Gå til innhold

Utstyrsutleie revisited: Kan du fortelle meg hvor lønnsomt det er? Del dine solskinnshistorier.


Anbefalte innlegg

Vi har vært innom konseptet utleie av turutstyr etc. Jeg skjønner ikke økonomien i det. Jeg backer det 110% mht miljø og bærekraft, men rent økonomisk skjønner jeg ikke at tiden det tar og risikoen for skader/konflikt betaler seg. Så nå vil jeg gjerne høre solskinnshistoriene og hvordan de som eventuelt har dem regner inn dette. Motiver meg! Men da med utgangspunkt i at cash is king. Jeg er som sagt med på miljø/bærekraft aspektene. 

Jeg er nysgjerrig på dette fordi at jeg også har kjelleren full av død kapital som tåler mer bruk, men ikke til hvilken som helst pris. 

Skjermbilde2024-02-05152329.jpg.19e93f33628db85dd83c840460f062d0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og tenkt på det, og prøvd å satt meg litt inn i det. Men så lander jeg hver gang på at jeg ikke gidder, og at ingen skal få kladde på MINE TING! Men en dag...

Vil bare si at Hygglo er en plass jeg har sett på, og de tar en del av kaken mot at de forsikrer tingene, slik at om noen ødelegger det du leier ut så får du penger fra dem. Har ikke lest den aller minste skriften for dette, så vet ikke om / hvor mye de trekker fra for alder, slitasje og eventuell egenandel. Men er jo en del utstyr som har ganske begrenset levetid om det brukes mye. Men er utleieraten høy nok så er vel lønnsomheten høy nok. Men har lagt merke til at enormt mange har begynt å leie ut ting på Hygglo nå, så vet ikke hvor lett det er å få leid ut. Ser at tilhengere ofte er på "populært"-listen over mest utleide ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å se hva som leies ut, og se om du har noe lignende? Følger du et par objekter kan du jo se om de lånes nok ut over tid, til at det er verdt det.

Tipper det blir endel spørsmål om det er slitasje eller skade når ting blir returnert. Gjerne lettere å selge det du ikke bruker. Når jeg så hva slags friluftslivsutstyr eller verktøy som leies privat ut tidligere, var det generelt ganske dårlige saker, hvor noen enten ikke brukte det lengre eller kun hadde kjøpt inn for utleie. Klassisk kremmer/"hustler"-stil. Lite utstyr av høy kvalitet.

Hadde selv aldri giddet av samme grunn som personen over, og litt fordi jeg er lei Pluss artikler med misvisende overskrifter. Tar det som regel for gitt at det er en eller annen tynn suppe eller skrøne i Slik ble jeg rik-artiklene. Som regel er det vel arv, flaks eller noe som egentlig gir dårlig timeslønn. "Kjell tjener titusener i året på flipping av bruktklær".  Han bruker 2 timer daglig på Finn, så timelønnen er 10 kroner om man runder opp i nærmeste tier..

  • Like 1
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke all form for utstyrsleie er lønnsomt eller verdt å bruke tiden på, men egen erfaring tilsier at det er noen ting som er attraktive og som gir en viss økonomi. Vi har leid ut Fjellpulken i noen år. Kjøpte en pent brukt pulk for 1500,- kr. Den har vi brukt selv og leid ut for et sted mellom 3000,- og 3500,- årlig. I løpet av årenes løp så har det blitt nærmere 20 000,-. Vi leier også ut en Tredal fritidshenger. Kjøpte henger for 39 000,- og leier årlig ut for rundt 10 000,- (2 eller 3 leieopphold i året). Hengeren er nå tjent inn, og går fortsatt for rundt 40k på bruktmarkedet. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (3 minutter siden):

Jøss @jaknudsen har du egen snøkanon!
Den vil jeg leie til halloweenfest

Fleip til side. Jeg skal jaffal leie telt i stedet for å kjøpe så sjelden jeg trenger det.


LarsB

Jeg er mest nysgjerrig på hvor mange som leier den 😄

(Jeg lagde en slik selv for mange år siden, men endte opp med å selge den, siden tidsvinduet den var nødvendig OG været var bra nok, var ganske smalt.)

Jeg har også hatt annonser på Hygglo siden 2016, men jeg har skalert tilbake ganske voldsomt, nettopp av grunnene som @erikskon tar opp. Noen få ting har jeg vært heldig med og leid ut og nærmet meg nedbetalt, men det har også vært en god porsjon uflaks involvert.

Jeg hadde blant annet en utleie av en dykksag, der det var en privatperson som leide den inn, på vegne av entreprenør/innleid arbeidskraft som skulle gjøre jobben med å tilpasse noen benkeplater. Sånt syns jeg er litt uryddig, men det vet man jo ikke på forhånd. 

I etterhånd klaget de på at bladet på saga ikke var skarpt nok, som var åpenbart bullshit, og jeg tror de brukte det som en slags "motvekt" mot at det antagelig var de samme som lagde et hakk i overflaten på føringsskinna. Men det ble nå klagen fra leietaker da, dog uten økonomisk betydning. Men sånt tull tar mer mental energi enn jeg har å avse.

Et annet tilfelle var der jeg av egen dumskap lot noen SDS+ bor ligge i samme kasse som en borhammer jeg leide ut. Leietaker skulle selvfølgelig bare leie en lørdag, men han insisterte på å få hente på fredag, og leverte ikke tilbake før søndag eller mandag, siden han jo bare skulle "bruke den" på lørdag. Fikk den nå i hvertfall tilbake, men da hadde de åpenbart borret til tuppen på et par av borrene smeltet. De følte ikke behov for å si fra om dette, så det oppdaget jeg først flere dager senere.

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på om jeg burde leid ut sykkelkofferten min litt, iom at jeg ofte bare bruker sykkelstativ bak på sommerstid, og ikke farter så mye med sykkel på vinterstid.

Men så er det dette med at jeg liker å ta vare på tinga mine, og ikke helt liker tanken på at jeg kanskje leier ut til folk som ikke er like forsiktige, og plutselig har kofferten både rifter og ødelagte ting. Burde kanskje starte rolig med kjedekuttere og avdragere jeg og 🙂

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredal tilhenger er kanskje ypperlig til utleie. Den er fin, skikkelig å ha på slep i lengre perioder. Det negative/positive er at den ikke har så høy lastevekt, noe som gjør at mange kanskje ikke velger den til hengerknekkende aktiviteter.

En kamerat av meg organiserte hengerutleien(ansattgode) på sin gamle arbeidsplass. Minst et par hengere i året måtte kasseres eller selges som vrak fordi ansatte hadde f.eks. hentet så mye betong/jord det var plass til i hengeren, og bøyde hengeren. Proffe utleiere jeg har snakket nevner det samme. Hobbyhengere har begrenset styrke. Har selv skadet understellet på hengeren min 2 ganger fordi jeg hentet jord hvor de lastet med grabb, fra 1-2ish meter høyde. Har snakket med div. selgere og mekanikere, og det er ganske standard at det kommer inn knekte hengere av den grunn. En må gjerne opp på kraftige yrkeshengere 1 500kg + for at slik lasting ikke skal bulke bjelkene/vagene.

En kan gjerne se skaden i bjelkene som bulker eller at festene til akslingen faktisk er bøyd. Enkelte hengere har vel en "intern" fjæring i akslingen(torsjonsaksling), som gjerne er det første som knekker/ødelegges. Såvidt jeg har forstått er det ganske vanskelig å få med seg at skjer, sånn utenom at den hopper og spretter ekstra.

Det er ikke vanskelig å spørre spørre leietaker hva de skal bruke den til, men en kan jo fort ende opp i en situasjon som @andersar. Jeg lånte min lite brukte Bosch GST 150 stikksag til noen snekkere jeg hadde. Et halvår senere når jeg skulle bruke den, ser jeg platen er ganske oppskrapet og den er lite villig til å skjære i 90 grader. Spor etter hard bruk sa verkstedet*.

Hvis en er villig til å alltid kontrollere det en leier ut nøye etter hver leietaker, og det er summer på 500kr+ hver gang, er det jo en fin bi-inntekt. Dog, timelønnen kan jo fort bli lav om det en leier ut ikke har en passe høy inntjening pr "kontroll".

I Oslo låner BUA ut sports/friluftsutstyr gratis. BUA i @LarsB sine lokaltrakter låner ut både kano og Laavo, til Nordmarkseventyrene (kanskje en Nordmarka Classic).

17c5042b-3b38-41ae-826a-32c920a36235?fit

* Får skryte av verkstedet til Grønvold Maskinservice AS. De har gitt meg ærlige meninger når jeg har levert ting på verkstedet kun for å høre om det var verdt å fikse, hvor jeg egentlig søkte grunner for å kjøpe noe nytt. På idiotfeilen jeg gjorde på min dyre Bosch-støvsuger fikk jeg fin forklaring om hvordan unngå det fremover, og hvordan jeg kunne fikse det selv (garantien er gått ut).

  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mine utleietjenester nå er redusert til i hovedsak ting som er lett å kontrollere både før og etter, og så har jeg selvfølgelig blitt nøye med å sjekke hvem som leier og hva de har leid tidligere. Noen huskeregler fra mitt eget utleieforhold;

- Ta bilde før/etter - er det et objekt som er vanskelig å dokumentere tilstand skikkelig, ikke lei den ut (billig)

- Der det går, ha depositum

- Spør hvem som skal bruke den - slik som eksempelet mitt over, der håndverkere som gir beint faen i hva som skjer med utleie de ikke har noe juridisk ansvar for, blir resultatet deretter.

- Avtale hente/leveringstid konkret, ikke "før 0800 og etter 1600". Da kommer de 2359 på en onsdag kveld...

- Leietid starter og slutter de dagene som er avtalt - ellers er objektet strengt tatt hverken forsikret eller betalt (nok) for.

- Telt, soveposer og ting som kan bli fuktig er notorisk vanskelig å leie ut til en akseptabel pris. Du må selv stå for inspeksjon og tørking etterpå, som gir svært lav timepris.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...