Gå til innhold

Rulleoppsett - Apple TV eller laptop?


Anbefalte innlegg

Så litt på eldre kontorpc og 1650 kort, men tenker at denne er mindre pes og kan kjøre andre tyngre program etterhvert hvis man skal teste det.

Usikker på hva de andre sim'ene krever, men er jo ganske bra grafikk og detaljer på en del av de etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ett veldig enkelt alternativ kan jeg nevne at det faktisk går å kjøre rulla fra klokke/sykkelcomputer.
Jeg holdt lenge på at jeg skulle sykle ute hele året og det er fremdeles hovedfokus men innser at det er vanskelig å få kontinuitet ute hele året.
Fikk tak i en Bkool Smart Pro (litt eldre smartrulle). Til min positive overraskelse kan den styres via min Garmin Forerunner 945. Kan sykle ruter som jeg har lagret på tlf, fra GC eller lokalt. Motstanden/helning justeres da automatisk gjennom ruta. Kan også sette fast motstand/helning og/eller justere den manuelt gjennom økten.
Ser da på serie eller hører på musikk. Har da ikke Swift el.l
Hvis en som meg bare bruker rulle som en absolutt nødløsning når det ikke går/en orker å sykle utendørs er det utrolig enkelt. Bare å legge til rulla på tlf og tråkke i vei.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Sykkeløyvind og kjører Zwift på iPad som er montert på Taxc ipadholder på stemen.
Det er primært fordi det er skikkelig lite styr med å montere ned og opp på min ikke-permanente rulleplass. 

Men jeg har da også lett tilgang til å kontrollere det jeg vil, som å finjustere motstand i zwiftprogrammer, returnere tomler, bruke powerups og annet man trenger. 
Skjermen er ikke stor, men opplevelsen helt ok siden den stor rett for nesa på meg. 

Det er to ulemper. Nå jeg reiser meg drypper svette på skjermen og ikke minst . Det er ikke min iPad. jeg må spørre pent og låne den av Mina hver gang jeg skal på rulle. Passer det ikke må jeg bære rundt på bærbar PC og se verden på skrå. 

iPad er helt fint til Zwifting. Og har man en er det ikke spesielt stor vits i å oppgradere med mindre supergrafikk og diger skjerm er det som trekker deg til trening.

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 4.3.2024 den 9.06):

Mekka sammen en billig stasjonær. Intel i3 12100f og et gtx1660ti fra finn.no 

For 3500kr fikk jeg en pc som da kjører zwift i 4k veldig greit, 60fps for det meste av tiden. Og med mulighet til å lagre sessions med OBS studio og kjøre Sauce for Zwift samtidig uten prob. 

43" 4k tv, også fra finn.no. (Den skal støtte variabel refresh rate men ikke fått det til å virke , så går på fast 60hz)

Mener ikke du får noe mer en 55-56 hz på Zwift uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Mener ikke du får noe mer en 55-56 hz på Zwift uansett.

Jo, du kan lett få veldig mye mer med graftig nok hardware, om du skrur av V-sync. Særlig når det ikke er veldig tett med folk. Se f.eks. denne som har snitt 351fps og peak på 789.  (klippet fra https://zwiftalizer.com/  )  

image.png.b8fadb6b99d47c90001d0f1b765d88fd.png

 

Jeg plagdes litt med 1660ti cpu'en fikk litt såkalt "rubberbanding"/springy camera til tider, at bildet zoomer litt ut og inn, som vist på denne youtube videoen her. Ble ikke helt kvitt det med noen innstillinger, men et litt raskere grafikkort, en 3060ti eliminerte problemet. . Den klarer fint over 150fps men kjører med V-sync på og har låst fps til maks 60 siden tv kjører fast 60hz. Oppsettet nå er superstabilt 60fps , selv med Sauce og video screenshots skrudd på. Kunne sikkert kjørt ganske stabilt på en 120hz skjerm med VRR også, men tenker alt over 60 er overkill for zwift. 

Her er eksempel på en nylig logg fra min pc.

Stabil og godt fungerende pc som dette gir etter min mening Zwift-øktene litt ekstra glede. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gruppe på fb det. Bygget pc etter instruksene der. 
 

Zwift blir mye kulere med PC og ultra settings. Skulle ønske de hadde en versjon som støttet bedre grafik. Tenk GTA grafikk på Zwift. Hvor kult hadde ikke det vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mange som kjører 100% dedikert sykkel på rullen?

Jeg bruker rullen hele året mest sannsynlig, mest på vinteren selvfølgelig, men kona jobber skift, så brukes når hun er på vakt og jeg er alene med barna. 

Akkurat nå står en brukt men ganske fin Trek Cronus på rullen, litt overkill, men blir fort 4-5k uansett for noe betydelig dårligere, så da var ikke 7k spesielt dårlig. Spørsmålet er om jeg ikke går i n+1 fella og vil ha en ny racer med felgbrems for bruk ute bare for å slippe ut og inn med sykkel (står på fast sted). Deilig å ha en sykkel som ikke trenger særlig vask og vedlikehold på rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (På 21.3.2024 den 15.00):

Som ett veldig enkelt alternativ kan jeg nevne at det faktisk går å kjøre rulla fra klokke/sykkelcomputer.
Jeg holdt lenge på at jeg skulle sykle ute hele året og det er fremdeles hovedfokus men innser at det er vanskelig å få kontinuitet ute hele året.
Fikk tak i en Bkool Smart Pro (litt eldre smartrulle). Til min positive overraskelse kan den styres via min Garmin Forerunner 945. Kan sykle ruter som jeg har lagret på tlf, fra GC eller lokalt. Motstanden/helning justeres da automatisk gjennom ruta. Kan også sette fast motstand/helning og/eller justere den manuelt gjennom økten.
Ser da på serie eller hører på musikk. Har da ikke Swift el.l
Hvis en som meg bare bruker rulle som en absolutt nødløsning når det ikke går/en orker å sykle utendørs er det utrolig enkelt. Bare å legge til rulla på tlf og tråkke i vei.

 

 

 

Det er det alternativet jeg har brukt mest. Wahoo Elmnt Bolt som styrer Wahoo Kickr v5. Alle økter unntatt 40/20 styres manuelt med ERG. Laptop for underholdning, i den grad det er mulig. Babycall som lyser opp og AirPods Pro med støykansellering, Tiesto Club Life Podcast til intervall. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye spotify under rene intervalløkter, men liker Zwift under treningsprogram mtp hvordan den snakker deg gjennom ymse økter. Hadde jo klart det selv, men alt som motiverer litt ekstra er pluss i hverdagen. Kjører pc på 42" skjerm, så kan kjøre Zwift og film i samme bilde, selv om jeg har lekt med tanken om en liten ekstraskjerm dedikert til Zwift 🙂 

 

image.png.39f49460e940d86a23c19a73f08de9c1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple-TV funker visst fint, men det har noen utfordringer:

  • Du er avhengig av å bruke Bluetooth for tilkobling. Hvis du får problemer med interferens kan du ikke bare bytte til ANT+. Det er også begrenset hvor mange dingser du kan koble til.
  • Du får ikke den beste grafikken (om det er viktig er helt individuelt...). Det gjelder uansett hvilken versjon av Apple-TV du har; Zwift har ikke tilrettelagt for å utnytte den ekstra kapasiteten i nyeste versjon av Apple-TV.
  • Du kan ende opp med å banne litt hvis fjernkontrollen ikke gjør det du ber om.
  • Det er vanskeligere å finne ut hva som gikk galt hvis f.eks. Zwift kræsja/lukka seg midt i en konkurranse (på PC eller Mac kan du analysere loggfila og kanskje løse problemet).
  • Apple-TV har du ikke mulighet til å bruke Sauce 4 Zwift.

Jeg landet først på å bruke en Macbook Pro (jobb-laptopen min) med to eksterne skjermer. Fikk litt trøbbel med grafikk-kortet i store "events" med mange deltakere, men fikk ordna en ekstern GPU som løste det. Har tastatur og mus på et minibord ved siden av rulla.

Det ville vært billigere å kjøpe en enkel gaming-PC, men jeg orker ikke å ha så mange PC-er liggende rundt omkring.

Kjører Zwift på den ene skjermen, med Sauce for Zwift som "overlay" med diverse info. På den andre skjermen kan jeg ha f.eks. kartet over ruta jeg sykler. Bruker av og til OBS for streaming til youtube (på ritt), da blir det litt ekstra tungt for CPU-en, men det fungerer stort sett.

 

Edit: Ser nå i nyere innlegg at du har landet på å bruke en PC. Det er nok et bra valg.

 

st3inar skrev (På 3.3.2024 den 22.42):

og gulvvifte fra finn.no (100 kr)

Nå vet jeg ikke helt hvilken gulvvifte du har fått tak i, men hvis du skal sykle lenger enn 5-10 minutter er det viktig å ha ei vifte som blåser skikkelig. Det skal blåse så kraftig at svetten enten fordamper eller lander på veggen bak deg 😉 Da slipper du å få feber mens du sykler, samt at du slipper å tørke opp svettedammen under sykkelen og du slipper også at sykkelen (særlig styret) korroderer i stykker og brekker når du skal spurte...

Slike vifter finner man vanligvis ikke til f.eks. 100 kr på Finn eller 500 kr på Elkjøp.

Du trenger en sentrifugalvifte/"blower" og av en eller annen grunn er de vanskelige å finne i Norge. Enten kan du handle den rimelig fra utlandet (f.eks. Lasko U12104, Lasko X-Blower eller Lasko U15617, typisk på eBay, Amazon e.l., handler du flere slike sammen med noen andre sparer du mye frakt og slikt) eller så blir det en ganske tilsvarende Wahoo Headwind til cirka firedobbel pris.

Endret av anderfo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde sett etter en Kickr V3 eller V5, har vært gjennom et par V4 så det hadde jeg ikke turt å kjøpe brukt. Nå skal det sies at service har vært suverent og jeg ble kostnadsfritt oppgradert til V5 som har holdt meget godt.

Endret av Syklist1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (1 time siden):

Du trenger en sentrifugalvifte/"blower" og av en eller annen grunn er de vanskelige å finne i Norge. Enten kan du handle den rimelig fra utlandet (f.eks. Lasko U12104, Lasko X-Blower eller Lasko U15617, typisk på eBay, Amazon e.l., handler du flere slike sammen med noen andre sparer du mye frakt og slikt) eller så blir det en ganske tilsvarende Wahoo Headwind til cirka firedobbel pris.

Denne blåser ca 40% mer luft.
https://www.amazon.co.uk/Vacmaster-Cardio54-Control-Cycling-trainers/dp/B08WJ2XST9/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Uansett natt og dag fra gamle bordvifter og gulvvifter. 
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...