Gå til innhold

Hvemfor-vafforno radar skal man lissom ha?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Varia 515 i noen år, og deler noen av mine erfaringer og synspunkter fra inn- og utland:

Å bli påkjørt bakfra med eller uten 515 er nok ett fett, men sannsynligheten for at bilføreren blir oppmerksom på meg er mye større med enn uten radar. Den blinker noe infernalsk, så de fleste reagerer i god tid. Sløve bilførere kan man imidlertid aldri sikre seg mot. Kommer bilen/motorsykkelen i stor fart, blir varsellinja på Garmincomputeren illrød.

Når jeg sykler sammen med kona (eller andre) som ikke har 515, men som foretrekker å sykle bak meg, ser hun at varsellampen min lyser opp, og hun vet da det samme som meg; at en bil er på vei.

I sterk trafikkstøy, vindsus eller lignende kan jeg blåtannkoble (h)ørepluggen mot mobilen, og får dermed et tydelig varsel på øret.

Som det er nevnt tidligere: Varia skaper avhengighet, og jeg føler med naken uten, selv om både hørsel og syn er tålelig bra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (47 minutter siden):

Jau, det er det, for då kan du bruke eit lys som har betydeleg lenger levetid enn 5 timar. Eller endå betre, dynamolys.

Varia har ikke 5t, det var den andre greia såvidt jeg skjønte det

Egen erfaring sier minst 8-10t

Man kan også konfigurere videre for mer effektiv bruk vha:
https://github.com/maca88/SmartBikeLights

som også finnes på garmin-app gratis. Tenkte å teste ut den for å se om jeg fikk noe fornuftig ut av det.

 

e: her er fra manualen til garmin
RTL515 battery life Up to 6 hr. in solid mode
Up to 8 hr. in peloton mode
Up to 6 hr. in night flash mode
Up to 16 hr. in day flash mode
Up to 3 mo. in standby mode
RTL516 battery life Up to 9 hr. in solid mode
Up to 3 mo. in standby mode

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psibar skrev (4 timer siden):

Er dette noe jeg må aktivere? Har edge 830 og Varia 515.  

Jeg synes det er kjekt å bli varslet om hva som kommer bakfra, ikke minst at jeg kan se at bilen med høy fart bremser opp. Hvis du uansett sykler med baklys så er ikke "nok en dings å lade" et issue.

Jeg vet ikke da jeg har 516. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt varia 515 i 3 år, kjøpte på Bikeinn. Fungerer som den skal, og den ekstra opplevde tryggheten er viktig. Et eksempel er at på uoversiktlige veier med biler i mot, så kan jeg legge meg litt ut fra hvitstripa for å «stenge» bilen bak til å vente med forbikjøring. Da unngår jeg å bli barbert av ivrige uoppmerksomme bilister. På samme måte kan jeg gi ekstra plass når det er behov for det. Ser jeg på skjermen at en bil nærmer seg, så kan jeg svinge til siden f.eks på neste busstopp. Da har mann full kontroll på trafikken bak, antall biler, og slipper å snu seg.
 

Har reflektert i ettertid behovet for blinking (515vs516). Jeg bruker alltid fast lys, og kun blink når det utløses av bil bak. Jeg rangerer selve lyset som viktigst, så radaren, og til sist blinkefunksjonen. Jeg hadde nok klart meg med 516, men føler at blinkingen gir en ekstra synlighet for bilene bak som forsvarer 515.

Om man velger 515 eller 516 er en ting, felles er at det er et ekstrautstyr som gjør hverdagen litt tryggere og minimerer litt risken for en ulykke når man sykler svært tett på store biler som passerer i 2-3 ganger farten. Da aksepterer jeg prisen og jobben med å lade.

Endret av Brusdalen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Garmin i dag og spurte hvorfor ikke 515 var i salg i Norge. Fikk svar hvor de/han påstod at 515 "ikke er tillatt på norske veier på grunn av hvordan den blinker".

Har fulgt opp med å spørre om den da blinker med mindre enn 2 blink i sekundet, da det såvidt jeg kan se er eneste krav til blinking i "Forskrift om krav til sykkel". Mulig det er andre bestemmelser jeg ikke kjenner til (noen andre på forum?), ba i alle fall om en spesifisering, så stay tuned...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (34 minutter siden):

Sendte mail til Garmin i dag og spurte hvorfor ikke 515 var i salg i Norge. Fikk svar hvor de/han påstod at 515 "ikke er tillatt på norske veier på grunn av hvordan den blinker".

Har fulgt opp med å spørre om den da blinker med mindre enn 2 blink i sekundet, da det såvidt jeg kan se er eneste krav til blinking i "Forskrift om krav til sykkel". Mulig det er andre bestemmelser jeg ikke kjenner til (noen andre på forum?), ba i alle fall om en spesifisering, så stay tuned...

Ja, jeg vil si at den blinker i et mønster som er saktere enn 2 ganger i sekundet - annenhvert sekund. Det er nok 120 blink eller mer per minutt, men ikke jevnt.

https://youtu.be/UL_yFovd5OI?t=90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Ja, jeg vil si at den blinker i et mønster som er saktere enn 2 ganger i sekundet - annenhvert sekund. Det er nok 120 blink eller mer per minutt, men ikke jevnt.

To blink per sek var nok litt klønete formulert av meg ja, kravet er jo 120 per min som den ser ut til å tilfredsstille, men sier vel ikke noe om blinkemønsteret(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man heller ikke blande norske og tyske regler. Om jeg ikke husker feil så er reglene for blinking i Norge hva som skal til for at det skal kunne regnes som lys? Dvs, med feil blinking vil du regnes å sykle uten lys med de konsekvensene det har. Når det er mørkt... I Tyskland er derimot sykling med blinking forbudt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (På 21.4.2024 den 14.54):

Om jeg ikke husker feil så er reglene for blinking i Norge hva som skal til for at det skal kunne regnes som lys? Dvs, med feil blinking vil du regnes å sykle uten lys

Mener du da reglene om 120 blink/min når du viser til "reglene for blinking i Norge", eller noe annet? Jeg har ikke funnet noe som går spesifikt på blinkemønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/hvilke-krav-er-det-til-lys-og-refleks-pa-sykkelen/

"Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt."

Sånn jeg tolker dette skal det være lykt på sykkelen, og definisjonen er at om du har noe som blinker med mindre enn 120 blink i minuttet er det ikke å regne som en lykt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du får sykle videre med klapp på skulderen om du blinker 100 blink også. 
Det er mange nok uten lys politiet prioriterer. Og det er skikkelig stress og epilepsiutløsende om politiet skal telle blinkene til alle som sykler forbi en kontroll en høstkveld. 

Så får reglene si hva de vil .

LarsB

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bosatt i Tyskland er jeg slettes ikke sikker på om tysk politi ville gitt blinkende lys en klapp på skulderen. Så mitt svar var mest at Garmin nok kan ha vært litt overivrig på norske regler og dermed bare selger den "tyske" varianten.

(Jeg har feks opplevd å måtte ha en lengre prat med dem for sykling på øde landevei der det gikk en liten asfaltstripe med langsgående røtter ved siden av. Denne var merket sykkelvei og dermed påbudt å bruke. At den i praksis ikke kunne sykles på med racer var ikke noe tema..)

  • Haha 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (6 timer siden):

Så mitt svar var mest at Garmin nok kan ha vært litt overivrig på norske regler og dermed bare selger den "tyske" varianten.

Dette er også min mistanke, og grunnen til at jeg kontaktet Garmin. 
Fikk faktisk nytt svar i ettermiddag:

"Har ikke noe godt svar på hvordan og hvorfor det er slikt, vi følger bare det som er gitt fra myndighetene rundt dette."

Kan ikke si at det la en demper på mistanken. Henviste nok en gang til kravet om 120 blink/min og la til at jeg var genuint interessert i hvilken annen informasjon de måtte ha om "det som er gitt fra myndighetene", samt hva (bortsett fra radar) som skiller den fra de 92 andre baklyktene som fins på det norske markedet fra et lykt/blink-perspektiv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den første Garmin Variaen da den kom og syntes den var helt vidunderlig i den lange galleritunnelen på den sveitsiske siden av store St. Bernardspass, der du kan høre vogntogene komme med ikke hvilken retning de kommer fra. Og så er det jo sånn at om et vogntog kommer opp bakfra her hjemme og må bremse ned fordi det ikke kommer forbi så er det særdeles stillegående i 25-30 km/t og det blåser omkring ørene mine, og jeg hjelpe gjerne til. Det er kjekt med øyne i nakken. 

Nå har jeg en Varia 515 koplet mot en Wahoo Bolt. Jeg liker mulighetene:

RTL515 battery life Up to 6 hr. in solid mode
Up to 8 hr. in peloton mode
Up to 6 hr. in night flash mode
Up to 16 hr. in day flash mode

Bruker day flash når jeg er alene i godt lys, night flash om lyset er dårlig og peloton når jeg sykler med andre. Det er ikke vanskeligere å lade en slik dings enn det er å lade en mobiltelefon. Hvorfor Garmin har fått det for seg at de må selge 515 i Norge er nok en better safe than sorry-greie, og personen(e) som tok avgjørelsen driver nok med andre greier nå. No one knows. Brå låt.

Endret av Valentino
  • Like 3

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyeste, og sannsynligvis siste oppdatering

"Takk for tilbakemeldingen.
Så leit å høre at du ikke er fornøyd med svaret vårt.

Vi har dessverre ikke mer informasjon å komme med i denne saken. 

Dersom du følger vårt nyhetsbrev vil du få informasjon om vi en gang skulle lansere sykkellykt med blinkefunksjon.

Ønsker deg en fin dag!"

De er høflige på kundeservice da, selv om svarene minner mest om en tiltaksløs KI.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (38 minutter siden):

den sveitsiske siden av store St. Bernardspass

Har sykla ned den, kan tenke meg at følelsen er noen hakk verre om man er på vei opp. Forestiller meg en Varia var fin å ha da ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner visst Garmin at jeg er frustrert (det er jeg i svært liten grad, red.anm) og svarer mye hyppigere. Setter dog pris på at de faktisk svarer.

"Jeg forstår at du føler på frustrasjon. Det er viktig å huske at dette er en situasjon utenfor vår kontroll, og det er et dedikert team med juridiske eksperter som tar slike avgjørelser basert på gjeldende lover og regler. Vi forstår betydningen av å levere pålitelige produkter, men vi er bundet av vår tolkning av regelverket i denne situasjonen. 

 

Ditt engasjement og tilbakemeldinger er verdifulle for oss, og vi setter pris på din forståelse. Ønsker deg en fin dag."

Utenfor kontroll der altså. Jeg repliserte at med et dedikert team med juridiske eksperter burde det være en smal sak å forklare grunnlaget for beslutningen om å ikke selge 515 i Norge med henvisning til relevante lov-/regelbestemmelser, og henviste til safe than sorry approachen nevnt av Valentino.

Jeg lar meg imidlertid gjerne motbevise, men når de finner ut at 515 likevel er salgbar kan jeg gjerne ta 15% av profitten i konsulenthonorar 😁

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktum er satt.

"Takk så mye for svaret ditt.

Jeg forstår din side av saken godt. Dessverre har jeg ikke noe bedre svar å gi deg akkurat nå, og selv om det kan være fristende å utforske hvorfor ting er som de er, kan jeg dessverre ikke gi deg svaret på det i dag.

Jeg ser ikke noen fremgang i denne saken for øyeblikket, så jeg velger å lukke den herfra.

 

Ikke nøl med å ta kontakt hvis det er noe annet jeg kan bistå deg med.

 

Ønsker deg en strålende dag"

Jeg beklagde at jeg ikke tok hintet om at de ikke var interesserte, og ønsket dem en god dag tilbake.

Fornøyd med at jeg klarte å holde meg unna cheapshots som at de skal slippe mer mas fra meg siden jeg bare har Wahoo-enheter, at jeg ikke har kjøpt et Garmin-produkt på over 10 år, ikke brukt et på 7 år, og at det dessverre heller ikke ser ut til å være noen produkter på vei inn (underforstått Varia 515).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en rar approach fra Garmin. Men OK. La meg prøve å finne forsvar for dem!

Som produsent risikerer de å bli saksøkt for "hva som helst" i USA. Utgangspunktet til det juridiske teamet er at alt er farlig. Jeg kjenner ikke blinkemodusene til Varia, men la oss si at feks peloton mode blinker for sakte til å være regnet som en korrekt lykt etter norske regler. Valentino er på treningstur med kompiser, og i det han ligger bakerst blir han påkjørt av en kar som hevder at lykten til Valentino ikke var god nok. God, norsk ånd ville være å tenke at det var jæ* dumt av Valentino å sykle uten en godkjent lykt. 

Men så kommer Valentino på at det ikke var noen som fortalte han at akkurat den modusen var utenfor de norske kravene. Han velger derfor å ta en "ingen fortalt med at kaffen var varm" og gå til søksmål.

Det er jo en del ting å holde styr på for Garmin. Hvem kan holdes ansvarlig? Er det butikken som solgte dingsen til Valentino? Er det Garmin Norge som importør? Eller kan det til og med være Garmin sentralt som produsent? Kan det ha noe å si (som for reklamasjoner) om enten selger eller Garmin Norge går konkurs før dette skjer? Ville det vært annerledes om en amerikansk turist kjøpte Variaen på ferie i Norge, monterte den på sykkelen og ble påkjørt neste dag? Er det i det hele tatt noen som helst risiko for at dette kan ende opp i en rettssal i California der millionene sitter løst?

Og hvor mye vil det koste dem å sikre at de aldri vil gå glipp av det dersom norsk, europeisk eller amerikansk lovverk endres på noe viktig punkt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet jo hvor de kommer fra, så ser jo tankegangen. Men om Valentino hadde kjøpt den på nett fra Spania eller UK så endrer det jo ikke på noe av det du beskriver, ergo skulle de kun hatt 516 da, ikke noen 515 i det hele tatt. Det viser jo at noen vurderinger har vært gjort et eller annet sted, en eller annen gang. Det er bare ingen som vet hva, hvor eller hvorfor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (På 11.4.2024 den 1.04):

Ser riktig ut, men det er fortollingsgebyret på 75 kr og ekspedisjon og lagerkost på 150 kr som tipper det over såvidt jeg kan se av informasjonen til Posten (som tilsynelatende er det rimeligste alternativet for frakt)

Er vel kun 75kr? Ekspedisjon og lagerkost gjelder vel egenfortolling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...