Gå til innhold

Rask grusracer


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger litt hjelp av dere spesialister her på forumet. Denne posten er kanskje vel lik andre tidligere poster («ny grusramme»), så hvis moderator ønsker å flytte/slette så er det bare å gjøre det. 
Bestilte i fjor et nytt scott addict gravel rammesett for å bygge en rask grusracer. Fikk i går beskjed om levering ikke vil skje før tidligst oktober, så da er det ikke lenger aktuelt. 
Ønsker en rask grusracer for «tullekjøring» sammen med venner, langturer og et og annet ritt. Er ikke aktuelt med bikepacking eller type bright midnight per nå. 
Jeg liker veldig godt den «aero-looken». Om det gir meg, med min særdeles moderate fart, noen fordeler er ikke så viktig. Hadde 2x på min forrige gravel, men ønsker egentlig å prøve 1x nå. Ønskelig med 45mm dekk, men ikke et must. Også ønskelig å få den levert/hentet så fort som mulig. 
- Nye Canyon Grail. Noen som har prøvd denne? Mange varianter og priser. Ikke med wattmåler, Max 42mm dekk og 440 styrebredde på selv de små str. Ønsker 400 selv. 
- Wilier Rave SLR. Spent på rapport fra «ny grusramme» tråden. Litt rar cockpit. På tilbud hos unaas. Vet ikke hva jeg syns om den tilbudsfargen. 
- Ridley Kanzo Fast. Litt lite klaring for dekk. 
- Den nye Bianchien ser jo helt fantastisk ut! Vet ikke om den lar seg skaffe kjapt. 
- Ostro gravel treffer veldig bra på mange punkter. Tar 45mm, wattmåler, riktig dimensjon på cockpit. Den er dyr, men jeg får en god pris her som gjør den konkurransedyktig. 
- Alternativ å kjøpe en brukt på finn og så eventuelt bytte komponenter for å få den som jeg selv ønsker. Litt mere jobb sånn sett. 
- Har også sett på de fra ny grusramme tråden og de lar seg ikke så lett skaffe/eller veldig høy pris. 
 

Når jeg har skrevet dette så innser jeg at jeg egentlig bare lurer på om noen har prøvd den nye canyon Grail. Den frister, litt dumt man ikke kan bestille med ønsket styre/stem. 
Så noen erfaringer/forslag. Gjør meg klar for alle som kommer til å foreslå crux..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (2 timer siden):

Wilier Rave SLR. Spent på rapport fra «ny grusramme» tråden. Litt rar cockpit

Cockpiten er jo selve godbiten på den sykkelen. Dritkul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
JoeT skrev (17 minutter siden):

Cockpiten er jo selve godbiten på den sykkelen. Dritkul.

Ja, den er kanskje det? Aldri sett en «live»

 

Pnwess skrev (11 minutter siden):

Hva er feil med crux? 

Ikke noe feil. Jeg bare liker aerolooken bedre. Jeg har blitt fortalt at det er en fantastisk sykkel. Lett og kvikk. Jeg trur jeg bare er ute etter en sykkel som er mer stabil hvis du skjønner? En du kan ligge i høy fart på grus uten at den blir twitchy. Jeg har en fulldemper så jeg er ikke ute etter noe jeg kan kjøre sti eller cx med heller. Men jeg er åpen for det meste, så bare å overbevise meg. Den har utrolig bra vekt og det er jo definitivt mange som sykler fort på den! Jeg mener også den er litt «kjedelig», men igjen så er det fordi jeg liker aerolooken bedre. 
Jeg sier dette uten å ha testet crux selv. 

Endret av Even
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en original Grail som straks kommer ut for salg😎 om den nye er enda bedre , så er det ikke noe å stusse på. Min har alt gjennomført Bright Midnight,  så du trenger ikke å gjøre det😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (10 minutter siden):

Jeg har en original Grail som straks kommer ut for salg😎 om den nye er enda bedre , så er det ikke noe å stusse på. Min har alt gjennomført Bright Midnight,  så du trenger ikke å gjøre det😀

Bra du er fornøyd! Den nye er nok en litt annen sykkel. Men hvis du er fornøyd tyder det jo på at canyon-produktet er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er toppfornøyd med BMC Kaius. Den brukes nå, og noen uker til, som landeveissykkel men har rukket noen turer med grus hjul/dekk også og den leverer som bare det 🙂.
Den var ikke tilgjengelig når jeg handlet i vinter men helt enig med deg i at den nye Bianchien ser veldig bra ut. Ellers burde vel 3T kikkes på også

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (21 minutter siden):

Jeg er toppfornøyd med BMC Kaius. Den brukes nå, og noen uker til, som landeveissykkel men har rukket noen turer med grus hjul/dekk også og den leverer som bare det 🙂.
Den var ikke tilgjengelig når jeg handlet i vinter men helt enig med deg i at den nye Bianchien ser veldig bra ut. Ellers burde vel 3T kikkes på også

Den hadde jeg glemt litt. Skal sjekke ut denne. Min mann i bransjen er på bianchi-saken nå😉 Syns den ser fantastisk ut, men der er vel spm. om den lar seg skaffe. Kaiusen ser jo hvertfall «racy» ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (1 time siden):

Ikke noe feil. Jeg bare liker aerolooken bedre. Jeg har blitt fortalt at det er en fantastisk sykkel. Lett og kvikk. Jeg trur jeg bare er ute etter en sykkel som er mer stabil hvis du skjønner? En du kan ligge i høy fart på grus uten at den blir twitchy. Jeg har en fulldemper så jeg er ikke ute etter noe jeg kan kjøre sti eller cx med heller. Men jeg er åpen for det meste, så bare å overbevise meg. Den har utrolig bra vekt og det er jo definitivt mange som sykler fort på den! Jeg mener også den er litt «kjedelig», men igjen så er det fordi jeg liker aerolooken bedre. 
Jeg sier dette uten å ha testet crux selv. 

Skjønner at du liker aerolook, men til den bruken du beskriver så er crux midt i blinken. 

Ang. 1x så kjører jeg Force Xplr med 1x, det er jeg veldig fornøyd med. Nå i sommer blir det en del asfaltsykling, da har jeg satt den opp med 44T foran, det funker veldig bra. Savner 2x når det er lange bakker der jeg ønsker tettere mellom de letteste girene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvinsr skrev (Akkurat nå):

Skjønner at du liker aerolook, men til den bruken du beskriver så er crux midt i blinken. 

Ang. 1x så kjører jeg Force Xplr med 1x, det er jeg veldig fornøyd med. Nå i sommer blir det en del asfaltsykling, da har jeg satt den opp med 44T foran, det funker veldig bra. Savner 2x når det er lange bakker der jeg ønsker tettere mellom de letteste girene. 

Du er ikke den eneste som har sagt det! Da kjører du 10-44 kassett? Tenker hvis man har 1 til 1 så har man lett nok gir til de fleste klatringene. Liker veldig godt hvordan 1x ser ut også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

På den forrige gravelsykkelen, Rondo Ruut CF, hadde jeg 44 drev og Eagle gir med 10-50 kassett. Det fungerte veldig fint til det aller meste. På Kaiusen har jeg todelt fordi det hele tiden har vært planen å sykle litt mere landevei igjen. 48/35 krank og 10-33 på landevei og 10-44 på grushjulsettet.

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (40 minutter siden):

Du er ikke den eneste som har sagt det! Da kjører du 10-44 kassett? Tenker hvis man har 1 til 1 så har man lett nok gir til de fleste klatringene. Liker veldig godt hvordan 1x ser ut også. 

Ja, 10-44 kassett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (11 timer siden):

- Nye Canyon Grail. Noen som har prøvd denne? Mange varianter og priser. Ikke med wattmåler, Max 42mm dekk og 440 styrebredde på selv de små str. Ønsker 400 selv. 
- Wilier Rave SLR. Spent på rapport fra «ny grusramme» tråden. Litt rar cockpit. På tilbud hos unaas. Vet ikke hva jeg syns om den tilbudsfargen. 
- Ostro gravel treffer veldig bra på mange punkter. Tar 45mm, wattmåler, riktig dimensjon på cockpit. Den er dyr, men jeg får en god pris her som gjør den konkurransedyktig. 

Tror egenskapene mellom flere av disse er svært nærme hverandre. Viktigere å få cockpit og ellers sittestilling slik du ønsker. 440 mm bredde som på Grail er jo håpløst. 

Hvis du får Ostro Gravel til en god pris, og er lav nok til å sitte godt på denne, ville jeg nok gått for dette. Ev. sjekke ut Kaius som alternativ. 

Rave SLR skal du selvsagt styre langt unna! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (18 minutter siden):

Fordi?

Trur dette var skrevet med litt humor. Han har vel akkurat fått denne sykkelen selv. Se «ny grusramme»-tråden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Til alle som er fan av Crux, er ikke de ganske dyre mtp. utstyrsnivået? Sammenlignet med en Canyon Grail (som er direktehandel og billigere) så er de som har likt utstyrsnivå 35000,- billigere enn Crux i veiledende pris. Sram force 1x og karbonhjul. 
 

Edit: Jeg ser crux er på tilbud nå og er derfor bare 12000,- dyrere hvis de har str. og farge du ønsker. 

Endret av Even
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som tilgjengeligheten er så enkel der foreløpig nei. Har fått veldig lyst på Venon selv, og lysten blir ikke noe mindre jo mer utilgjengelig den blir..

HenrikG skrev (På 19.4.2024 den 6.49):

Er det mulig å få tak i Venon enda? Forsvant de ikke da CRC/Wiggle gikk ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (3 timer siden):

Til alle som er fan av Crux, er ikke de ganske dyre mtp. utstyrsnivået? Sammenlignet med en Canyon Grail (som er direktehandel og billigere) så er de som har likt utstyrsnivå 35000,- billigere enn Crux i veiledende pris. Sram force 1x og karbonhjul. 
 

Edit: Jeg ser crux er på tilbud nå og er derfor bare 12000,- dyrere hvis de har str. og farge du ønsker. 

Jau, Specialized er vel ikke mest bang for the bucks. 

Cruxramma er vel litt lettere antar jeg (for de som synes lav vekt er verdt masse pæng) og ikke minst ganske mye penere (smaken er som ræva etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (24 minutter siden):

Jau, Specialized er vel ikke mest bang for the bucks. 

Cruxramma er vel litt lettere antar jeg (for de som synes lav vekt er verdt masse pæng) og ikke minst ganske mye penere (smaken er som ræva etc.).

Ja, den har en veldig attraktiv vekt! Iflg. Tender Marine så solgte de 1-2 om dagen nå for tiden, så de er jo ekstremt populære. Og da må det vel kanskje være at det er en veldig bra sykkel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brei testerfaring, så kan ikke si noe om at Crux er bedre enn sykkel A, B eller C. Men for meg funker den helt supert som en sykkel til alt mulig. Det vil jeg tro at de andre syklene du nevner også gjør. 

Du har sikkert lest denne allerede, men hvis ikke så linker jeg til en fin gruppetest fra Gran Fondo: 

Which is the best gravel race bike of 2023? – 9 gravel race bikes in review | GRAN FONDO Cycling Magazine (granfondo-cycling.com)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Soeder skrev (3 timer siden):

Virker ikke som tilgjengeligheten er så enkel der foreløpig nei. Har fått veldig lyst på Venon selv, og lysten blir ikke noe mindre jo mer utilgjengelig den blir..

 

Usikker. Nettsida til Vitus ser fin og fjong ut, men man må klikke på knappen "Shop with preferred partner" for å sendes videre til Wiggle eller CRC. Førstnevnte er nedlagt, sistnevnte ser iofs levende ut, men ingen Vitus å finne der i et generelt skrantent utvalg. Men prisen på Venon EVO-GR er faktisk ikke avskrekkende, synes jeg: 4300 GBP. Og det med 1 x 12 Force AXS, tilsynelatende fine karbonhjul og greier. Den treffer bra på hva jeg ser etter i en sånn type sykkel, jaffal.

Endret av Gaute R.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...