Gå til innhold

Vondt innside kne


York

Anbefalte innlegg

Får iblant litt vondt på innsiden av høyre kne når jeg sykler. Ikke plaget ellers, bortsett fra at jeg husker jeg fikk vondt i militæret da vi marsjerte og løpte mye. Men det forsvant da vi gikk med tung sekk.

Det skjer på forskjellige sykler med og uten klikkpedaler, racer og bysykkel, og bare på innsiden av høyre kne. Litt småvondt flere dager etterpå, kjenner det når jeg sitter i stol eller sofa.

Skjev belastning? Merker at jeg tråkker hardere på høyre pedal når jeg står (bakhjulet subber borti bremsen og det er høyere swosh-lyd fra bakhjulet). Mulig jeg lener meg litt til høyre når jeg står.

Bestefar var plaget med menisk, kan det være noe sånt?

Tips til hva jeg kan gjøre? Lavere sete for eksempel? Tøye hamstring? Har ikke lyst på permanent slitasjeskade..

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har periodevis hatt tilsvarende (dog lenge siden nå), jeg gjorde småjusteringer på setehøyde opp/ned, usikker om det var setejustering som gjorde det, eller om det bare gikk over..  Men kanskje vert et forsøk 🙂 Byttet også til cleats med mest float! 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg er litt plattfot, så det kan være at jeg er litt kalvbeint/valgus. Skal teste å bygge opp sålen (tror det blir på innsiden?)

Synes likevel det er litt merkelig at jeg bare merker det når jeg sykler, for sykling er vel kjent for å være en ganske skånsom idrett 🙂

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også vondt på inn/undersiden av kneet for noen år siden. En dyktig fysioterapeut fant ut at dette skyldtes for stram lårmuskel. Eter noen uker med tøying og foamroller ble kneet mye bedre og tilslutt smertefritt. Ikke sikkert du har samme nei, men ta det som et mulig tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolli skrev (11 timer siden):

Jeg hadde også vondt på inn/undersiden av kneet for noen år siden. En dyktig fysioterapeut fant ut at dette skyldtes for stram lårmuskel. Eter noen uker med tøying og foamroller ble kneet mye bedre og tilslutt smertefritt. Ikke sikkert du har samme nei, men ta det som et mulig tips.

Egendiagnoserte det samme, tøying og kjevling løste det for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bikefitter/fysio diagnostiserte meg til svak hofte, som igjen gir knær som peker innover, som gir feil belastning. Det hjelper heller ikke å være stiv som en stokk. Mitt ble utløst av feil posisjon på klosser for å ikke subbe i altfor brede kjedestag, så jeg pekte tærne innover. Tok noen år å bli kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig at syklister har monster lårmuskel, men veldig svak i mange av de andre musklene rundt. Jeg kjører en god del knebøy, fraspark og hamstring-øvelser i maskin, samt hip-thrust for å bygge opp kapasitet i lår/hofte. Det har hjulpet mye på mine problemer.  Skumrulla jobber jeg med å pensjonere. Det gir mer blodsirkulasjon men det er et veldig lite bidrag til å løse det underliggende problemet.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...