Gå til innhold

Bytte noen "tynne" eiker med "tykke" eiker - blir det trøblete?


Anbefalte innlegg

Jeg har et 26 hjul som skal på junior sin stisykkel  med aluminiumsnipler som er gått i oppløsning. Hjulet er litt skeivt og ute av senter, så jeg må rette på det. Nå klarer jeg å bytte nipler på de fleste eikene, men noen ganger ryker eiken også. Hjulet er bygget med 1,8-1,6-1,8 eiker og jeg er litt redd for at det er vanskelig å finne akkurat den sorten (lokalt) til 26" hjul. Men er det da noe stort problem om jeg setter inn noen 2,0-1,8-2,0 mm eiker? Eller blir det masse trøbbel og "ubalanse" i spenn dersom jeg mikser eiker slik? 

Felgen er en noenlunde lett og noenlunde solid Stans felg, så dette er ikke et ultralett karbonbygg 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (25 minutter siden):

Det skal ikkje vere noko problem. Meir bekymra for "noen ganger ryker eiken også". Kva med eit brukt hjul frå Finn? Eventuelt skifte ut alle eiker og niplar og bygge på nytt?

 

Et par eiker gikk i stykker når jeg forsøker å få av alunippel som har korrodert fast. Så det er ikke riktig å si at de ryker, det var mer det at jeg klarte å ødelegge gjengene når jeg herjer med nippelen. Jeg prøver først å bare bytte nipler. Hjulet ser ut til å være noenlunde pent brukt ellers så jeg tror/håper det skal gå bra. Det har gått veldig greit med de fleste. Det tar jo tid selvsagt, men jeg liker å meditere ved hjulstativet 🙂

Dette er et hjul fra Finn. Det skal på den her: Jeg bygger juniorsykkel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (30 minutter siden):

Ikke gjør det. Du får problemer med forskjellig strekk på samme spenn, og dermed vil du risikere å ryke de samme eikene igjen 

Mottatt. Det var det jeg var redd for. Da satser vi på at jeg finner like eiker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre på med 2.0/1.5/2.0, da får du eiker som er litt sterkere i endene, og like fleksible midt på. De veier bittelitt mer, som er eneste grunnen til at man velger 1.8/1.5/1.8 fremfor 2.0/1.5/2.0.

 

 

Ole.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og du har sikkert rett i at de jeg har er 1,8-1,5-1,8 ja 🙂

Nå skal vi se hva jeg finner, men jeg regna liksom med at det er større sjanse for å finn 2,0-1,5-2,0 lokalt her. Bare antar at 1,8-1,5-1,8 er ganske mye mer sjeldent. 

Vektforskjellen er ikke noe problem her. Bruker også messingnipler nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bjölzen Praxislabor kan jeg rapportere at "et par" tykkere eiker har funka fint på 26" hjul når jeg hadde sånne. (ikke si noe til @Ole)
Det var for meg på 80 kilo på stiv singlespeed.

Jeg er ikke uenig med baronen og andre som mener at dette ikke er ideelt. Og på 29" stisykkelhjul til meg selv ville jeg unngått det. Men en 26" juniorsykkel er jeg ganske sikker på at ikke så mye galt vil skje. Kjøp de riktige om du finner, ellers putter du inn noe som passer og kjøper et par i rett dimensjon når du er i en nettbutikk som har sånt. 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Fra Bjölzen Praxislabor kan jeg rapportere at "et par" tykkere eiker har funka fint på 26" hjul når jeg hadde sånne. (ikke si noe til @Ole)
Det var for meg på 80 kilo på stiv singlespeed.

Jeg er ikke uenig med baronen og andre som mener at dette ikke er ideelt. Og på 29" stisykkelhjul til meg selv ville jeg unngått det. Men en 26" juniorsykkeler jeg ganske sikker på at ikke så mye galt vil skje. Kjøp de riktige om du finner, ellers putter du inn noe som passer og kjøper et par i rett dimensjon når du er i en nettbutikk som har sånt. 

LarsB

Dette.

Alt trenger ikke overkompliseres.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...