Jump to content

Landeveis - CV


Recommended Posts

Sykkel-CV, med årsmodell i parantes, samt skjebne. Har utelatt CX'ene.

Peugeot Galabier (1990) - kastet på gjenvinningsstasjon i fjor

Trek 470 (1996) kastet på gjenvinning ca 2000 etter at delene ble flyttet over på en

Fondriest (ca 1997-mod) stålramme, tror det var Columbus. Knakk i kjedestag, fortsatt den eneste ramma jeg har klart å ødelegge i bruk.

Cannondale caad12 felgbrems (ca 2020) - solgt her på gamleforumet

Cannondale caad12 disc (2018) nåværende sykkel.

Orlowski alu-retroracer (1998) nåværende retroracer. Skal slaktes til fordel for ny ramme

Colnago Masger Olympic (1995) - straks på veg i posten (oh yes)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CV: 

Trek 5200 m oclv karbonramme 1997mod med en flott mørk burgunderrød ramme. 

kjøpt høsten 2004 av eieren av Windsvoll sport i Kongsberg (u.t. gikk første året på vgs).

Ble påkjørt av bil da jeg bodde i Nederland og sykkelen kondemnert. 
 

Devinci Leo SL 2014 

Demosykkel kjøpt i desember 2015. Kvikk og god sykkel. Solgt høsten 2017 da nakketrøbbel i 2016 gjorde at jeg måtte over på mer komfortabel geometri. 

Specialized Diverge E5 Comp 2018(nåværende sykkel med bukkestyre)

perfekt blandeveissykkel med sittestilling nakken håndterer. 
 

i tillegg 3 terrengsykler siste 10år

Hardrocx Helium 2012 kjøpt høsten 12

Specialiced Epic FsrMarathon 2016

Specialized Epic Comp Carbon 2018 (nåværende )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CV:

Diamant Pinnacle R2 (eller R3) fra 2008 - endte sitt liv foran en Toyota Avensis og restene ble solgt på Finn

Cannondale Synapse fra 2013 - lever sitt "beste" liv i Øst-Europa. Ble offer for et tyveriraid i Stor-Oslo.

Gekko Feather crb fra 2022 - solgt etter en sesong med 2000 kroner i tap. Solgt da jeg opplevde den som lav kvalitet og litt "billig" å sykle på.

Canyon Endurace CF SL 8 Di2 fra 2023 - bare en uke gammel og håper å ha denne mange år, ihvertfall frem til Di2 blir tankelesende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hatt noen sykler de siste åra.

Alltid kjøpt og solgt litt "på si" og fått noen gode deals på bruktmarkedet til tider som har gjort at jeg kunne prøve mye forskjellig. 
Har i grunn landet på SL7 nå og vil nok beholde den i lang tid fremover. 

Argon 18 Nitrogen Disc
Giant TCR Advanced Pro 1
Canyon Aeroad CF SLX Di2 Disc (2019)
Cube Cross Race C:62 Pro
Diamant Pinnacle R3
Domane SLR 7
Canyon Endurace
Gavia Imperiale SR1
Giant Propel Advanced 0
Canyon Grizl CF SL
Canyon Aeroad CF SLX (2023)
Norco Search A 105
Orbea Orca OMX
Cervelo Caledonia 5
Ridley Fenix C60
Ridley Noah SL Aero+
Gavia Terra
Specialized Tarmac SL6 Disc
Specialized Tarmac SL7 (Nåværende og favoritten hittil). 
Orbea Terra m31
Canyon Ultimate CF SL

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (7 minutter siden):

Hva opplever du som hovedforskjellene på disse? 

De var litt vel forskjellige til og gi et godt sammenligningsgrunnlag egentlig. 
SL6 var en "comp" modell, da med rund setepinne og setestag og ikke den i D-shape som kom på de bedre modellene. 
Brukte også kun standard R470 hjulsett.  

Back-to-back hadde man helt sikkert merket forskjell i stivhet og alt det der, men i kjøreegenskaper var de temmelig like, så Specialized er inne på noe der. Kanskje jeg bare er en fanboy. 

Link to comment
Share on other sites

CVen er egentlig ganske kort og lettfattelig, og strengt tatt ikke landeveis engang 

1 stk Gekko Flow GRV.

Kjøpte opprinnelig som en brukssykkel for hverdag, men ble etterhvert bitt av basillen, så da ble det dekk uten mønster, klikk-pedaler og sko, samt tighte klær 🙂

Sikler selvfølgelig på n+1, kanskje en Canyon Endurace CF8 eller tilogmed en Bianchi Aria. Bonus selvfølgelig at de begge eksisterer i freshe farger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min landeveis-cv har en del sammenfallende momenter: 

BMC Roadracer (2011), startet livet med Shimano 105, fikk Campagnolo Athena/Record mix. 

Cannondale Supersix hi-mod (2013), Campagnolo Record

BMC CX-ett-eller-annet (kjøpt brukt/bygd i 2013), Shimano 105 

Independent fabrications planet X (kjøpt brukt/bygd i 2014), Shimano 105 

Cannondale Caad 9 (kjøpt bruk 2014), Campagnolo Record 

Cannondale Supersix evo hi-mod (kjøpt ny/bygd i 2017), Campagnolo Super Record 

Independent fabrications SSR (kjøpt brukt i 2018), Shimano Dura Ace Di2

Cannondale Slate Ultegra (første gen)

Klein Quantum (kjøpt bruk i 2020) 

Cannondale Supersix evo hi-mod disc (kjøpt by/bygd i 2020), Campagnolo H11 (nåværende). 

(Prøver et bilde som kanskje forklarer det sammenfallende)

Campa.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wow - imponerende liste Hap!

Snuser litt på en endurance modell. Kan du si litt om hvordan du opplevde Domane, Endurace og Caledonia? Fenix faller kanskje inn her også. 

Edited by turbo
Link to comment
Share on other sites

Cannondale CAAD10.

Thats it. 😄

Jeg er jo skogsnisse, grusnisse og deretter landeveisgnom. Men ca 2013 så kjøpte jeg omsider det jeg alltid har hatt lyst på; en Cannondale. CAAD10 var da hyppig på salg hos Anton Sport til rett under 10K. Senere har jeg oppgradert med et hjulsett med HED ringer på CK R45 nav, og en vesentlig bedre krank i form av karbonkrank fra Praxis. Og et stem som var litt kortere. Jeg fikk 54-strl og har egentlig alltid mistenkt at jeg burde hatt 52. Ellers er den fortsatt som fra fabrikken og ruller alt for få mil i året.

Drømmen er å gjøre idiotiske 40-årskrise ting noen år på forskudd og kjøpe en Look 795 med bare idiotisk flotte deler. Men jeg prøver å holde meg til en ny sykkel pr år.... 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

andersar skrev (1 time siden):

Drømmen er å gjøre idiotiske 40-årskrise ting noen år på forskudd og kjøpe en Look 795 med bare idiotisk flotte deler. Men jeg prøver å holde meg til en ny sykkel pr år....

Vi kan time krisen, jeg på stien og du på landeveien. Som gammel stisyklist og senere landeveiskonvertitt merker jeg at skog og hei har begynt å kalle igjen.

Det finnes vel ikke så mange måter å håndtere enn krise bedre på enn med en 795 heller.

  • Like 1

Vive le forum!

Link to comment
Share on other sites

turbo skrev (1 time siden):

Wow - imponerende liste Hap!

Snuser litt på en endurance modell. Kan du si litt om hvordan du opplevde Domane, Endurace og Caledonia? Fenix faller kanskje inn her også. 

Caledonia likte jeg svært godt, den var nok noe mer kvikk og moro enn de andre. 
Domane er fin, men jeg var ikke noe fan av setepinnen og den propitiære isospeed dempingen (bare en ting ekstra som kan gå i stykker). 

Endurace er mer lik Caledonia i opplevelse, men mer lik Domane i sittestilling (litt som å kjøre traktor). 

 

Ville rangert de Caledonia -> Endurace -> Domane

Link to comment
Share on other sites

Hap skrev (6 timer siden):

Caledonia likte jeg svært godt, den var nok noe mer kvikk og moro enn de andre. 
Domane er fin, men jeg var ikke noe fan av setepinnen og den propitiære isospeed dempingen (bare en ting ekstra som kan gå i stykker). 

Endurace er mer lik Caledonia i opplevelse, men mer lik Domane i sittestilling (litt som å kjøre traktor). 

 

Ville rangert de Caledonia -> Endurace -> Domane

Takk for innspill. Ute etter en stabil og komfortabel nok sykkel som gjerne oppleves å opprettholde hastighet lett. Trenger ikke være så kvikk.

Link to comment
Share on other sites

1994 DMS La Migliore (Daccordi SLX) Shimano 105

1995 Bianchi TSX Campagnolo Record 8

1997 Bianchi Ti Megatubo Campagnolo Record 8 (fra TSXen), Record 10 fra 2001. Bygget i Treviso, ingen Litespeed altså.

2010 Bianchi Infinito Campagnolo Super Record 11

2013 Bianchi Sempre Pro Campagnolo Super Record 11 (Garantisak på Infinitoen)

2019 Bianchi Specialissima Campagnolo Record 12

Jepp. Framleis felgbrems her.

Let's see your Bianchi!!

Party like it's 1999. Eller kanskje 98.

Edited by Valentino
  • Like 3

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Link to comment
Share on other sites

Valentino skrev (28 minutter siden):

 

Let's see your Bianchi!!

Party like it's 1999. Eller kanskje 98.

Har jeg ikke lest noe om lengde på sokker i en eller annen tråd her? Selv sykler jeg med enda kortere sokker og lever helt fint med det 😆

Edited by IvarAndreas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

IvarAndreas skrev (4 minutter siden):

Har jeg ikke lest noe om lengde på sokker i en eller annen tråd her? Selv sykler jeg med enda kortere sokker og lever helt fint med det 😆

Skulle jo åpenbart kombinere sykkel og bading, praktisk å tråkke av seg disse tåvarmerne midtløps ned til vannet 😇

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

IvarAndreas skrev (44 minutter siden):

Har jeg ikke lest noe om lengde på sokker i en eller annen tråd her? Selv sykler jeg med enda kortere sokker og lever helt fint med det 😆

I 1999 var dette Sokkelengden. 🙂 Tror til og med at de hadde Cinelli-logo på. 

  • Like 2

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Link to comment
Share on other sites

2011 Cannondale SuperSix 105. Påkjørt og vraket samme år.

2012 Cannondale SuperSix 105 med Mavic Ksyrium SL hjul. Vraket i 2014 etter nok et uforskyldt trafikkuhell.

2015 Canyon Ultimate CF SLX 8.0 (Ultegra). Prøver å holde meg på denne en stund til. I alle fram til familielivet tillater flere timer ute alene. Er også veldig fornøyd med denne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min inneholder ikke så mange sykler, men de har til gjengjeld litt ombyggingshistorikk;

2004-ish: Merida Road Race et eller annet. Opprinnelig med Shimano Tiagra gruppe og ukjent modell av Alex rims-felger. I 2019 lakket om (lys grå) og bygget om med Campa Athena gruppe og Mavic Ksyrium felger, begge nedarvet fra neste sykkel på lista;

2015: Canyon Ultimate CF SL 8.0 (Athena). Fra 2017-2018 gradvis bygget om med American Classic Road Tubeless felger (1200g!), VCLS 2.0 setepinne og til slutt Campa Chorus gruppe og H11 Aerocockpit. Slanket ned fra fabrikkvekt på 7,2 til rundt 6,3 nå. Kjøres som regel med 50/34+11-27 utveksling, 11-32 på de heftigste klatringene.

2018: Canyon Aeroad CF SLX - custom bygg med Campa Chorus gruppe og Unaas 55 Team-felger. Senere supplert med DT Swiss PRC 1400 Spline 35-felger også. Kjøres mest med 52/36+11-32 utveksling, noen ganger 53/39+11-29 el. 11-27 hvis flatt.

Alt er felgbrems og mekanisk 11-delt. Begge de to sistnevnte brukes med Fizik Arione seter, Veloflex Corsa Race dekk og Schwalbe Aerothan slanger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Cervelo R3 SRAM 10-delt
Bianchi Via Nirone 7 Campagnolo Xenon 9-delt (ruskevær og til fra jobb, litt tung men går og går)
Viner Mitus Campagnolo Record 11-delt
Opera (Pinarello) Super Leonardo Campagnolo Record 11-delt
Colnago EPS Campagnolo Super Record 11-delt
Colnago CLX Campagnolo Super Record 11-delt
Lapierre Pulsium SAT Disc Shimano 11-delt til bikepacking/gravel.

I "daglig" bruk, valg tas ut fra vær, rute og feeling 🙂

Edited by johs78
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...