Gå til innhold

Baklykt til landeveien


Anbefalte innlegg

Trenger en ny baklykt til landeveien, og lurer på om noen kan anbefale en de er fornøyd med selv?

Ønskelig at den:

– er liten og kan lades med USB. 

– kan holde et par langturer uten å måtte lades.

– er kraftig nok til å sees, men ikke irritere trafikanter bak meg.

– ikke koster skjorta.

– sitter GODT fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Bontrager Flare foran og bak når jeg sykkelpendlet. Kan kobles opp mor Garmin. Siden man aldri glemmer å starte computeren funket det supert at lysene slo seg på automagisk når Garmisen ble slått på 🙂

 

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Bontrager Flare RT baklykt og har gjort det de siste 4-5 årene. Det kommer litt an på hva du vurderer som langtur, men den har vel driftstid på 8-10 timer med min bruk hvertfall. 
Lykten er liten og lett. Den lades raskt via usb. Den koster ikke skjorta (600-700?). Den kobles mot eksempelvis Garminen din og slår seg automatisk på når du trykker start, og slår seg av når du avslutter. Du kan også manuelt styre den fra Garminen, eller fra den ene knappen på selve lykten selvsagt. 
Den har også fordelen av at den automatisk dimmer ned når det mørkner, eller øker styrken når det blir lysere. Den syns svært godt i dagslys. Bontrager selv sier vel den skal være synlig på 2 km avstand om jeg husker riktig selv i dagslys. 
Flare RT er en sånn dings som bare fungerer akkurat som den skal, og som det bare er å sørge for har strøm, så fikser den resten. Jeg anbefaler på det varmeste. 

Endret av RoyE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne fra Aliexpress i fjor og etter å ha prøvd diverse. Liten og festes under setet med klemmer men kan også festes på setepinne.  Mange modus og ett som jeg bruker om sommeren hvor bare den indre sirkelen blinker. Når en bremser lyser hele lykten opp. Betalte vel 150,-. Eneste klagepunktet er at det er usb og ikke usb-c.

 

Screenshot_20230720-171049.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (35 minutter siden):

Kjøpte denne fra Aliexpress i fjor og etter å ha prøvd diverse. Liten og festes under setet med klemmer men kan også festes på setepinne.  Mange modus og ett som jeg bruker om sommeren hvor bare den indre sirkelen blinker. Når en bremser lyser hele lykten opp. Betalte vel 150,-. Eneste klagepunktet er at det er usb og ikke usb-c.

 

Screenshot_20230720-171049.png

Jeg har et par av den selv. Funker bra, men har blitt skuffefyll etter jeg fikk Varia. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her. Selv bruker jeg Garmin Varia. Ser meg aldri tilbake. 

Joda. Jeg gjør det, men det blippet fra computeren når radaren ser noe er såpass kjekt at jeg ikke vil være Variaen foruten. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (På 20.7.2023 den 16.59):

Flare RT er en sånn dings som bare fungerer akkurat som den skal, og som det bare er å sørge for har strøm, så fikser den resten. Jeg anbefaler på det varmeste. 

Jeg har også Flare RT (og Ion) og er stort sett fornøyd. Men den har en ulempe, og det er at batteriindikatoren henger seg opp på lavt nivå hvis den kjøres helt tom for strøm. Så selv etter full lading vil indikatoren vise lavt strømnivå, pluss at sykkelcomputeren gir varsel om lavt lyktbatteri selv om den er fulladet! For å fikse dette må man resette lykten ved å holde inne knappen i ca 15 sekunder. Irriterende, men ikke noen dealbreaker spør du meg. Mer info hos Garmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

Jeg har også Flare RT (og Ion) og er stort sett fornøyd. Men den har en ulempe, og det er at batteriindikatoren henger seg opp på lavt nivå hvis den kjøres helt tom for strøm. Så selv etter full lading vil indikatoren vise lavt strømnivå, pluss at sykkelcomputeren gir varsel om lavt lyktbatteri selv om den er fulladet! For å fikse dette må man resette lykten ved å holde inne knappen i ca 15 sekunder. Irriterende, men ikke noen dealbreaker spør du meg. Mer info hos Garmin

Det har ikke jeg opplevd og lykten er kjørt tom flere ganger, sist gang under Jotunheimen Rundt utpå lørdags morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (3 timer siden):

Det har ikke jeg opplevd og lykten er kjørt tom flere ganger, sist gang under Jotunheimen Rundt utpå lørdags morgenen.

Hmm, mulig det er blitt fikset nå i det siste. Min lykt er fra februar 22. Mange som rapporterer akkurat samme problem på diverse forum, så virker som en bug.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Varia jeg og. Har syklet med den i halvannet år omtrent og hadde en tur her forrige dagen uten da den hadde gått tom for strøm og jeg hadde glemt å lade den. Følte meg direkte naken uten tryggheten fra radaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variaen er fin, men slitsom å sykle med til jobb langs RV4 Nittedal og Trondheimsveien. Må skru av lyden for at det ikke skal være konstant varsling.

Noen måte å definere hvor smal radaren skal fungere? Den varsler jo om biler på andre siden av veien, typ 3 felt bortenfor g/s-vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Angående Varia - det finnes en RTL515 og RTL 516.  515 en del ulike moduser, mens 516 har kun kontinuerlig lysende modus og er sertifisert for bruk i Tyskland. 

Det virker som RTL516 også er det som først og fremst selges i Norge. Noen med erfaringer her? Holder det med lysstyrken 516 gir (5 lm)? 

image.png.edb072c7c338192be7ae10cfd3a3dc93.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med enda et alternativ: Ganske happy med Lupine Rotlicht, lystid fra 2-40 timer avhengig av lysnivå. Fin bremselysfunksjon, mulighet til elegant festeordning som lar deg flytta lykta lett mellom seter og lar deg bruke den med senkepinner (festes i seterails). Brutalt sterk på maks, så kan med fordel tones noe ned, noe som er lett å programmere sammen med ulike lysmodus. Ulempen er kanskje at noen synes den koster skjorta(mener jeg betalte godt under tusenlappen da jeg skaffa den på en kampanje):

https://bikeshop.no/lupine/799/lupine-rotlicht-baklys-160-l-m-gyro-dimmer-automatisk

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (5 timer siden):

Angående Varia - det finnes en RTL515 og RTL 516.  515 en del ulike moduser, mens 516 har kun kontinuerlig lysende modus og er sertifisert for bruk i Tyskland. 

Det virker som RTL516 også er det som først og fremst selges i Norge. Noen med erfaringer her? Holder det med lysstyrken 516 gir (5 lm)? 

image.png.edb072c7c338192be7ae10cfd3a3dc93.png

For n'te gang har jeg brukt altfor mye penger etter å ha blitt smågiret etter å ha lest noe her inne. Jeg har som jeg har nevnt et par steder brukt Bontrager Flare RT lenge, og vært superfornøyd. Trengte å ønske meg noe til bursdagen, så endte opp med å gå for en Varia 516. Etter opplysningen gitt om forskjell på 515 og 516 søkte jeg etter 515 uten hell. Jeg klarte ikke å finne noen som solgte denne, så jeg har endt opp med 516 bestilt direkte fra Garmin.

Lysstyrken er så langt jeg klarer å se svært god, den lyser sterkt og er godt synlig i dagslys. Batteritid ser ut til å være 9-10 timer. Jeg føyer meg også inn i rekken av 'hvorfor-har-jeg-ikke-kjøpt-dette-før'-meninger. Det er som å ha en liten kar på skulderen som roper 'BIL!', mens jeg kan konse forover. Late to the party, men jeg anbefaler. 

Endret av RoyE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (2 minutter siden):

Avbildet produkt er hvertfall ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at 515 fra Proshop er 515. Mottok en derfra for noen måneder siden med samme varenummer (Proshops interne varenummer er ulikt produsentens modellnummer. Garmins modellnummer er oppgitt som
010-02375-00 lenger ned på produktsiden). Prisen varierer svært mye på 515 hos Proshop, så ville vært litt tålmodig om man ønsker å spare noen kroner.

Endret av Fivestage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...