Gå til innhold

EL med Pinion MGU?


Anbefalte innlegg

EVO Elsykler er forhandler av Rotwild, men de har ikke noen med Pinion på sine sider. 

Konseptet er kult, men en ting jeg har lært meg er å ikke kjøpe uprøvd teknologi innen elmotor når en ser hvilke problemer selv de virkelig store har hatt når de introduserer nye modeller i markedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig trua på Pinion MGU. Det virker som et veldig naturlig neste utviklingstrinn for elmotorer. Så får vi se hvor bra det er implementert. Men det kan jo seriøst forbedre vedlikehold, vektfordeling og bakfjæring (mindre uavfjæret vekt). 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også tro på konseptet. Derfor har det vært interessant å få prøvd det. Men som Lars-Erik er inne på, motor bør bevise oer en viss tid at den er holdbar, og ikke minst reparerbar. Min Bosch CX gen.2 fikk bare 4500km på grus før den måtte byttes på garanti. Den har nå holdt 15.000 og er helt fin. Noen har oppnådd rimelig mange km, som denne Bosch Performance gen.2 Andre bilder av CX gen.4 nærmer seg 50.000.

image.jpeg.ed2615c36b3513fe53008d71ce42c9da.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flyer Goroc TR:X 8.63 XC
Nicolai Saturn 16 MGU 
Bulls Vuca EVO AM 1
Bulls Vuca EVO AM 2
Rotwild R.X1000
Simplon Rapcon PMAX Pinion

 

Venter i spenning på norsk forhandler. Spørs om man må reise ut i Europa for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terjeabu skrev (På 14.5.2024 den 18.41):

Flyer Goroc TR:X 8.63 XC
Nicolai Saturn 16 MGU 
Bulls Vuca EVO AM 1
Bulls Vuca EVO AM 2
Rotwild R.X1000
Simplon Rapcon PMAX Pinion

 

Venter i spenning på norsk forhandler. Spørs om man må reise ut i Europa for å prøve.

Flyer selges av Scushi i norge, kanskje flere også. Fruen har en Flyer fra de, bra service hos de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVO Elsykler i Nydalen har tatt inn 1 sykkel for å teste ut. Høyt støynivå på de lave girene. Dårlig koordinasjon mellom motor og girsystem ved skift.

Selve konseptet har deff noe for seg, men for meg var dette for mye førstegenerasjon.

Hvis noen tar turen til Evo for å teste, kom gjerne med tilbakemelding. Jeg er interessert i å høre hva andre synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
terjeabu skrev (På 14.5.2024 den 18.41):

Flyer Goroc TR:X 8.63 XC
Nicolai Saturn 16 MGU 
Bulls Vuca EVO AM 1
Bulls Vuca EVO AM 2
Rotwild R.X1000
Simplon Rapcon PMAX Pinion

 

Venter i spenning på norsk forhandler. Spørs om man må reise ut i Europa for å prøve.

Flyer har vel norsk forhandler:

https://flyer.no

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorAtle skrev (På 17.5.2024 den 8.47):

EVO Elsykler i Nydalen har tatt inn 1 sykkel for å teste ut. Høyt støynivå på de lave girene. Dårlig koordinasjon mellom motor og girsystem ved skift.

Selve konseptet har deff noe for seg, men for meg var dette for mye førstegenerasjon.

Hvis noen tar turen til Evo for å teste, kom gjerne med tilbakemelding. Jeg er interessert i å høre hva andre synes.

Fikk meg en prøvetur på denne Kettler med Pinion MGU hos Evo Elsykler i Nydalen.

image.png.83ed079bbe6c3f6d9ca3c7219cfa49cc.png

image.png.57d55ed1c61c22799e9936879422fa5c.png

En tung sak, uvvist hva den veier. 
Vennlige folk gjorde oppmerksom før start at jeg kunne oppleve å få feilmelding underveis. Visstnok tidlig utgave av firmware/software. Og opp bakken i Maridalsveien ble det stopp nr. 1. Slo av og på displayet for å komme i gang igjen. 
Den dro godt opp bakken i modus FLY men ved girskift opp smalt det noe i drevet/girkasse foran. Muligens fordi en ikke var vant til dette systemet. Men motoren virket å ha mye krefter. Støynivået ved pådrag er godt hørbart. På flata ble det akseptabelt nivå.
I OFF-mode i slak nedoverbakke merket en godt motstanden fra girkassen en må dra med seg. Det ble 2 stopp til underveis på turen pga. feilmeldinger. Men som det ble gjort oppmerksom på, tidlig firmware/programvare og de hadde tatt inn kun dette eksemplaret for å teste ut konseptet. Slike feil ødelegger fort totalintrykket så de bør nok få den oppgradert slik at feilmeldinger unngås ved uttesting.

Uansett, denne type tung "suv"-sykkel er ikke min greie, men jeg har tro på at konseptet motor/drivlinje kan ha noe for seg, da kanskje i gen.2 eller 3, om de kommer så langt, og i lettere type sykler.
Det blir derfor ikke mitt valg med det første.

Forøvrig en opplevelse av veldig hyggelige og serviceinnstilte folk hos Evo Elsykler i Nydalen. 👍
 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "alt i et"-system føles som fremtiden, så hvis Pinion faktisk klarer få dette til å fungerer må Bosch og Shimano svare på et eller annet vis. Det er vel ikke utenkelig at de allerede har begynt å eksperimentere med det enda, men det krever vel en god del R&D for at så store aktører kan lansere det for massene.

Så lenge det ikke finnes en skikkelig konkurrent, så er det vel bare en ekstra risiko for Bosch og Shimano å putte alt i et.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

GØY å lese om testen! 😃

Morsomt konsept, har siklet litt på dette før. Vedlikehold og alt-i-en-boks er fristende. Er det her at tannhjulet spinner fortere enn krankarmene?

Mener å ha lest at det er mer effekttap i dette girsystemet. Men det har kanskje ikke så mye å si så lenge det er en motor som driver det. Kanskje systemet blir mer effisient totalt sett?

Støynivå er kanskje en fordel , for å varsle fotgjenere? (Tenk elbil 🫢)

 

Trillemotstand synes jeg er interessant

1 hour ago, san said:

I OFF-mode i slak nedoverbakke merket en godt motstanden fra girkassen en må dra med seg.

Kan dette tyde på at den har mer motstand i «manuell modus» eller over 25 km/h enn konkurrerende systemer? ☺️

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Er det her at tannhjulet spinner fortere enn krankarmene?

Nei. Tror du tenker på Bosch gen.2 med lite drev foran, 16t. Tilsvarer vel 32t. Bosch har gått bort fra det konseptet. 

York skrev (1 time siden):

Mener å ha lest at det er mer effekttap i dette girsystemet. Men det har kanskje ikke så mye å si så lenge det er en motor som driver det.

De påstår at deres system gir mindre effekttap enn andre.

York skrev (1 time siden):

Kan dette tyde på at den har mer motstand i «manuell modus» eller over 25 km/h enn konkurrerende systemer?

Skulle teste akkurat det, hva som skjer når en passerer 25 km/t men fikk ny feilmelding like før så det gikk i glemmeboken. Ut fra opplevelsen i OFF-mode kan en nok forvente at en kjenner "veggen" når en passerer 25. Fant forøvrig ut at prøvde sykkel veier 30kg.

Støynivå ønsker i hverfall jeg så lavt som mulig. Så får en heller plinge hvis en mistenker at andre ikke er oppmerksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg har med designet er at pitch/frekvens og volum på motorlyden plutselig endres ved noen girskift. Turtall matches ikke fort nok og sømløst nok, og lyden er bare .. feil.

Prøvesyklet til sammenligning en Riese & Muller med Bosch + elektrisk Rohloff like etterpå. Føltes mye bedre. Kunne man ikke bare pakket en elmotor og Rohloff sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorAtle skrev (23 timer siden):

Et problem jeg har med designet er at pitch/frekvens og volum på motorlyden plutselig endres ved noen girskift. Turtall matches ikke fort nok og sømløst nok, og lyden er bare .. feil.

Prøvesyklet til sammenligning en Riese & Muller med Bosch + elektrisk Rohloff like etterpå. Føltes mye bedre. Kunne man ikke bare pakket en elmotor og Rohloff sammen?

Mulig Rohloff er en tilvenningssak, men den girrr ikke akkurat smooth girskift, og i alle fall ikke under last.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (5 minutter siden):

Mulig Rohloff er en tilvenningssak, men den girr ikke akkurat smooth girskift, og i alle fall ikke under last.

Også må nå de gidde å investere i en integrasjon med motor også før dette evnt blir realitet.
Lett å ønske.

Digger løsninga fra Pinion, den løser mye som flimsy-gir ikke har, men i v1 tydeligvis har noen ulemper... men man får alltid kompromisser.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha myk giring under last ser jeg for meg at man trenger trinnløst girsystem, for eksempel Enviolo. Høres supert ut med tanke på brukervennlighet 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...