Jump to content

Bakaksling gjenger


Recommended Posts

Hei! 

Har så og si ødelagt gjengene på bakakslingen når jeg skulle ta av bakhjulet. satt så j***** godt. 

Dette gjelder en ny sykkel med skivebrems, har ikke hendel på akslingen så bruker umbrakonøkkel. 

Noen med noen gode tips eller er det bare å få gjenget opp på ny?

Link to comment
Share on other sites

Gjelder det gjengene på selve hurtigkoblingen eller i rammen?

Min magefølelse er at det ikke nødvendigvis er så alvorlig som du frykter.

Legg gjerne ved bilde.

Eller ta med til verksted og få vurdering fra fagmann.

S

Link to comment
Share on other sites

Ah, det er sporene til sekskantnøkkelen du har ødelagt. Det bør la seg fikse. Det blir som med andre skruer og bolter som sitter fast. Du må banke inn noe annet som kan sitte, eksempelvis en unbraco et hakk større enn den som egentlig skal brukes, eller bruke det som så fint heter «grisep*kk». 

  • Like 2

.

Link to comment
Share on other sites

RoyE skrev (24 minutter siden):

Du må banke inn noe annet som kan sitte, eksempelvis en unbraco

Eller en torx-bit av samme dimensjon som opprinnelig unbraco. Har flere kanter som kan bite seg fast.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Auda.

Om du ikke enkelt og uten bruk av særlig makt får ut akslingen ved hjelp av tipsene i tråden, ville jeg hatt lav terskel for å oppsøke verksted.

Spørsmålet er hvordan dette kan ha oppstått. Forutsatt bruk av riktig verktøy i riktig retning, burde ikke dette skje selv med lettvektsakslinger. Og selv med uvettig dreiemoment og manglende smøring av aksling ved opprinnelig montering, burde det ikke skje på en ny sykkel.

Cervélo har brukt R.A.T.-akslinger på lisens fra Focus på flere av sine modeller, men Soloist kommer så vidt jeg kan se med standard gjennomgående akslinger, nærmere bestemt Cervélo Aero Thru-Axles.

Standard verktøy for gjennomgående akslinger er 6 mm unbrako/sekskantnøkkel i avtagbar hendel eller som separat verktøy.

CerveloAeroThruAxleHandle.jpg.c4bbdf109d2653b64167397f1453c654.jpg

Men jeg ser at den medfølgende hendelen til Cervélo Aero Thru-Axle er en kombinasjon av unbrako i to størrelser. Dette i motsetning til alminnelig unbrakonøkkel eller for eksempel DT Swiss sin plug-in hendel. Det burde ikke spille noen avgjørende rolle, men det er gjerne verdt å undersøke dimensjoner og om den ytterste, mindre unbrakoen i Cervélos hendel har en funksjon for bruk i deres gjennomgående aksling eller om den er tiltenkt annet bruk.

Jeg ville også meldt dette inn til forhandler eller importør. Om du blir møtt med velvilje der, får du gjerne ny aksling.

Om du vil anskaffe nye akslinger fra annet merke, finner du de rette spesifikasjonene på Cervélos akslinger.

Lekker lakkering på Soloist, da. Har virkelig sansen for den sykkelen 🤍

S

Link to comment
Share on other sites

Med Torx er det veldig fort gjort å bruke feil størrelse på verktøyet, i verste fall med sånt resultat. Med umbrako er det så stor avstand mellom nøklene at du aldri vil ha det problemet 🙂

Ville vært forsiktig med å banke inn noe, i tilfelle mutteren utvider seg og kan gi sprekk i rammen. Ville tatt dremel og laget et flatt skruespor, men også da skal du ha litt is i magen ☺️ 

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Lage hakk og banke med hammer på flattrekker er et godt tips på bilbolter hvor du har mye tykk gods rundt som du ikke bryr deg om, men her ville jeg hatt lav terskel for å levere inn til verksted. Fine sykkelrammer er verdt det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dropp alt med hakk, hammer og file spor. Kjøp riktig verktøy med en gang og spar deg potensielt mye smerte. Du kan skade ramme eller annet. For å ikke snakke om tidsbruken... 

Kjøp noe slikt: https://www.clasohlson.com/no/Rennsteig-skrueuttrekker/p/41-1502

Hadde samme problem som deg med akslingen in min RS Lyrik. Akslingen er skrot og må byttes uansett. Tok 2min å få ut med verktøy tilsvarende over. 

Lykke til! 

Link to comment
Share on other sites

Supermann skrev (8 timer siden):

Dropp alt med hakk, hammer og file spor. Kjøp riktig verktøy med en gang og spar deg potensielt mye smerte. Du kan skade ramme eller annet. For å ikke snakke om tidsbruken... 

Kjøp noe slikt: https://www.clasohlson.com/no/Rennsteig-skrueuttrekker/p/41-1502

Hadde samme problem som deg med akslingen in min RS Lyrik. Akslingen er skrot og må byttes uansett. Tok 2min å få ut med verktøy tilsvarende over. 

Lykke til! 

Tips til hvordan jeg får av en avrundet mutter? For dette verktøyet fungerer vel kun for bolten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for meget gode tips!!

Tok med sykkelen på jobb og fikk med meg en mekaniker, vi slo inn en torx som var litt større en hullet veldig forsiktig.

Fikk skrudd den ut ved bruk av 2 skiftenøkler. Jeg skal 100% gå til innkjøp av momentnøkkel da jeg tydeligvis ikke har litt forståelse for hvor lite 12-15 Nm faktisk er…😅 

Gikk innom spinn på vei hjem og fikk meg en erstattende bakaksling som var litt lengre en originalen men fungerer fint som midlertidig løsning. 

Må få berømme forumet da det alltid er fantastisk hjelp å få hvis man har noen issues! Spesielt for min del som ikke er veldig handy og inne i min andre sesong på landeveien. 

Tusen takk igjen for all hjelp ☺️

(PS: Rammen er like hel! Selv om jeg skrek: pass på rammen!! flere ganger da kollegaen min forsiktig slo med hammer på torxen…😅)

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...