Gå til innhold

Grævvlifikasjon av Singlespeed


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en knakende fin Singular Swift singlespeed jeg ikke bruker særlig mye lengre. Årsaken er flerdelt, men kort sammenfattet har geometrien blitt litt gammeldags, den kjemmes kort og bratt etter flere år på moderne downcountrysykkel. Skal man være god på singlespeed må man sykle masse singlespeed, og det har jeg ikke gjort. Så nå er hnnng borte.

image.jpeg.55e52b5518350c526b079ef26d05112c.jpeg

Sykkelen består av utelukkende gromdeler plukket opp underveis, helt ned til kassettlåsering fra Chris King i titan. Likevel er jeg sikker på at salgsverdien er mindre enn den sentimentale verdien. Derfor lurer jeg på om jeg skal rekonfigurere den fra å være singlespeed til å bli grus-og-pendlesykkel. Det er heller ikke noe jeg egentlig trenger. Grusen håndteres fint av Santa Cruz Highball, og det samme gjør jobbsyklingen.  I tillegg er min personlige n = 3 og da faller dessverre Swift ut av ligningen siden jeg har en racer, en fulldemper og en hardtail. Tidligere besto n av en racer, en terrengsykkel med gir og en terrengykkel uten gir.

Jeg trenger altså ikke en grus-og-pendlesykkel, sånn egentlig. Men hvis jeg skal gjøre noe med den jeg har så skal jeg i alle fall gjenbruke maksimalt av delene jeg har nå. Her er oppsett pr. i dag.

image.png.d302f639fd25b6312092780fffbc52f5.png

 

Jeg inviterer dere til å komme med innspill. Det meste er velkomment i tråden. 
Bør jeg droppe hele greia?
Bør jeg selge for en hver pris?
Blir jeg lykkelig av en graæævel-pendler?
Hva skal jeg bruke av deler for å få mest mulig kost/nytte ut av prosjektet?
Feller å unngå for en hver pris?
Generell synsing?

Det er forresten et par forutsetninger for eventuell ombygging:
1) Ramma har girøre og vaierføring, men kun for bakgir. Så det må være 1x
2) Jeg beholder eksisterende hjul, så kassett må være HG-standard
3) Ramme og gaffel har IS fester og kjører nå med IS-PM adapter. Jeg tror, men vet ikke om det blir vanskelig med flat mount bremser da. 
3) Jeg er kadensfleksibel og bruker i praksis aldri 10 eller 50-46 når jeg kjører grus med Highball med 36 i front. 



håpefullt
LarsB

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på dropperbar og noen billige SRAM bremsehendler som er kompatible med DOT bremsevæsken i bremsene du har, så kan du teste hvor gøy det er med gravelsinglespeed før du bruker noe mer penger på det. Evt sveise fast frikransen bak så får du fixie. Men da må styret være blankt og japansk og ha velodrombøy. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det siste sier jeg nei takk til. jeg hadde en fxie/ss på lån en tid. Det fristet ikke til videre bekjentskap. 
Men persen min på Tour de Finance som jeg satte med den i fixiemodus står enda. det viser bare hva fixie i friluft gjør med folk. 

Utover det har jeg tenkt på om jeg skal mekke styre/stem/sittestilling før jeg putter mere penger på prosjektet for å sikre at ligningen kommer til å gå opp og gi en ok stilling. Der regner jeg med at det blir litt prøving og feiling før alt er på plass. Jeg tar ikke det på papiret. 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker høyt her, er det ikke mulig å lure bremsehendlene du har opp på toppen på et bukkestyre? Så kan du bare teste ut sittestilling og slikt før du kaster mer penger på sykkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (1 time siden):

Tenker høyt her, er det ikke mulig å lure bremsehendlene du har opp på toppen på et bukkestyre? Så kan du bare teste ut sittestilling og slikt før du kaster mer penger på sykkelen?

Er det ikke noe forskjell på diameter på styrene tro?
Uansett har jeg for korte slanger til det. De er presisjonstilpasset eksisterende oppsett. Men tanken er god. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men den skal kanskje ikke være singlespeed i fremtiden. Og så er den bygd med et bakhjul for standard HG-kassett. Så for enkelhets skyld kalte jeg det for kassett

 

 

 

(men ikke si noe til @Dan)

 

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samlet inn deler gjennom vinteren til et Highball prosjekt med bla zipp styre og GRX hendler

Hadde jeg visst om det styret i linken tidligere så kunne det fort ha blitt et slikt. 

Jeg vet om en dobbeltbestilling som bare trenger å bli videresendt fra et småbruk på Hadeland forøvrig så bare si i fra hvis interessant. 

https://www.instagram.com/reel/C4fp5hDBOUR/?igsh=MWVzbHZlcnZwZnU1bw==

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

(men ikke si noe til @Dan)

Jeg lover. Det ville bare ha endt med hyling og skriking om veikskap, flamingolår og svik.

  • Haha 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Initielt må vel forumet ta stilling til at du bare lett snikskryter av å pendle med en SC Highball. Det skal utleveres hyseklask over at vi ikke har fått lese den rikt illustrerte «Byens råeste pendlesykkel- en tråd om erfaringer og lange blikk»

Jeg synes du skal montere opp et billig og funksjonelt 10/11 delt oppsett og levere den som lån til en bleikfeit og smådeprimert kamerat som ennå ikke har oppdaget syklingens gleder, invitere med på noen fine grusturer utover våren og se glansen komme igjen i øynene. Ett år uten sykkelen så vil det være enkelt å vite hva du skal gjøre med den videre.

Endret av Kopp
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (1 time siden):

Initielt må vel forumet ta stilling til at du bare lett snikskryter av å pendle med en SC Highball. Det skal utleveres hyseklask over at vi ikke har fått lese den rikt illustrerte «Byens råeste pendlesykkel- en tråd om erfaringer og lange blikk»

Jeg synes du skal montere opp et billig og funksjonelt 10/11 delt oppsett og levere den som lån til en bleikfeit og smådeprimert kamerat som ennå ikke har oppdaget syklingens gleder, invitere med på noen fine grusturer utover våren og se glansen komme igjen i øynene. Ett år uten sykkelen så vil det være enkelt å vite hva du skal gjøre med den videre.

Appapp. Hyseklask returneres med hard hånd. 🐟
Tråden du etterlates finnes selvsagt på det gamle stedet og heter Ny halvdemper uten forumets hjelp! 
Masse erfaringer og spekuleringer der. 

Ellers er det et godt forslag du har. 

LarsB

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (På 19.3.2024 den 9.50):

Spørsmålet er om det faktisk blir grævel eller om du ender opp med en monstercross?

Det er et godt spørsmål faktisk. 
Jeg tror det avgjøres av følgende faktorer:
1) dekkdimensjon og type: 2,25 knastedekk = monstrecross. 54 mm mønsterfrie = grævel
2) giroppsett: 10-51 = monsterkross. 11-44 og mindre = grævel
3) styre.: 48 cm og 30 grader flare = monstercross. 42 cm og beskjeden flare = grævel
4) styreveske: Nei = kan vippe begge veier. Ja = definitivt grævel
5) intensjon:  synes det høres fint ut å svinge fra grusveien og inn på sti = monstercross. Synes det høres spennende ut å svinge av fra veien og inn på grusvei = grævel
6) skjermer: Ja = pendler. Nei = kan vippe begge veier

Hvis man huker av over og kommer til mer enn tre poeng så vet man hva man har.
Er man likevel i tvil om man har monstercross eller grævel kan man sjekke garderobeskapet.
Er alle sykkelklær i fargene sort, mørkegrønt, grafittgrått og/eller mørk lilla og man har aereohjelm og sko med lisser er det definitivt grævelsykkel. 


LarsB

 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg samlet sammen greier til fase 1 av prosjektet.

Fase 1)
Grævvel/pendle Singlespeed

Sette opp og justere inn en dropbar-posisjon for å teste om prosjektet er liv laga. 

Jeg har sanket/sanker følgende:
Brukt Salsa Cowchipperstyre - passe bredt og passe flare til bruken. 
Sram bremsehendler uten gir. - Ser helt OK ut
Avid Road BB5 mekaniske skivebremser. - Trolig avskylige, men skikkelig billig og har PM-feste med landeveistrekk noe som ikke alle har
Stans The Crow 2.0 dekk - En gammel favoritt som er overraskende raske dekk med karakteristisk hang til overstyring 
Styretape - Svart og kjedelig
Bremesekabel og strømpe - mangler foreløpig. Kjører standard kjedelig så lenge. 
Stem - har diverse selv, og til gang til å låne masse rart for å finne noe som funker. 

Fase 2)
Gir

Enten en komplett 1*Gravelgruppe eller Microshift Sword 1*10

 

Fase 3)
Mye bedre bremser

Om jeg går mekanisk regner jeg med at BB5 ikke blir værende. Det finnes i følge obskure nettsteder som bikepacking.com og radavist.com mekaniske bremser som fungerer flott. Noe av problemet er at de koster omtrent det samme som en ny GRX gruppe. Dog er det alternativer fra Kina som også har gode skussmål. I tillegg har jeg nok Nokon-deler til å trimme bremsene med 100% kompresjonsfrie strømper.


Noe som taler mot hele prosjektet er at sykkelen er så fiiiin! 
Jeg har vasket, polert og tunet alt sammen og byttet til tyngre utveksling og nå er den så lekker!

IMG_7007.jpeg.a2d1a056653a7c472cd51f8704d2868b.jpeg

Denne går ut, og lillebroren kommer inn i stedet. 

 


LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

LarsB skrev (19 timer siden):

Noe som taler mot hele prosjektet er at sykkelen er så fiiiin! 
Jeg har vasket, polert og tunet alt sammen og byttet til tyngre utveksling og nå er den så lekker!
 

 

Jeg har vist fram sykkelen som den er nå i Briefetråden.
Men vi tåler et nå-bilde her også.

DSCF2905.JPG.97e0f602930e2a18b3957c711be2d64c.JPG

 

LarsB

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...