Gå til innhold

Sportsvaskingsoversikt WT 2024


Anbefalte innlegg

I retrospekt er det jo klart at ting har blitt mye verre enn planlagt, det er jo åpenbart. Det er kanskje greit å ta med inn i sakskomplekset at dette nok ikke var miljøbevegelsen i Tyskland ene og alene pluss at det kom en stor krig oppå det hele.

Jeg er ingen tysklandsekspert, men rart hvor mektig en bevegelse de grønne var i 2011 som klarte alt det der på tross av alle råd og eksperter.

 

e: litt mer på emnet, så ble jeg ærlig talt sjokkert over hvor mye anti-menneskerettighets-sportsvasking det var da jeg så min første TdF i sommer. At nå ikke Israel er kasta på ræva ut er enda mer hårreisende, men de er da i godt selskap med SA etc... Vesten har vært veldig flink å snakke sterkt og moralsk om menneskerettigheter og demokrati, men det har vist seg å være bare prat.

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (13 minutter siden):

Verre enn hvem planla? Tyskland, helt klart. For Russlands del er jeg usikker.

Jeg tror folk gjør Russland en enorm tjeneste ved å overvurdere effekten deres på misinformasjonskampanjer. Det var ikke Russland som var skyld i Trump, ei heller skyld i at Tyskland la ned atomkraftverkene sine.

At de har hatt en liten effekt, det er nok ganske sikkert. Men at de har tippet det fra det ene til det andre tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel egentlig sportsvasking er noe en svært liten del av verden bryr seg om. Lett for oss i Norge å være opptatt av slikt når vi i bunn og grunn har det fantastisk selv pga av oljen. Så litt usikker på hvor høye og mørke vi egentlig kan være i slike saker.

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting som går igjen som ca alltid gjør disse diskusjonene håpløse: 

Dobbeltmoralismekortet om at man ikke legitimt kan jobbe for endringer i samfunn/transport/produksjon om man deltar i samfunnet/kjører bil/bruker teknologi som bør lages mer bærekraftig.

Absoluttene, der man setter opp stråmenn om hvor urealistisk det er at man skal kutte olje helt ut, overhodet ikke kjøre bil eller benytte seg av oljebaserte produkt eller overhode benytte seg av ting eller tjenester med utslipp.

Vi er jo såpass bondefanget at du knapt kan ha et ok liv om du ikke forholder deg til at aspekter av det medfører utslipp. Men det burde på ingen måte utelukke at man kan være interessert i og jobbe for et mer bærekraftig samfunn.

Det er ingen med en viss grad av realisme som tror vi kan radikalt svitsje om samfunnet fra og med i morgen, men vi kan ta enkeltsteg som i sum kan medføre store endringer på sikt.

  • Like 4

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tilbake til temaet, om enn ikke nødvendigvis sportvasking, så kjenner jeg at min avsmak for alt med Red Bull bare har økt dess mer jeg leser om historikken i Thailand, og måten rikmannsfamilien har sneket seg unna ansvar og straff ifm den ulykken arvingen var involvert i.

  • Like 2

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (4 timer siden):

Ikke World Tour. Flere sportsvaskelag på Pro-Nivå også ja. Uno-X er etter min mening et av dem, selv om Uno-X hevder å ha en langsiktig plan om å distribuere fornybar og bærekraftig energi. 

  • ...

I så fall får vi håpe at Uno-X ikke stjeler hovedsponsoren til hopplandslaget og blir Uno-X Nammo 🙂 Det hadde blitt et ordentlig moralsk big bang. 

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Dobbeltmoralismekortet om at man ikke legitimt kan jobbe for endringer i samfunn/transport/produksjon om man deltar i samfunnet/kjører bil/bruker teknologi som bør lages mer bærekraftig.

Er jo supert at man jobber for endringer. Min pekefinger går til de som vil legge ned oljenæringa. Da sier man jo indirekte at mobil, bil og veldig mye av det vi omgir oss med skal det bli slutt på. I tillegg til at økonomien raseres. Ja, jeg vet at de er veldig liten minoritet, men de har høy stemme 😄

Alle vi midt i mellom får bare gjøre vårt, og forbrukermakt er faktisk det aller sterkeste våpenet. Ingen kjøper olje/oljebaserte produkter = ingen oljeutvinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...