Gå til innhold

Bagasjebrett vs rumperakett for pakksykling


Anbefalte innlegg

Aero spider så bra ut, men trenger noe som fester i setepinnen. De andre er enten veldig dyr eller mer beregnet for fulldemper. Har en grade Carbon og de setestagene er tynne som spisepinner, så er litt skeptisk til å henge så mye vekt på midten der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ortlieb sin Quick Rack virker god, vurderer å teste den. Litt tung, men praktisk at den er såpass rask å ta av og på sykkelen. Fint om man skal bytte mellom å ha den på racer og MTB også. Jeg liker seterakett pga. vekt og aerodynamikk, men det er jo litt knot, og på MTB er det irriterende å ikke kunne plassere rumpa bak sadelen på tekniske nedkjøringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 24.7.2023 den 10.50):

Aero spider så bra ut, men trenger noe som fester i setepinnen.

Har du vurdert å feste i setepinne-klemma? Jeg har et Tubus Vega (530 g) som har fulgt meg på flere sykler, og min Diverge har ikke feste på setestaget - men bæreren sitter dønn solid i en seteklemme med to ekstra skruefester.

Ikke like kjapt å ta av eller på som Ortlieb-stativet, men oppgitt til 25 kg last i stedet for 15 kg, med kun 100 g ekstra vekt i selve stativet.

IMG_9009.jpeg.7a434fe4af91ec34f54084a0a75900e2.jpeg

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte i vinter Ortlieb Quick Rack siden det virker som en veldig fin hverdagsløsning. Endte opp med Ortlieb Rack Three siden det er litt større og mer solid, siden jeg frakter packraft på det. Har tenkt flere ganger hadde det hadde vært mye lettere med Quick Rack, siden det er så lett å ta av og på. Til baggasje er det greit å se om brettet er stort nok, om det er noe spesifikt du vil ha med deg. Ortlieb har bredt utvalg av vesker, endte selv opp med den vanlige Back-roller Classic. Sjekk at akselbredden stemmer med hva hva baggasjebrettet er lagd for. Min sykkel (Rondo Ruut AL1) har bredere aksling enn anbefalt i manualen til Rack Three, men gikk fint på med litt overbevisning. Kanskje ikke optimalt om du er bekymret for de tynne karbonsetestagene.

Jeg husker at det var få tilgjengelig når jeg tittet, så kanskje importør tar inn lite varer eller at de er veldig populære. Ute Depot er importør, og de skal få inn 2023-08-15 ifølge produktsiden. Spinn er også utsolgt, noen utenlandske butikker har den på lager.

Tubus lager gode stativ, har masse monteringstilbehør og Problem Solvers selger "Setepinne klemme med stativfeste" ala det geiranders viser frem.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (På 26.7.2023 den 17.20):

Har du vurdert å feste i setepinne-klemma? Jeg har et Tubus Vega (530 g) som har fulgt meg på flere sykler, og min Diverge har ikke feste på setestaget - men bæreren sitter dønn solid i en seteklemme med to ekstra skruefester.

Ikke like kjapt å ta av eller på som Ortlieb-stativet, men oppgitt til 25 kg last i stedet for 15 kg, med kun 100 g ekstra vekt i selve stativet.

Lekker sykkel!

Jeg fant en slik seteklemme på bikeshop, men feil dim. Jeg trenger 27.2, og denne var 34.1 eller noe. Jeg antar du har den siste, eller fant du det en annen plass?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter brett hvis du skal ha med mye. Du har jo løsninger som Restraps 14l rumperakett som du kan få rimelig mye på (bruker den selv), men ville nok foretrukket en slags bagasjebrettløsning for min pakksykling egentlig. Synes det fort kan bli litt voldsomt og vinglete når bagen blir så stor.

Har en Vaude trailsaddle 2 (10l) rumperakett jeg liker godt. Når det er behov for mer og det byttes til Restraps 14l tror jeg brett hadde vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og brett er mer kompatibelt med laptop til/fra jobb! 😄

Jeg gjorde noe så sykt som å gå ned å faktisk se på sykkelen min, og der fikk jeg alle svarene jeg lurte på (jeg printa ut et måleband fra wolftooth, og mens jeg sto å målte med det så jeg at det sto 31.8 på klemma mi :D) . Så 31.8mm klemme passer for meg, og da bestiller jeg en sånn og en tubus vega fra Bikeshop. Da trenger jeg vel bare en god måte å feste laptopen med i første omgang 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå får du faktisk en 14" laptop i Rastraps bag, men jeg ble ikke helt fortrolig med det oppsettet og byttet tilbake til 10l.

Trenger ikke frakte laptopen hver dag, så for min del brukes jeg en sts daypack som jeg lar ligge til jeg trenger den. Den er også kjekk på tyngre bikepacking for å frakte mat siste biten til camp f. eks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...