Gå til innhold

Mekkesaker på bikepacking-tur


Anbefalte innlegg

Hei!

Endelig skal jeg på min første bikepacking-tur. Kunne vært lurt å starte med noe kortere og mer lokalt enn en ukes tur som bla. går innom en ørken, men la gå. Har lest en del, men blir litt overvelda over all informasjon, samt at en ting er jo å ha med greier, en annen ting å kunne bruke det (heldigvis skal jeg på tur med mange andre, så om det er noe jeg ikke kan fikse får vi det forhåpentligvis til sammen).

Dette er lista jeg har laget hittil:

  • pumpe, slange, lappesaker, dekkspaker
  • multitool
  • valve core remover
  • dekkplugger
  • zip ties
  • litt elektrikerteip
  • chain quick link

Lest på noen lister, men usikker på om det trengs?

  • ekstra guffe (kjører tubeless, vil fylle på før jeg reiser)
  • kanskje litt olje?
  • replacement valve core?

Noen lister anbefalte også å ha med en del annet av ekstrautstyr som bremseklosser, derailleur hanger, gear cable, spoke - litt usikker på om jeg tar med dette da jeg låner en sykkel som  er i god stand, men disse tingene kan jo ryke for det om...

Kan hende jeg overtenker dette, en uke er jo ikke så lenge 😅 

Så, hva er det man burde ha på sykkelen på en lengre tur? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes listen virker bra, og mye handler vel hvor mye en skal sikre/hedge seg mot enkelte hendelser.

En ukes tur i ørken høres ut som en fin, og litt brutal, start på bikepacking. Går sikkert bra, bare ha med nok vann. Kanskje vannfilter ala Katadyn BeFree kan være en fin backup, om det faktisk er vannkilder i nærheten. Antar dere vil sykle en etablert rute, og da er det sikkert lett å planlegge vanninnkjøp.

Dobbeltsjekk at lappesakene er bra. Min erfaring er at de ferdiglappene går ut på dato, og ikke sitter så bra. De klassiske ala Park Tool VP-1C Punkteringskit er litt bedre å bruke. Dog, andre kan ha andre erfaringer enn meg.

En jeg kjenner som sykler ukeslange turer, smører kjedet hver dag. En får Morgen Blue olje på 50ml. @torhovland kan sikkert gi en nyttig erfaring om det er smart å smøre kjedet daglig når man sykler i ørken og svært tørre klima.

Selv foretrekker jeg Gorilla Tape Handy Roll over elektrikertape. Den er sterkere, og man klipper bare av 30-50cm remser som man ruller sammen.

Av og til har jeg med en multitool ala Leatherman Skeletool pga. tangen. Aldri hatt bruk for den. Om noen andre har med en tang av noe slag, så holder det. Antar multitool inneholder kjedekutter?

Aldri ødelagt en bremsekloss på tur eller røket en vaier på tur. Så vet ikke om jeg hadde hatt med meg slikt. I verste tilfelle kan en kappe kjedet litt og kjøre singelspeed. Hvis dere skal innom noen større steder er det kanskje mulighet å kjøpe standarddeler.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veke er kanskje ikkje så lenge, men det ville jo vere synd å vere utan fungerande sykkel etter lunsj på dag 1 🙂

Girkabel har eg røke på tur eit par gongar, så det vil eg absolutt anbefale å ha med, gitt kor lite plass det tek.

Her er det eg hadde med til Marokko. Men merk at her måtte eg klare meg heilt på eigen hand. Så lenge nokon i reisefølget har med det du treng, så er det jo greit.

Klede

  • Sykkelklede
  • Hjelm
  • Ekstra short
  • Varme klede
  • Regnjakke
  • Vasstette eller neopren hanskar
  • Sko som er OK å gå i
  • Solbriller
  • Langarma UV-trøye til sol
  • Caps med nakkeskygge
  • Drikkesekk eller flasker

Soveutstyr

  • Liggeunderlag
  • Sovepose
  • Bivy
  • Pute
  • Øyreproppar
  • Lykt
  • Lappesaker til liggeunderlag

Personleg

  • Solkrem
  • Lypsyl
  • Sadelkrem
  • Tannkost
  • Tannkrem
  • Våtserviettar
  • Elektrolyttablettar
  • Imodium
  • Idoform
  • Plaster
  • Ibux
  • Paraset
  • Voltarol Forte Gel
  • Brillerens
  • Små plastposar med ziplock (IKEA)
  • Kontantar
  • Dopapir
  • Gnagsårplaster
  • Water purification tablets

Verktøy og reserve

  • Tubeless repair
  • 2 slangar
  • Dekkspakar
  • Pumpe
  • Guffe (lita flaske)
  • Våt olje
  • Lappesaker
  • Multiverktøy
  • Strips
  • Gorillatape
  • Sikkerheitsnåler
  • Eiker og niplar
  • Girkabel
  • Bremseklossar (dropp det dersom det er nye klossar på sykkelen og det blir tørt)
  • Verktøy for trykking av kalipperstempel (t.d. flatt skrujern)
  • hex, 8, 6, 4, 3, 2.5 mm
  • torx til bremseskiver
  • Cleats
  • Girøre
  • Eikenøkkel
  • Kjedekuttar
  • Kjedeledd
  • Kjedelåsar
  • Luftadapter
  • Ventilnøkkel
  • Lås
  • Gummihanskar
  • M5 boltar
  • CO2
  • Ekstra ventilkjerner
  • Old tire sidewall
  • Fixplus straps
  • spork
  • kniv
  • tang

Elektronikk

  • Batteribank
  • Ladar
  • Ladekablar
  • Pulsbelte
  • Sykkelcomputer

Til reisa

  • Pass
  • Headphones
  • SIM card tool (for å bytte SIM kort)
  • Reiseforsikring som dekker aktivitet og land
  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (4 minutter siden):

Hva med førstehjelp? Har folk med tornique og sysett, eller er ibux og et belte å bite it om det blir for vondt? 

Mulig det blir med en enkeltmannspakke. 

 

Skarp kniv, løser problemene på ene eller andre måten 😄

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med et par plaster, kinesiologitape, paracet, pinsett og renseservietter. Burde kanskje hatt med litt gassbind i tilfelle større blødninger, men er greit å ha i bakhode at de fleste turer er over om man skader seg mer enn et mindre kutt.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke med noe førstehjelp på mine bikepacking turer. En t-skjorte, buff el. fungerer til å stoppe en blødning. Paracet o.l tar jeg ikke hjemme så ser ikke hvilken hensikt det skal ha på tur.
Ved en større krasj må en uansett ha hjelp.
Gjør det enkelt og tenk realistisk, vil en starte å bytte f.eks eike langs veien eller teipe den til naboen og trille til nærmeste tettsted? Min tilnærming er at jeg sørger for å ha ting på stell før tur, også tar jeg enkelte forholdsregler underveis. Ryker noe vestentlig eller jeg blir alvorlig syk/skadet, regner jeg turen som over. Skal jeg over fjelloverganger/forbi en øde strekning ved dårlig vær el. prøver jeg å time det slik at jeg ikke ender i mørket med punktert dekk el. på ett ugunstig sted. Til nå har alt gått "smertefritt" på turene. Bank i bordet 🙂
Vi er alle forskjellige og jeg tror nok det beste er å teste dette ut i praksis som resten av pakkelisten. De fleste vil nok erfare at en trenger mye mindre enn det en først tenkte.
For meg ville det vært ett mareritt å syklet slik mange fra sentral Europa gjør, tunge sykler med utrolig stor opp-pakning. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, johs78 said:

Paracet o.l tar jeg ikke hjemme så ser ikke hvilken hensikt det skal ha på tur.

Dei einaste gongane eg brukar Paracet, Ibux og Voltarol er når eg er på tur 🙂

Ikkje alltid, naturlegvis. Då ville det vere snakk om eit underliggande problem som treng å bli løyst. Men om du mot formodning får store smerter i kne, akilles eller seteområdet og du har 200 km igjen til mål, så er det veldig greit å ha med. Ikkje tek det mykje plass heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten kveil med ståltråd kan vera nyttig. I si tid redda eg eit bagasjebrett som hadde vorte rista sund på vaskebrettvegane på Island, ved hjelp av ståltråd og ein Leatherman. Det gjorde at karen som vurderte å avbryta turen sin, likevel kunne halda fram. Eg ser også for meg at ståltråd kan vera redninga dersom bosset i baknavet ryk (modifisering til «fastnav» ved å kopla saman kassetten og eikane). Dette siste har eg heldigvis ikkje fått behov for enno.

Endret av VemodZachariassen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Dei einaste gongane eg brukar Paracet, Ibux og Voltarol er når eg er på tur 🙂

Ikkje alltid, naturlegvis. Då ville det vere snakk om eit underliggande problem som treng å bli løyst. Men om du mot formodning får store smerter i kne, akilles eller seteområdet og du har 200 km igjen til mål, så er det veldig greit å ha med. Ikkje tek det mykje plass heller.

Joda, på type ritt der en "må" gjennomføre kan det kanskje være aktuelt.

På type opplevelsesturer tar jeg det heller litt med ro, kortdag el.l. Ønsker ikke å "kamuflerer/dempe" smerter som er ett tegn på at noe er galt i kne, akilles el.l. Innser dog at det store flertall har ett annet syn på legemidler enn jeg har. Stoler 100% på kroppens evne til å fikse opp, har fungert bra så langt.

Endret av johs78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...