Gå til innhold

Forslag til dekkoppsett for Bymarka


Anbefalte innlegg

Har i dag MagicMary Snakeskin Addix Soft fram /HansDampf (husker ikke gummitype) bak-kombo i 2,6" på 35 mm 29" felg. Veldig fornøyd med dette nedover året rundt, gir god selvtillitt under stort sett alle forhold, men nå er det tid for utskifting.

Ønsker noe som ruller litt bedre (uten å ofre unødvendig mye grep), og muligens noe stivere sidevegger (?) for å kunne kjører lavere trykk uten at de raper lufta i svinger. Kanskje 2,4" er enklere i så måte enn 2,6"?

Kjører samme dekk året rundt, orker ikke legge om etter forhold. Bruken er hovedsakelig Bymarka i Trondheim, med alt fra grusa doserte stier i Nilsbyen terrengsykkelpark til Udbyeløypa/Henriksåsen med blaute røtter og noe grovt og steinete. 

Forslag til ny dekk-kombo tas i mot med stor takk! Det er en jungel der ute for en som ikke er oppdatert på fagfeltet.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt Michelin Wild Enduro Rear bak og setter straks på et Maxxis Assegai TR EXO+ MaxxGrip foran. Har vært veldig fornøyd med Magic Marry i super gravity casing og super tacky gummi. Dette til bruk i Bymarka Trondheim. 

Det kan nok høres ut som at du prioriterer rullemotstand litt høyere enn meg. Mitt valg er basert på mest mulig grep og bombesikre dekk. Jeg gidder ikke å plages og liker visst dekk som er litt stive. Jeg bruker ikke inserts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Maxxis Assegai foran og Maxxis DHR-II bak, begge i MaxxTerra. MaxxTerra ruller betydelig bedre enn MaxxGrip, og jeg synes det har plenty godt nok grep. Ut i fra det du skriver bør du kanskje vurdere noe snillere enn DHR-II bak, usikker på hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (4 minutter siden):

Jeg har valgt Michelin Wild Enduro Rear bak og setter straks på et Maxxis Assegai TR EXO+ MaxxGrip foran. Har vært veldig fornøyd med Magic Marry i super gravity casing og super tacky gummi. Dette til bruk i Bymarka Trondheim. 

Det kan nok høres ut som at du prioriterer rullemotstand litt høyere enn meg. Mitt valg er basert på mest mulig grep og bombesikre dekk. Jeg gidder ikke å plages og liker visst dekk som er litt stive. Jeg bruker ikke inserts. 

Du har valgt forskjellig merke foran og bak, ergo diskvalifisert fra diskusjonen.

I den forbindelse; hvorfor kjører du ikke Wild Enduro Front foran?

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør litt som trådstarter, samme dekk hele året, kjører DHR2 foran og bak(Exo+ stort sett) som std, men har to hjulsett som lett byttes på; et hjulsett med MaxxGrip og et med MaxxTerra.

Suplerer med DH/DD-gummi-varianter for røffere terreng, og fikk tak i et lite brukt Assegai DD som jeg har prøvd foran litt nå i det siste, kanskje er det større volum jeg merker mest, ikke mønster?

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxxis Dissector er et fint bakdekk, og skal rulle bedre enn f.eks DHR2. Kanskje kombinere dette med Assegai, begge i MaxxTerra?

Eller syns jeg Vittoria Mazza/Martello virker som en interessant kombo, uten at jeg har prøvd selv. 

Noen interessante betrakninger i denne videoen, selv om ikke testene er veldig vitenskapelig utført: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Du har valgt forskjellig merke foran og bak, ergo diskvalifisert fra diskusjonen.

I den forbindelse; hvorfor kjører du ikke Wild Enduro Front foran?

 Trygg på meg selv vet du. Cojonas. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Cojonas

Jammen lærte jeg et nytt uttrykk:-) Ordforrådet utvides støtt og stadig. Takker!

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høst-dekkene mine innkjøpt ifjor var DHF 2.5 Exo+ Maxxgrip og DHR 2,4 Exo+ maxxgrip. Grep og framkommelighet med dette var helt rått, men uff så seigt. Prøver nå Dissector Maxxterra bak og de ovennevnte DHR foran. Ruller noe bedre og funker gull mtp grep på forholdene som er nå, og sannsynlig at det hadde funket gull i høst også. Tror heller ikke jeg behøver Maxxgrip på fordekket nå på sommeren men jeg har jo dekket. Mulig jeg kjøper meg et dissector maxxterra, evt DHF for å sette på foran. Liker å prøve litt forskjellig i leiting på den hellige gral. 

Jeg er egentlig mer DC syklist og sykler vanligvis på (nesten) XC dekk, men veldig morsomt å bytte til grovere dekk i perioder. Det er en litt enklere variant av å switche mellom grov og lett sykkel. Man får litt nye opplevelser på hva som er mulig med de grove dekkene, og tar det med seg over til de lette dekkene. Jeg tror alle kan ha godt av å bytte litt mellom i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hardtailen min har jeg et litt gammelt Magic Marry foran (lurer på om det bare er tacky) og DHR2 bak, men har som regel brukt et Dissector bak. Er veldig fornøyd med Dissector og lurer egentlig litt på hvorfor jeg satte på DHR da jeg bytta fra piggdekk. Nei, dette må jeg bytte igjen tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har en halvdemper med Assegai og Dissector, begge i MaxxTerra, og fant det litt grovt på enkle og/eller tørre stier, samt grus til og fra Bymarka. Jeg kjøpte derfor også Rekon MaxxTerra til bruk som bakdekk, med enten Assegai eller Dissector foran. Jeg syns Rekon gir godt nok grep til mye og kan være et alternativ hvis man prioriterer lavere rullemotstand.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...