Gå til innhold

Ny rimelig landeveissykkel


Anbefalte innlegg

Har startet å se etter min første landeveissykkel. Er litt skeptisk til å betale mange tusen på Finn.no, så jeg ser i utangspunktet etter en ny sykkel. Sykkelen skal brukes til pendling, treningsturer og litt diverse sykling i Oslo. Noen som har noen anbefalinger på merke, modeller eller butikker hvor man får mye for pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kaiost said:

Hva er budsjettet ditt?

Om du får litt hjelp så finner du gjerne en meget bra sykkel på Finn. Men det er mye rart der også, og en del tror på julenissen når de skal selge.. 

Du vet hvordan det er med budsjetter. De sprenges ganske lett når man ser på sykkel. Vil ha noe som er bra nok, men trenger ikke noe veldig lett eller noe. Tilsvarende Deore-kvalitet om man sammenlikner med off-road sykler om det går an å si. Veier rundt 90 kg, så 2 kg fra eller til har lite å si. Skal ikke sykle konkurranser eller noe sånnt. Kommer man unna med rundt 15k uten at man merker at sykkelen er billig? Gjerne noe med 28 mm dekk, eller hva man trenger for en litt mer comfy opplevelse.
 

Det med Finn har du nok rett i. Har ikke nok peiling på landeveissykkel til å se hva som er billig og dyrt. 40 % ned fra listepris er jo noe man kan få som nypris i butikk på høsten, så gidder ikke kjøpe noe brukt som er så dyrt.

 

1 hour ago, OleF said:

Sett litt bort i fra hva man kaller sykkelene om dagen "landevei\grus\gravel\blandevei\terreng" så er det uansett mye sykkel for penga her:

https://www.xxl.no/white-gx-ltd-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-gronn/p/1228506_1_Style

Ser ut som en nice sykkel, men er egentlig ute etter en landeveissykkel så jeg ikke blir frasyklet når jeg sykler med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luffe skrev (11 timer siden):

Ser ut som en nice sykkel, men er egentlig ute etter en landeveissykkel så jeg ikke blir frasyklet når jeg sykler med andre.

Akkurat det er det vel mest greia oppå sykkelen som avgjør 🙂

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått med meg siste utvikling i verden på landeveissykler, men i Stavanger kjørte mange unge klubb-syklister Ridley Fenix ettersom det var noe med rammen som tok av litt ujevnheter i bakken, en har litt komfortabel sittestilling, har kvalitets girsystem, samtidig som den var ganske rask, og ganske "rimelig", men fremdeles karbonramme. Og så kan en selvfølgelig oppgradere hjulene etter hvert, om behovet er der.

Ridley Fenix Disc, Grå/Hvit XL - Spinn.no

Den svake norske kronen har dessverre gjort alle sykler dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har peiling på sykler vil jeg fraråde deg å kjøpe brukt, du riskerer bare å bli lurt eller kjøpe helt feil sykkel altfor dyrt.

Stikk innom en sykkelbutikk nærmest mulig ditt bosted, gjerne en som har sykkelverksted også. Mulig du betaler ett par tusenlapper mer for en sykkel i en ren sykkelbutikk, men muligheten for å få en sykkel som passer er større.

Hvor i verden bor du, med tanke på å få anbefalt sykkelbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2024 at 1:25 PM, Mannen Faller Ikke said:

Nå har jeg ikke fått med meg siste utvikling i verden på landeveissykler, men i Stavanger kjørte mange unge klubb-syklister Ridley Fenix ettersom det var noe med rammen som tok av litt ujevnheter i bakken, en har litt komfortabel sittestilling, har kvalitets girsystem, samtidig som den var ganske rask, og ganske "rimelig", men fremdeles karbonramme. Og så kan en selvfølgelig oppgradere hjulene etter hvert, om behovet er der.

Ridley Fenix Disc, Grå/Hvit XL - Spinn.no

Den svake norske kronen har dessverre gjort alle sykler dyre.

Bra forslag. Legger den til i lista.

20 hours ago, Gubben said:

Hvis du ikke har peiling på sykler vil jeg fraråde deg å kjøpe brukt, du riskerer bare å bli lurt eller kjøpe helt feil sykkel altfor dyrt.

Stikk innom en sykkelbutikk nærmest mulig ditt bosted, gjerne en som har sykkelverksted også. Mulig du betaler ett par tusenlapper mer for en sykkel i en ren sykkelbutikk, men muligheten for å få en sykkel som passer er større.

Hvor i verden bor du, med tanke på å få anbefalt sykkelbutikk?

Ja, det er noe med det. Jeg har ikke nok peiling til å se hva som er et godt kjøp. Jeg kan jo skru på min egen sykkel, men har ikke satt meg inn i rammemål, komponenter etc. Og så vet man aldri hvor mye en sykkel faktisk er brukt. Det står gjerne "lite brukt" i alle annonser, som sikkert ikke stemmer i de fleste tilfeller. I tillegg så tror jeg at jeg ligger mellom L og XL et sted på størrelse. Usikker på hva som blir mest komfortabelt å sykle på? Har ikke lyst til å sitte ukomfortabelt utstrekt over styret heller.

Bor ved Storo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Back in the day" så var jo Cannondales CAAD serie et sikkert valg her - jeg nyter fortsatt min CAAD10, som jeg betalte 10K for ca 2013 eller 2014, ny i butikk. Eneste oppgradering jeg har gjort av betydning der har vært hjulsettet og kranken, ellers er alt annet originalt. Mye glede for penga i den!

Nå om dagen har vel selv den siste iterasjonen gått over til å koste et lite statsbudsjett....

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/15/2024 at 7:31 PM, andersar said:

"Back in the day" så var jo Cannondales CAAD serie et sikkert valg her - jeg nyter fortsatt min CAAD10, som jeg betalte 10K for ca 2013 eller 2014, ny i butikk. Eneste oppgradering jeg har gjort av betydning der har vært hjulsettet og kranken, ellers er alt annet originalt. Mye glede for penga i den!

Nå om dagen har vel selv den siste iterasjonen gått over til å koste et lite statsbudsjett....

Ja, noe mer i 15k-prisklassen jeg hadde sett for meg. Man kommer veldig fort opp i 30k når man ser på nye sykler nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De obligatoriske, kjedelige spørsmålene for å sikte oss inn på hva du trenger:

  • Skal du hyppig bruke denne sykkelen på røffere underlag som grus og brostein?
  • Skal du hyppig bruke sykkelen i vått vær i forskjellige årstider?
  • Er du opptatt av å holde rytter og klær minst mulig møkkete ved pendling eller langtur?

Om svaret er nei på flere eller alle spørsmål, husk at det fortsatt finnes enkelte nye og fremfor alt en del pent brukte landeveissykler med felgbremser. Her vil du kunne få mer spenst og fart for pengene, særlig på det antydede budsjettet. 

Om svaret er ja på et eller flere av disse spørsmålene, er det fornuftig å se i retning av bred dekklaring, hydrauliske skivebremser og eventuelt festepunkter for heldekkende skjermer (!). Før noen roper opp i avsky om det siste, husk at f.eks. ENVE har festepunkter på både Custom Road og Melee. For ikke å nevne CAAD13 🙂

***

Du sikter deg inn på en prisklasse hvor utvalget av landeveissykler nå er begrenset. De såkalte gravel-syklene dominerer segmentet i kraft av sin anvendelighet for alt man gjerne bruker rimelige bukkestyresykler til.

Blant nye landeveissykler, tilsier budsjettet aluminiumsramme, karbongaffel og utmerkede Tiagra. Det er landeveisverdenen sitt svar på alu-halvdemper med Deore. Om du er heldig, får du 105 i overkant av budsjettet.

Jeg ville kikket på nettsider og fremfor alt i fysisk butikk hos f.eks. Bikeshop (Gavia), Anton Sport (Cannondale), Spinn (Ridley, Trek), Birk (Superior), Unaas (Orbea) og Bike Fixx (Merida). Usikker på hva som skjer med Intersport (Diamant/Nakamura). Et fortrolig tips til deg som bor på Storo, er at akkurat ditt stedlige XXL (White, Ridley) tar imot sykler som returneres fra netthandel og du kan finne returnerte bukkestyresykler til fordelaktig pris, og noen ganger modeller som ifølge hjemmesiden er utsolgt både på nett og i butikk.

Men noe av sjarmen ved en landeveissykkel er spenst og kvikkhet, der vekt og egenskaper i rammesettet spiller en rolle. Det taler mot ditt budsjettpunkt ved nykjøp. Jeg er blant dem som fraråder bruktsykkel ved første kjøp, men akkurat for landeveissykkel ville jeg vurdert et unntak. I ditt sted ville jeg ha alliert meg med en sykkelkyndig venn, bekjent eller kollega og sett etter gode bruktkjøp. Og/eller satt meg inn i noen gode og lettfattelige veiledere som GCN Techs Tips For Buying A Used Or Second-hand Road Bike (anbefales).

Og så har du en gjeng over gjennomsnittet sykkelinteresserte her på forumet som kan kommentere alle konkrete modeller du måtte snuse på.

Lykke til!

  • Like 4

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange bra tips her, Sepada. Tenker mulighet for minst 32 mm er et krav om jeg skal kjøpe ny. Finner jeg noe bra brukt så er jeg litt mer fleksibel, men har ikke vært så alt for mange aktuelle sykler som har blitt lagt ut på Finn mens jeg har fulgt med.

Er også litt usikker på rammestørrelse. Jeg er 191 cm. Noen andre på denne høyden som har noen tips? Har vel lest meg frem til at 58-60 kan være aktuelt.

 

Dumpet tilfeldigvis over denne på XXL. Kan se ut som det er god value. Noen tanker fra forumet om den?

https://www.xxl.no/ridley-grifn-allroad-alu-105-22-speed-disc-24-landeveissykkel-unisex-svart/p/1228715_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, OleF said:

Vis du minst skal ha plass til 32mm beveger du deg snart opp i gravel segmentet. Mange racere stopper rundt 30-32mm litt avhengig av type dekk/felg

Ja. Ser enkelte nyere rammer har plass til opptil 32 mm. Men 28 mm virker å være en fin størrelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Luffe skrev (På 30.5.2024 den 18.25):

Dumpet tilfeldigvis over denne på XXL. Kan se ut som det er god value. Noen tanker fra forumet om den?

https://www.xxl.no/ridley-grifn-allroad-alu-105-22-speed-disc-24-landeveissykkel-unisex-svart/p/1228715_1_Style

Jeg tror dette er et aldeles utmerket valg om du vil ha en moderne, allsidig og kjapp blandeveissykkel som takler både landevei, brostein, bygater og grus i all slags vær, potensielt endog vinter. Forutsatt at du ikke har behov for enda bredere dekk med eller uten skjermer.

Meget god pris ut dagen!

Her om karbonversjonen, men bruksområdet er likt med aluminiumsversjonen:

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (7 timer siden):

Jeg tror dette er et aldeles utmerket valg om du vil ha en moderne, allsidig blandeveissykkel som takler både landevei, bygater. brostein og grus i all slags vær, potensielt endog vinter. Forutsatt at du ikke har behov for bredere dekk med eller uten skjermer.

Meget god pris ut dagen!

Her om karbonversjonen, men bruksområdet er likt med aluminiumsversjonen:

Takk for tipset! Tror denne til 14999 må være noe av det bedre man kan få tak i denne prisklassen om dagen.

Siden jeg startet tråden har jeg kjøpt meg en lite brukt Trek Alpha 2.3 fra 2011 som jeg ga 4000kr for. Den funker fint enn så lenge, men har et par spørsmål om størrelse og tilpasning.

Jeg er 191cm og kjøpte sykkelen i 60cm. Har skjøvet setet helt frem, men den føles fortsatt litt lang. Tenker jeg skal sette på et 70mm stem og et bedre sete som gjør det mer behagelig å sitte fremoverlent. Det står et 105 mm stem på den i dag. Men uansett, hva er vanlig rammestørrelse å bruke for noen på min høyde?

I tillegg skulle jeg gjerne hatt et lettere letteste gir. Hvordan finner jeg ut hvilken størrelse på kadett det er plass til?

Og så er det det med dekk. Det står 23mm på den i dag, men tenker å bytte til ihvertfall 25mm, men kjerne 28mm om det er plass. Bygger disse dekkene mer i alle retninger, eller er de hovedsakelig bredere? Er litt begrenset med plass på rammen, spesielt for bakdekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luffe Jeg syklet på denne sykkelmodellen for en del år tilbake, og trivdes godt på den. Min var størrelse 56 og passet bra for min høyde på 183cm. I følge størrelsesguiden til Trek skal du fint kunne bruke en størrelse 60, men tror du kan teste ut et kortere stem. Prøv 80 eller 90 først, 70 kan lett gjøre sykkelen mer "nervøs". Når det gjelder dekk, får du fint plass til 25mm. 28 mm kan lett føre til subbing. Lykke til. Lenker til Treks størrelsesguide her: https://www.trekbikes.com/us/en_US/road_buyers_guide/bike_size/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luffe skrev (13 timer siden):

Siden jeg startet tråden har jeg kjøpt meg en lite brukt Trek Alpha 2.3 fra 2011 som jeg ga 4000kr for.

Gratulerer med flott klassisk Trek! Det er gjerne denne du kjøpte?

Luffe skrev (13 timer siden):

Jeg er 191cm og kjøpte sykkelen i 60cm. Har skjøvet setet helt frem, men den føles fortsatt litt lang.

@Topstone5 har allerede svart godt om størrelse.

Obs 1: Du bør ikke bruke plassering av sete som en måte å regulere avstand til styret av hensyn til sittestilling. Sete bør enkelt sagt plasseres ut fra bein og tråkk. Om du skyver setet frem utelukkende for å få kortere avstand til styret, kan du ende opp med å få både lite effektivt tråkk og potensielt feilbelastning og kluss med knærne. 

Det er flere skoler for sykkeltilpasning og særlig for plassering av setet, men et utgangspunkt kan være denne guiden: How To Perform A Basic Bike Fit. Se den først i sin helhet, så får du et inntrykk av grunnleggende fremgangsmåte for sykkeltilpasning.

Luffe skrev (13 timer siden):

Tenker jeg skal sette på et 70mm stem...

Igjen, se den ovennevnte guiden for sykkeltilpasning før du endrer lengde på stem.

Obs 2: Om du har kjøpt sykkelen jeg lenket til over på Finn, kan det ut fra bildene se ut til at den forrige eieren har plassert styret pekende oppover. Det er en alminnelig feil som gjerne gjøres for å trekke styret nærmere og gjøre sittestilling mer oppreist. Men det er dårlig egnet for å betjene hendlene og er potensielt farlig for kontrollen når du ligger i bukken. Guru @SykkelØyvind kan kanskje kommentere.

Styret og hendler bør settes opp nærmere slik det er gjort hos Trek og som gjenfinnes hos 99 Spokes. Det kan medføre at du bør endre plassering av hendler så vel som vinkel på styret.

Når setet er plassert fornuftig etter guiden og styret og hendler plassert riktig, kan du lettere vurdere hvilken stemlengde du ønsker.

Som @Topstone5 påpeker, kan et for kort stem gjør styringen så kjapp at sykkelen føles nervøs. Trek (Alpha) 2.4 deler geometri med Treks daværende rittvåpen Madone og har krapp styrerørsvinkel og kort slep/trail. Sammen med aggressive kjøreegenskaper for øvrig, betyr det at den har kjapp styrerespons, og er også følsom for lengde på stem og stiller krav til rytteren ved redusert stabilitet. Så det er smart å følge Topstone5s råd om å prøve andre lengder.

Valg av styre påvirker også sittestilling. Se How To Choose The Right Handlebars For Your Road Bike. Du kan få kompakte styrer med kort reach og drop, og du kan få styrer som er hevet opp - alt for mindre aggressiv sittestilling. Men om sykkelen har originalt styre, skal det være Bontrager Race VR-C, der VR står for Variable Radius og C for Compact. Det er i så fall allerede kompakt, men jeg kjenner ikke målene for modellen fra 2011. En god forhandler vil kunne rådgi deg om alternative styrer, om du vil ha enda kortere og grunnere bukk.

Obs 3: Om jeg har lenket rett på Finn, ser jeg at tidligere eier både hadde mange avstandsskiver under styret og positivt vinklet stem, noe gir svært høyt plassert styre. Du får vurdere om du vil ha det så høyt eller om du vil senke det for en mer kompakt sittestilling mer naturlig for landeveissykling.

For øvrig har Alpha 2.3 såkalt H2-geometri. Det vil si at fronten er noe høyere enn hva den rendyrkede rittversjonen av Madone hadde, med tanke på komfort og mer oppreist sittestilling.

Gitt H2-geometri, burde det være mulig å få en komfortabel sittestilling på sykkelen med alminnelig styreoppsett. Men det er en klassisk landeveissykkel som stiller krav til rytteren også fysisk, så øvelser for å styrke kjernemuskulatur og øke fleksibiliteten kan lønne seg.

Luffe skrev (13 timer siden):

I tillegg skulle jeg gjerne hatt et lettere letteste gir. Hvordan finner jeg ut hvilken størrelse på kadett det er plass til?

Sykkelen kom originalt med kompaktkrank 50/34 og kassett 11-28. Jeg antar at det er 10-delt 105 5700. 

5700 kom med to forskjellige girarmer - den korte SS og den lengre GS. Jeg antar at din sykkel har SS.

5701 SS kan ifølge Shimano ta opptil 28 tenner på kassetten, men ryktet sier at 30 også går bra.

5701 GS kan ifølge Shimano ta opp til 32 tenner på kassetten, kanskje mer.

Om du kjøper 105 RD-5701 GS (Medium) girarm, vil det altså trolig være den mest elegante og opplagte løsningen for å øke kapasiteten, kunne bruke større kassett som for eksempel Deore CS-HG500 11-32 og dermed få merkbart lettere gir.

Det finnes gjerne andre muligheter, som å øke kapasiteten på din nåværende girarm ved hjelp av RoadLink eller eventuelt bruke girarm fra annen gruppe. Andre på forumet med mer teknisk innsikt kan sikkert gi råd.

Luffe skrev (13 timer siden):

Og så er det det med dekk. Det står 23mm på den i dag, men tenker å bytte til ihvertfall 25mm, men kjerne 28mm om det er plass. Bygger disse dekkene mer i alle retninger, eller er de hovedsakelig bredere? 

Igjen har @Topstone5 svart godt.

Jeg kan bare nevne at dagens 28 mm dekk i praksis er smalere enn 28 mm dekk fra før 2020 målt på samme felg. Og dine felger er smale. Det kan dermed ikke utelukkes at moderne 28 mm dekk får plass, selv om de ikke gjorde det før. Men 25 mm lyder mer realistisk.

Husk at det bør være 4-6 mm klaring til ramme/gaffel rundt hele dekket. Dette for å unngå subbing under bruk, når hjulet vil flekse og dekket kan føre med seg uhumskheter fra veien.

Høyden på dekket vil avhenge av indre bredde på felg, men som en tommelfingerregel vil høyde på dekk øke i takt med bredden. Om du går 2 mm opp i bredde på dekk, kan du regne med at høyde også øker med rundt 2 mm.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omfattende svar. Ja, stemmer at det er den sykkelen. Legger ved litt bedre bilder.

Når det kommer til seteplassering, så virker det som jeg har ca. Vertikal linje mellom kne og pedal når pedalen er på klokken 3. Men jeg får samtidig mye vekt på armene, så mulig jeg burde hatt det lengre bak. Uansett litt vanskelig å si hva som er best her før jeg får byttet til et sete som er komfortabelt når jeg sitter fremoverlent.

Ser hva du sier når det gjelder styret, det bør nok justeres litt fremover samtidig som hendlene flyttes bakover på styret. Det føles ikke som om styret sitter for lavt heller, det er bare for langt frem slik at jeg må strekke meg. Det hadde nok vært bedre med et lavere styre og kortere avstand frem til det.

Når det kommer til giring, så virker det som det ikke er så mye å hente der. Formen kommer vel relativt raskt også, mtp. at jeg kommer fra et ganske lavt niva. Spørs også om jeg gidder å påkoste så mye mer enn nytt stem, sete og styretape på denne. Baller fort på seg, slik at jeg like gjerne kan kjøpe en ny sykkel.

Merker også allerede at det etter 4-5 turer føles mer og mer naturlig å sitte fremoverlent. Samtidig er nok ikke sittestillingen min optimal, da jeg får mer vekt enn nødvendig på armene. Kan fort være en kombo av seteplassering og langt stem.

Skal sjekke ut videoen om sykkyeltilpasning. Er det forøvrig enkelt å gjenbruke styreretape dersom jeg skal flytte hendlene?

IMG_1291.jpeg

IMG_1290.jpeg

IMG_1289.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luffe skrev (6 timer siden):

Takk for omfattende svar. Ja, stemmer at det er den sykkelen. Legger ved litt bedre bilder.

Når det kommer til seteplassering, så virker det som jeg har ca. Vertikal linje mellom kne og pedal når pedalen er på klokken 3. Men jeg får samtidig mye vekt på armene, så mulig jeg burde hatt det lengre bak. Uansett litt vanskelig å si hva som er best her før jeg får byttet til et sete som er komfortabelt når jeg sitter fremoverlent.

Ser hva du sier når det gjelder styret, det bør nok justeres litt fremover samtidig som hendlene flyttes bakover på styret. Det føles ikke som om styret sitter for lavt heller, det er bare for langt frem slik at jeg må strekke meg. Det hadde nok vært bedre med et lavere styre og kortere avstand frem til det.

Når det kommer til giring, så virker det som det ikke er så mye å hente der. Formen kommer vel relativt raskt også, mtp. at jeg kommer fra et ganske lavt niva. Spørs også om jeg gidder å påkoste så mye mer enn nytt stem, sete og styretape på denne. Baller fort på seg, slik at jeg like gjerne kan kjøpe en ny sykkel.

Merker også allerede at det etter 4-5 turer føles mer og mer naturlig å sitte fremoverlent. Samtidig er nok ikke sittestillingen min optimal, da jeg får mer vekt enn nødvendig på armene. Kan fort være en kombo av seteplassering og langt stem.

Skal sjekke ut videoen om sykkyeltilpasning. Er det forøvrig enkelt å gjenbruke styreretape dersom jeg skal flytte hendlene?

IMG_1291.jpeg

IMG_1290.jpeg

IMG_1289.jpeg

Det kan bli litt vrient å få det pent og holdbart med gammel styreteip, spesielt den der som er hvit og sikkert skitten (men ren under viklingene), og de fleste vanlige styreteip har nettopp teip på undersiden, så tenker jeg ville kjøpt ny (sort) styreteip.

Det er gode videoer på nett om å legge styreteip forresten.F.eks: http://www.fftv.no/tag/mekkeskolen-landevei (litt nede på siden der)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...