Gå til innhold

Smartvekt - bare tull eller nyttig motivasjon?


Anbefalte innlegg

Ok, det er bare å erkjenne. I w/kg er det fint mulig å barbere vekk både 10 og 15 fra nevneren. Er det noen som har erfaring med bruk av smartvekt som motivasjonsmiddel? Har en gammel vekt som fint kan vise meg kg, og jeg kan også fint ta meg tid til å legge inn i en app hver dag for å se progresjon. Men vil feks kroppsfett og andre målinger kunne gi en liten boost å lese (når de går i riktig retning..)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig store forskjeller. Garmin Index S2 leverer til en viss grad gode verdier, men om de er nøyaktige må nok tas med en klype salt. Greia er at de er rimelig konsekvente slik at du kan spore en trend. Så gjelder det å være konsekvent med når og hvordan du veier deg. Er fotsålene tørre? Fuktige? Slike små ting gir stort utslag.

Withings har nok noe økt nøyaktighet. De har en ny serie nå som jeg ikke har fått testet, men de ser ganske allright ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg ikke syntes verdiene jeg fikk ut fra min Garmin Index var så aller verst sammenlignet med utskriften jeg sammenligna med fra den vi brukte på jobb: https://sportsmaster.no/b2b/catalog/product/view/id/1012/s/inbody-770/category/108/

Vil du gå peak sykkel.org-budsjettoverskridelse kan du jo vurdere en sånn 🙂

Men det var jo kun en enkeltsammenligning, så jeg har ikke noe grunnlag for å si at de vil vise de samme trendene i verdier, kun at verdiene jeg brydde meg om den dagen var ikke så altfor langt fra hverandre.

Men det at jeg får vekt synka inn i Garmin Connect/Apple Health, synes jeg er en grei motivasjon i seg selv, det å se trenden på vekta i grafform er en fin motivasjon/demotivasjon alt avhengig av hvor flink jeg er til å oppføre meg på trening/ernæringsfronten. Da jeg kutta 15kg for noen år siden, og var litt flink over tid, syntes jeg hvertfall vektkurven var et veldig motiverende virkemiddel, men tror knapt jeg så på de andre verdiene.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Withings vekt. Fungerer fint som vekt, men viser ikke samme som kroppsanalyse-dingsen på Sats. Nøyaktig nok vil jeg tro. Litt gøy å se utvikling, uten at jeg vil si motiverende. Viktigste er vel statistikken, og at man kan tenke sitt når man tar en kontrollvekt etter jula. Fin måte å forstå at kalorier inn og ut er ganske korrekt, for endt kroppsvekt. Hadde foretrukket Garmin siden Withings ikke syncer direkte til Garmin, logisk nok siden de er konkurrenter. En kan visstnok synce den gjennom tredjepart app. Så langt har jeg aldri kommet.

Det mest motiverende er å ta bilde av seg selv i bar overkropp. Henge bildet på kjøleskapet og ha det som bakgrunnsskjerm på mobilen. Da tenker man seg om to ganger før man tar den siste fastelavensbollen i kjøleskapet eller tar med den 4packen med donuts. Positiv self-fatshaming er effektive saker, spesielt etter klokken 20. Gulerot og brokkoli er ganske godt som snacks, om man har riktig tankegang.  Crunchy er det også.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Nokia/whitings vekt. Kroppsanalysen viser forsåvidt troverdige tall, men jeg har ingen måte å benchmarke det på. Den største nytten er det faktum at alle målinger logges, og at jeg dermed kan se trend over tid. Jeg kan variere 2-3 kg innenfor et par uker alt etter aktivitetsnivå og type næringsinntak, men trendvisning viser det større bildet. Det var også praktisk å kunne slå opp vekta til minstepia på appen da vi var i butikk og skulle kjøpe ski. Hun hadde tydeligvis vært på vekta 2 uker før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...