Gå til innhold

Hvemfor-vafforno radar skal man lissom ha?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg kommer til å reke litt mer langs veien i år, og tenker at en radar kan være kjekt å ha. 
Jeg har ikke den beste hørselen og ønsker primært å vite at det ikke nærmer seg noe i full fart mens jeg ruller rolig av gårde og nynner brelettsangen. 

Som overskriften på innlegget antyder har jeg ikke den store oversikten over markedet. Det jeg lurer er hva som er de hete modellene i 2024, hva som er best kjøp og om det er noen styr unna modeller. Lys er kjekt, kamera bryr jeg meg ikke om (tror jeg). Jeg bruker Wahoo Roam og den er kompatibel med radarer så det skal ikke være noe problem. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en varia 516(tror jeg), og det dummeste med den er at den følger den tyske STVZO-standarden (egentlig ikke dumt!), men det innebærer at man mister lys-endring ifbm oppbremsing, noe jeg tenker kan være veldig nyttig å ha når man sykler med biler. Hadde jeg kjøpt på nytt ville jeg kjøpt 515 som jeg tror er den uten stvzo cert, som da kan blinke eller dimme opp/ned automatisk ved behov.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Ndreas said:

Jeg har en varia 516(tror jeg), og det dummeste med den er at den følger den tyske STVZO-standarden (egentlig ikke dumt!), men det innebærer at man mister lys-endring ifbm oppbremsing, noe jeg tenker kan være veldig nyttig å ha når man sykler med biler. Hadde jeg kjøpt på nytt ville jeg kjøpt 515 som jeg tror er den uten stvzo cert, som da kan blinke eller dimme opp/ned automatisk ved behov.

Jeg endte opp med å kjøpe RTL515 på grunn av blinkefunksjonen. Jeg kjøpte min i USA, men CDON.no har RTL515 på lager (sikkert lurt å dobbeltsjekke at det faktisk er 515 før man handler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (19 minutter siden):

Jeg endte opp med å kjøpe RTL515 på grunn av blinkefunksjonen. Jeg kjøpte min i USA, men CDON.no har RTL515 på lager (sikkert lurt å dobbeltsjekke at det faktisk er 515 før man handler).

Modellnr stemmer iallefall med Garmins på RTL515, her er "kilden" siden CDON driver med sånn wannabe Amazongreier:
https://www.computersalg.no/i/7121248/garmin-varia-rtl515-baklys-sort-ipx7-220-led-rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha Garmin Varia, Lars. 
 

Jeg syklet i mange år med Bontrager Flare RT, men fikk Varia av kona i fjor i bursdagsgave. Nå er det vanskelig å tenke seg å sykle uten. Jeg elsker dingsen.

 

Om du får tak modellen som heter 515, kjøp den. Jeg klarte ikke å få tak i det, og har 516. 516 er den som i hovedsak og nesten utelukkende selges i Europa pga tyske regler. Forskjellen er allerede nevnt her; 516 har ikke blinkfunksjon, og heller ikke denne bremselysfunksjonen som 515 har. Jeg personlig har ikke savnet noen av delene, men skulle gjerne hatt lyset til å være enda sterkere. På dagtid i sol syns den dårligere enn Flare-lykten ganske enkelt. 
Skal jeg pirke på noe mer må det være batterilevetiden. Du får noe sånt som 8-9 t ut av den, og jeg skal ikke skryte på meg å sykle utallige turer med den varigheten i løpet av et år, men noen få blir det, og da er batteriet litt snaut. Hadde ønsket meg 10-12 t. Usb-C kunne jeg også godt tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (49 minutter siden):

Jeg synes blinking er stress.

Det er det, men jeg tenker hovedsakelig ifht biler så kan det være jævli nyttig med en beskjed hvis jeg må bråbremse

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (16 minutter siden):

Du skal ha Garmin Varia, Lars. 
 

Jeg syklet i mange år med Bontrager Flare RT, men fikk Varia av kona i fjor i bursdagsgave. Nå er det vanskelig å tenke seg å sykle uten.

Har varia 516 og flare rt i kombo når jeg sykler. Stiller flare rt på 'lavblink' bare for at det skal være litt variasjon i baklysene. Samme foran. En lykt med fast lys og flare med 'lavblink'. Settes fra edge'en.

Brukes året rundt på pendlingene og på langturene. 

Veldig kjekt med varsling av trafikk bakfra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krrm skrev (33 minutter siden):

Om enn ikke riktig med en gang, så kommer det løsninger som antagelig er enda bedre 
https://arstechnica.com/gadgets/2024/03/raspberry-pi-powered-ai-bike-light-detects-cars-alerts-bikers-to-bad-drivers/ 

Hmm, da fortsetter jeg med speil en stund til, speilet gir jo mye av samme info og trenger ikke lades etter 5t heller😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ut 516 med 515. Det er ikke bare blinkinga som er forskjellen. Du kan også velge ulike styrker på blink/fastlys. Varia 515 blinker også raskere når bilen nærmer seg for å påkalle oppmerksomheten til eventuelle sløve sjåfører. Tror ikke 516 gjør det.

Noen (blant annet CGN, mener jeg å ha sett) hevder litt humoristisk at den eneste forskjellen på radar vs vanlig lys er at vi med radar vet når vi blir kjørt på. Det er selvfølgelig bare tull. Det å vite at det kommer en bil - enten man er på en øde landevei eller en svingete vei i byområder, gjør det enkelt å plassere seg (også i forhold til å slippe forbi biler), man ser bilen komme i høy hastighet på en helt øde landevei, og kan snu seg og se at bilen har lagt seg ut i motgående. Med motgående trafikk ser vi at bilen bak reduserer hasithgeten når den nærmer seg - altså har den sett deg, og det er enkelt å se når en eller annen gjøk prøver å snike seg forbi selv om det er motgående trafikk - og man kan dermed plassere seg sånn at bilen ikke kommer forbi. Dette opplever jeg på hver eneste tur, og radaren gjør at jeg enkelt plasser meg sånn at den bilen som normalt ville prøvd å skvise seg forbi blir nødt til å vente. Man kan selvfølgelig vri hodet hele tiden også, men det er slitsom.

Etter et par år med radar føler jeg meg helt naken uten.

Negativt med 515: Skulle ønske meg bedre batteritid, og jeg mener 516 var hakket bedre. Man får vel et par turer på 3-4 timer, tenker jeg.

Endret av zwift
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (18 timer siden):

Hmm, da fortsetter jeg med speil en stund til, speilet gir jo mye av samme info og trenger ikke lades etter 5t heller😉

Hmmm....så jo ikke veldig aerodynamisk ut den der 

At 330 grams, with five hours of optimal battery life (and USB-C recharging), it's not for the aero-obsessed rider or super-long-distance rider. And at $400, it might not speak to the most casual and infrequent cyclist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag er ein sånn radar ganske meiningslaus, og det er grunnen til at eg aldri har skaffa ein, sjølv om eg registrerer at alle som har ein proklamerer at dei aldri meir vil sykle utan.

Eg syklar ein meter ut i vegbanen enten eg har bilar bak meg eller ikkje, og alle bilistane flyttar seg heilt over i motgåande køyrebane når dei skal forbi. Slik det skal vere. Det er heller ingen som køyrer forbi når det kjem trafikk imot. Så det er rett og slett ingenting eg kan bruke informasjonen frå radaren til.

Det einaste unntaket er når det kjem ein bil med Arendalsskilt, men det skjer heldigvis ikkje så ofte her.

Når eg har vore ute i den store verda og sykla (altså utanfor Trøndelag) har eg merka meg at både bilistar og syklande har ei slags felles forståing av at syklisten skal ligge på kanten av vegen, og at bilar kan køyre forbi når som helst, uavhengig av trafikk imot. Under sånne forhold kan eg absolutt sjå poenget med radar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg full bakoversikt med hørsel og et blikk bakover i sidesynet (med briller uten ramme på siden!) ved usikkerhet, men ser poenget med radar hvis man har nedsatt hørsel, stiv nakke og/eller er en av Darwin-awards-folka som sykler med ørepropper på landeveien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (9 timer siden):

Personlig har jeg full bakoversikt med hørsel og et blikk bakover i sidesynet (med briller uten ramme på siden!) ved usikkerhet, men ser poenget med radar hvis man har nedsatt hørsel, stiv nakke og/eller er en av Darwin-awards-folka som sykler med ørepropper på landeveien.

Enig, hørsel er veldig sentralt. Flere som har spurt meg angående stille El biler, men det er etter min erfaring ikke tilfelle. Pga tyngde, dekkbredde har de fleste El biler så mye dekkstøy at de er enklere å høre enn en stille fossilbil som kommer opp uten gasspådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hører så godt; hvordan hører dere om bilen som kommer bakfra skal kjøre deg i rævva eller om den skal kjøre 1,5 meter på siden? Når den er 10 meter bak. Skjønner at man kan snu seg, men gjør man virkelig det på hver eneste bil som kommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (17 minutter siden):

Dere som hører så godt; hvordan hører dere om bilen som kommer bakfra skal kjøre deg i rævva eller om den skal kjøre 1,5 meter på siden? Når den er 10 meter bak. Skjønner at man kan snu seg, men gjør man virkelig det på hver eneste bil som kommer? 

Nei, en gjør nødvendigvis ikke det men jeg syns en får ett godt inntrykk av hva som kommer via hørselen. Generelt er jeg ekstra obs på lokale rånere og mc kjørere, da de etter min erfaring tar minst hensyn (og overvurderer sine egne evner som sjåfør, ikke rart det er mye ulykker hos nevte grupper) De hører en heldigvis godt når kommer.
Kommer det en bil i normal fart og kjører deg ned, klarer du vell neppe å unngå den med radar heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at man forstår ikke hvor godt dette funker før man har prøvd det. De aller fleste av oss har, og de fleste gjør fortsatt, syklet uten radar i alle år. 
De fordelene jeg kan si jeg har med radar er at jeg får varsel om trafikk bak tidligere enn jeg gjorde uten. Om jeg ikke snudde meg tilfeldigvis før akkurat når trafikk var innenfor radarrekkevidde for å kikke, så har jeg nå flere sekunder til å reagere og posisjonere meg i veibanen (Og nei, jeg er ikke en av dem som sykler langt ute i veikanten for å ‘ta hensyn’). Radaren gir signal når den oppdager trafikk når det er 140-150 m avstand til den. Du tror feil om du tror at du hører trafikk bak på den avstanden. 
Spesielt ved mye støy, feks sterk vind, når du også både trenger og føler for full konsentrasjon fremover, er det veldig behagelig å ha disse øynene i nakken. 
Det at du også vet hvor mange kjøretøy som skal passere deg er svært nyttig. Vi har vel alle vært i situasjonen hvor man tror det er x antall som skal passere deg, for deretter å skvette til og bli overrasket når sistemann du har oversett passerer. Dette slipper du med radar. 
 

Variaen gjør ganske enkelt at jeg har vesentlig bedre oversikt over trafikkbildet rundt meg, uten at jeg til stadighet må snu hodet feil vei. 
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (9 minutter siden):

Blir ikkje den problemstillinga den same enten du brukar hørsel eller radar?

Skulle jo tro det. Mulig jeg er for skeptisk til moderne hjelpemidler (noe jeg tydeligvis er), men jeg kan ikke skjønne at en radar eller et godt øre kan hjelpe deg fra å bli kjørt ned av en tulling som kommer bakfra. Både lyd og blink i garmin sier jo bare at noe kommer bakfra, så om man ikke snur seg (som er litt tungvint) så er den infoen "ubrukelig".

 

Edit: ser jo at Roy har noen gode poenger, men poenget mitt om at man fortsatt må snu seg står seg. 

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (3 minutter siden):

Skulle jo tro det. Mulig jeg er for skeptisk til moderne hjelpemidler (noe jeg tydeligvis er), men jeg kan ikke skjønne at en radar eller et godt øre kan hjelpe deg fra å bli kjørt ned av en tulling som kommer bakfra. Både lyd og blink i garmin sier jo bare at noe kommer bakfra, så om man ikke snur seg (som er litt tungvint) så er den infoen "ubrukelig".

 

Edit: ser jo at Roy har noen gode poenger, men poenget mitt om at man fortsatt må snu seg står seg. 

Nei, infoen er ikke ubrukelig. For med radar får du varsel om at ‘nå kan det være smart å snu seg/kikke til siden’ og den informasjonen får du i svært god tid. Uten radar er du avhengig av å snu deg på nøyaktig samme tid som radaren oppdager trafikken, og det vil være helt tilfeldig, da du ikke hører trafikk på denne avstanden (om det ikke er en spesiell sports-/rånebil under pådrag).  
Skal du være i nærheten av samme oversikt uten radar som med tør jeg påstå at du må snu deg og kikke bak deg hvert 5.-10. sekund. Og det tror jeg ingen av dere gjør. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...