titan/alu/karbon som en del av sandwichen du trenger. Det gjør de ikke bare mer vridningsstive men demper hele skien, spes titan (og sikkert karbon også, men det blir fort veldig dyrt) Jo bredere jo større radius som tommelfinger regel 

18 til 24 m radius er storslalom/super G svinger og det som jeg synes funker best som all round. Tar du de rundt 90 under fot og litt lifted tip og det samme bak får du en ski som funker over hele fjellet uansett føre også hvis det har kommet litt snø som ligger lett tilgjengelig. 

K2 har ofte gode priser i utgpkt og blir billig på salg. En av Mindbenderne har titan vet jeg. Wayback kommer også med titan. Blizzards Cochice og Bonafide serier har også noen (kanskje alle) med titan. Jeg fant et par slike på salg i fjor. 

Bindinger så tipper jeg du klarer deg med et par Marker Jester el og DIN på 10-12 

Det er, eller var ihvertfall forskjell på tykkelse på sålen på rando og bakkestøvler så der må du nesten sjekke selv

Randobindinger i bakken kan være greit å unngå siden disse ikke har fleks i fjøra på samme vis som alpinbinbindinger og blir på/av hvor alpinbindingen spes i front lar foten "vandre" ørlitegranne under slag feks. Greit for knæra bla. 

Du kan seff se etter rene bakkeski, men der er jeg helt grønn 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radical Pro er vel ikke kompatible med GripWalk-bindinger, så Jester vil nok neppe funke? Det mest bakkeorienterte blir vel da å gå for noe ala Salomon Shift, rene Tech-bindinger vil jeg si er en lite hensiktsmessig løsning for ski som kun skal kjøres i bakke eller heis.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radical Pro har vel ikke nok kant fremme til å brukes med noen som helst form for alpinbinding? Mulig jeg tar feil, men i så fall utgår alt annet enn tech/pin, og da er vi i en situasjon der jeg heller ville sett på å innledningsvis skaffe en støvel til bakkebruk - som kan brukes med dagens ski/bindinger. Så heller bygge på med brukte ski og bindinger etterhvert. Å kjøpe en ski til dette bruket, men måtte sette på en ren tech-binding er litt bortkastet spør du meg.

Finn flyter over av f.esk Tecnica Cochise, som er gode støvler som funker fint med både tech og ymse alpint. Gjetter på at om du er litt tålmodig så kan du skaffe deg støvler, ski og bindinger til 7-8000 samlet, så lenge du er villig til å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marker sine id-bindinger er kompatible med det meste av såler. Jester.ID, Griffon.ID osv.

Sitat

Whatever boot you wear, all Marker SOLE.ID bindings are compatible to every kind of ski boot! Whether you prefer alpine boots or boots with touring sole, with SOLE.ID the bindings can be adjusted in seconds. The secret is the height-adjustable gliding plate; easy to handle and of course providing uncompromising performance. SOLE.ID respects ISO 5355 (alpine boots) and ISO 9523 (boots with touring soles).

https://markerbindings.com/en-no/soleid

Endret av suverin
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, sjuddi said:

Radical Pro har vel ikke nok kant fremme til å brukes med noen som helst form for alpinbinding? Mulig jeg tar feil, men i så fall utgår alt annet enn tech/pin, og da er vi i en situasjon der jeg heller ville sett på å innledningsvis skaffe en støvel til bakkebruk - som kan brukes med dagens ski/bindinger. Så heller bygge på med brukte ski og bindinger etterhvert. Å kjøpe en ski til dette bruket, men måtte sette på en ren tech-binding er litt bortkastet spør du meg.

Jeg trodde det problemet var spesifikt for Hoji Pro Tour-støvlene jeg, og noe som ble fikset på senere versjoner som Free og Radical?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket bare på Dynafit sine sider og tolket "boot-binding system: dynafit quick-step in" som at de ikke fulgte andre standarder. Men ser at Fjellsport sier de kan brukes i MNC-kompatible bindinger, som ville gitt deg rett. Men så skriver Fjellsport også at den har "Dynafit speed-nose", så da aner jeg ikke hva som egentlig gjelder - tar med meg inkompetansen min ut bakdøren.

Avsluttende råd til trådstarter får være å forsikre seg om hvilke alpinbindinger den evt passer i, og om svaret er "ingen" så står min anbefaling ovenfor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prøve ei skikkelig bakkeski for å virkelig kjenne godfølelsen i bakken.
Er noe helt annet enn å loffe rundt med allmountain, frikjøringsski eller toppturski.

15-18m svingradius kanskje. Finnes mye der ute, så litt vanskelig si EN ski.

Jeg endte på ei Armada Declivity 82ti sjøl, med ca 16m radius. Den kan kjøres passe kjappe svinger, samt legge noen gode "større" svinger, uten å være skikkelig aggressiv bakkeski. Kan samtidig lekes med. Var heldig å fant dem til halvpris i august et år.
Men innimellom savner jeg noe smalere og enda kvassere for å kunne kjøre litt aggressive svinger. Sykt moro å men ski som svinger ordentlig.
Samtidig har jeg prøvd slalom/SL-ski med 11-12m og der rekker ikke kroppen henge med når farta øker, rett og slett 🙂

Atomic X7 har jeg også kjørt, litt kortere radius, men tåler litt større svinger også.

Du kommer deg ikke til et anlegg med demoski? Du får veldig fort følelsen med hvor grensa for når noe er for aggressivt å kjøre er.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie et par ski og sko og kjenne på forskjellen? 


Det burde jeg kanskje ha gjort selv. Jeg har et par 10 år gamle Wayback 88 som jeg bruker til alt. Har ploga og lært opp to barn fra de var 2 år gamle, kjører utenfor løypa på pudderdager, i løypa på andre dager, og har vært på de argeste toppturene på Sunnmøre på alt slags føre. Tanken om at det finnes andre ski som hver for seg er optimalisert for spesifikke føre og forhold kommer av og til, men jeg konkluderer som regel med at det jeg har er godt nok. Jeg har heller ikke lyst å ha 3-4 par til forskjellig bruk som tar opp plass og koster masse penger.

 

Tilleggsinfo, jeg har sesongkort i alpinanlegg og står på ski regelmessig fra desember til april. Også har jeg i 10 år klart meg med Radical Speed med fangreim 😄

Endret av Brusdalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusdalen skrev (4 timer siden):

Hva med å leie et par ski og sko og kjenne på forskjellen? 


Det burde jeg kanskje ha gjort selv. Jeg har et par 10 år gamle Wayback 88 som jeg bruker til alt. Har ploga og lært opp to barn fra de var 2 år gamle, kjører utenfor løypa på pudderdager, i løypa på andre dager, og har vært på de argeste toppturene på Sunnmøre på alt slags føre. Tanken om at det finnes andre ski som hver for seg er optimalisert for spesifikke føre og forhold kommer av og til, men jeg konkluderer som regel med at det jeg har er godt nok. Jeg har heller ikke lyst å ha 3-4 par til forskjellig bruk som tar opp plass og koster masse penger.

 

Tilleggsinfo, jeg har sesongkort i alpinanlegg og står på ski regelmessig fra desember til april. Også har jeg i 10 år klart meg med Radical Speed med fangreim 😄

Men trådstarter ønsker et par ski til fordi han vil ha noe som gir mindre komprimisser i bakken.

Et par ekstra ski, 3 par ekstra ski, gir skikjøringa en annen dimensjon for min del. Lære seg å utnytte de forskjellige skiene på forskjellige underlag er herlig, og morsomt.
Utfordrer jo rett og slett skiteknikken. Pris er dyrt? Tja, mine GS ski for fort-ski-dager kosta 1800kr pent/godt brukt 😄 

Man KAN holde seg med ett par ski ja, men det blir kompromisser uansett.

Leie av ski er iffy, er mye dårlig, men demo kan være gull.
Kona fikk prøve 3 forskjellige ski i Vassfjellet i Trondheim, det ble fort ganske klart hva hun likte og ikke likte... og vi endte opp med å kjøpe der også. Genialt.



 

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar, fantastisk. 

Sko: Dynafit Radical Pro 22/23 | 25 | 320839 (vpg.no) - de går sjølsagt ikke på alle bindinger men skal finnes bra utvalg alpinbindinger for disse. 

Ski: Wayback 96 toppturski 21/22 - K2 | Oslo Sportslager

Ifølge teksten er det en titanplate der et sted. De skia her er helt ok på gode dager i bakken, men litt "daue" kanskje. Eller nøytral, som skitestere sier. 

Jeg er nok i starten på en oppbygging av skistallen. Og første steg blir muligens brukte demo-ski, godt tips det!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ganske mye ski på finn.no, men utfordringen blir fort at mange som selger ikke vet helt hva de selger eller ikke gidder å skrive en skikkelig annonse.

Erfaring kommer fra nylig jakt etter litt brede ski til bruk i bakke med støvler med Gripwalk såle😊

Har du ISO 9523 såler så trenger du enten tech bindinger, MNC bindinger eller Marker ID bindinger

Det virker i tillegg som om tidligere Marker bindinger som har justerbar tådel (høyde) kan brukes men da må du google litt eller snakke med en "venn"

image.png.4645f6e44f1176e8371566ffa7871116.png

Jeg endte med å kjøpe ski med Salomon Warden 13 MNC demo bindinger og de skal passe alle standarder etter justering av høyde på tåa

En annen utfordring er at støvler med ISO9523 ofte har kortere såler og bla Marker sine ID bindinger har ganske lite lengdejustering så dermed er du avhengig av å treffe en som vet hva han selger eller å prøve støvelene i bindingene.

Har erfart dette og etter å ha kjøpt ski av en som hadde testet med støvler i samme størrelse som mine (28,5) og som passa.

Når jeg skulle justere så viste det seg at han hadde touring såle og 322mm sålelengde og mine har Gripwalk og 325mm og da passe det ikke.

Demo bindinger eller bla. Salomon Warden bindingen bla.  kan justeres både foran og bak og er merket med forskjellige sålelengder så de er superenkle å justere.

 

 

 

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...