Gå til innhold

Anbefal meg noen kvikke dekk for stirælling bort og ned


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Grunnet bløthjertethet og manglende evne til å kvitte meg med sykler, har jeg endt opp med to fininger; en 150/140 Starling Murmur til generell stisykling og en 170/165 Deviate Claymore til enduro og gompe-høkking. 

Starlingen måtte tidligere duge til alle bruksområder og har vært kjørt med groveste sort dekk, typ MM/MM eller MM/HD. Nå tenkte jeg å prøve å differensiere syklene litt, blant annet med dekkvalg. 

Har ikke kjørt noe raskere enn Magic Mary, Hans Dampf og DHR på mange år, så her ønsker jeg meg tips. Krav: 

- Rulle litt raskere enn nevnte dekk
- Veie litt mindre enn nevnte dekk
- Godt nok kant- og bremsegrep til inspirert nerroverkjøring
- Må finnes i Addix Soft, MaxxTerra eller tilsvarende
- Minst 2,4" faktisk bredde

Har kikket på Nobby Nic, Dissector og Forekaster. Rekon og dets likemenn tror jeg kan bli litt for snevert. 

Dekkene bør funke vår, sommer og høst siden jeg ikke gidder skifte før de slitt.
 

Endret av rednaskela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (12 timer siden):

Jeg bygger min Murmur lettere nå, med 130(140?) of 125. Planen er Nobby nic supe ground soft foran og Wicked Will supertrail speedgrip bak. Begge i 2,4" Evt nye Forecaster. 

Takk

Ser ut som en knall kombo som ikke blir overkill på Solaris maxen som trenger nye dekk.

Har Minion 2.35 exo terra i front og old skoolern Ardent 2.4 Double bak nå. Ardent har funket veldig bra, men det er på tide med noe nyere greier. 

Planen var egentlig HD soft front og NN SG speedgrip bak, men ett knepp ned vil holde på stiene jeg bruker solaris på. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (14 timer siden):

Jeg bygger min Murmur lettere nå, med 130(140?) of 125. Planen er Nobby nic supe ground soft foran og Wicked Will supertrail speedgrip bak. Begge i 2,4" Evt nye Forecaster. 

Spennende! Redusere stroke på bakdemperen, eller har du justerbar innfesting? Og hva bytter du ut Mezzer'n med?

Høres ut som en bra dekk-kombo. Litt usikker på Speedgrip dog, men bak kan man kanskje leve med det selv på vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rednaskela said:

Spennende! Redusere stroke på bakdemperen, eller har du justerbar innfesting? Og hva bytter du ut Mezzer'n med?

Høres ut som en bra dekk-kombo. Litt usikker på Speedgrip dog, men bak kan man kanskje leve med det selv på vått?

Korter inn Mezzer foreløpig, så får vi se. Lukter på Mattoc Pro hvis det blir normen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
rednaskela skrev (21 timer siden):

Spennende! Redusere stroke på bakdemperen, eller har du justerbar innfesting? Og hva bytter du ut Mezzer'n med?

Høres ut som en bra dekk-kombo. Litt usikker på Speedgrip dog, men bak kan man kanskje leve med det selv på vått?

Det er vel omtrent som gamle pacestar, men kanskje litt mer grip så de ikke er Bambi på isen bare de ser litt morgendugg(?)

Ellers er det i str og vekt omtrent som Ardent 2.4 som jeg har på nå med den enkle allround og litt mykere 60a gummien. WW er sikkert(?) litt glattere og derfor raskere. Her i Ringerike så er det ofte tørt og mye barnål så da blir det WW. Noen år siden schwalbe var på sist, men det er kanskje lov å håpe på at de har beholdt det rause volumet ift maxxis også. 2.4 MM var jo mye større enn Minion 2.5 jeg har på fulldempern i dag. 

WW har passert meg. Har tenkt at det var et nytt superlett XC dekk og "glemt" det. Greit å slenge innom den nte dekktråden. Det dukker nesten alltid opp noe man ikke visste likevel. 

 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specialized Purgatory (spesifikt den nye varianten som kom i fjor), Eliminator og Butcher er veldig fine dekk ifht vekt. Min allround favoritt-kombo i tørt vær er Eliminator med T7-gummi bak (950gr) og Butcher med T9-gummi i front (975gr). De kommer i 2.3" men blåser seg opp til 2.4" på 30mm felg. 

Hvis du vil ha noe som er enda lettere og ruller litt bedre så er Ground Control T7 i 2.35" et alternativ også med sine 870gr.

  • Like 2

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wicked Will får ikke jeg til å funke skikkelig, men ser at noen er fornøyd.

Er i samme situasjon som trådstarter.

For meg utgår Schwalbe da jeg hater den fargede linja på dekket som ikke er rett. Hver gang jeg titter ned ser hjulet skjevt ut. Tenker man ikke over det er Nobby Nic et fint dekk.

Selv ender jeg nok med en av følgende dekk:

Forekaster Maxx Terra 2.4 WT

Dissector Maxx Terra EXO+

Kunne også tenkt meg å prøvd Kryptotal/Xynotal i trail versjon

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (16 timer siden):

*tal fra Continental trail er vel ikke i klassen raske stidekk. De er vel litt mindre grove enn enduroversjonene, dvs gravitasjonsdekk light. 

Ja de er i den grovere enden. 
 

Men når en av kriteriene er Maxx Terra så er ikke dekkene spes raske uansett. 😀

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår også et slag for Specialized Purgatory Grid. Jeg kjøpte et fordi det var ordentlig billig på tilbud, og jeg ble positivt overrasket. Jeg rullet rundt på Maxxis Rekon i fjor sommer, og det var et veldig artig dekk helt til jeg oppdaget at bremseegenskapene på fjell og svaberg i praksis var ikke-eksisterende og at det holdt på å koste meg livet ved et par anledninger. Dermed ble det bytting til noe litt kraftigere, og Purgatory overrasket positivt. Det føles som det ruller ca. like lett som Rekon, men til gjengjeld har det bedre grep og jeg kan endelig bremse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man må opp på GRID casing på Spesh for å få noe som likner på Maxxis EXO? 

Fristende med Purgatory Control T5 og 750g på bakhjulet. Det kommer også i GRID og (den helt nødvendige) T5 blandingen for max rulling. 

Hvis man har dekkOCD som meg og ikke kan blande produsenter. Hva skal man da ha i front med litt biff (men ikke for tungt) som passer? Eliminator T7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (12 timer siden):

Noen som vet om man må opp på GRID casing på Spesh for å få noe som likner på Maxxis EXO? 

Fristende med Purgatory Control T5 og 750g på bakhjulet. Det kommer også i GRID og (den helt nødvendige) T5 blandingen for max rulling. 

Hvis man har dekkOCD som meg og ikke kan blande produsenter. Hva skal man da ha i front med litt biff (men ikke for tungt) som passer? Eliminator T7?

Jeg opplever GRID som heftigere enn EXO. Virker stivere. På sykler med mye vandring merker jeg ikke så forskjell, men på rundbanesykkel synes jeg GRID blir litt "stivt"/hardt.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med OleChr, Grid virker ganske så solid. Blir sannsynligvis å prøve control/vanlig casing neste gang hvis rette gummiblandingen er å finne. Men hvis Exo er det du ønsker så er nok Grid nærmest. Jeg tviler for øvrig på at Purgatory Grid er reelt 750g. Såvidt jeg husker var Fast Trak Grid noe over 800 og Ground Control ca 900. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (5 minutter siden):

Jeg opplever GRID som heftigere enn EXO. Virker stivere. På sykler med mye vandring merker jeg ikke så forskjell, men på rundbanesykkel synes jeg GRID blir litt "stivt"/hardt.

Jeg synes Grid ligner mest på EXO og Grid Trail ligner mest på EXO+. I begge tilfeller er nok Specialized et lite knepp buffere enn Maxxis ja 🙂 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (1 time siden):

Enig med OleChr, Grid virker ganske så solid. Blir sannsynligvis å prøve control/vanlig casing neste gang hvis rette gummiblandingen er å finne. Men hvis Exo er det du ønsker så er nok Grid nærmest. Jeg tviler for øvrig på at Purgatory Grid er reelt 750g. Såvidt jeg husker var Fast Trak Grid noe over 800 og Ground Control ca 900. 

Det er Control som oppgitt veier 750 

GRID er 790 

Så vet vi jo alle hva  produsentvekt kan være, men det gir jo et hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (3 timer siden):

Jeg synes Grid ligner mest på EXO og Grid Trail ligner mest på EXO+. I begge tilfeller er nok Specialized et lite knepp buffere enn Maxxis ja 🙂 

Skulle jeg satt det i rekkefølge fra minst til mest buff hadde det nok blitt slik:

-Control

-Exo

-Grid

-ECO+

-Grid Trail

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...