Gå til innhold

Hvor bosette seg i Trondheim (ift stisykling)?


Snuskpelle

Anbefalte innlegg

Etter min mening finner du den beste syklingen i norddelen av Bymarka. Heimdal er m.a.o. ikke ideelt etter min mening, men du finner bra sykling der også. Da jeg bodde på Saupstad, som er litt nordvest for Heimdal, så dro jeg likevel til den nordre delen av Bymarka. Så hvis du skal bosette deg helt ideelt så ville jeg tenkt at det oransje området jeg har markert i nordøst her er veldig bra. Men du kan selvsagt bo et godt stykke utenfor dette og likevel ha kort vei til bra sykling.

image.png.2dad2a9cbbe11166ac47bea05e66794a.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på lett adkomst kan du vel eigentleg ta med alt som ligg over Byåsvegen. Det er jo (litt) enklare å kome seg i marka derfrå enn frå nede i Ila.

Og på bokstavleg talt den andre sida kan det vere eit alternativ å bu nærme Estenstadmarka.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!


Ser på mtbmap at det er en del mer merka stier i nordenden av bymarka ja, men også høyere boligpriser. 😅 
 

Så slik jeg tolker deg @arne_and er det ikke all verden å trakte etter i område Lundåsen/Saupstad?
 

Nærhet til Estenstadmarka er absolutt aktuelt. 

 

Kan nevne at jeg i hovedsak tråkker oppover for nedkjøringa sin del, så mulighet for grusvei opp er alltid fint. Foretrekker lengre nedkjøringer framfor småkupert.

Hvilken side av byen foretrekker dere og hva samsvarer best med overnevnte «kriterier»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuskpelle skrev (12 minutter siden):

Så slik jeg tolker deg @arne_and er det ikke all verden å trakte etter i område Lundåsen/Saupstad?

Les banlieus.

Snuskpelle skrev (14 minutter siden):

Kan nevne at jeg i hovedsak tråkker oppover for nedkjøringa sin del, så mulighet for grusvei opp er alltid fint. Foretrekker lengre nedkjøringer framfor småkupert.

Hvilken side av byen foretrekker dere og hva samsvarer best med overnevnte «kriterier»?

Ilsvikøra høres midt i blinken ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (13 timer siden):

Det er jo (litt) enklare å kome seg i marka derfrå enn frå nede i Ila

Jeg synes de beste nedkjøringene ender opp i Bynesveien, så du får igjen de høydemeterne du må opp fra Ila. Ila og Ilsvikøra har gangavstand til sentrum, stort pluss. Men da er det vel også temmelig dyrt vil jeg tro.

Snuskpelle skrev (12 timer siden):

Så slik jeg tolker deg @arne_and er det ikke all verden å trakte etter i område Lundåsen/Saupstad

Det er ikke like bra der synes jeg, men det spørs jo hva man vil ha. Det er mange fine stier nær Stavset (Flatåstoppen, Nilsbyen og Granåsen), men de er slakere enn de i nordre del. Stavset er betydelig billigere enn Byåsen.

Estenstadmarka har mye bra, men det er mye brattere enn Bymarka. Ganske intenst, men veldig bra. Boligområdet som ligger helt opptil Estenstadmarka er ikke billig, men du skal ikke veldig langt unna. Fordelen med den delen av byen er at du lettere finner boliger med både sol og utsikt. Byåsen har litt lite av begge deler.

Jeg har en sykkelkompis som bor på Tillerbyen. Han sykler derfra både til Estenstadmarka og Bymarka (og Vassfjellet for den del), men han er ikke redd for transport. Det er 10 km derfra til Byåsen Butikksenter, som er et veldig vanlig sted å starte på fellesturer. Ditto til Bekken Parkering i Estenstadmarka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på Heimdal, men vil ikke anbefale den sida av byen om stisykling er prioritert. Det er dårlig med lengre, sammenhengende stier/nedkjøringer, og mye myr og kratt. Men det er bra med preparerte skiløyper, om man liker sånt.

Selv trives jeg godt i Estenstadmarka, og bodde 6 år i Brundalen, som er 1,5 km å sykle opp til skoggrensa. Ja, det er bratte klatringer man må opp, men det er mye glede og mulighet for flere ganske lange nedkjøringer. Og så har du Vikåsen, en kolle med masse stier på kryss og tvers som ofte er veldig tidlig snøfri på våren. Blokkleiligheter i Brundalen er fortsatt ganske rimelig priset.

...men strengt tatt ville jeg prioritert å bo slik at jeg bruker minst mulig tid på å reise til og fra jobb/skole eller hvor det er du skal tilbringe hverdagene - jeg er i hvertfall oftere på jobb enn på sykkeltur, så om jeg slipper å reise til andre siden av byen hver dag, har jeg mer tid til overs til å sykle 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (13 timer siden):

Les banlieus.

Ilsvikøra høres midt i blinken ut. 

Da er det og ein fordel med "sans for træhus og gammeldans". Berre å komme igang med intergreringa først som sist... 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilsvika er vel ikke stedet om man er glad i sol da 🙂 Ganske skyggehull har jeg inntrykk av.

Ellers er det fint her oppe ved Estenstadmarka, og jeg har inntrykk av at prisnivået er litt snillere på denne siden av byen. Flytta selv inn i nybygg her for et par år siden, og trives bra. Men hender det blir turer til andre siden av byen og, da jeg liker terrenget i Bymarka hakket bedre enn HNNNGH-formasjonene i Estenstadmarka for lengre turer.

Godt poeng det med tid til hverdagsaktivitetene. Selv har jeg ikke unger, så da funker det fint med en 16-ish minutters sykkeltur ned til jobb på Øya og rundt 26min hjem igjen på elsykkel, så selv om jeg bor en god del lengre unna sentrum enn jeg gjorde før, plager ikke avstanden meg noe særlig. Men elsykkel var et must for å unngå å komme god og svett hjem igjen, samt ha energi igjen til å komme seg ut på andre turer etter jobb. Jeg savner hvertfall ikke støynivået eller støvnivået som var på Rosenborg der jeg bodde før.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter nærhet til Estenstadmarka gir ganske store områder, så lenge du ikke må inn ett spesifikt sted.
Charlottenlund, Vikåsen, Lohove, Stokkanhaugen, Brundalen, Steinan, Nidarvoll, Risvollan, Utleira, Othilienborg... masse, store områder, med ganske enorm variasjon av boligtype, størrelse og pris.

Og ja, man blir benstärk av Estenstadmarka. Sjøl sykler jeg sikkert 95% der, pga fetere nedkjøringer og et kompakt område, det er kort vei mellom nedkjøringene. Men ikke like fint hvis man liker bortoverbakker. Likevel er nok de lengste nedkjøringene i Bymarka.

Bor i Sjetnemarka og er på toppen av første nedkjøring på ca 30-40minutter hjemmefra(dager med tidsknapphet kjører jeg til Bekken, ca 12-15min med bil).

Ser dog helst at flest mulig bosetter seg ved, og sykler i Bymarka.

image.png.13822426f5069667dbe3654a46a30a9e.png

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i sin tid ved Lerkendal, og elsket tilgjengeligheten til Estenstadmarka. Den er også mye mindre befolket enn Bymarka på andre siden. Tilgangen til Bymarka var heller ikke verst, så personlig ville jeg nok bosatt meg der igjen.

Et alternativ er Moholt.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre/bortre del av Byåsen, som f.eks. Stavset, er supert for kort vei til Bymarka - veldig greit å sykle over til Byneset på gjengrodde stier også, bratt både opp og ned. Det er generelt bakker overalt, nesten uansett hvilken ende du er i, synes nå jeg 😅. Billigere på Stavset om du skal ha rekkehus++, nært Nilsbyen med sykkelparken er det også. Flatåsen er også et greit alternativ. Om du vil bo dyrt på byås-sida OG ha tilgang på svinbratte bakker, er nedre del av Byåsen og Ila stedet, som nevnt av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...