Gå til innhold

Tykk folie til å beskytte mot kjede dropp bak krank


Anbefalte innlegg

Hei. 

Noen som vet hvor man får kjøpt tykk folie man kan ha på ramma for å beskytte om kjedet ramler innenfor? 

Har skjedd på Orbean min og folien som satt der originalt tok støyten men skulle nå vært bytta ut. 

Vil tippe den gamle er nesten 1mm tykk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den der er ikke så bra. Den er stiv og med ganske dårlig heft på krumme flater. 3M lager en bedre tape. 
Dette var den første jeg fant, og du trenger sikkert ikke 100 meter men andre butikker har mindre ruller. Jeg bruker dobbelt lag ev denne til det samme som du tenker på.

 

https://www.thansen.no/bil/utstyr/utvendig-utstyr/beskyttelseslister/3m-steinsprut-folie-100-mm-x-2-5-m-klar/n391/pn1345494

 

LarsB

Endret av LarsB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en drop stopper som man fester på framgiret, så fremt du har framgir eller feste for det.

Da slipper du at kjedet ramler av i første omgang. Min Trek Domane kommer en integrert løsning som kan justeres, men jeg har bruk Aerlite sin som likner den under på mange sykler.

image.jpeg.45caa67924eeb075ee12e79c6499e667.jpeg

Det er jo kronisk vanskelig å få folie til å sitte på flater som buer i mange retninger, spesielt om folien er tykk.

 

AG

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en sånn på gravel-sykkeln. Tok en fra et Rival 22 yaw gir jeg hadde, som passa finfint også på Sram AXS. 

Har sykla nesten 7000km på Orbean min før første chaindrop skjedde. Oppdaterte nylig firmware, som jeg faktisk mistenker er årsaken. Ser at giret nå først girer litt innover, før det girer enda mer innover etter en delay. Tror ikke det hadde samme oppførsel før. 

Må vel bestille en kjedefanger til Orbean også da. Ser K-edge selger noen, men syns patenten på de gamle girene til sram virker overlegen 'tab' og justeringsskrue perpendiuklært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (17 timer siden):

Det er jo kronisk vanskelig å få folie til å sitte på flater som buer i mange retninger, spesielt om folien er tykk.

Har benyttet varmepistol med hell på steder med vanskelig geometri, da får man litt strekk i folien som gjør at den føyer seg fint. Dog, det er nok en øvre grense for hva folien klarer.

Bestilte nylig K-Edge pro kjedefanger til raceren, tenker det er best å eliminere problemstillingen først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

st3inar skrev (37 minutter siden):

Bestilte nylig K-Edge pro kjedefanger til raceren, tenker det er best å eliminere problemstillingen først som sist.

Inspirert av tråden gjorde jeg det samme, selv om jeg lever veldig godt med kosmetiske skader på nye rammer. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt anekdotisk om folier fra min side; Jeg solgte nylig en ramme der jeg hadde limt på en tykk og forholdsvis stiv folie på underrøret. Den holdt i 10 år uten så mye som antydning til en skramme.

På min nye sykkel har jeg lagt på Ridewrap, som er vesentlig tynnere (mindre enn 0.5mm mistenker jeg?) - her fikk jeg første skikkelige hakk gjennom både folie og lakk på det som kanskje var tur nr 10. Den første skikkelige skrammen i ny ramme svir selvsagt uforholdsmessig mye.

Så i min verden betyr kvalitet og tykkelse på folien relativt mye. Der du forventer mye slitasje; ikke spar på kruttet og velg tykk folie, evt flere lag av samme tynne typen.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg klarte å lage hull i ramma selv med kjedefanger. Karbondoktoren anbefalte å forme en liten plate og feste med epoxy, mulig det blir et prosjekt for en regnværsdag. 
 

IMG_1529.jpeg.be89ffc404a14362ef0047aa7282fd7b.jpeg

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 18.7.2023 den 9.57):

Hei. 

Noen som vet hvor man får kjøpt tykk folie man kan ha på ramma for å beskytte om kjedet ramler innenfor? 

Har skjedd på Orbean min og folien som satt der originalt tok støyten men skulle nå vært bytta ut. 

Vil tippe den gamle er nesten 1mm tykk... 

All Mountain Style rammebeskytter (https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-av-ams-rammebeskyttelse-til-sykkel)  er bra her - evt RipTape: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-av-riptape-rammebeskyttelse
Bruk hårføner og gjerne en sprayflaske med vann ved påføring for best mulig resultat. Begge disse er kurante å få til og sitte på runde rør med diverse hjørner osv. De er elastiske når de varmes opp. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...