Jump to content

Bruktmarkedet


Recommended Posts

Undertegnede har fulgt med i bruktmarkedet for landeveissykler og gjort meg ett par betraktninger.

Dels er det en del gamle vrak av sykler som har ligget under en busk ett par år, som selger skal ha en ublu pris for. Så er det det jeg vil kalle normalt brukte sykler til en fornuftig pris.
Men, så er det også en del eldre sykler som fremstår som ubrukte etter (mye) mer enn fem år. Knapt slitemerker på gamle og harde dekk eller noe annet som indikerer bruk. Spørsmålet blir derfor, er det mange som kjøper landeveissykkel og bare henger den bort etter to-tre turer ?
Eller er det også en del sykler som har blitt stående på lager hos forhandlere i mange år uten å bli solgt som enkeltpersoner klarer å få med seg ut av butikken?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en del godt voksne som kjøper landeveissykkel for alt for mye etter å ha blitt inspirert av TdF-prat på jobben.

Etter kort finner de ut at det kan være tungt å sykle eller grus frister mer, pluss at man ikke automagisk flyr opp Sa Calobra når man er på tur med nye sykkelklubben. 

Kjøpte sykkel til kona for en del år siden, TCR Composite med Ultegragruppe til 3000 kr, det var ikke antydning til slitasje på dekk og felger, fortsatt nupper på bremseklossene.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det er veldig mange sykler som henger rundt i garasjer, boder og kjellere omkring. Ofte blir ikke disse syklene solgt en gang. Ambisjonen om bruk er der, men mange klarer ikke å organisere seg tid i livene sine for å bruke redskapen. 

For noen år siden kjøpte jeg en Jamis karbonracer til min bedre halvdel av en annen dame som ikke hadde fått brukt sykkelen. Småbarnslivet hadde kommet brått på for henne. Den var 10 år gammel med inntørkede orginale dekk når jeg kjøpte den. Med nye dekk og fersk styretape så ble den fin fin. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, msteiro said:

Tror det er en del godt voksne som kjøper landeveissykkel for alt for mye etter å ha blitt inspirert av TdF-prat på jobben.

Etter kort finner de ut at det kan være tungt å sykle eller grus frister mer, pluss at man ikke automagisk flyr opp Sa Calobra når man er på tur med nye sykkelklubben. 

Kjøpte sykkel til kona for en del år siden, TCR Composite med Ultegragruppe til 3000 kr, det var ikke antydning til slitasje på dekk og felger, fortsatt nupper på bremseklossene.

Vi poster i omtrent samme minutt og du helt tilsvarende historie med kjøp av sykkel til din halvdel. Artig og neppe utypisk. 

Edited by Supermann
Link to comment
Share on other sites

På landevei er det nok mange som kjøper sykkel, blir med på noen turer og så er man ferdig. Været er kanskje dårlig osv. Jeg vet hvertfall for min egen del at de fleste syklene jeg har solgt på landevei har sjelden gått over 15 turer. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på det har noe med at folk synes det er tungt eller ikke har tid. De fleste synes nok ikke det er artig nok til at de gidder å bruke tid på det. Mange kjøpte nok mens sykkelbølgen var på sin topp. Hver sin smak, men landeveissykling i bynære områder er ofte mer trafikk, tuting/kjefting, støy og støv enn det folk setter pris på. Sånn sett litt rart at det faktisk ble solgt så enormt mange landeveissykler i en periode. 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt en landeveissykkel til den ene arvingen. Ikke en ripe i lakken, knapt slitemerker på drevene og dekkene viser ikke tegn til bruk i det hele tatt. I tillegg hadde selger sykkelen til schæresten stående for salg og den var like lite slitt/brukt.
Nye dekk og slanger er bestilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan gjøre gode kjøp på Finn, Facebook eller andre plattformer.

Men husk å sjekke før du slår til. Har selger kvittering på sykkel og/eller deler eller service, er historien troverdig, er selger troverdig, er sykkelen registrert noe sted, er det markedspris eller under, selger vedkommende flere sykler?

Var i ferd med å gjøre et kupp på en skinnende ny Giant TCR Advanced på Finn. Eier hadde "kjøpt den til sin kjæreste, men den ble til overs etter nylig samlivsbrudd". Det var avansert tyveri/svindel.

Fant en pent brukt BMC Roadmachine på Finn. Veldig bra pris og selger hadde en mengde fornøyde kunder og en klar 10 i vurdering. Solgte fordi "det viste seg at han ikke hadde tid til å sykle så mye". Men den sykkelen var også stjålet. Fra meg. 

Var to ganger i ferd med å kjøpe andre sykler der eierne oppgav liknende historier om at "sykkelinteressen hadde dabbet av på grunn av tidsklemme". Viste seg å være utvilsomt tyveri. 

Min erfaring er sikkert farget av at jeg bor i hovedstaden, men se opp.

I 2023 ble 16.000 sykler rapportert stjålet, og med mørketall anslås det reelle antall til nærmere 20.000. Det er en hardlivet myte at de fleste kjøres ut av landet.

Tidligere solgte tyvene stjålne mobiler og sykler med oppklipte låser i mørke bakgater. Langt fra de legitime butikkene. Nå selges mye av tyvegodset på selvbetjente nettsider som Finn.no. Side om side ved helt lovlige varer.

Dagbladet: ...selv om du ikke visste at den superbillige sykkelen på Finn.no var stjålet.

  • Like 2
  • Wow 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Jordbær kroneis 💗

Link to comment
Share on other sites

Sepeda skrev (2 timer siden):

Man kan gjøre gode kjøp på Finn, Facebook eller andre plattformer.

Men husk å sjekke før du slår til. Har selger kvittering på sykkel og/eller deler eller service, er historien troverdig, er selger troverdig, er sykkelen registrert noe sted, er det markedspris eller langt under?

Var i ferd med å gjøre et kupp på en skinnende ny Giant TCR Advanced på Finn. Eier hadde kjøpt den til sin kjæreste, men den ble til overs etter nylig samlivsbrudd. Det var avansert tyveri/svindel.

Fant en pent brukt BMC Roadmachine på Finn. Veldig bra pris og selger hadde en mengde fornøyde kunder. Men den sykkelen var også stjålet. Fra meg. 

Var to ganger i ferd med å kjøpe andre sykler. Viste seg å være utvilsomt tyveri. 

Min erfaring er sikkert farget av at jeg bor i hovedstaden, men se opp.

I 2023 ble 16.000 sykler rapportert stjålet, og med mørketall anslås det reelle antall til nærmere 20.000. Det er en hardlivet myte at de fleste kjøres ut av landet.

Tidligere solgte tyvene stjålne mobiler og sykler med oppklipte låser i mørke bakgater. Langt fra de legitime butikkene. Nå selges mye av tyvegodset på selvbetjente nettsider som Finn.no. Side om side ved helt lovlige varer.

Dagbladet: ...selv om du ikke visste at den superbillige sykkelen på Finn.no var stjålet.

Bra du tar opp.
Jeg synes dette er viktig, har som selger vært borti folk som overhodet ikke bryr seg og som lurer på hvorfor jeg sender dem kvittering, til de som virkelig krever kvittering.
Unnlat å kjøpe sykkel pga manglende kvittering. "folk" virker å ikke skjønne verdien av kvittering... 

"folk flest" driter i slikt... og i beste fall mister de garanti/reklamasjons-mulighet på tildels kostbare ting. Værste fall er det heleri, svindel og tyveri.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...