Jump to content

Første Landeveissykkel

Recommended Posts

Hei,

Ser på å kjøpe min første landeveissykkel etter mange år på terrengsykkel. Har ikke tenkt til å sykle noen ritt, men ønsker en sykkel som jeg kan sykle lange turer og som er komfortabel. Sykler ca 10-15 timer i uka med terreng, så vil tro det blir noe av det samme med landevei.

Budsjett ligger på rundt 40k. Har sett på disse, og lurer på om det er noen som har noen kommentarer eller erfaring ? (tenker da både merke og leverandør (bikeshop/unaas)) eller om man vet om andre alternativer. Er ca 170 høy, og ønsker ikke vente 4-5 uker på sykkel, så må være noe som er på lager. 

https://unaascycling.no/collections/landeveissykkel/products/orbea-orca-m30i-2024

https://bikeshop.no/giant/nygiant2317/giant-tcr-advanced-1-landeveissykkel-karbon-p-r2-hjul-105-di2-2x12#Description

Takk for alle svar.

Mvh

Andreas

Kan ikke si noe om Orbeaen, men har en 21-modell TCR Advanced 1 (med mekanisk 11-delt Ultegra). Den er rask, litt stor for størrelsen i ramma og god bangforthebuck. Fikk rammesprekk ved seteklemma, noe som 100% var min skyld. Fabrikken sendte meg ny, på livstidsgarantien. Fikk attpåtil Pro-ramma.

• Wow 1

Posted (edited)

Har vært innom Foss sport flere ganger og har alltid fått veldig god service der, både på ski og på sykkel.

De har en Tarmac SL7 i str 54, som specialized mener passer for 170-175, men det er kanskje litt over budskjettet ditt + at du mister elektroniske gir.

https://www.foss-sport.no/specialized/188044/specialized-tarmac-sl7-sport-aerodynamisk-rask-landeveissykkel

Edit: Ser at du hovedsaklig er ute etter noe for langturer, så da er det her kanskje litt i feil bane.

Edited by sondre123

@andreas2012 Du har med Giant TCR Advanced 1 og Orbea Orca M310 funnet to ypperlige alternativer.

TCR er en anerkjent allround-klassiker som la grunnlaget for den moderne geometrien.

Orca er likeledes anerkjent, og denne siste generasjonen profileres som en lettvekts klatresykkel med allsidige egenskaper. M310 kommer med OMR-karbon, som i forrige generasjon Orca var brukt i modellen som var mer rettet mot langtur, med høyere grad av vibrasjonsdemping og bredere dekklaring enn den rendyrkede rittversjonen i OMX-karbon. I siste generasjon oppgis det dog ikke slike forskjeller.

Geometrisk er det kun mindre forskjeller mellom TCR og Orca, så med begge burde du få klassisk kjappe rittegenskaper. Du vil finne flere tester som beskriver hvordan syklene oppleves på veien. @SykkelØyvind har i Landevei testet både TCR og forrige generasjon Orca.

Begge har oppgitt dekklaring 32 mm, som er midt i det som er blitt ny standard for landeveissykler. 

Begge har beholdt pressfit krankhus, mens flere andre har gått over til gjenget.

Men det er noen forskjeller du kan være oppmerksom på:

• Styreoppsett: TCR bruker fortsatt sin Overdrive-standard, men har beholdt utvendig kabelføring. Orca har integrert innvendig kabelføring i sin merkespesifikke ICR Plus. Førstnevnte gir enklere justering og tilpasning, og er enklere med tanke på å ta av styret i sykkelkoffert. 
  • Setepinne: TCR har merkespesifikk D-formet Variant setepinne, mens Orca har standard rund 27, 2 mm. Sistnevnte gir deg frihet til selv å velge setepinne med de egenskaper du måtte ønske.
  • Hjul: TCR har slangeløse Giant P-R2 Disc, som så vidt jeg vet har 17 mm indre felgbredde, 23 mm ytre felgbredde og 30 mm profil. Vekt like over 2000 gram. Orca har originalt egne slangeløse OC2 med 19 mm indre felgbredde, 25 mm ytre felgbredde og 31 mm profil. Jeg kjenner ikke vekt, men antar at det er rundt 2000 gram. Begge har med andre ord enkle brukshjul med smale felger. For Orca tilbyr Unaas oppgradering til egne hjul. 
  • Dekk: For TCR oppgis noe kryptisk Giant Course 1, 700x25c (28mm). Dette er slangeløse foldedekk i 60 TPI. Med Orca kommer originalt Vittoria Zafiro V Rigid 700x28c som er et rimelig og hardført slangedekk med wire i 26 TPI. TCR kommer altså med betydelig bedre dekk originalt. For Orca er det naturlig å oppgradere umiddelbart.
  • Oppsett: TCR kommer satt opp slangeløst som standard. Orca kommer satt opp med slange med mindre annet oppsett avtales med forhandler.
  • Farger: TCR kommer i standard farger. Orca kommer i valgfrie farger. Sistnevnte opsjon krever mer tid, som jeg forstår du ikke har.

Er også noen andre forskjeller i komponenter.

Ingen av disse forskjellene gjør valget opplagt. Jeg kunne selv levd meget lykkelig med begge syklene.

Så må du selv bestemme hva du vil legge vekt på av egenskaper for ritt eller langtur.

Definisjonen av langtur vil variere fra tre timer til tre uker, og behovene vil åpenbart være forskjellig.

Likeledes vil underlaget - asfalt, brostein eller grus - gi forskjellige preferanser.

Såkalte Endurance eller All Road-modeller vil gjerne ha geometri som innbyr til noe mer oppreist sittestilling, noe mer vekt på stabile kjøreegenskaper, større grad av vibrasjonsdemping for komfort og ofte bredere dekklaring. Noen har også skjermfester og løsninger for bikepacking.

For alminnelige dagsturer på variert landevei og selv over i brostein og hardpakket grus, er jeg sikker på at både TCR og Orca vil fungere aldeles utmerket.

• Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Jordbær kroneis 💗

@andreas2012 logget seg av på onsdag og kom visst aldri tilbake 😟

I mellomtiden får vi se om sjokkbølgene når Norge: Giant slashes bike prices on TCR, Propel and Defy models in huge sale amid industry chaos

• Wow 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Jordbær kroneis 💗