Jamez Posted July 18, 2023 Share Posted July 18, 2023 Hei. Noen som vet hvor man får kjøpt tykk folie man kan ha på ramma for å beskytte om kjedet ramler innenfor? Har skjedd på Orbean min og folien som satt der originalt tok støyten men skulle nå vært bytta ut. Vil tippe den gamle er nesten 1mm tykk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 18, 2023 Share Posted July 18, 2023 Tidligere har jeg brukt en slik fra Biltema. Kan det funke? Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted July 18, 2023 Author Share Posted July 18, 2023 Kanskje... Men, er ikke den ganske tynn da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted July 18, 2023 Share Posted July 18, 2023 (edited) Akkurat den der er ikke så bra. Den er stiv og med ganske dårlig heft på krumme flater. 3M lager en bedre tape. Dette var den første jeg fant, og du trenger sikkert ikke 100 meter men andre butikker har mindre ruller. Jeg bruker dobbelt lag ev denne til det samme som du tenker på. https://www.thansen.no/bil/utstyr/utvendig-utstyr/beskyttelseslister/3m-steinsprut-folie-100-mm-x-2-5-m-klar/n391/pn1345494 LarsB Edited July 18, 2023 by LarsB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted July 18, 2023 Author Share Posted July 18, 2023 Dette er vel samme til 299kr? https://www.spraylakk.no/produkt/3m-beskyttelses-folie/ To lag så hjelper det kanskje ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted July 18, 2023 Author Share Posted July 18, 2023 Denne var oppgitt til 0.5mm så bestilte en sånn: https://bikable.no/p49738/tilbehor/rammebeskyttelse/transparent-rull-rammebeskyttelse-6-x-250-cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted July 18, 2023 Share Posted July 18, 2023 (edited) Hva med en drop stopper som man fester på framgiret, så fremt du har framgir eller feste for det. Da slipper du at kjedet ramler av i første omgang. Min Trek Domane kommer en integrert løsning som kan justeres, men jeg har bruk Aerlite sin som likner den under på mange sykler. Det er jo kronisk vanskelig å få folie til å sitte på flater som buer i mange retninger, spesielt om folien er tykk. AG Edited July 18, 2023 by Gullars 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted July 19, 2023 Author Share Posted July 19, 2023 Ja, har en sånn på gravel-sykkeln. Tok en fra et Rival 22 yaw gir jeg hadde, som passa finfint også på Sram AXS. Har sykla nesten 7000km på Orbean min før første chaindrop skjedde. Oppdaterte nylig firmware, som jeg faktisk mistenker er årsaken. Ser at giret nå først girer litt innover, før det girer enda mer innover etter en delay. Tror ikke det hadde samme oppførsel før. Må vel bestille en kjedefanger til Orbean også da. Ser K-edge selger noen, men syns patenten på de gamle girene til sram virker overlegen 'tab' og justeringsskrue perpendiuklært. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
st3inar Posted July 19, 2023 Share Posted July 19, 2023 Gullars skrev (17 timer siden): Det er jo kronisk vanskelig å få folie til å sitte på flater som buer i mange retninger, spesielt om folien er tykk. Har benyttet varmepistol med hell på steder med vanskelig geometri, da får man litt strekk i folien som gjør at den føyer seg fint. Dog, det er nok en øvre grense for hva folien klarer. Bestilte nylig K-Edge pro kjedefanger til raceren, tenker det er best å eliminere problemstillingen først som sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 19, 2023 Share Posted July 19, 2023 st3inar skrev (37 minutter siden): Bestilte nylig K-Edge pro kjedefanger til raceren, tenker det er best å eliminere problemstillingen først som sist. Inspirert av tråden gjorde jeg det samme, selv om jeg lever veldig godt med kosmetiske skader på nye rammer. Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted July 19, 2023 Share Posted July 19, 2023 Helt anekdotisk om folier fra min side; Jeg solgte nylig en ramme der jeg hadde limt på en tykk og forholdsvis stiv folie på underrøret. Den holdt i 10 år uten så mye som antydning til en skramme. På min nye sykkel har jeg lagt på Ridewrap, som er vesentlig tynnere (mindre enn 0.5mm mistenker jeg?) - her fikk jeg første skikkelige hakk gjennom både folie og lakk på det som kanskje var tur nr 10. Den første skikkelige skrammen i ny ramme svir selvsagt uforholdsmessig mye. Så i min verden betyr kvalitet og tykkelse på folien relativt mye. Der du forventer mye slitasje; ikke spar på kruttet og velg tykk folie, evt flere lag av samme tynne typen. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted July 19, 2023 Author Share Posted July 19, 2023 K-edge pro er på 40% på Bikester nå , 233kr. Men, jeg vil likevel anbefale og heller kjøpe komplett Rival framgir til 329 . (verifisert fungerende på både Sram AXS og AXS wide 🙂) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogsmatrosen Posted July 19, 2023 Share Posted July 19, 2023 Anektode: Jeg slet meg gjennom å legge komplett Invisiframe på min Orbea Occam (syntes det var noe herk), og fikk likevel hakk gjennom både den og lakken trolig fra steinsprut da den var bakpå bilen etter én tur. Ikke helt fornøyd da. 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 19, 2023 Share Posted July 19, 2023 Jamez skrev (1 time siden): K-edge pro er på 40% på Bikester nå , 233kr. Men, jeg vil likevel anbefale og heller kjøpe komplett Rival framgir til 329 . (verifisert fungerende på både Sram AXS og AXS wide 🙂) Tar du av kjedefangeren på framgiret da og setter på det du har? Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted July 19, 2023 Author Share Posted July 19, 2023 ja, kjedefangeren, skruen og "klemmeren" som ligger mellom skruen og braze on braketten flyttes over på ditt gir 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted April 4 Share Posted April 4 Bedre sent enn aldri. Ble ikke K-Edge selv om jeg har den også. Likte gullfargen til den billige fra Ali bedre. 4 Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inge Posted April 4 Share Posted April 4 Jeg klarte å lage hull i ramma selv med kjedefanger. Karbondoktoren anbefalte å forme en liten plate og feste med epoxy, mulig det blir et prosjekt for en regnværsdag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted April 11 Share Posted April 11 Jamez skrev (På 18.7.2023 den 9.57): Hei. Noen som vet hvor man får kjøpt tykk folie man kan ha på ramma for å beskytte om kjedet ramler innenfor? Har skjedd på Orbean min og folien som satt der originalt tok støyten men skulle nå vært bytta ut. Vil tippe den gamle er nesten 1mm tykk... All Mountain Style rammebeskytter (https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-av-ams-rammebeskyttelse-til-sykkel) er bra her - evt RipTape: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-av-riptape-rammebeskyttelse Bruk hårføner og gjerne en sprayflaske med vann ved påføring for best mulig resultat. Begge disse er kurante å få til og sitte på runde rør med diverse hjørner osv. De er elastiske når de varmes opp. 2 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted April 13 Share Posted April 13 Digg å ha ramme i metall, og slippe å tenke på sånne trivielle ting 😜 Eller kanskje jeg skulle hatt en skjør carbon beskyttelse på kjedestaget 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts