Gå til innhold

gravelsykkel, pendling og bag til klær?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å bygger en pendlersykkel (les gravelsykkel brukt til pendling). Nå er det bare en mil til jobb, men stor sannsynlighet at når sola dukker opp, så blir turen hjem både fem og ti ett par dager i uka. Så gidder ikke permanent dra på mer enn nødvendig. Planen er å kjøre alle fire sessonger, derav gravel.

Til vanlig så tenker jeg ha et klesskift. Det kan hende jeg må dra på en pc også. Men det er unntak. Så tenker skaffe utrustingen til vanlig dager.


Alternativene jeg ser er en middels stor setepinne-bag, ala denne. for dag-ti-dag-bruk:

https://bikeshop.no/restrap/rssb1lrgblk/restrap-saddle-bag-plus-drybag-lg-seteveske-sort-14-liter-640g

Og for pc-dagene, en ryggsekk. Drar ikke på langtur med den, så behøver ikke rare greiene for en liten mil. 

Men ulempen med setepinnebagger er at du føler de er der. Så da er alternativet en pakkebærer, men jeg føler det ser nodulus ut med en karbonsykkel med pakkebærer. Men det er vel muligens varianter som passer en gravelsykkel litt bedre i 2024?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 8
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Har lignende bag på min sykkel og veldig fornøyd, hadde skap på jobb så klarte ofte ha et lite lager der, feks at man lot sko, to bukser og håndkle henge igjen. Byttet ut bukse og håndkle en gang i uken kanskje.

Det gjorde at jeg som oftest kun hadde med en skjorte og undertøy, noe som ikke fylte særlig opp, så ville enten vurdert noe litt mindre eller noe man ihvertfall er sikker på man kan komprimere godt. De gangene det ble ekstra tur hjem hadde jeg bare med minimalt, så merket ikke at den var med, selv om jeg gjerne skulle hatt mulighet for å rulle den helt opp og "gjemme" unna på en effektiv måte. 

Tidligere kollega dro det såpass langt at han hadde med seg mini-pc istedenfor laptop frem og tilbake, siden den var mindre enn laptop og fikk plass i vesken på styret 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke står og trår voldsomt mye er ikke seterakett noe problem. Det er så klart viktig å pakke den hensiktsmessig. Tunge ting innerst og stramme stroppene så hardt du klarer osv. 
Min erfaring med Apidura tilsier at det er ganske stor forskjell på to stropper og en stropp rundt setepinnen. Når det gjelder Apidura så vingler 9-liters baggen (https://bikeshop.no/apidura/pws0000000/apidura-expedition-saddle-pack-9l-grå-vanntett-325g-9l) mer enn 14-liters (https://bikeshop.no/apidura/pwm0000000/apidura-expedition-saddle-pack-14-grå-vanntett-350g-14l) baggen av denne grunn.  Det er god plass til et skift, inkludert sko og lite håndkle i en 14-liter, uten at den vingler særlig. 

For bare PC og et klesskift trenger du ikke store sekken - evt en liten sekk, en seteveske og evt en nett styreveske. En rammeveske kan kanskje også være en ide for lange, flate gjenstander som sko. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med flere/mange ekstra sett med kleskift når jeg tar buss. Har sikret meg to garderobeskap (er flere ledig). Sykler med en liten sekk som jeg har mat og pc i. 34 km en vei. Fungerer fjell det når været spiller på lag. Blir buss ved regn el. Har Apidura rumperakett som jeg bruker på bikepacking, men har aldri brukt den til pendling. Jeg tror en liten sekk som ikke ligger inntil ryggen er det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ryggsekk med skift for flere dager en gang i blant? Så slipper du noe som helst de dagene du vil ta en lengre tur.

Evt på min commuter-gravel har jeg bagasjebrett. Digg for å frakte litt ting, hente pakker osv, og god mulighet for sidevesker som er mye smudere enn setebag.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at der jeg jobber er det en 20-50 faste helårssyklister som sykler varierende lengder. Har ikke observert noen som pendler fast med sadelbag/rakett. Det betyr ikke at det ikke fungerer, men ser at små sykkelsekker er det som brukes. Enkelt å ha trekk over sekken som både er ekstra synlig og enkelt å vaske. Også enklere å spyle av sykkel, spesielt praktisk på vinteren. Ellers vil jeg som alltid gi det generelle rådet; prøv/test hva du liker. Er sjeldent det finnes en fasit som er lik for alle. Div sykkelvesker til lengre turer/bikepacking kan uansett være kjekt å ha 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke plaga av noldus, så jeg har kjøpt et bagasjebrett (tubus) å bruke til bikepacking. For jobben så har jeg et skap slik at det er bare to dager jeg trenger sekk å frakte laptop i. Hvis det blir mye bikepacking så kanskje jeg lar brettet stå på, og stropper laptopen fast der, men det føles i utgspkt litt sketchy ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...