Gå til innhold

Rulleoppsett - Apple TV eller laptop?


Anbefalte innlegg

Litt sent ute på sesongen, men har små barn og kona som jobber skift, så litt behov for treningsmuligheter hjemme igjen.

Tenkte sette opp rulle i garasjen, ser på brukt Kickr V3/4 eller Core, slått fra med Zwift sin pga at de skal slutte med ruller ser det ut som, litt irriterende med ny rulle og potensielt lite reservedeler etterhvert.

Men hva er det best å kjøre Zwift fra? Apple TV eller laptop?

Fordel Apple TV er at den er liten, billig og lite styr med den, men lite mulighet for multitasking, feks å styre rulle mens man ser film. Men dette kan kanskje løses ved å styre rulle fra mobil mens Apple TV spiller film? 

Laptop (dedikert eldre en) er at den kan splitte skjerm og gjøre litt mer, men må da ha trådløs tastatur eller noe stativ til PCn osv. Ulempe også er oppdateringer, ting stopper funke, treg på video potensielt.

 

På sikt er planen både rulle og mølle ved siden av hverandre med en skjerm foran, Apple TV frister litt da bare for å få den bort og kun behøve en enkelt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Zwift på Ipad og så ser jeg på film/TV på Macen. Evt gjennom mobilen koblet til en større skjerm. Men jeg Zwifter hovedsaklig med faste program i ERG-mode og har lite behov for å se hva som skjer i Watopia. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (3 timer siden):

En del kompiser som bruker det, så blir litt halvsosialt også. Finnes lille Styrkeprøven feks tilgjengelig som økt i Zwift?

Er ikke lov å sykle Styrkeprøven på Zwift da forsikringen ikke dekker det. 

  • Haha 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeen go'sykkel på rullen eller kjøpe en billig brukt alusykkel med ok gir og ha som dedikert?
 

Får jo aluracer med 2x11 105 til 4-5000, ser for meg at man kan totalt rense en brukt sykkel og kun bruke tørr lube etc for maks stillhet siden den ikke brukes noe ute. Spikke til geometri så den matcher greit.
 

Slipper tenke på svette i styrelager etc og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (9 minutter siden):

Kjører Zwift på billig kontor PC med oppgradert grafikk kort. Total kostnad 2000 kr og ti ganger bedre opplevelse enn ATV og laptop. 

Hva er største fordelen? Grafikk?
Har en laptop som er helt ok som kan dedikeres, men liker tanken med noe man bare slår på så funker det. 

Med tiden så blir hjemmekontoret kanskje gjort om til ekstra barnerom, da blir kontoret flyttet ned i garasjen/boden sammen med større paincave, da har jeg en gamingpc og ekstra 42" som er tiltenkt formålet, men akkurat nå er det ganske trangt der jeg skal sette opp rullen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (7 timer siden):

Kjører Zwift på billig kontor PC med oppgradert grafikk kort. Total kostnad 2000 kr og ti ganger bedre opplevelse enn ATV og laptop. 

Nesten samma. Kjører på en Lenovo Tiny med i5 og integrert grafikk. Fortsatt milevis over laptop. Har 2 stk 27’’ skjermer kobla til der den ene står på gulvet med zwift og den andre på bordet med serie/film. Sånne PC-er kan kjøpes brukt for et par lapper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt med litt forskjellig, men mest fornøyd med laptop. Deilig å kunne ha Discord, Sauce, utgang til ekstra skjerm osv fra en kilde. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 minutter siden):

Nesten samma. Kjører på en Lenovo Tiny med i5 og integrert grafikk. Fortsatt milevis over laptop. Har 2 stk 27’’ skjermer kobla til der den ene står på gulvet med zwift og den andre på bordet med serie/film. Sånne PC-er kan kjøpes brukt for et par lapper.

Ikke ulikt her og. Gammel stasjonær kontorpc fra jobben, to 24" fra samboeren sin jobb plassert over hverandre. En skjerm for TR og en for Netflix. Trådløs mus og tastatur hadde jeg liggende fra før. Største utgiftene utenom selve rulla er bluetoothdongle til pc-en (179 kr på jula) og gulvvifte fra finn.no (100 kr). Solid ståbord fant jeg på finn.no gis bort.

Jeg tror IT-ansvarlige i bedrifter rundtomkring ofte har noe halvveis utrangert utstyr som kan brukes, det er bare å spørre de! Helt sikkert glad for å bli kvitt det.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekka sammen en billig stasjonær. Intel i3 12100f og et gtx1660ti fra finn.no 

For 3500kr fikk jeg en pc som da kjører zwift i 4k veldig greit, 60fps for det meste av tiden. Og med mulighet til å lagre sessions med OBS studio og kjøre Sauce for Zwift samtidig uten prob. 

43" 4k tv, også fra finn.no. (Den skal støtte variabel refresh rate men ikke fått det til å virke , så går på fast 60hz)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

msteiro skrev (På 2.3.2024 den 19.35):

Meeeen go'sykkel på rullen eller kjøpe en billig brukt alusykkel med ok gir og ha som dedikert?

Dedikert rullesykkel er digg! Spesielt i småbarnslivet når det fort blir inne-økter midt i sesongen. Rulla er alltid klar. Finn en brukt sak som har rett geo, og trim den, så den er mest mulig lik "go'sykkelen". Min kostet 1500,- og funker knall på rulla. 

Har kjørt Zwift på gammel laptop og to ekstra skjermer, men oppgraderte nylig til en jobb-pensjonert stasjonær med dedikert skjermkort, og kan nå kjøre full pupp på Zwift-grafikk. Oppstarten er og veldig mye raskere..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (42 minutter siden):

streame Zwift-økter på twitch.tv? :D:D

Ingen streaming. Bare for egen (og lagkompisers) del. 

 

suverin skrev (26 minutter siden):

Oppstarten er og veldig mye raskere..

Faktisk ganske fint at pc booter på 10sek, zwift starter på 20sek, verden loader på 20. Igang med å sykle innen ett minutt. 

Regner med at stasjonær har en m.2 disk er ganske avgjørende for det. Hadde en med sata3 ssd og da gikk det mye lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (2 timer siden):

  

Dedikert rullesykkel er digg! Spesielt i småbarnslivet når det fort blir inne-økter midt i sesongen. Rulla er alltid klar. Finn en brukt sak som har rett geo, og trim den, så den er mest mulig lik "go'sykkelen". Min kostet 1500,- og funker knall på rulla. 

Har kjørt Zwift på gammel laptop og to ekstra skjermer, men oppgraderte nylig til en jobb-pensjonert stasjonær med dedikert skjermkort, og kan nå kjøre full pupp på Zwift-grafikk. Oppstarten er og veldig mye raskere..

 

Kan jo starte med vanlige sykkelen nå når det likevel er møkkvær, og så holde utkikk etter noe brukt.

XL/60 størrelse, så er litt lengre mellom kuppene, skulle gitt mye for å være M/L noen ganger 🙂

 

Da holder jeg tilbake på Apple TV for nå, og kjører ene ekstra laptopen med ekstern skjerm og lyd.

Finne en Kickr v4 eller noe sånt, og ommøblere boden litt så burde det funke til å starte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (5 timer siden):

XL/60 størrelse, så er litt lengre mellom kuppene, skulle gitt mye for å være M/L noen ganger 🙂

Der er jeg også, så det gikk et par år før det dukket opp en som var stor nok, nært nok og billig nok 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får holde meg litt i skinnet, rulle på plass først. Begynt rydding av bod nå for å frigjøre innerste delen.

Tenkte jeg måtte ha mer dype hyller, men tror jeg får nok plass bare ved å  sortere ut litt av julepynten som har akkumelert seg siste ti årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på ramme har vel egentlig ikke så mye å si? Er egentlig XL, men M/L ramme og tilpasse med stem og seteposisjon burde jo gå greit. Skal hverken bestå stilpolitiets test eller sykles særlig med ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...