Jump to content

Ny rimelig landeveissykkel

Recommended Posts

Har startet å se etter min første landeveissykkel. Er litt skeptisk til å betale mange tusen på Finn.no, så jeg ser i utangspunktet etter en ny sykkel. Sykkelen skal brukes til pendling, treningsturer og litt diverse sykling i Oslo. Noen som har noen anbefalinger på merke, modeller eller butikker hvor man får mye for pengene?

Hva er budsjettet ditt?

Om du får litt hjelp så finner du gjerne en meget bra sykkel på Finn. Men det er mye rart der også, og en del tror på julenissen når de skal selge.. 

1 hour ago, Kaiost said:

Hva er budsjettet ditt?

Om du får litt hjelp så finner du gjerne en meget bra sykkel på Finn. Men det er mye rart der også, og en del tror på julenissen når de skal selge.. 

Du vet hvordan det er med budsjetter. De sprenges ganske lett når man ser på sykkel. Vil ha noe som er bra nok, men trenger ikke noe veldig lett eller noe. Tilsvarende Deore-kvalitet om man sammenlikner med off-road sykler om det går an å si. Veier rundt 90 kg, så 2 kg fra eller til har lite å si. Skal ikke sykle konkurranser eller noe sånnt. Kommer man unna med rundt 15k uten at man merker at sykkelen er billig? Gjerne noe med 28 mm dekk, eller hva man trenger for en litt mer comfy opplevelse.

Det med Finn har du nok rett i. Har ikke nok peiling på landeveissykkel til å se hva som er billig og dyrt. 40 % ned fra listepris er jo noe man kan få som nypris i butikk på høsten, så gidder ikke kjøpe noe brukt som er så dyrt.

1 hour ago, OleF said:

Sett litt bort i fra hva man kaller sykkelene om dagen "landevei\grus\gravel\blandevei\terreng" så er det uansett mye sykkel for penga her:

https://www.xxl.no/white-gx-ltd-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-gronn/p/1228506_1_Style

Ser ut som en nice sykkel, men er egentlig ute etter en landeveissykkel så jeg ikke blir frasyklet når jeg sykler med andre.

Luffe skrev (11 timer siden):

Ser ut som en nice sykkel, men er egentlig ute etter en landeveissykkel så jeg ikke blir frasyklet når jeg sykler med andre.

Akkurat det er det vel mest greia oppå sykkelen som avgjør 🙂

• Like 1
  • Haha 1

Nå har jeg ikke fått med meg siste utvikling i verden på landeveissykler, men i Stavanger kjørte mange unge klubb-syklister Ridley Fenix ettersom det var noe med rammen som tok av litt ujevnheter i bakken, en har litt komfortabel sittestilling, har kvalitets girsystem, samtidig som den var ganske rask, og ganske "rimelig", men fremdeles karbonramme. Og så kan en selvfølgelig oppgradere hjulene etter hvert, om behovet er der.

Ridley Fenix Disc, Grå/Hvit XL - Spinn.no

Den svake norske kronen har dessverre gjort alle sykler dyre.

Hvis du ikke har peiling på sykler vil jeg fraråde deg å kjøpe brukt, du riskerer bare å bli lurt eller kjøpe helt feil sykkel altfor dyrt.

Stikk innom en sykkelbutikk nærmest mulig ditt bosted, gjerne en som har sykkelverksted også. Mulig du betaler ett par tusenlapper mer for en sykkel i en ren sykkelbutikk, men muligheten for å få en sykkel som passer er større.

Hvor i verden bor du, med tanke på å få anbefalt sykkelbutikk?

On 5/14/2024 at 1:25 PM, Mannen Faller Ikke said:

Nå har jeg ikke fått med meg siste utvikling i verden på landeveissykler, men i Stavanger kjørte mange unge klubb-syklister Ridley Fenix ettersom det var noe med rammen som tok av litt ujevnheter i bakken, en har litt komfortabel sittestilling, har kvalitets girsystem, samtidig som den var ganske rask, og ganske "rimelig", men fremdeles karbonramme. Og så kan en selvfølgelig oppgradere hjulene etter hvert, om behovet er der.

Ridley Fenix Disc, Grå/Hvit XL - Spinn.no

Den svake norske kronen har dessverre gjort alle sykler dyre.

Bra forslag. Legger den til i lista.

20 hours ago, Gubben said:

Hvis du ikke har peiling på sykler vil jeg fraråde deg å kjøpe brukt, du riskerer bare å bli lurt eller kjøpe helt feil sykkel altfor dyrt.

Stikk innom en sykkelbutikk nærmest mulig ditt bosted, gjerne en som har sykkelverksted også. Mulig du betaler ett par tusenlapper mer for en sykkel i en ren sykkelbutikk, men muligheten for å få en sykkel som passer er større.

Hvor i verden bor du, med tanke på å få anbefalt sykkelbutikk?

Ja, det er noe med det. Jeg har ikke nok peiling til å se hva som er et godt kjøp. Jeg kan jo skru på min egen sykkel, men har ikke satt meg inn i rammemål, komponenter etc. Og så vet man aldri hvor mye en sykkel faktisk er brukt. Det står gjerne "lite brukt" i alle annonser, som sikkert ikke stemmer i de fleste tilfeller. I tillegg så tror jeg at jeg ligger mellom L og XL et sted på størrelse. Usikker på hva som blir mest komfortabelt å sykle på? Har ikke lyst til å sitte ukomfortabelt utstrekt over styret heller.

Bor ved Storo.

"Back in the day" så var jo Cannondales CAAD serie et sikkert valg her - jeg nyter fortsatt min CAAD10, som jeg betalte 10K for ca 2013 eller 2014, ny i butikk. Eneste oppgradering jeg har gjort av betydning der har vært hjulsettet og kranken, ellers er alt annet originalt. Mye glede for penga i den!

Nå om dagen har vel selv den siste iterasjonen gått over til å koste et lite statsbudsjett....

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

On 5/15/2024 at 7:31 PM, andersar said:

"Back in the day" så var jo Cannondales CAAD serie et sikkert valg her - jeg nyter fortsatt min CAAD10, som jeg betalte 10K for ca 2013 eller 2014, ny i butikk. Eneste oppgradering jeg har gjort av betydning der har vært hjulsettet og kranken, ellers er alt annet originalt. Mye glede for penga i den!

Nå om dagen har vel selv den siste iterasjonen gått over til å koste et lite statsbudsjett....

Ja, noe mer i 15k-prisklassen jeg hadde sett for meg. Man kommer veldig fort opp i 30k når man ser på nye sykler nå om dagen.

De obligatoriske, kjedelige spørsmålene for å sikte oss inn på hva du trenger:

• Skal du hyppig bruke denne sykkelen på røffere underlag som grus og brostein?
  • Skal du hyppig bruke sykkelen i vått vær i forskjellige årstider?
  • Er du opptatt av å holde rytter og klær minst mulig møkkete ved pendling eller langtur?

Om svaret er nei på flere eller alle spørsmål, husk at det fortsatt finnes enkelte nye og fremfor alt en del pent brukte landeveissykler med felgbremser. Her vil du kunne få mer spenst og fart for pengene, særlig på det antydede budsjettet. 

Om svaret er ja på et eller flere av disse spørsmålene, er det fornuftig å se i retning av bred dekklaring, hydrauliske skivebremser og eventuelt festepunkter for heldekkende skjermer (!). Før noen roper opp i avsky om det siste, husk at f.eks. ENVE har festepunkter på både Custom Road og Melee. For ikke å nevne CAAD13 🙂

Du sikter deg inn på en prisklasse hvor utvalget av landeveissykler nå er begrenset. De såkalte gravel-syklene dominerer segmentet i kraft av sin anvendelighet for alt man gjerne bruker rimelige bukkestyresykler til.

Blant nye landeveissykler, tilsier budsjettet aluminiumsramme, karbongaffel og utmerkede Tiagra. Det er landeveisverdenen sitt svar på alu-halvdemper med Deore. Om du er heldig, får du 105 i overkant av budsjettet.

Jeg ville kikket på nettsider og fremfor alt i fysisk butikk hos f.eks. Bikeshop (Gavia), Anton Sport (Cannondale), Spinn (Ridley, Trek), Birk (Superior), Unaas (Orbea) og Bike Fixx (Merida). Usikker på hva som skjer med Intersport (Diamant/Nakamura). Et fortrolig tips til deg som bor på Storo, er at akkurat ditt stedlige XXL (White, Ridley) tar imot sykler som returneres fra netthandel og du kan finne returnerte bukkestyresykler til fordelaktig pris, og noen ganger modeller som ifølge hjemmesiden er utsolgt både på nett og i butikk.

Men noe av sjarmen ved en landeveissykkel er spenst og kvikkhet, der vekt og egenskaper i rammesettet spiller en rolle. Det taler mot ditt budsjettpunkt ved nykjøp. Jeg er blant dem som fraråder bruktsykkel ved første kjøp, men akkurat for landeveissykkel ville jeg vurdert et unntak. I ditt sted ville jeg ha alliert meg med en sykkelkyndig venn, bekjent eller kollega og sett etter gode bruktkjøp. Og/eller satt meg inn i noen gode og lettfattelige veiledere som GCN Techs Tips For Buying A Used Or Second-hand Road Bike (anbefales).

Og så har du en gjeng over gjennomsnittet sykkelinteresserte her på forumet som kan kommentere alle konkrete modeller du måtte snuse på.

Lykke til!

• Like 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Jordbær kroneis 💗