Gå til innhold

Første Landeveissykkel


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser på å kjøpe min første landeveissykkel etter mange år på terrengsykkel. Har ikke tenkt til å sykle noen ritt, men ønsker en sykkel som jeg kan sykle lange turer og som er komfortabel. Sykler ca 10-15 timer i uka med terreng, så vil tro det blir noe av det samme med landevei.

Budsjett ligger på rundt 40k. Har sett på disse, og lurer på om det er noen som har noen kommentarer eller erfaring ? (tenker da både merke og leverandør (bikeshop/unaas)) eller om man vet om andre alternativer. Er ca 170 høy, og ønsker ikke vente 4-5 uker på sykkel, så må være noe som er på lager. 

 

https://unaascycling.no/collections/landeveissykkel/products/orbea-orca-m30i-2024

https://bikeshop.no/giant/nygiant2317/giant-tcr-advanced-1-landeveissykkel-karbon-p-r2-hjul-105-di2-2x12#Description

 

Takk for alle svar.

 

Mvh

Andreas

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe om Orbeaen, men har en 21-modell TCR Advanced 1 (med mekanisk 11-delt Ultegra). Den er rask, litt stor for størrelsen i ramma og god bangforthebuck. Fikk rammesprekk ved seteklemma, noe som 100% var min skyld. Fabrikken sendte meg ny, på livstidsgarantien. Fikk attpåtil Pro-ramma.

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har vært innom Foss sport flere ganger og har alltid fått veldig god service der, både på ski og på sykkel.

De har en Tarmac SL7 i str 54, som specialized mener passer for 170-175, men det er kanskje litt over budskjettet ditt + at du mister elektroniske gir.

https://www.foss-sport.no/specialized/188044/specialized-tarmac-sl7-sport-aerodynamisk-rask-landeveissykkel

Edit: Ser at du hovedsaklig er ute etter noe for langturer, så da er det her kanskje litt i feil bane.

Endret av sondre123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andreas2012 Du har med Giant TCR Advanced 1 og Orbea Orca M310 funnet to ypperlige alternativer.

TCR er en anerkjent allround-klassiker som la grunnlaget for den moderne geometrien.

Orca er likeledes anerkjent, og denne siste generasjonen profileres som en lettvekts klatresykkel med allsidige egenskaper. M310 kommer med OMR-karbon, som i forrige generasjon Orca var brukt i modellen som var mer rettet mot langtur, med høyere grad av vibrasjonsdemping og bredere dekklaring enn den rendyrkede rittversjonen i OMX-karbon. I siste generasjon oppgis det dog ikke slike forskjeller.

Geometrisk er det kun mindre forskjeller mellom TCR og Orca, så med begge burde du få klassisk kjappe rittegenskaper. Du vil finne flere tester som beskriver hvordan syklene oppleves på veien. @SykkelØyvind har i Landevei testet både TCR og forrige generasjon Orca.

Begge har oppgitt dekklaring 32 mm, som er midt i det som er blitt ny standard for landeveissykler. 

Begge har beholdt pressfit krankhus, mens flere andre har gått over til gjenget.

Men det er noen forskjeller du kan være oppmerksom på:

  • Styreoppsett: TCR bruker fortsatt sin Overdrive-standard, men har beholdt utvendig kabelføring. Orca har integrert innvendig kabelføring i sin merkespesifikke ICR Plus. Førstnevnte gir enklere justering og tilpasning, og er enklere med tanke på å ta av styret i sykkelkoffert. 
  • Setepinne: TCR har merkespesifikk D-formet Variant setepinne, mens Orca har standard rund 27, 2 mm. Sistnevnte gir deg frihet til selv å velge setepinne med de egenskaper du måtte ønske.
  • Hjul: TCR har slangeløse Giant P-R2 Disc, som så vidt jeg vet har 17 mm indre felgbredde, 23 mm ytre felgbredde og 30 mm profil. Vekt like over 2000 gram. Orca har originalt egne slangeløse OC2 med 19 mm indre felgbredde, 25 mm ytre felgbredde og 31 mm profil. Jeg kjenner ikke vekt, men antar at det er rundt 2000 gram. Begge har med andre ord enkle brukshjul med smale felger. For Orca tilbyr Unaas oppgradering til egne hjul. 
  • Dekk: For TCR oppgis noe kryptisk Giant Course 1, 700x25c (28mm). Dette er slangeløse foldedekk i 60 TPI. Med Orca kommer originalt Vittoria Zafiro V Rigid 700x28c som er et rimelig og hardført slangedekk med wire i 26 TPI. TCR kommer altså med betydelig bedre dekk originalt. For Orca er det naturlig å oppgradere umiddelbart.
  • Oppsett: TCR kommer satt opp slangeløst som standard. Orca kommer satt opp med slange med mindre annet oppsett avtales med forhandler.
  • Farger: TCR kommer i standard farger. Orca kommer i valgfrie farger. Sistnevnte opsjon krever mer tid, som jeg forstår du ikke har.

Er også noen andre forskjeller i komponenter.

Ingen av disse forskjellene gjør valget opplagt. Jeg kunne selv levd meget lykkelig med begge syklene.

***

Så må du selv bestemme hva du vil legge vekt på av egenskaper for ritt eller langtur.

Definisjonen av langtur vil variere fra tre timer til tre uker, og behovene vil åpenbart være forskjellig.

Likeledes vil underlaget - asfalt, brostein eller grus - gi forskjellige preferanser.

Såkalte Endurance eller All Road-modeller vil gjerne ha geometri som innbyr til noe mer oppreist sittestilling, noe mer vekt på stabile kjøreegenskaper, større grad av vibrasjonsdemping for komfort og ofte bredere dekklaring. Noen har også skjermfester og løsninger for bikepacking.

For alminnelige dagsturer på variert landevei og selv over i brostein og hardpakket grus, er jeg sikker på at både TCR og Orca vil fungere aldeles utmerket.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den Gianten som det lenkes til i første post, med 105 di2. Har vært veldig fornøyd fra første stund.

De er relativt store i størrelsen, jeg har M/L, er 12 cm høyere enn deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Mye røde dager så dårlig med tilbakemelding fra meg :(....men...

Takk for alle tilbakemelding ( @simson , @Sepeda, @sondre123, @LarsT, @Lucky, @Panda og gode beskrivelser. 🙂 Jeg endte opp med en Orca og fikk super veiledning hos Unaas, meget fornøyd. De tok seg god tid til å prøve flere størrelser, og det var viktig for meg å finne en sykkel som passer meg. Endte opp med størrelse 49, til min høyde på 170.

Har syklet en del nå i det siste, og veldig fornøyd, fått en kjempebra sittestilling, så merker ikke noe særlig etter 3-4 timer på den....men..... jeg kjøpte meg noen nye sykkelsko samt pedaler, og merket at jeg får veldig vondt under beina (smerten minner meg om hockey skøyter på vinteren når man tar av disse etter 1-2 timer:)...... Jeg har syklet med klikkpedaler lenge, og aldri opplevd noe slikt, men det er på terreng og det er helt annet clik oppsett. (På terreng sykkelen så har jeg slikt feste: Sykkelpedal SHIMANO EPDM520W

 

Følgende kjøpte jeg nå: 

Pedal: Shimano pedal PD-RS500

Sko: GIRO CADET BLACK

 

Selve skoa er ikke for trange, de synes jeg passer perfekt, men det er selve trykket fra pedalen som gjør vondt, det trykker noe veldig på utsiden av fotbladet for å si det slik. Jeg har prøvd å endre litt på stillingen på disse "clicks" under, men sliter med samme smerte. Det gjelder både høyre og venstre. Noen som har vært borti slik før ? (Har ikke kontaktet Unaas ennå, men mulig jeg gjør det)

 

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er klossene plassert korrekt på sålen? Selv har jeg de lengst bak på skoen og så langt til venstre som mulig.

Gratulerer med ny sykkel, kult!

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er nok ikke pedalene i seg selv, rs500 skal gi godt nok fordelt tråkk under foten.

Et par forslag: 

- Prøv deg fram med plassering av cleatsene, jf. Pandas råd over.

- Når du skriver hockeyskøyte-smerter så får jeg vibber til at skoene kan være litt trange i bredden: Når føttene blir varme over tid, så blir de større. Sjekk om det kan hjelpe å løsne noe på boaen.

- Vi reagerer ulikt på sykkelsko, og Cadet er ikke blant de aller stiveste (selv om de er karbonforsterket og derfor skal kunne stive av til å fordele rundt). Har du mulighet til å låne andres sko, for å sjekke?

- Går ut fra at du bruker gule cleats? De har mer float, dvs at de tillater mer horisontal bevegelse i kontakten mellom sko og pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (41 minutter siden):

Når du skriver hockeyskøyte-smerter så får jeg vibber til at skoene kan være litt trange i bredden: Når føttene blir varme over tid, så blir de større. Sjekk om det kan hjelpe å løsne noe på boaen.

Det simson skriver har jeg erfaring med også. Giro har for smale sko for meg i alle fall, generelt er jo norske/nordiske føtter noe bredere enn i verden generelt, noe Lake heldigvis har tatt konsekvensen av og leverer utmerket skotøy til oss yetier her oppe i nord.Godt tips å ha strammingen litt løsere enn du tror også.

Noen ganger kan det også oppstå som et resultat av at setet kan være litt for høyt, det kan også ha sammenheng med setets utforming (for bredt, eller oftere, for smalt).

For meg funker det å klikke ut og riste løs med begge beina når jeg triller i slak nedoverbakke hvis/når dette oppstår (sjelden på turer under 4 t, som det dessverre blir altfor få av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I går endret jeg litt rundt på plassering av cleatsene, men får faktisk vondt etter ca 15 minutter. 

Se vedlagt bilde for siste plassering av cleatsene. Har ikke mulighet til å låne noen andre, men det kan jo være som dere sier at den ikke er bred nok. Jeg prøvde også å løsne så mye som mulig på boaen, men det hjalp ikke. Selve skoen er ikke trang, men kanskje burde vært bredere pga det er på siden jeg får vondt.

 

Er det noen som kjenner til noen type sykkelsko som er brede i størrelse ? Tenker da jeg kjøper noen billige (hvis det er mulig) for å se hvordan det går 🙂

 

Nå er det som sagt min første landeveissykkel og lurte på om det er vanlig med slike gule cleats? Ser det er mange forskjellige typer på Landevei - Bikeshop.no

 

 

Takk for svar @Magnoos @simson @Panda

 

Mvh

Andreas

IMG_0266.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lake har både wide og extra wide-modeller. Merk at faktisk bredde varierer veldig mellom de enkelte modellene, se oversikten hos Lake. F.eks. CX 238 er hyppig solgt i Norge (også på bruktmarkedet)

https://nl.lakecycling.com/pages/sizing-chart

Shimano "wide" er mer "high volume" nå om dagen - men hvis du kun har litt for trange sko, kan det være nok.

Uansett; Begynn med å måle opp føttene dine iht. Lake sin guide og se hvor du ligger breddemessig.

Jeg har høy fotbue og får problemer  dersom jeg ikke har såle med gok støtte til fotbuen - her kan f.eks. Braasport fotforme såle for en relativt ok pris, eller så finnes det rimeligere alternativ som Shimano sine med utskiftbare inserts.

Jeg får for øvrig også problemer med slike lite stive nylon-såler som er på rimelige sko, de bøyes og gir økt press på tåballen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreas2012 skrev (2 timer siden):

Hei @AtleR

 

De passer ikke i feste 😞

 

Mvh

Andreas

Det Atle mente var å skru pedalene av terrengsykkelen og på landevsisykkelen. Pedalene passer i krankarmene på landeveissykkelen. Gjør du det, og ikke får vondt i føttene er det enkelt. Da er det skoene. Det løser du med å kjøpe ett par terrengpedaler til og bruker de skoene du ikke får vondt av på begge sykler. 

Får du fortsatt vondt i føttene med sko som fungerer fint ellers, ja da har du et problem et ammet sted. 

Det er en enkel test du fikser selv på et par minutter. 


Lykke til
LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (5 timer siden):

Det Atle mente var å skru pedalene av terrengsykkelen og på landevsisykkelen. Pedalene passer i krankarmene på landeveissykkelen. Gjør du det, og ikke får vondt i føttene er det enkelt. Da er det skoene. Det løser du med å kjøpe ett par terrengpedaler til og bruker de skoene du ikke får vondt av på begge sykler. 

Får du fortsatt vondt i føttene med sko som fungerer fint ellers, ja da har du et problem et ammet sted. 

Det er en enkel test du fikser selv på et par minutter. 


Lykke til
LarsB

Takk for oppklaringen Lars. Jeg var kanskje litt kort i mitt pedal/sko bytte forslag. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...